Länsimaiden kulttuurinen dynaamisuus ja
maailman tulevaisuus
Satakunta vuotta
sitten länsimainen kulttuuri oli mahtinsa huipulla lähes joka suhteessa. Sen
nopea kehitys oli ihme vailla vertaistaan ja eipä ollut kumma, jos se vähän
pyrki myös nousemaan päähän.
Länsimaisen
kulttuuri ylivoimaisuus ilmeni sen sekulaarilla puolella, joka oli valistuksesta
alkaen saanut vapaasti nousta kukoistukseen.
Sama olisi
varmaankin voinut tapahtua myös muualla, mutta eipä vain tapahtunut. Kuten
Kolumbus aikoinaan sanoi, kuka tahansa olisi voinut tehdä saman kuin minä,
mutta eipä nyt vain tehnyt. Oliko länsimaiseen kulttuuriin sisäänrakennettu
jonkinlainen ohjelma, joka mahdollisti sen ikuisen pyrkimyksen yhä
korkeammalle, jonka näemme jo goottilaisissa kirkoissa?
Kristinuskoa
tulee aina nälvineeksi ja vähän rienanneeksikin, mikä on tässä valistuksen
projektia toteuttavassa kulttuurissamme kai jopa väistämätöntä. Kritiikitön
alistuminen uskonnollisten saarnamiesten valtaan tekisi koko sivilisaatiostamme
pian lopun. Toki se on rajoittanut tiedollisia harrastuksia (sapere), mutta ei vain rajoittanut.
Asian toinen
puoli on, että kristinuskolla on ollut ja on yhä myös konstruktiivinen merkityksensä,
joka sangen mahdollisesti on näytellyt ratkaisevaa roolia siinä, että West on kulttuurisesti yhä ylivoimainen
verrattuna muihin -the rest, kuten
Niall Ferguson on asian kiteyttänyt.
Erityisen
selvästi ero tulee esille, kun vertaamme kristinuskon ja islamin kulttuurista
merkitystä. Vaikka jälkimmäiselläkin oli oma lyhytaikainen loistokautensa, on
sen intellektuaalinen merkitys sittemmin pysynyt hyvin vähäisenä. Päiviö Latvus
on mielestäni ansiokkaasti pohtinut asian syitä.
Venäjän
kulttuurin ns. hopeakauden suuriin nimiin kuulunut Vladimir Solovjov pohti hänkin
aikoinaan tätäkin asiaa ja esitti mielestäni kiintoisan näkökulman teoksessaan Магомет, его жизнь и религиозное учение (löytyy osoitteesta www.vehi.net/soloviev/magomet/index.html).
Solovjovin
mielestä Muhammedin opista puuttui idea ihmisen täydellistämisestä. Hänen
omassa ajattelussaan korostui ajatus jumalihmisestä
(siis ei ihmisjumalasta!), jollainen Jeesus oli. Jälkimmäinenhän kehotti
ihmisiä tulemaan täydellisiksi, mikä muuten on tainnut meiltä luterilaisilta
unohtua.
Muhammedin
oppi on Solovjovin mielestä vain vastine raamatun laille ja profeetoille,
alkeisaste, jossa hengellisen kehityksen ideaalin sijaan on vain laki, joka on
täytettävä. Kun se täytetään, ei olekaan enää mitään mahdollisuutta enää
kehittyä, jäljelle jää vain alistuminen.
Tämänpuoliselle
elämälle annetun lain täyttäminen ei itse asiassa edes ole kovin kummoinen
tehtävä, vaan täysin mahdollinen inhimillisen normaalitason puitteissa.
Niinpä
ihmisen sielunvoimat jäävät lopultakin vaille tehtävää, ainakin siis korkeampaa
tehtävää ja ihannetta.
Solovjovin
mielestä tämä perusasetelma selittää sen, ettei islamilainen maailma edes ole
synnyttänyt neroja ja koko edistyksen idea on jäänyt islamilaiselle maailmalle
vieraaksi.
Yli
sata vuotta sitten kirjoittanut Solovjov arvioi, että muhamettilaisuus voi
kukoistaa vain omissa yhteisöissään ja kuihtuu nopeasti niiden ulkopuolella.
Sillä
on kuitenkin vielä tulevaisuutensa Aasiassa ja Afrikassa, joissa se sopii
ihmisten kehitystasolle, kuten vanha testamentti aikanaan sopi tuhansien
vuosien takaisille juutalaisille. Näin siis Solovjov.
Minusta
nämä ajatuksenjuoksut ovat kiehtovia, vaikka toki herättävät myös kysymyksiä.
Miksi
juutalaisuuden piiristä -joka siis on jäänyt tuolle alkeelliselle lakiuskonnon
asteelle- on kuin onkin tullut tähän maailmaan aivan uskomaton määrä neroja?
Mahdollinen
vastaus tähän voisi olla perinnölliset tekijät, vaikka muhamettilaisuus olikin
alun perin keskittynyt aivan samoille seuduille. Juutalaisuushan on tarkoin
suojannut omaa geenipankkiaan säännöksillään. Toki kulttuuriset tekijät eli islamin
suhtautuminen ajatuksenvapauteen tuntuu ainakin prima facie
todennäköisemmältä tämän sinänsä kiistämättömän ilmiön selittäjältä.
Solovjovin
oppi jumalhimisyydestä (bogotšelovetšestvo)
tuo mieleen Dostojevskin Riivaajat.
Kirjan lopussahan onneton ja naurettava liberaali Stepan Trofimovitš Verhovenski lopulta tajuaa sen
ylimaallisen viisauden, jonka mukaan ihmisen elämällä on oltava määrättömän suuri (bezmerno veliki)
ideaali, johon se suhteutetaan. Mikään maallinen, tämänpuolinen ja tavoitettavissa
oleva ei sellaiseksi riitä, siitä sikiää vain barbaria.
No,
tällaiset asiathan kirkkomme on niin sanoakseni autuaasti unohtanut ja
venäläisittäin ilmaistuna tuijottaa suuhun
(ihmeissään ja ihastuksissaan) muhamettilaisuuden julistajia. Mutta se siitä,
murheellinen tarina.
Solovjovin
tuomio tuo mieleen myöskin samoihin aikoihin kiinalaisuudesta kirjoittaneen
(myös Solovjov kirjoitti siitä) Dmitri Merežkovskin.
Merežkovski nimittäin katsoi, että Kiina
oli jo kulttuurisesti pysähtynyt ja niin maho, että kaikki mahdollinen edistys
sen piirissä voisi olla mahdollista vain länsimaiden myötävaikutuksella.
Se
oli sitä aikaa. Kukapa ei muistaisi mandarinismin
käsitettä: itseriittoinen Keskuksen valtakunta
ei enää pyrkinyt muuhun kuin oman kulttuurinsa täydellisten loistotuotteiden
hallitsemiseen ja säilyttämiseen. Virkamiesten pätevyys todettiin sen mukaan,
missä määrin he pystyivät käyttämään ja ymmärtämään vanhentuneita ja
arkielämässä täysin tarpeettomia hieroglyfejä.
Se,
joka on viime aikoina Kiinassa käynyt taitaa pakostakin vähän hymyillä Merežkovskin aikoinaan varmaankin
varsin vakuuttavalta kuulostaneelle tekstille.
Jotakin
on Kiinassa tapahtunut, mutta mitä? Islamilaisessa maailmassa, tarkoittaen siis
sen kulttuuria on myös jotakin tapahtunut ja se jokin on suuri hyppäys takaisin
menneisyyteen.
Aikoinaan
niin valtavaa huomiota herättänyt Kemal Atatürkin vallankumous on nyt Turkissa
peruttu ja arabikevään tuloksena islamilainen maailma alkaa taas myös Mahgrebin
maissa painua iänikuiseen pysähtyneisyyteensä.
Vai
olisiko sillä sentään voimia ponnistautua irti keskiaikaisista kahleistaan?
Miten? Länsimaiden ystävällisellä avullako? Miten se toteutuu…?
Suvaitsevaisuudella…?