StolypinistäLeniniin
Venäjällä nousi
Pjotr Arkadjevitš Stolypinin arvostus tässä takavuosina aivan uusiin
ulottuvuuksiin. Muutaman vuoden pääministerinä toiminut kovaotteinen
hallintomies sai osakseen suitsutusta puheissa, monia kirjoja julkaistiin ja
patsaitakin pystytettiin.
Stolypinin
ansioihin oli tietenkin luettava suuri maareformi, jonka tarkoituksena oli
hajottaa kyläyhteisö (mir) ja luoda
itsenäinen ja vauras talonpoikaisto. Maattomille hän jakoi maata myös
Siperiasta.
Reformi oli
kuitenkin jo hänen edeltäjänsä, Sergei Juljevitš Witten johdolla valmisteltu ja
sitä paitsi se jäi pahasti kesken. Sen epäsuosiota kuvastanee, että
vallankumouksen jälkeen palattiin takaisin kyläyhteisöön, joka purettiin vasta
vuonna 1930, kollektivisoinnin aikana.
Stolypinin
politiikka kuitenkin joka tapauksessa oli lupaus siitä, että vallankumous
Venäjällä voitaisiin välttää. Kuuluisiksi tulivat hänen sanansa vasemmistolle.
”Te haluatte suuria mullistuksia, me haluamme suuren Venäjän!”
Vallankumous
tapahtui sitten kaikesta huolimatta ja Stolypinin jälkimaineesta huolehtivat
bolševikit, jotka korostivat hänen toimintaansa säälimättömänä pyövelinä ja
taantumuksen käsikassarana.
Merkittäviin
murhatun pääministerin kunnian palauttajiin kuului Solženitsyn, joka kuvasi,
miten ”musta myrsky” tuli Venäjälle sen jälkeen, kun esteenä ollut Stolypin oli
raivattu tieltä.
Näin
yksinkertainen ei historian juoni ollut, mutta ajatus ”suuresta Venäjästä”,
jonka nousu tietoisesti, ”pimeiden voimien” toimesta katkaistiin laukaisemalla
niin sanottu Helmikuun vallankumous, elää nyt voimakkaana Venäjällä.
Siksipä sitä ei
juhlita. Venäjän sairaushan oli kyseessä, mutta riita koskee yleensä vain sitä,
mistä tartunta saatiin. Solženitsyn korosti aikanaan sen läntistä alkuperää.
Tsaarin
syökseminen vallasta ja hänen murhaamisensa ovat saaneet joidenkin
kirjailijoiden mielikuvituksessa yliluonnollisen merkityksen, mille ei
kannattane panna kovin suurta painoa. Selvää on kuitenkin myös se, että ajatus
vallankumouksesta Venäjän kohtuuttomana onnettomuutena nauttii varsin suurta
arvostusta korkeimmissakin piireissä.
Asia ei koske
vain bolševikkivallankumousta, jota yleensä Venäjällä nykyään nimitetäänkin
vallankaappaukseksi. Myös demokraattisia ihanteita julistanut Helmikuun
vallankumous tulkitaan onnettomuudeksi. Venäjällä kansa ei ollut kypsää
demokratiaan ja niinpä se johti maan romahdukseen kesken suursotaa.
Tämä on
mielenkiintoinen idea, joka ei suinkaan ole vailla mieltä, kuten myös monien
viimeaikaisten ”demokraattisten” vallankumousten historiasta voimme päätellä.
Tietenkin siitä voidaan tehdä myös muita aikakausia koskevia demokratian ja
liberalismin vastaisia johtopäätöksiä, mutta sellaiset eivät nauti tieteen arvovaltaa.
Stolypinin
kuoltua Suomen lehdistö antoi hänestä tylyn tuomion. Hänen
rauhoittamispolitiikkansa kovakouraisuus todettiin, samalla kun hänen
uudistustensa arvoa epäiltiin. Stolypinin Suomen-politiikka, eli toinen sortokausi
tulkittiin halpamaiseksi yritykseksi hankkia imperialistien suosiota sortamalla
aiheettomasti pientä kansakuntaa.
J.K. Paasikiven
muistelmissaan Stolypinistä antama arvio noudatteli samaa linjaa. Hän viittasi
myös siihen, että sekä pääministerin äly että hänen rehellisyytensä olivat
puutteelliset. Tällainenhan ei tosin ollut Pietarin Suomen-politiikan luojien
taholla mitenkään tavatonta.
Suomalaisten
suuri rakkaus sen sijaan oli jonkin aikaa Aleksandr Kerenski, joka lupasi
kaiken sorron ja oikeudettomuuden loppumista, laski seppeleen Runebergin
patsaalle ja suuteli Suomalaista kollegaansa Tokoita.
Ääriään myöten
täynnä olevassa työväentalossa yleisö yltyi yhä uudelleen ”myrskyisiin”
suosionosoituksiin ja hurraahuutoihin. ”Oikeuden miehen” kunniaksi julkaistiin
runokin. Venäjän kansan vapaus olisi myös Suomen kansan vapaus, todisti
kunniavieras, oikeusministeri ja hallituksen vahva mies.
Mutta kansat
olivat kovin erikokoisia ja lähihistoria pani pelkäämään, että tuulet
saattaisivat Venäjällä taa kerran kääntyä ja Venäjän kansan edustajat
saattaisivat olla yhtä innokkaita kuristamaan Suomen vapauksia, kuin oli
Stolypinin ajan duuma. Kansaahan sekin edusti.
Suomen
itsenäisyyden satavuotisuuden juhlinta on taas ansaitusti nostanut esille sen,
että aivan erityisesti sosialidemokraatit olivat aktiivisia ja aloitteellisia
niissä puuhissa, joiden tarkoituksena oli venäläisen ylivallan lopettaminen
Suomessa.
Ei kukaan muu
kuin Otto Ville Kuusinen korosti keväällä 1917 eduskuntapuheessaan sitä, että
tsaarinvalta oli nyt kukistunut Venäjällä, mutta imperialismi ja militarismi
eivät. Venäläinen imperialismi oli nyt jo kaksi kertaa (sortokausina) hyökännyt
Suomeen. Pitäisikö sille antaa vielä kolmas mahdollisuus?
Valtalain
nimellä tunnetun säädöksen oli määrä antaa juridiset takeet siitä, ettei Venäjä
enää tulevaisuudessa pääsisi suomalaisen kansakunnan oikeuksia ja etuja
tallomaan. Asialle haluttiin saada jopa kansainväliset takuut.
Vaikka
vallankumoushuuma olikin pahasti sokaissut kovin monia sekä Suomessa että
Venäjällä, ei jälkimmäisen maan hallitus ollut halukas ottamaan nimiinsä moista
ratkaisua. Olihan kyseessä vain väliaikaisesti vallassa oleva hallitus ja asia
sentään koski koko Venäjän tulevaisuutta. Siitä päättämään saattoi olla pätevä
vain yleisellä ja yhtäläisellä äänioikeudella valittu Perustava kokous, jonka valitseminen olisikin pian tapahtuva.
Sitä paitsi oli
käynnissä sota. Kuten sittemmin saatiin havaita, edes bolševikkien ja
vasemmisto-SR:ien uusi ”väliaikainen” hallitus ei pysynyt koossa jouduttuaan
keväällä 1918 Brest-Litovskissa allekirjoittamaan rauhansopimuksen, joka
merkitsi Suomen, Baltian ja Ukrainan vapautumista Venäjän imperiumista.
Imperialismi ja
militarismi koskivat jopa liberaaleja kadettejakin, kuten Kuusinen oli
edellisenä vuonna arvioinut. Lisäksi ne siis koskivat myös kaikkein äkkiväärimpiä
sosialisteja Venäjälläkin.
Suomalaisia
sosialidemokraatteja ne eivät koskeneet. He olivat kiivaita nationalisteja,
mikä voitiin todeta kautta koko vuoden 1917 ja vielä seuraavana keväänäkin, kun
Suomen ja Venäjän välistä valtiosopimusta tehtiin. Tämä sanottakoon puolueen
kunniaksi.
Jotakin hyvin
tärkeää tältäkin puolueelta sentään puuttui, kuten pian saatiin nähdä.
On tavallaan
paradoksi, että Suomessa ovat suureen kunniaan nousseet niin itsevaltiaat
Aleksanteri-keisarit kuin aikanaan myös Lenin, mutta eivät sen sijaan Kerenski
tai edes Miljukov ja ne monet muut kadetit, SR:t ja menševikit, jotka olivat
aktiivisia ja pelottomia Suomen ystäviä ja puolustivat sen oikeuksia duumassa
ja muuallakin.
Ehkäpä se onkin
niin, että Venäjän epäonnistuneet demokratiakokeilut olivat suomalaistenkin
kannalta niitä kaikkein vaarallisimpia hetkiä. Ajatelkaamme vain tuota niin sanottua
yhdenvertaisuuslakia, jota pidettiin sortotoimista pahimpana. Nykyään, avoimien
rajojen aikana asiaa saattaa olla toki vaikea ymmärtää.
Joka tapauksessa
Venäjän demokratian kortit jäivät lopulta katsomatta. Perustava (perustuslakia
säätävä) kokous hajotettiin asevoimin leniniläisten bolševikkien toimesta. He
viittasivat kintaalla kaikille demokratian periaatteille ja uskoivat diktatuuriin.
Suomelle oli
paikka valmistettu suuren neuvostovaltion kansojen joukossa, mutta Leninin
suuri ansio meidän kannaltamme oli, että hänen politiikkansa tuhosi imperiumin
ja tarjosi Suomelle sen ikkunan, josta se viimein pääsi pakenemaan, enemmän tai
vähemmän paniikissa.
Leninin rinnalla
kansakunnan kaapin päällä ovat itsevaltiaat Aleksanteri-keisarit, joiden
kunniaksi on sanottava, etteivät he ainakaan lietsoneet kansalaissotaa Suomessa
eivätkä myöskään hyökänneet sen poliittisia instituutioita vastaan.
Leninin paikka
on monessa suhteessa ongelmallinen. Toki hänellä on Suomen kannalta suuria
ansioita, mutta niin on myös Hindenburgilla, Wilhelm II:lla ja jopa Hitlerillä.
Kiistatonta on kuitenkin Leninin suuri aktiivisuus Suomen puolesta, olkoonkin,
että ideana oli toimia väliaikaista hallitusta vastaan eikä erityisesti kenenkään,
kaikkein vähiten porvarillisen kansakunnan puolesta.
Koska ulkomailla
–edes Saksassa- tuskin ymmärrettäisiin ainakaan noiden saksalaisten patsaiden
lisäämistä kansallisgalleriaan, voisi olla viisaampaa olla heitä ylen määrin juhlimatta.
Koska kuitenkin
ihmisiä olisi aiheellista kohdella ansionsa mukaan, voitaisiin kai ainakin
vahvistaa kaapin päällä olevaa pystien riviä joillakin demokraattisilla
venäläisillä hahmoilla.
Kerenskillä on
kiistämättömät ansionsa, vaikka hänet nykyään muistetaan lähinnä
pilkkalaulusta. Duumassa aktiiviset Suomen-ystävät, kadettien johtaja Miljukov ja
miksei myös gruusialaiset Gegetškori ja Tšheidze kannattaisi varmaankin nostaa
unohduksesta. Vuonna 1917 noita ystäviä oli paljon muitakin.
Venäjä on
harvoin ollut demokratia ja aina sen poliittisessa järjestelmässä on ollut merkittäviä
erityispiirteitä, joita meidän on vaikea sulattaa. Onhan sellaisia toki
Amerikassakin ja missäpä ei olisi.
Yhtä kaikki,
historiassa ei ole ollut tapana jakaa palkintoja sen mukaan, miten kiivaasti
itse kukin on tiettyä järjestelmää kannattanut, vaan sen mukaan, mitä on saatu
aikaan. Kovakätinen Stolypin sai Venäjän kannalta aikaan yhtä ja toista, mutta
Suomen kannalta hän oli huono. Vallankumoustakaan hän ei kyennyt estämään ja se
taas oli paljolta Leninin syytä.
Vallankumous
tuhosi Venäjän, mutta vapautti siten samalla Suomen. Ilman Leniniä voisimme
kenties yhä kuulua imperiumiin, mene ja tiedä. Pidetään vain hänen kuvansa
esillä, antaahan se ainakin ajattelemisen aihetta.