Kriisiaikaa
Santeri Alkio, Uusi aika. WSOY 1914, 265.
Santeri Alkio lienee
ollut väliaikaisesti poissa eduskunnasta kirjoittaessaan käsillä olevan
romaaninsa. Keväällä vuonna 1914 hän ainakin sieltä putosi, mutta pääsi sinne pian
taas, hajotusvaaleissa 1917 ja suureen rooliin pääsikin.
Joka tapauksessa
tätä romaania kirjoittaessaan hän oli jo kokenut poliitikko ja lehtimies, Ilkka-lehden ja maalaisliiton perustajia
ja lehden päätoimittaja.
Alkio oli
jossakin vaiheessa innostunut Tolstoin ajatuksista, mikä näkyy tästäkin
kirjasta, mutta pysyi sentään kirkon jäsenenä. Muutenhan olisi tainnut
kaikenlainen ura lopahtaa ainakin tuolla Laihian suunnalla.
Alkion tämän ajan
sisäisestä elämästä ja vähän muustakin tarjoavat ainutlaatuista aineistoa hänen
päiväkirjansa (https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=alkio
), mutta tässä siis vain tuosta romaanista.
Romaanin nimihän
lupaa kertomusta aikakauden vaihtumisesta, siis perinnäisten käsitysten tulemisesta vanhanaikaisiksi
ja uusien näköalojen aukeamisesta. Mitä ne mahtoivat olla tällaisena vuonna,
kun itse asiassa aloitettiin maailmansota, joka todella paini maailman uusiksi?
Romaania kirjoittaessaan Alkio ei kuitenkaan voinut asiaa vielä tietää.
Optimistinen
henki kirjassa vallitseekin. Sen lähteet ovat mitä ilmeisimmin Ruotsissa ja
Tanskassa, jossa pienviljelystä on alettu modernisoida hämmästyttävin tuloksin.
Tätä uutta
toivoa symbolisoi symbolisoi yksi sana: Ugglehult.
Kyseessä on ruotsalainen
mallitila. Sitä viljeli muuan C.M. Peterson, jonka samanniminen kirja oli juuri
ilmestynyt myös suomeksi. Kirjassa kerrottiin, miten pienviljelijäkin pystyi
kehittämään tilastaan elinkelpoisen ja siis tekemään elämäntavastaan
mielekkään.
Ugglehultin ohella Alkion kirjassa
mainitaan myös Rösiö (Per Rösiö),
kyseessä oli niinikään ruotsalainen pienviljelijä, joka suhtautui
maanviljelykseen erityisellä hartaudella: kyseessä ei ollut mikä tahansa työ,
vaan lähinnä pyhä kutsumus. Tolstoitahan tämä muistutti.
Uusi aika tarkoittaa tässä kirjassa
uuden toimeliaisuuden heräämistä uuden uskon ja toivon myötä. Kylä, joka oli
vaipunut vanhoilleen ja joista nuoriso pakeni mikä Amerikkaan, mikä muualle,
sai jälleen elämänuskoa ja näköaloja kehitykselleen.
Avainasemassa on
nuori opettaja, kansankynttilä, joka virittää ensin hiipuneen nuorisoseuratyön
ja järjestää nuorisolle mielekästä toimintaa perustamalla käsityöpiirin.
Kirja sisältää
runsaasti kiintoisaa ajankuvaa. Muuan ajan ilmiö on se, jota Alkio nimittää sivistysvihaksi.
Kyseessä ei ole
vain herraviha, vaikka opettajakin ”herraskaisuudessaan” selvästi erottuu
yhteisestä kansasta. Opetusta vihataan sen itsensä takia.
Asia liittyy
siihen, että oppia saaneet kuvittelevat olevansa parempia kuin sitä
saamattomat, mikä tavallaan kääntää vanhan, patriarkaalisen maailman nurin niskoin.
Vanha sukupolvihan on aina ollut se, jota on kunnioitettava ja kuunneltava.
Sitä paitsi
kansakoulun käyneet laiskaantuvat,
eivätkä enää pidä maatyötä arvolleen sopivana. He myös lähtevät herkästi pois
kotoaan ja jättävät vanhempansa pulaan.
Kyseessä on
todellinen ongelma, jonka kansakoulujen perustajat kohtasivat kaikkialla
Suomessa, mutta yleensä se kuitenkin kuului 1800-luvun puolelle.
Kallispalkkaisen virkamiehen –opettajan- palkkaus yleensä mullisti kunnan
talouden eivätkä veronmaksajat eli käytännössä vanhat talolliset tunteneet
saavansa siitä mitään vastiketta, päin vastoin.
Koulunkäyntiaktiivisuus
vaihteli tämänkin opettajan aikana suuresti. Tavallistahan oli, että koulua
käytiin sen verran kuin katsottiin tarpeelliseksi ennen oppivelvollisuuslakia.
Opettajan
henkilökohtainen integriteetti ja kansanomaisuus saivat sitten aikanaan lapsetkin
tulemaan kouluun ihan joukolla.
Toinen vanhan ajan ilmiö olivat kyläennakkoluulot. Kyseessä oli
yksittäisten kylien paikallispatriotismi: kuviteltiin oltavan muita parempia
vaikkapa vain sillä perusteella, että joskus ennen oli seudulla tultu hyvin
toimeen muihin verrattuna.
Kun tähän
liittyi viljelymenetelmien vanhakantaisuus –vuoroviljelykin on vielä ihan
uutta- oli tuloksena se, että kylä vajosi pysähtyneisyyteensä. Jopa höyläpenkit
olivat hävinneet näkyviltä, kun puhdetöiden tekeminen oli lakannut pari vuosikymmentä
sitten.
Tuloksena oli
tylsä, raskas ja näköalaton maatyö, johon nuorisolla ei ollut mitään intoa.
Mutta uusi
opettaja saa seudun heräämään. Esikuvana toimii tarunomainen Ugglehult, jonne peräti järjestetään
opintomatka. Uutta uskoa maahan ja viljelyyn antaa uudenlainen suoviljely,
jolla saadaan satoja hehtaareja lisää peltoa. Tarvitaan vain ankaraa työtä,
mutta se palkitsee kohtuullisesti.
Alkio tunnetaan
myös moralistina ja on kiintoisaa, miten kirjassa heijastuu tietty kollektivismin
aate, joka paheksuu jyrkästi kaikenlaista keinottelua, joka sivumennen sanoen
oli pian kirjan julkaisemisen jälkeen saavuttava ennennäkemättömät
mittasuhteet.
Hyve kaikissa
muodoissaan innoitti kirjoittajaa siinä kuin pahe häntä inhotti. Eräänä hyveen
ilmenemismuotona esiintyy kirjassa vielä raittius
kahvista.
Kahvihan on
ulkomaista tuotetta ja sitä paitsi kallista. Miksi ihmisen pitäisi sitä juoda?
Niinpä opettaja
lakkaa ostamasta kahvia talouteensa, mutta juo sitä sentään vieraissa, kun tarjotaan.
Vasta muuan jämäkkä vanha isäntä opastaa hänet nollatoleranssin äärelle.
Joudun
myöntämään, etten tässä kohden kykene seuraamaan kirjoittajaa, mutta se on
ainakin myönnettävä, että hänen ajattelutapansa on aivan moderni…
Joka tapauksessa
kahvilakot, jopa kyläkuntaiset, kuuluivat 1870-luvun lopulle, kun kallis aika
teki monelle ihmisille kauppatilien hoitamisesta ylivoimaista. Niinpä ruvettiin
itse paahtamaan ruiskahvia.
Tässä kirjassa
mainitaan ohrakahvi, joka taisi maistua
opettajallekin. Vielä Runebergin aikana aamulämmikkeeksi oli sen sijaan ollut
tapana ottaa viinaryyppy, mutta siihen tapaan ei palattu ainakaan Alkion
kirjassa, niin kotiomaisista aineesta kuin olikin kysymys.
Uusi aika oli
tosiaan tulossa, kun Alkio kirjansa julkaisi. Se oli kuitenkin aika lailla
toisenlainen kuin haaveiltiin. Kirjassa mainitaan, mielestäni paheksuvaan
sävyyn, Amerikassa elettävän ihan pelkällä rahalla. Romaanin kuvaamassa
pitäjässä sen sijaan oltiin aika pitkälti luontaistaloudessa ja kulutettiin
siis sitä, mitä oli itse ja ilman keinottelua ansaittu.
Amerikka ei
vielä ollut tullut Suomeen ja sikäläiset tutkijat ovat korostaneet, ettei
konsumerismia tuohon aikaan vielä sielläkään nähty itsestään selvänä tulevaisuuden
päämääränä.
Tolstoin moralismia
tavoittelevalla itsenäisyyden ja omavaraisuuden ihanteella oli vielä jossakin
muodossa kannattajansa lähes kaikkialla.
Mutta
maailmansota seurausilmiöineen oli todellisuudessa se uuden ajan tekijä, joka kaiken
muutti. Se muuten kouraisi jopa pasifisti Alkionkin syvimpiä vakaumuksia, jotka
liittyivät väkivallattomuuteen.
Ihan mielenkiintoista tämä teidän sanokaamme lievä antipatianne Amerikkaa kohtaan. Minusta se on kovin piristävä mauste tähän amerikkalaisuuden läpikyllästämään aikaan yhteiskunnassamme ja läntisessä maailmassa. Jaan itsekin osittain sellaisen ajattelun ilmapiiriä. Toisaalta taas on ihan ristiriitainen suhde kyseiseen valtioon ja sen arvoihin.
VastaaPoistaMutta vielä yleisesti, todella hienosti teidän kirjoituksissanne ja niiden ajankuvauksissa käydään vuoropuhelua asiassa kuin asiassa niin moraalista ja hyveistä kuin kultaisesta keskitiestä. Maailma muuttuu jatkuvasti - mitä kaikkea siitä kannattaa omaksua ja mitä sitten ei. Sillä refektoinnilla ja viisaudella on syvät juurensa suomalaisessa kulttuurissa, ja se on luonut paljon menestystä tälle maalle. Olkoon niin jatkossakin!
"Optimistinen henki kirjassa vallitseekin. Sen lähteet ovat mitä ilmeisimmin Ruotsissa ja Tanskassa, jossa pienviljelystä on alettu modernisoida hämmästyttävin tuloksin.
VastaaPoistaTätä uutta toivoa symbolisoi symbolisoi yksi sana: Ugglehult.
Kyseessä on ruotsalainen mallitila. Sitä viljeli muuan C.M. Peterson, jonka samanniminen kirja oli juuri ilmestynyt myös suomeksi. Kirjassa kerrottiin, miten pienviljelijäkin pystyi kehittämään tilastaan elinkelpoisen ja siis tekemään elämäntavastaan mielekkään.
Ugglehultin ohella Alkion kirjassa mainitaan myös Rösiö (Per Rösiö), kyseessä oli niinikään ruotsalainen pienviljelijä, joka suhtautui maanviljelykseen erityisellä hartaudella: kyseessä ei ollut mikä tahansa työ, vaan lähinnä pyhä kutsumus."
Samoihin aikoihin Suomen maataloutta pyrki kehittämään myös Bjarne Westermarck, Järvenpään kartanon omistaja. Hän oli opiskellut alaa Tanskassa ja oli kai periaatteessa suurten tilojen kannattaja. Silloisessa Suomessa oli kuitenkin ajankohtaisempaa kehittää olemassa olevia pieniä tiloja tehokkaammiksi ja siihen sopi torppariuudistus. Westermarck toimi myös MTK:ssa Kyösti Kallion kanssa yhteistyössä.
Tanskan merkitys esim. osuustoiminnan mallimaana oli meille tärkeä. Tuppaa nykyään unohtumaan.
PoistaOn muistettava, että pientiloissa oli kyse myös ihmisten työllistämisestä ja sitouttamisesta: jos olisi valittu tehokkaammat suurtilat mihin väki olisi pantu? Stalinistinen nopea teollistaminen oli monesta syystä mahdotonta ja jos väki olisi pantu suurtilojen maataloustyöläisiksi se olisi muuttunut punikeiksi. Ssama politiikka piti valita vielä 1940-luvun lopussa. Vasta 1960-luvulla ylijäämäväestö asutustilallisten lapset, ns suuret ikäluokat voitiin turvallisesti purkaa kaupunkeihin - ja Ruotsiin.
PoistaNöinhän se oli. Haastava tehtävä.
Poista"Alkio oli jossakin vaiheessa innostunut Tolstoin ajatuksista, mikä näkyy tästäkin kirjasta, mutta pysyi sentään kirkon jäsenenä. Muutenhan olisi tainnut kaikenlainen ura lopahtaa ainakin tuolla Laihian suunnalla."
VastaaPoistaNäin siinä varmaankin olisi käynyt, mutta pystyikös kirkosta edes eroamaan sanan varsinaisessa merkityksessä ennen v. 1923 uskonnonvapauslain voimaantuloa? Siihen astihan kyseessä taisi olla käytännössä pakkojäsenyys, vähän kuin ylioppilaskunnissa tänä päivänä.
"Kyseessä on todellinen ongelma, jonka kansakoulujen perustajat kohtasivat kaikkialla Suomessa, mutta yleensä se kuitenkin kuului 1800-luvun puolelle."
Kyllähän kansakoulunopettajat todellakin tekivät kaikin puolin hatunnoston arvoista pioneerityötä tuossa(kin) asiassa. Heidän kohtaamansa haasteetkin olivat monissa tapauksissa noin lievästi sanottuna vuorenkorkuisia, ja kivistä peltoa riitti kynnettäväksi, vai pitäisikö sanoa raivattavaksi asti.
Isovaarini muuten työskenteli kansakoulunopettajana vuosisadanvaihteesta aina kuolemaansa saakka 30-luvun jälkipuoliskolle, ja oli siinä sivussa melkoinen monitoimimies muutenkin paikallisessa elinkeino- ja yhdistyselämässä, sivistyneistöksi laskettavia kun ei tuohon maailmanaikaan niin tuhkatiheässä ollut, harvempaan asutulla maaseudulla varsinkaan, joten kyllähän oppia saaneelle miehelle tehtäviä piisasi.
-J.Edgar-
No ei erota olisi voinut, mutta poistua kirkon yhteydestä. Lahkolaisethan sitä harrastivat.
VastaaPoistaMitähän ajattelisivat aikalaiset, kansalaissodan kokeneet, korvikekahvia ryystäneet ihmiset nykyisestä (jo hiipumaan päin?) pakurikääpäteen juonnista, ja sen jostakin ns. superfood -asemasta? Trendit kun vaihtelevat niin mitä seuraavaksi, pettuleipää?
VastaaPoista-Antero