Mielikuvien tärkeydestä
Melkein tasan kaksisataa
vuotta sitten Athur Schopenhauer kirjoitti kuuluisan teoksensa Maailma tahtona ja mielikuvana (Die Welt als Wille und Vorstellung).
Otteita siitä
suomennettiin joskus 1960-luvun puolivälissä kirjassa Pessimistin elämänviisaus. Silloin sen itsekin luin.
Schopenhauer
toki ansaitsi tuon viiveellä tulleen suomennoksensa. Onhan hänen merkityksensä
länsimaiselle filosofialle sen verran suuri, eritoten itämaista ajattelua siihen
tuovana.
Muistan vähän
oudoksuneeni sitä, että kirjoittaja jankkasi niin paljon tuota maailman mielikuvaominaisuutta, olihan se nyt jo
aikanaan vanha keksintö ja juonsi juurensa hamasta George Berkeleyn ajattelusta.
Mutta toisaalta siinä oltiin 1800-luvun alun muodin hermolla: miten sanoikaan Fichte:
das Ich setzt sich ein Nicht-ich… Mahtoi
se Itsestä tuntua komealta.
Oli ja on mahtavaa
olla maailman napa. Siihen liittyy tietenkin myös valtava vastuu juuri tuolle
Itselle, mikäli se nyt ei asettanutkin ihanteekseen vaatimatonta päämäärää,
vaikkapa jatkuvaa kiljun valmistusta ja nauttimista. Mikäli samalla säilytetään mielikuva
luomakunnan ylimmästä kehitysasteesta, lienee kaikki täydellistä, vai kuinka?
Kuka kelpaa tuomariksi?
Ehkei sentään. Ainakin
schopenhauerilaisittain tämä vastuu oli ymmärrettävä nimenomaan tahdon
näkökulmasta, mutta tahtohan oli itse asiassa paha asia ja kaiken onnettomuuden
lähde. Vasta Nietzsche hoksasi ajatella, että asiahan voitaisiin ymmärtää myös
aivan päinvastoin.
Väitetään, että
Leo Tolstoi sai itämaisen filosofiansa perusajatukset Schopenhauerilta ja
puolestaan välitti ne –Mahatma Gandhille. Siinäpä jännittävä aatehistoriallinen
rengasmatka, jos se näin yksinkertaisessa muodossa paikkansa pitää, mutta se ei
nyt ollut oikeastaan mielessäni.
Sen sijaan minua
on askarruttanut tämä nykyinen joltakin
näyttämisen mania, keskittyminen siihen, miten asiat näyttävät olevan sen
sijaan, että tärkeimpänä pidettäisiin, miten ne ovat.
Lienee turha
todetakaan, että joltakin näyttäminen on ja on aina ollut aivan erityisesti
feminiinisen mielenkiinnon kohde. Naiset ovat loputtoman kiinnostuneita siitä,
mitä he itse ja miltä muut näyttävät. Tämän todistanee jo pelkästään vaatetusteollisuuden
miljardibisneksen asiakaskunta.
Jos asian syitä pohdiskellaan,
tulevat ensimmäisinä vastaan kehitysbiologiset tekijät. Naaraalle on näyttöarvo
ollut keskeisen tärkeää aivan rationaalisista syistä. Se vaikuttaa keskeisesti
pariutumiseen, joka puolestaan ratkaisee
kaiken käyttääkseni erästä hauskaa vanhaa sanontaa.
Kun tähän
maailmanaikaan ollaan kaikkialla läntisessä maailmassa aivan tavattoman kiinnostuneita
siitä, miltä asiat näyttävät ja useinkin viis veisataan siitä, miten ne ovat,
näyttäisi selitys olevan käden ulottuvilla.
Naisellista
psykologiaahan se kaikki on, yleisinhimilliseksi normiksi markkinoitua
pinnallisuutta. Samaan aikaan, Schopenhaueriin palatakseni, tahto on yhä yleisemmin ymmärretty
pahaksi ja tahdottomuus hyväksi ja tavoiteltavaksi asiaksi. Tähän tietenkin liittyy
se, että ylin valta ja siis maksimaalinen vapaus myönnetään halulle, joka on
ottanut tahdon paikan.
Vielä viime
vuosisadan jälkipuoliskolla uskottiin moniaalla edistyksen projektiin. Ihmisen
vapautuminen oli ottanut yhä uusia edistysaskeleita ja tulevaisuus näytti
ylittävän huimimmatkin odotukset.
Mitä sepittelikään
O.V. Kuusinen Marxismi-leninismin
perusteiden päätösluvussa: uudessa yhteiskunnassa katoavat kaikki ihmistä
alentavat asiat ja vapaus, äärimmäinen vapaus kirvoittaa hänen luovat voimansa.
Luonto valjastetaan kokonaan ihmisen palvelukseen, luonnonkatastrofit estetään,
taudit voitetaan, ihmisen keskimääräinen elinikäkin pitenee 150-200 vuoteen
(hui!).
Uusi uljas
ihminen hallitsisi luontoa ja itseään, sillä hän tuntisi asioiden olemuksen tai
ainakin osaisi toimia sen mukaisesti. Ja se olemus määräsi edistyksen muodot.
Se muuan ideologia oli voittamaton, koska se oli tosi.
Tuntuu, kuin tuosta
ajasta olisi kulunut, kuten sanotaan, ikuisuus. Ei siinä kyllin, että leniniläinen marxilaisuus, eli huonon
käännöksen mukaan marxismi-leninismi,
on enää lähinnä naureskelun ja joskus kukaties häpeilyn aihe. Myös itse
edistyksen idea on hylätty.
Edistyshän edellyttää,
että jokin on objektiivisesti parempaa kuin jokin muu. Huonommasta ollaan historian
saatossa menossa siihen parempaan, tavalla tai toisella ja syystä tai toisesta.
Postmodernista
näkökulmasta tämä on anteeksiantamatonta röyhkeyttä. Millä perusteella jokin on
parempaa kuin jokin toinen? Sehän edellyttäisi, että jokin toinen on myös
huonompaa kuin jokin toinen.
Eikö silloin ole
lähellä ajatus, että jossakin Haitissa kulttuuri olisi alempiarvoista kuin Dominikaanisessa
tasavallassa. Entä olisiko se Dominikaanisen tasavallankin kulttuuri alemmalla
tasolla kuin suomalainen? Pohdintoja voi
jatkaa edelleen, ellei rupea huimaamaan.
Joka tapauksessa
huomaamme helposti, ettei minkään objektiivisuudella perustellun
arvojärjestelmän olettaminen käy enää päinsä tässä poliittisesti korrektissa
ajassa. Silloin jouduttaisiin loputtomalle suolle, jolla perusoletus maailmasta
omana mielikuvanamme olisi suuressa vaarassa.
Mutta ei hätää,
mikäli maailmaa halutaan muuttaa, on se nykyään kovin helppoa. Tarvitsee vain
muuttaa sitä koskevat mielikuvat.
Nämä mielikuvathan
ne ovat aikamme kova ydin tai olisivat, jos sellaista olisi olemassa. Joka
tapauksessa ihmisten kannattaa olla kiinnostunut vain niistä ja niinhän me
olemmekin.
Minne maailma on
menossa? Se asia ratkaistaan USA:n presidentinvaaleissa ja niissähän
ratkaisevat juuri mielikuvat. Entä mikä on Euroopan tulevaisuus? Suostuuko maho
manner toden teolla ja varauksettomasti aloittamaan lisääntymisen
siirtolaisuuden avulla?
Mielikuvathan ne
tässäkin ratkaisevat. Entä uhkaako Venäjä sivistynyttä maailmaa? Uhkaapa
hyvinkin, itse asiassa se käy sitä vastaan sotaa, kybersotaa, mielikuvien avulla. Ja se sota voidaan hävitäkin
mielikuvien tasolla, mutta eikös se olekin juuri olennaista?
Missä oikeastaan
ovat tämän uuden maailman suurimmat ongelmat, ongelmien ydin? Eikö se mahtane
sijaita väärien ja oikeiden mielikuvien välisessä taistelussa? Toisella puolen
ovat poliittisesti korrektit voimat, toisella epäkorrektit. Ne kilpailevat
keskenään siitä, kuka on paremman näköinen ja siis viehättää suurempaa määrää
äänestäjiä.
Mikä ratkaisee
tuon korrektiuden ja epäkorrektiuden välisen vedenjakajan sijainnin? Mikä on
korrektin mielikuvan kriteeri? Eurooppalaisten arvojen kaanonin voimme löytää
erilaisista julkilausumista, amerikkalaiset eivät ihan niitä vastaa, mutta myös
siellä samat perusasiat ovat voimassa.
Sinänsä häilyvät
poliittisen korrektiuden kriteerit sanelee Amerikassa radikaaliksi itseään
kutsuva etujoukko, jolle pinta merkitsee kaikkea ja joka taistelee kaikin
keinoin niitä vastaan, jotka eivät suostu sulautumaan siihen normistoon, joka
on julistettu poliittisesti korrektiksi.
Luulen, että
nykyään monen ihmisen korkein älyllinen ja moraalinen päämäärä on kehittää
itselleen poliittisesti korrekti tietoisuus. Ennen saatettiin puhua jostakin
täysin kehittyneestä persoonallisuustyypistä, mutta se on menneisyyttä se.
Jos postmoderni
ihminen rukoilisi, hän varmaankin pyytäisi luojaltaan voimaa uskoa poliittisen
korrektiuden vaatimuksiin silloinkin, kun kiusaaja kuiskuttelee niiden olevan
absurdeja.
Mikäli nyt
oikein muistan Schopenhauerin ajatuksia, näyttää minusta siltä, että hän oli
kiinnostunut nimenomaan loputonta onnettomuutta tuottavan halun sammuttamisesta
eikä erotellut sitä selkeästi tahdosta. Korjatkoot ne, jotka paremmin tietävät.
Joka tapauksessa
postmodernisti ymmärretty maailma haluna ja pyrkimyksenä sen vapauttamiseen on
aivan ilmeisesti Schopenhauerilaisen resignaation antiteesi.
Ajatus
mielikuvan primäärisyydestä sentään taitaa yhdistää meitä tuon parinsadan vuoden
takaisen pessimistin ajatteluun.
"Leo Tolstoi sai itämaisen filosofiansa perusajatukset Schopenhauerilta ja puolestaan välitti ne –Mahatma Gandhille. Siinäpä jännittävä aatehistoriallinen rengasmatka"
VastaaPoistaJa eikö ollut vieläpä niin, että Schopenhauer sai omat ajatuksensa intialaiselta filosofialta, joten todellakin ympäri käydään ja yhteen tullaan.
"...Amerikassa radikaaliksi itseään kutsuva etujoukko, jolle pinta merkitsee kaikkea ja joka taistelee kaikin keinoin niitä vastaan, jotka eivät suostu sulautumaan siihen normistoon, joka on julistettu poliittisesti korrektiksi."
VastaaPoistaEiköhän Trumpin voitto ollut merkki juuri siitä, että on myös toinen USA. Sen vuoksi meilläkin Trumpin edesottamuksista nousee päivittäin älämölöä "korrekteissa" piireissä.
Feminiinisiä näyttöpoliitikkoja ovat ainakin Ranskan Macron, Kanadan Trudeau ja Itävallan Kurz. Meilläkin oli Katainen. Epämiehekkäitä viuhakkeita kaikki.
VastaaPoistaEikö tässä ole jotakin ristiriitaista: miten (postmodernismin) relativismista voi nousta näin ehdottomia moraalisia näkemyksiä?
VastaaPoistaSitähän se. Viime kädessä kaiken perustana on vain väkivalta.
PoistaPostmodernin relativismin motto kuuluu: Kaikki totuus on suhteellista, paitsi relativistin oma totuus, joka on absoluuttinen ja pyhä. Ja korollaariksi lisättäköön, että relativistin edustaman Totuuden arvostelu on viharikos.
PoistaHarvoinpa on asia niin hyvin kiteytetty kuin edellä!
PoistaKiitos! Tuo ensimmäinen lause oli kylläkin lainavaloa, mutta jälkipuoli tuli itse asiassa keksittyä vasta ko. kommenttia kirjoittaessa. Saapi toki siteeratakin, sano.
PoistaPostmodernismin relativismi on radikaalia, hullua utopistisuutta. Totuudella ja tosiasioilla ei ole mitään merkitystä, kun luodaan mielikuvia ja kaikki on vain sosiaalista konstruktiota. Uutisissa eilen valtakunnansyyttäjä rakensi linkin vihapuheen ja terrorismin ja ääriliikkeiden välille. Mielikuvia luodaan linkittämällä toisiinsa kuulumattomia asioita yhteen. Kun Hillary Clinton vihdoin avautui Harvey Weinstein -tapauksesta, hän antoi lausunnon, missä yhdisti Trumpin Weinsteiniin naisten kohtelussa. Itse oli saanut Weinsteinilta suuret summat rahaa kampanjointiinsa.
VastaaPoistaPostmoderni radikalismi jyllää Yhdysvaltain yliopistoissa, relativismi on alkanut merkitä huimaa tason laskua, ei ole enää vaatimuksia, eikä tasoeroja opetuksessa. Opiskelijat eivät tunne historiaa, ajattelu on hyvin kapeaa, tietämättömyys ja pakotettu kieli sukupuolten, vähemmistöjen, poliittisten kiistakysymysten ilmaisussa rajoittaa keskustelua.
Ugh, veli todistaa viisaasti. Hulluuden marssistahan siinä alkaa jo olla kysymys. Ns. Sokalin pila on tänään ajankohtaisempi kuin silloin aikanaan 20wee takappäin;
Poistahttps://fi.wikipedia.org/wiki/Alan_Sokal
Länsimaat voivat täysin vapaasti uskotella itselleen edustavansa suurinpiirtein jos ei lopullista totuutta niin parempaa totuutta kuin mitä muilla on. Sehän tekee hyvää heidän itsetunnolleen. Uskoa oman toiminnan oikeutukseen tarvitaan.
VastaaPoistaEri asia on vain se onko tuo kaikki relevanttia. Jos nyt vaikka otetaan esille Kiinan menestys viimeisen 35 vuoden aikana täysin rutiköyhästä maasta yhä modernisoituneemmaksi valtioksi ilman "monipuoluejärjestelmää" (= vaalikoppidemokratia) niin epäilyksen varjo lankeaa länsimaiden edustaman "melkein lopullisen totuuden" ylle.
Kulttuurien ja traditioiden erot on hyväksyttävä ja oppittava antamaan arvoa muillekin kuin omalle erinomaisuudelle. Tasopainoa löytynee siis arvostuksen ja arvostelun välillä. "Kaikissa meissä on hieman vikaa."
"Kulttuurien ja traditioiden erot on hyväksyttävä ja oppittava antamaan arvoa muillekin kuin omalle erinomaisuudelle. Tasopaino löytynee siis arvostuksen ja arvostelun välillä. "Kaikissa meissä on hieman vikaa."
PoistaJep, juurikin näin. Ainakin ns. järkinuivien keskuudessa tuo näkemys on käsittääkseni jokseenkin valtavirtaa, mutta suvaitsevaistosta ym. "lunatic fringeistä" en oikein tiedä... Lähinnä voinee tehdä jotakin epäsuoria päätelmiä melko toivottomasta omaan napaan tuijottamiseen jumittumisesta ainakin tuon maanisiin mittoihin paisuneen itseruoskintafetissin pohjalta. Mitäpäs muuta sekään lopulta on kuin vain perverssillä tavalla ylösalaisin käännettyä kulttuurista suprematismia ja kyvyttömyyttä katsoa asioita vähääkään omia päähänpinttymiä laajemmasta näkökulmasta.
"Totalitaarinen totuus kieltää suhteellisuuden, epäilyn ja kyselyn" (-Milan Kundera-)
Tällaisnewk iirjna ostin v. 1970 nuorliberaalina ja tunteakseni paremmin vastusjatajani. Ei mikään ihna huo no kirja. Tosin oleellsien olin lukenut von Wrightiltä ja Rusellilta. Siis reviosivoitua marxilaisuutta, O.V. Kuusinen päätekijänä:
VastaaPoistaMarxilaisen filosofian perusteet
Tekijä:
ISBN:
Tuoteryhmä: Filosofia
Kustantaja: Vieraskielisen kirjallisuuden kustannusliike Moskova
Kieli: suomi
Painovuosi: 1963
Painos:
Sivumäärä: 792
Sidonta: Sidottu, ei kansipaperia
Tämä oli aikaisenpoi laitos, vuodelta 1960:
Marxismin-Leninismin perusteet-Oppikirja
Tekijä:
ISBN:
Tuoteryhmä: Yhteiskunta, laki, politiikka
Kustantaja:Karjalan ASNTn Valtion kustannusliike
Kieli: suomi
Painovuosi: 1960
Painos:
Sivumäärä: 752
Sidonta: Sidottu, ei kansipapereita
Tämä kappale on myyty.
Tekijän nimeä klikkaamalla voit löytää lisää ko. tekijän kirjoja. Voit myös jatkaa etsintää hakukoneellamme »
Alla lisää hakuasi vastaavia kirjoja. Kirjan nimeä klikkaamalla saat tarkemmat tiedot ja pääset tilaamaan.
Ja taas a d f o n te s :
M. A. Suslov: Marxismi - leninismi - työväenluokan kansainvälinen oppi EDISTYS, 1975, 264 s., painos: , kunto: K3, Kovakantinen (kansipapereilla), 5 EU
Ja neukkoyliopisotjen "pikkkutologin vuoden 1973 jälleendogmatisoitu laitos, smaoin huolelel edelleen liberrlaina läpilujettu:
Marxilais-leniniläisen filosofian perusteet
Lisää ostoskoriin
kuva: Marxilais-leniniläisen filosofian perusteet Tekijä: Konstantinov F. V. et al.
Tuoteryhmä: Filosofia
Sarja:
Kustantaja: Edistys - Moskova
Kieli:
Painovuosi: 1972
Painos: 2
Sivumäärä: 677
Sidonta: Sidottu kansipaperein
Kunto: K3 (K5=uusi, K4=erinomainen, K3=hyvä, K2=tyydyttävä, K1=kehno)
Neuvostoliiton Erikoisalojen korkea- ja keskikoulusivistyksen ministeriön hyväksymä oppikirjaksi Neuvostoliiton korkeakouluissa opiskeleville ..
Löäytynee ylähyllyltä.
Saatoin muuten marxismismista innostuneille kavereilleni todeta, että minun ei tarvitse sillä setäni oli mukana kääntämässä Marxin ja Engelsin teoksia ja isäni tarkasti perheystävänsä Mauri Ryömän Pääoma-käännöksen
MafH
Nuo ovat eri kirjoja. Kuusisen päätoimittamassa oli filosofian lisäksi muutkin "marxilaisuuden pääosat" ja se oli laadittu juuri ryhdyttäessä kommunismia rakentamaan. Huonoja kirjoja toki kaikki, monessa suhteessa, mutta eräänlaisia aikansa ilmiöitä sentään.
VastaaPoistaVäitän että taas itävaltalainen mies tulee muuttamaan Eurooppaa aika reippaasti. Toivokaamme ja uskokaamme, että tällä kertaa pysyttäisiin vain siinä mielikuvaominaisuudessa, koka tässä vaiheessa juuri se riittäisi.
VastaaPoistaKurz on Euroopan vastine Trumpille ja hyvä näin, koska on hienoa, että vanha manner uudistuu nuorekkaasti ja tyylikkäästi. Ehkä meillä sittenkin on sivistyksen peruspääomaa enemmän kuin amerikkalaisilla. Meillä ei ole punaniskoja ja anarkistejakin vain kohtuullisesti, koska työttömyystuella pysyy hyvin oluessa ja pikkuisen huumeessakin. Se rauhoittaa enemmistön.
Odotellaan nyt kun ensimmäinen natsikortti heilahtaa ja alkaako Haiderin aikainen kättelyn välttäminen ja sen semmoinen. Lipponenhan ole tohkeissaan Haideria mollatessaan, mutta nykydemareiilla ei ole enää munaa, koska eihän heillä ole äänestäjiäkään.
Veikkaan, että Itävallasta alkaa dominovaikutus, joka kaataa unelmajengíen rakentaman hyvien ihmisten juhlan koko Euroopassa.
Ruotsia käy jo etukäteen sääliksi.
"Veikkaan, että Itävallasta alkaa dominovaikutus, joka kaataa unelmajengíen rakentaman hyvien ihmisten juhlan koko Euroopassa."
VastaaPoistaToivotaanpa parasta... Vaan mitä tuohon unelmajengiin ja Hyvien Ihmisten heinäsirkkamaisiin bilepartyihin tulee;
Ugh, myös tämä veli todistaa viisaasti:
https://rodionr.vuodatus.net/lue/2017/10/kylla-ne-kansaa-vaihtavat-pakko-uskoa-jo
Nuo vassareitten "jäsentenväliset" (joihin myös vihreiden piti tietysti upottaa lusikkansa), olisivat lähinnä surkuhupaisaa seurattavaa, mutta itse asia on kyllä valitettavasti aika vakava. Tosin, jos poliittisen vasemmiston henkinen nykytila ja realiteettitaju on jo noin mitättömällä tasolla, ei äänestäjäkadon syitä tarvinne kovin kaukaa etsiä...
"Ruotsia käy jo etukäteen sääliksi."
Ilmeisesti Poukaman paremmalla rannalla kuitenkin uskotaan Hannu Hanhen tuurin kestävän hamaan auringon sammumiseen?
”Ei siinä kyllin, että leniniläinen marxilaisuus, eli huonon käännöksen mukaan marxismi-leninismi, on enää lähinnä naureskelun ja joskus kukaties häpeilyn aihe.”
VastaaPoistaKäsitteen parempi ilmaisu lienee marxilaisuuteen kietoutunut leninismi-stalinismi, sillä kyseessähän oli teorian toteuttaminen käytäntöön. Venäjällä vallitsee näkemys, että marxilaisuus on aito länsimainen ilmiö; ja paha Länsi tyrkytti sen Venäjälle turmellakseen venäläiset ja tuhotakseen Venäjän. Tässä herääkin kysymys, milloin maailma kykenee tekemään marxilaisuudesta historiallisen arvion? Marx ja Engels ovat itse antaneet vihiä asiasta.
Kirjeessään Ludwig Kugelmanille 12.10.1868 Marx totesi että venäläiset aristokraatit kantoivat häntä käsillään Pariisissa vuosina 1843-1844 ja että venäläiset ovat aina olleet hänen mesenaattejaan:
“It is an irony of fate that the Russians… have always been my ´patrons´. In 1843-1844 in Paris, the Russian aristocrats there waited on me hand and foot.” (“Marx to Ludwig Kugelmann”. K. Marx, F. Engels. Collected Works, London, Volume 43, pp. 130-131.)
Kirjeessään Joseph Weydemeyerille New Yorkiin 12. huhtikuuta 1853 Engels ruoti marxilaisuuden teoreettista tukipylvästä, Kommunistista manifestia näin:
”Tällä kertaa aloitamme heti ”(Kommunistisesta) Manifestista”… Aavistelen, että jonakin kauniina päivänä meidän puolueemme joutuu osallistumaan hallitusvastuuseen, kaikkien muiden puolueiden neuvottomuuden ja velttouden ansiosta, jotta loppujen lopuksi voitaisiin panna toki toimeen asioita, jotka eivät ole suoranaisesti meidän, vaan yleisvallankumouksellisuuden ja erityisesti pikkuporvariston eduksi; siinä tilanteessa meidän on pakko, proletaaristen joukkojen painostamana, omiin enemmän tai vähemmän intohimoisesti puoluetaistelussa esiinvedettyihin ja painettuihin lausuntoihin ja suunnitelmiin sitoutuneena, tehdä kommunistisia kokeiluja ja hyppäyksiä, joista itse tiedämme parhaiten, miten epäajankohtaisia ne ovat. Tällöin mennään päättömyyteen – toivottavasti vain ruumiillisesti – taantumus valtaa alaa, ja kunnes maailma kykenee tekemään sellaisesta historiallisen arvion, meitä pidettäisiin paitsi hirviöinä, mikä meille olisi yhdentekevää, myös pässeinä, ja se on paljon pahempaa.” (Marx, Engels. Kirjeitä. Kustannusliike Edistys, Moskova, 1976, ss. 77-78.) Myös teoksessa: Vesa Oittinen (toim.). Marx ja Venäjä. Aleksanteri Papers 1/2006, ss. 204-205.
Tämän historiallisen arvion tekeminen on siis vielä edessä.
Tässä herää myös toinen kysymys: pitääkö Tampereella oleva Lenin-museo eli Leninin kultin museo muuttaa marxismi-engelsismi-leninismi-stalinismin rikosten museoksi? Marxilta ja Engelsiltä on julkaistu kymmenen tekstiä maailmansotien järjestämisestä ns. proletariaatin diktatuurin kunniaksi.