Etsikkoaika ja hiipuminen
On kiinnostavaa, jos masentavaakin
seurata ihmisten elämänkaarta nuoruuden älyllisestä uteliaisuudesta ja
herkkyydestä keski-iän tylsyyteen ja vanhuuden höperyyteen.
Kun nuoruus puhkeaa nupustaan, se
tarjoaa tuoreen kauneutensa ihmeen ohella myös älyn heräämisen ihmeen. Nuori
ihminen ei lakkaa kysymästä ja ihmettelemästä ennen kuin niin sanotusti kypsyy
aikuisuuteen.
Tytöt muuttuvat enemmän tai
vähemmän kanamaisiksi ja pojat taas kukkomaisiksi käyttääkseni hieman rohkeaa
vertausta, jollaiset kuulemma zoologisuudessaan saattavat hipoa myös
laillisuuden rajoja. Itse kuitenkin koen sen asianmukaiseksi. Näinhän siinä
tapahtuu.
Siinä vaiheessa, kun biologinen
kypsyys on saavutettu ja sosiaalinen rooli muuttunut lapsesta aikuiseksi omien
lasten myötä, siis nykyään noin 30-40 vuotiaana, on varsinainen vapaa henkinen
aktiivisuus ja älyllinen uteliaisuus yleensä laskenut välttämättömään minimiin,
mikä ei ole paljon.
Aikuistunut ihminen on oppinut noitumaan
itselleen ymmärryksen tai oikeastaan ymmärrystä korvaavan elämyksen (kiitos
tästä, Seppo Oikkonen) kaikista asioista käyttäen tiettyjä yleiskäsitteitä. Tosiasiassa
ne eivät näytä enempää kuin parodian maailmasta, joka niiden avulla redusoidaan
suorastaan matemaattisten kaavojen mukaan pelkiksi loogisiksi tautologioiksi.
Suurimman viisauden voi siten kokea
löytävänsä mahdollisimman yleiselle tasolle viedystä yhtälöstä, joka itse
asiassa kertoo vain, että kaikki on yhtä ja samaa. Maailmasta tulee paikka,
jossa tarvitaan vain välineellistä ymmärrystä. Elämäntehtävä on yhtä selvä kuin
tylsäkin, mutta, kuten sanotaan, elämä on.
Voihan niitä todellista
intellektuaalisia ja moraalisia tarpeitaan, jos ne ovat säilyneet, yrittää
korvata myös pakottamalla valtion toimesta koko kansan kumartamaan komeita tunnuksia
ja pitämällä niiden edessä polvistumistilaisuuksia. Näinhän Venäjällä on nyt
tehty.
Konstantin Leontjevin mielestä
siinä sitä onkin evankeliumia massoille. Ne kykenevät nousemaan poroporvarillisen
tylsyyden yläpuolelle vain sinänsä primitiivisen, uhrautuvan patriotismin ja
militarismin kautta. Mutta jokaiselle omansa, kuten preussilaiset sanoivat.
Huolimatta siitä, että venäläisen pošlostin
(ks. Vihavainen:
Haun pošlost tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) eli matalahenkisyyden
nykyiset mestarit ovat nykyään vallassa ja uhkaavat koko maailmaa vähämielisellä
politiikallaan, rohkenen viitata Aleksandr Puškiniin, jonka teoksista olen
luullut löytäväni juuri tähän tyhmistymisen ongelmaan liittyviä nerokkaita
säkeitä. Ne ovat painuneet mieleeni
niin, että osaan ne jopa ulkoa.
Isänmaallisten ja muiden oikein
ajattelevien ihmisten oikeutetusta harmista huolimatta siis pistän tähän pari
pätkää Puškinin
tekstiä ja sitten oman käännökseni. Teksti on Jevgeni Oneginista, joka kuuluu
venäläisen kirjallisuuden ehdottomaan kärkeen, ainakin Dostojevskin mukaan.
Lauri Kemiläinen on se suomentanutkin vaikuttavan taitavasti, mutta sitä tekstiä
ei nyt ole käytettävissäni.
Kas näin se kohta menee:
Блажен, кто смолоду был молод,
Блажен, кто вовремя созрел,
Кто постепенно жизни холод
С летами вытерпеть умел;
Кто странным снам не предавался,
Кто черни светской не чуждался,
Кто в двадцать лет был франт иль хват,
А в тридцать выгодно женат;
Кто в пятьдесят освободился
От частных и других долгов,
Кто славы, денег и чинов
Спокойно в очередь добился,
О ком твердили целый век:
N. N. прекрасный человек.
Ja käännös, so frei wie nötig:
Se miekkonen, ken aikanaan,
ol’ nuori, sitten vanha vaan,
ken elon kylmän henkäyksen
hyvin sieti vanheten.
Ken uniaan ei pohtinut,
pohattain seuraa karttanut,
ken nuorna kerskui, korskui niin,
pääs’ rahakkaisiin naimisiin,
ol’ sitten vapaa veloistaan.
Ken kultaa, virkaa kunniaa,
sai aina kyllin ajallaan
kenestä aina sanotaan,
mies mainio on kerrassaan!
Mutta tarina jatkuu. Jevgeni on
itse asiassa ollut pelkkä keikari ja hänen komeutensa pelkkä tyhjä kuori. Hänen
lukematta jääneitä kirjojaan katsellessaan Tatjana (tuo aitouden ja sisäisen
kauneuden ihme!) kysyy jo itseltään, onko koko mies pelkkä parodia?
Mutta Jevgeni ei ole sammunut,
ainakaan ihan kokonaan, sillä häntä vaivaa selittämätön ikävä:
Но грустно думать, что напрасно
Была
нам молодость дана,
Что изменяли ей всечасно,
Что обманула нас она;
Что наши лучшие желанья,
Что наши свежие мечтанья
Истлели быстрой чередой,
Как листья осенью гнилой.
Несносно видеть пред собою
Одних обедов длинный ряд,
Глядеть на жизнь, как на обряд,
И вслед за чинною толпою
Идти, не разделяя с ней
Ни общих мнений, ни страстей."
Vaan murheellistahan se ois,
jos suotta nuoruus häipyi pois,
jos petimme sen ihanteet,
ja suotta oomme uskoneet
Jos puhtahimmat aatokset
ja suloisimmat ihanteet,
on meistä kauas häipyneet,
kuin syksyn lehdet kuivaneet.
Ei sydän kestä aatella,
ett’ kaikki ois vain juhlia,
prenikkaherrain touhuja
ja joutavia juoruja,
vaikk’ yhtään ei se kiinnosta,
ei moinen puuha innosta.
No,
Tatjanan kanssa elämästä olisi todella voinut tulla ties mitä, sanotaanko että
jopa syvähenkistä, mutta nyt on mennyttä niin nuoruus, kuin sen avoinna olleet
älylliset ja moraaliset mahdollisuudet. Jäljellä ovat vain loputtomien päivällisten
seremoniat ja tärkeilevien typerysten itsetehostuksen palveleminen.
Puškinia
on joskus sanottu ensimmäiseksi venäläiseksi intelligentiksi (tosiaankin
muodossa интеллигент, mikä on läntisen intellektuellin vastine,
mutta venäläisten mielestä sittenkin hieman eri asia) ja tämä runo on yksi todiste
siitä. Kuvatessaan yläluokkaisen roskaväen (светская чернь)
tyhjyyttä ja asettaessaan sen nuoruuden ihanteellisuuden vastakohdaksi,
runoilija tekee jotakin hyvin venäläistä.
Tarkoitan
sitä, että venäläisessä älymystössä on aina ollut luontainen kammo tyhjyyttään kumisevaa
tekotärkeyttä ja, sanoisinko, tekoälyllisyyttä kohtaan (ei viittaa AI:hin). Intelligentsijan
ihanteen vastakohtana on ollut se virallinen pošlost, matalahenkisyys, helppohintaisuus,
jonka lännessä teki tunnetuksi Vladimir Nabokov kuuluisassa Gogol-esseessään
(ks. Vihavainen:
Haun ylpeä typeryys tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).
Kun me nyt kauhistelemme noiden
putinien ja medinskien kaameaa ”arvojohtamista”, muistakaamme, ettei se kaikkea
kerro venäläisyydestä. Juuri venäläisen älymystön kyky erottaa jalot aatteet
niiden varjolla tarjotusta saastasta on aina ollut poikkeuksellisen hyvä.
Uskon, että se on sitä nytkin.
Olisi enemmän kuin toivottavaa,
että venäläisen älymystön parhaimmistolla olisi mahdollisimman pian vaikutusta
myös siihen, mitä nuo vallanpitäjät tekevät. Valitettavasti koko älymystön
käsitteeseen kuuluu ikuinen oppositio, mikä tarkoittaa, että vallan kahva on
sen ulottumattomissa.
Sääli. Koko maailma on nyt vaarassa.