Lapsellisuuksia
Larin-Kyösti, Juvenilia. Nuoren teinin ja runoniekan
muistelmia. Otava 1927, 254 s.
Kansansivistys
ja muukin sivistys on suomalaisuuden nurkkapylväs, kuten jo Snellmanilta
opimme.
Sitäkin
kummallisempaa on, ettei mitään suurta kouluromaania kuulu kirjallisuuteemme.
Virolaisillakin on Oskar Lutsin Kevade
eli suomeksi Arno ja kumppanit, joka
jokaisen pitää lukea.
Kiven kuvaus
lukkarin koulusta on vain episodi Seitsemässä veljeksessä, olkoonkin, että
veljesten sosiaalistuminen liittyi kiinteästi juuri koulutukseen, joka sitten
viimein kirjan lopulla saatiin käyntiin ja jota ei varsinaisesti kuvata.
On meillä
sentään muistelmissa paljonkin kuvauksia kouluista. Hämeenlinnan lyseota, joka
onkin historiamme tärkeimpiä kouluja, on kuvattu useammassakin muistelmakirjassa,
mm. Eino Leinon.
Sivumennen
sanoen, Hämeenlinna koulukaupunkina ja muutenkin muistuttaa suuresti
Savonlinnaa. Lyseokin on lähes samannäköinen. Sitä paitsi molempiin kuuluu
keskiaikainen linna.
Ankaran iskun
Savonlinnalle ja myös sen koulukaupunkiperinteelle antoivat juuri hiljattain
jotkut katalat hallintopellet, jotka sallivat valtion rahoin kaapata koko kaupungista
pois opettajankoulutuksen ja siirtää sen Joensuuhun, jossa sillä ei ole mitään
perinteitä.
No, he tulevat
käristymään byrokraattien helvetissä, joka lieneekin suuri ja mahtava laitos,
joka ikuisesti jauhaa tyhjää ja tuottaa hyllykilometreittäin paperia ja siinä
sivussa ilkitöitä, kuten myös maan päällä tapahtuu.
Mutta mitä tulee
Hämeenlinnan lyseoon, kuvaa Larin-Kyösti sitä aika laajasti muistelmissaan.
Sivumennen sanoen, runoniekan oikea nimihän oli Karl Gustaf Larson ja hänen
vanhempansa olivat Suomeen muuttaneita riikinruotsalaisia. Isä piti Seurahuoneen
ravintolaa.
Kertoja kuvaa
melko elävästi sitä pikkukaupungin miljöötä, jossa erilaisten
yhteiskuntakerrosten erottelu toisistaan tunnettiin tärkeäksi. Samaa kaupunkia
hieman myöhemmin on samalta kantilta kuvannut myös Matti Kurjensaari, joka
kiintoisasti lisää tärkeiden attribuuttien joukkoon myös hajun.
Nykyisenä
deodoranttien ja automaattipesukoneiden aikoina tämä ulottuvuus tuppaa
unohtumaan. Kuitenkin hajujen maailma oli vielä 1960-luvulla tärkeä osa ihmisen
miljöötä. Hajuttomia paikkoja ei edes ollut.
Mitä tuon ajan
pikkukaupunkilaisuuteen erityisesti tulee, voimme siellä erottaa erään nyt jo
hävinneen ihmisryhmän, nimittäin juoruakat.
Toki juoruaminen
instituutiona elää edelleen, mutta tuohon aikaan oli olemassa myös niin
sanoakseni alan ammattilaisia, jotka olivat yleensä ikäneitoja. Heidän
välttämättömiin varusteisiinsa kuului juorupeili, jonka avulla ihmisten
liikkeistä kyettiin pitämään kirjaa.
Jostakin syystä
kirjoittaja oli erityisen vihainen tälle ihmisryhmälle jo koulupoikana. Niinpä
hän kaverinsa kanssa tervasi yhden peilin, mikä muiden kolttosten kanssa johti
väliaikaiseen koulusta erottamiseen. Itse asiassa neljän kuukauden oleskelu
Hämeen sydämessä taisikin tehdä hyvää.
Muuten
lyseolaisen arkipäivään kuuluivat tappelut rottien
eli koulua käymätttömien poikien kanssa. Siltä varalta on hyvä pitää
esimerkiksi nyrkkirautaa taskussaan.
Aivan
samanlainen instituutio kukoisti isäni kertoman mukaan myös Savonlinnassa ja
lieneepä se ollut muissakin koulukaupungeissa, missä nyt poikakouluja oli.
Olisikohan tuo ollut toksista maskuliinisuutta.
Huvittavaa on,
että pelkkä sana norssi oli normaalilyseolaisille
haukkumanimi, jota ei voitu sietää. Kyseessähän on itse asiassa kuore, venäläisten suurena herkkuna
pitämä, joskin voimakkaasti haiseva kala, joka siellä tunnetaan nimellä korjuška.
Tässä keväällä se sesonki taitaa olla, kysykääpä Pietarin ravintoloista.
Venäläinen
varuskuntakin kaupungissa oli, mutta venäläiset esiintyvät kirjassa vain
statisteina, ei heihin näköjään yhteyttä pidetty. Sitä paitsi kertoja väittää
suuttuneensa koko kansaan perusteellisesti sen vuoksi, ettei saanut minkäänlaista
tunnustusta tai kiitosta, kun pelasti erään venäläisen pojan hukkumasta.
No, uskokoon ken
tahtoo. Ainakin hän yliopistossa alkoi opiskella venäjää ryhtyäkseen kääntäjäksi,
mutta jätti sitten homman kesken.
Kuvaukset koulusta
ja opettajista ovat klassisia peruukkijuttuja.
Opettajat näyttävät laidastaan olleen tylsiä ja hengettömiä lasten kiusaajia,
joille opettajan työ oli vain tapa ansaita elantonsa. Kuva oli siis kaukana
kansakoulunopettajan klassisesta kansankynttilän
hahmosta.
Saattaa se olla,
että tällä kuvauksella oli jotakin todellisuuspohjaakin. Akateemista- tai virkauraa
suunnitelleet, mutta siltä suistuneet ihmiset, tuohon aikaan lähes aina miehet,
ajautuivat usein joko lehtimiehiksi tai opettajiksi.
Opettajina
heistä sitten saattoi tulla oppilaiden kauhuja, jotka nauttivat näiden
haukkumisesta ja kiusaamisesta.
Muistan itsekin
yhden opettajan, joka kerran silmäili tuppisuuksi jäänyttä luokkaa ilkeästi ja
sanoi sitten painokkaasti: ”Onpas teitä täällä koko koko-elma!”
Ihan jokainen Hämeenlinnan
lyseon opettaja ei tässä kuvauksessa ole epäsympaattinen kummajainen, mutta
sellaiseksi kyllä kuvataan peruukin perustyyppi.
Koululaiset
puolestaan olivat lukioasteella jo miestä mielestään ja perustivat pienen salaseuran,
jollaista myös Joel Lehtonen on kuvannut hieman laajemmassa muodossa. Hengen
nostattamiseksi hankittiin joskus jopa alkoholia ja päästettiin barabbas irti.
Tällaista tiedän tapahtuneen myöhemminkin, jopa hyvällä 1960-luvulla.
Koulun lisäksi
oli tietenkin muita harrastuksia, joista yksi oli purjehtiminen, joka tietysti
vei myös hengenvaaraan. Eihän siihen aikaan edes ollut pelastusliivejä ja
kukapa olisi kehdannut purjehtia korkkiliivit kaulassa.
Kirjallisuus oli
kuitenkin se suuren kiinnostuksen kohde, niin Larin Kyöstillä kuin luokkatoveri
Eino Lönnbohmilla eli Lömpalla, joka tunnettiin myöhemmin nimellä Leino.
Koulun lisäksi
muistelmissa kuvataan erinäisiä henkilöitä eri puolilla Suomea. Tässä vaiheessa
oli vielä tärkeää noteerata heimo
viiteryhmänä. Suuri muutto ja sähköiset
viestimet eivät vielä olleet tasoittaneet kansaa.
Vanha puutalojen
kaupunki on nyt hävinnyt niin Hämeenlinnasta kuin Savonlinnasta. Sen tavoittaa
enää aikalaiskuvauksista ja muistelmista. Larin-Kyöstillä ne eivät ole
erityisen kiinnostavat, mutta on tämä kirja lukemisen väärtti sentään.
Sallitaan varmaan muistelu omalta kouluajalta,joka valitettavasti ajoittui peruskoulu-uudistuksen aikaan. Kansakoulun- ja oppikoulunopettajille muutos oli todella kova paikka ja siitä sai kärsiä duunariperheen lapsi herkimpien vuosien eli 6.-9. -luokan kohdalla. Koska osa noista kurjista ihmisistä käytti kiellosta huolimatta suhteellista arvostelua eli oppilaiden asettamista kellokäyrälle ja taustan ja pärstäkertoimen mukaan, niin oli täysin mahdotonta saada kiitettävää arvosanaa todistukseen vaikka koemenestys olisi edellyttänyt, koska vanha oppikoulun opettaja näin päätti. Nykyisin tilanne voi olla toinen, mutta kyllä mulkero-opettajat aiheuttivat perkeleen paljon ylimääräistä ponnistelua esimerkiksi akateemisen tutkinnon saamikseksi.
VastaaPoistaOma kouluaikani osuu kokonaan vanhan koulujärjestelmän puolelle. Kokemukseni eivät oikein puolla noin selvää puolueellisuutta. Kouluni oli tosin tunnettu hyvänä kouluna ja siellä kai yritettiin oikeastikin olla arvostelussa tasapuolisia.
PoistaEnsimmäinen keskikoulun luokanvalvojani selitti meille hyvin perusteellisesti, että jos lukeminen ei oikeasti maistu, on syytä palata pikaisesti kansakouluun, että saa edes sieltä todistuksen. Hän varoitti nimenomaan siitä, että 16 vuoden oppivelvollisuusikäraja tulee äkkiä vastaan ja on silloin vasta 3:lla luokalla ja jää taas luokalle, edessä on surkea tilanne. Tämän tilanteen välttämiseksi joitakin oppilaita tosiaan pyrittiin saamaan ajoissa ulos. Lapsen oman edusn nimissä siis.
Muualta olen toki kuullut aika uskomattomia juttuja siitä, kuinka kansakoulun opettaja on tarkoituksella estänyt oppikouluun pyrkimistä oppilaan väärän taustan takia. Vasta opettajan vaihtuminen 5:llä luokalla on avannut mahdollisuuden oppikouluun ja hyvään opiskelu-uraan.
"Mitä tuon ajan pikkukaupunkilaisuuteen erityisesti tulee, voimme siellä erottaa erään nyt jo hävinneen ihmisryhmän, nimittäin juoruakat."
VastaaPoistaOngelmat eivät yleensä maailmasta mihinkään katoa, ne vain muuttavat muotoaan. Nykyinen some-maailma tarjoaa ämmämäisiä taipumuksia omaaville (toki koiraspuolisetkin ämmät mukaan luettuna) miltei ehtymättömiä mahdollisuuksia, ja harvemmassapa nekin taloyhtiöt taitavat olla, johonka ei edes yhtä stalkkeria mahtuisi...
"Olisikohan tuo ollut toksista maskuliinisuutta."
:D (Sekään ei taida maailmasta mihinkään kadota, kunhan muuttaa muotoaan.)
-J.Edgar-
Jyväskylän (poika)lyseo on keskeisessä roolissa Ilkka Alavan kirjassa Tasanko kävi onnen lahjat (2014). Se kuvaa 60-luvun lopun nuorisoa pop-kulttuurin ja rakkauden piirissä. Blogistia saattaisi kiinnostaa kirjan kuvaus Leningradin matkasta
VastaaPoistaKiitos vihjeestä! Tulee ihan oman luokkamme matka v. 1963 mieleen...
Poista