Hyve ja kansanvalta
Nykyisinä aikoina, kun pahe ja rappio näyttävät vallanneen
koko julkisen elämän jopa globaalisessa mitassa, saattaa monet yllättää
nostalginen ikävä niitä aikoja kohtaa, jolloin lurjukset pantiin kuriin ja
kaiken mitaksi ja määrääjäksi kutsuttiin kelpo ihmiset kohtuullisine
tarpeineen. Vain puoli vuosisataa erottaa meidät niistä päivistä, jolloin
naapurimaamme nykyiset varkaat ja huijarit tai ainakin heidän vanhempansa
joutuivat toden teolla opettelemaan hyveellistä ja kohtuullista elämänmuotoa.
Länsimaiden viimeinen massiivinen yritys ihmisen muuttamisesta
hyveelliseksi tehtiin bolševikkien toimesta. Sen lopullinen
suuri yleishyökkäys, jonka tarkoituksena oli kommunistisen yhteiskunnan
rakentaminen vuoteen 1980 mennessä, aloitettiin vuonna 1961 ja floppasi jo
parissa vuodessa. Viljan ja yleensäkin ruoan puute, mahtavien puheiden ja karun
todellisuuden ristiriita löi liian pahasti vasten entusiastinkin kasvoja.
Kansalaishyveen ja pakottoman yhteiskunnan sijasta saatiin
Novotšerkasskin ampumiset, innostuksen ja altruismin
sijaan saatiin tekopyhää teatteria ja mahtavia puheita. Ilmaispalveluita ja
halpoja hyödykkeitä ei riittänytkään kaikille ja jonoissa etuilivat ne, jotka
voivat. Pikkuporvarilliset vaistot puhkesivat jopa kommunisteissa, joiden ei
enää lainkaan pitänyt olla kiinnostuneita omasta, vaan yhteiskunnan edusta.
Mistä tuo ilkeä henki tuli, oli käsittämätöntä. Oliko
neuvostojen maassa yhä menneisyyden jäänteitä, пережитки прошлого? Miten
monta sukupolvea ne sitten voisivatkaan elää? Lenin oli Valtiossa ja vallankumouksessa kertonut, miten tavattoman helppoa
ihmiset oli totuttaa uusiin yhteiselämän sääntöihin ja Stalin oli vuoden 1936
perustuslakia kommentoidessaan nähnyt tämän ihmeen jo tapahtuneen.
Ja sittenkin. Jokaisen, joka katsoi ympärilleen, oli pakko
myöntää, että ongelmia oli yhä. Saavutukset olivat tietenkin valtavia, etenkin
kapitalistisiin maihin verrattuna, mutta…
Lähes jokainen Pravdan artikkeli
sisälsi kriittisen osuuden, joka alkoi suurten saavutusten luettelun jälkeen: Oднако, -mutta,
kaikesta huolimatta ja sittenkin. Maassa oli kuin olikin yhä epäkohtia ja niiden
syykin osattiin tarkoin paikallistaa. Syy ei ollut yhteiskuntajärjestelmässä,
joka oli kutakuinkin täydellinen. Syy oli yksilöissä, jotka eivät olleet tämän
järjestelmän arvoisia.
Tavallaan tämä oli uskottavaa ja jokaiselle selvää. Mikäli
yksilöt olisivat käyttäytyneet kuten pitikin, ei mitään ongelmia olisi
ollut. Kuitenkin, jokin tässä häiritsi:
sosialistisessa yhteiskunnassa itse yhteiskuntajärjestelmän piti itse asiassa
suorastaan pakottaa heidät käyttäytymään sillä tavoin. Tokihan ihmisen
yhteiskunnallinen oleminen määräsi hänen ajattelunsa.
Miksi kaikki ei sittenkään mennyt kuin piti, oli kirottu
kysymys, jota oli parempi olla liikaa ajattelematta. Ainakin oli syytä olla
käsittämättä asiaa väärin ja tämä kiusaus kieltämättä oli lähellä jokaisella,
joka aikansa seisoi jonoissa ja vaivan palkaksi sai myyjättären hävyttömyyksiä
ja ala-arvoista tavaraa.
Sille, joka uskoi neuvostokommunismiin, oli tarjolla vain
vähän vaihtoehtoja, massiivinen itsepetos oli helpoin tie. Ei ollut niinkään
vaikeaa selittää pakonalaisuutta vapaudeksi, puutetta riittävyydeksi ja
kitumista kukoistukseksi. Kaikki tällainen oli suhteellista. Oikean
ymmärtämisen saavuttamiseksi oleellista oli mielentila. Ihmeellisellä tavalla
kollektiivin ja yksilön tiet yhtyivät yksilön tajunnassa. Niin oli jos siten
ajatteli. Toki oli jo 1960-luvulla niitä, jotka vaativat leninismiä puhtaana
saarnattavaksi ja kritisoivat järjestelmän toteuttamisen keinoja. Harvat
sentään uskalsivat sitä edes sydämensä syvyyksissä kokonaan hylätä ennen
1980-lukua.
Ja kaiken keskipisteenä oli hyve tai sen puuttuminen. Näin
oli ollut jo antiikin aikoina ja näin oli 1700-luvulla, kun tasavaltaa ja
antiikin kansalaismieltä taas heräteltiin henkiin. Vallankumouksen Ranskassa jakobiinit
saarnasivat hyvettä ja yrittivät kitkeä pahetta, tarvittaessa rautaisella
kädellä.
J.L. Talmon, teoksessaan Totalitaarinen
demokratia, esittää vakuuttavasti, että Ranskan vallankumouksen aikana bolševikkien dilemma oli jo osa poliittista todellisuutta. Teoriassa
kaikki oli hyvin, mutta käytännössä asiat sotki se, ettei kansa ymmärtänyt omaa
todellista etuaan ja tahtoi siksi asioita, joita se ei oikeastaan pohjimmiltaan
lainkaan tahtonut. Paradoksaalisesti se jouduttiin pakottamaan tottelemaan
itseään.
Kun suuri vallankumous oli nostanut valtaan kansan, loppu
näytti periaatteessa hyvin yksinkertaiselta. Robespierren mielestä ”Kansan etu on yleinen hyvinvointi… ollakseen
hyvä kansan ei tarvitse muuta kuin asettaa itsensä etusijalle siihen nähden,
joka ei ole se itse”. Aivan samoin asia nähtiin sittemmin Venäjällä vuonna
1917. On helppo nähdä, mistä Leninin opit juonsivat juurensa.
Käytännön ongelmaksi jäi se kirottu kysymys, joka koski
todellisen kansan löytämistä. Käytännössä ihmisillä oli kaikenkarvaisia haluja
ja pyrkimyksiä, jotka olivat keskenään ristiriitaisia. Miten tislata niistä se
oikea ja todellinen aines, joka edusti kansan pyhää tahtoa, joka oli sen
yhteistahto, volonté générale?
Tiedettiin, että kansa oli jalo, mutta käytännössä toiset
rakastivat hyvettä enemmän kuin toiset. Jotkut olivat jääneet pysyvän lapsuuden
tilaan ja kaipasivat kuria ja opastusta. Monia turmeli erityisesti ahneus ja ne
monet järjettömät intohimot, joista jo raamattu oli varoittanut, nimittäin
lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus. Ne eivät olleet Isästä, vaan
tästä maailmasta ja myös luonnollinen uskonto todisti niiden turmiollisuuden.
Niiden takiahan ihminen tunki toisen yläpuolelle, riisti häntä ja varasti hänen
osuutensa yhteisestä hyvästä. Niiden vallassa olevat lurjukset olivat yhteisen
onnen tiellä.
Niinpä Ranskan kansalaisten yhteistä tasavaltaa johtamaan
voitiin Robespierren mielestä kelpuuttaa vain kaikkein hyveellisimmät, ne jotka
olivat ”luotettavia, säälimättömiä, tarmokkaita ja puhtaita”. Myös Ranskan, kuten
sittemmin myös vallankumouksen eetos oli eskatologinen: tuhatvuotinen hyveen
valtakausi oli tulossa. Louis Antoine de Saint-Just uskoi, että paha kävisi
ennen pitkää vieraaksi ihmisten eduille ja oikeudesta tulisi kaikkien pysyvä kiinnostuksen
kohde ja intohimo. Silloin vapaus vallitsisi ylimpänä ja väliaikainen ”melko
ankara” pakko voitaisiin unohtaa.
Avaimena utopiaan oli järjen saattaminen kunniaan ja
luopuminen niistä irrationaalisista konventioista, jotka yhä vallitsivat
ihmisten käyttäytymistä, lyijynraskaina, kuten Marx olisi sanonut.
Robespierren intohimoinen vuodatus järjen ja hyveen puolesta
pahetta vastaan on vaikuttava (Jaakko Lavanteen kääntämänä):
”Me haluamme järjestyksen, jossa
kaikki alhaiset ja julmat intohimot on kahlittu, kaikki hyväntahtoiset ja jalot
intohimot herätetty lakien avulla, jossa ihmisen pyrkimyksenä on ansaita
kunniaa ja palvella isänmaataan, jossa ainoat eroavuudet johtuvat
tasa-arvoisuudesta itsestään, jossa kansalainen on viranomaisen alainen,
viranomainen kansan ja kansa oikeuden alainen, jossa maa turvaa jokaisen
yksilön hyvinvoinnin ja jossa jokainen yksilö nauttii ylpeydellä maansa
menestyksestä ja kunniasta… jossa kaupankäynti on yleisen vaurauden eikä vain
muutaman suvun luonnottoman yltäkylläisyyden lähde.”
Ne asiat, joita nykyään yhä harhauduttiin pitämään arvossa,
edustivat tosiasiassa vain pahetta ja rappiota, josta oli päästävä eroon:
”Me haluamme asettaa maassamme
moraalin itsekkyyden sijaan, me haluamme korvata kunnian rehellisyydellä,
tottumukset periaatteilla, hyvät tavat velvollisuuksilla, muodin tyrannian
järjen vallalla, onnettomuuksien halveksunnan paheiden halveksunnalla,
röyhkeyden ylpeydellä, turhamaisuuden sielun jaloudella, rahanahneuden
mieltymyksellä kunniaan, hyvät seuranpitäjät hyvillä miehillä, juonittelun
ansioilla, hienostelun nerokkuudella, lahjakkuuden totuudella… haluamme jalon,
voimakkaan, onnellisen kansan ystävällisen, kevytmielisen ja kurjan asemesta,
toisin sanoen me haluamme kaikki tasavallan hyveet ja ihmeet kaikkien monarkian
paheiden ja järjettömyyksien sijasta”.
Kun tässä taitaa olla kaksikin käännöstä suomen ja alkuperäistekstin
välillä, ei Lahjomattoman tarkoitus
ole aina aivan ilmeinen. Joka tapauksessa on selvää, että vääristyneet ihanteet
ja arvostukset haluttiin korvata aidoilla ja oikeilla luonnon itsensä
määräämillä objektiivisilla hyveillä.
Järjellisen menon toteuttaminen vaati käytännössä tuhansien
päiden pudottamista ja jossakin vaiheessa huomattiin, että oli taas palattu
monarkiaan, jossa hierarkiat vallitsivat ja eliitit kiipesivät massojen
yläpuolelle. Ne riistivät taas kansaa samaan aikaan kun ne suun tunnustuksella
hokivat uskollisuuttaan kansakunnalle ja esittelivät kansalaishyveitään.
Nykyään olemme tässä ainoan oikean totuuden nimiin vannovassa
globaalisessa järjestelmässä jo oppineet suhtautumaan skeptisesti ajatukseen
hyveistä yhteiskunnan perustana. Sen sijaan monia näyttää kiehtovan se jo
Bernard de Mandevillen 1700-luvulla esittämä ajatus, jonka mukaan yhteiskunnan
vankaksi perustaksi sopii paremminkin pahe. Ainakin ihmiset ovat aina valmiita
sitä harjoittamaan ja oikein järjestetyssä yhteiskunnassa se tuottaa pelkkää
hyvää.
Ahnehtikoot siis lurjukset ja huijarit ja siirrelkööt pääomia
sinne, missä voi varastaa ja riistää vielä hieman enemmän kuin kotimaassa,
toteutuuhan siinä koko globaalin maailmamme kokonaisetu! Edes sosialistit eivät
enää uskalla vihjatakaan siihen suuntaan, että paheella olisi joitakin
negatiivisia seurauksia. Olemmehan kaikki realisteja ja tiedämme, ettei
ihmisestä hyvää saa millään. Vaikka tappaisimme aikamme aristokratian, syntyy
sen tilalle hyvin nopeasti uusi, joka jatkaa vanhaa menoa uusin tunnuksin.
Mutta onko tässä paheen kumartelussa sittenkin menty liian
pitkälle? Eikö noita kvartaalitalouden ulkoistajasankareita voisi edes ääneen
paheksua? Kaikki kapitalistit eivät suinkaan ole samanlaisia. Joillakin kuuluu
tavoitteisiin muutakin kuin voiton maksimointi. Mikään ei pakota sijoittamaan
rahaa sinne, missä se poikii nopeimmin. On täysin luvallista ja mahdollista
tyytyä kohtuulliseen voittoon tai jopa nollatulokseen sillä perusteella että
saavutetaan muita etuja. Niitä voivat olla kotimainen työllisyys, osaamisen
säilyttäminen, erilaiset tasa-arvoisuuden ja oikeudenmukaisuuden tavoitteet ja
muut kansalaishyveen hedelmät.
On kummallista, että journalistitkin ovat ottaneet tavakseen
hehkuttaa niiden ihmisten kunniaa ja mainetta, jotka ovat onnistuneet parhaiten
täyttämään taskunsa liikuttelemalla pääomia ketterästi maasta toiseen vain ja
ainoastaan maksimoidakseen voittoja. Eikö pikemminkin olisi syytä nostaa esille
tällaisen politiikan kelvottomuus ja niiden poliitikkojen arkuus ja
kyvyttömyys, jotka hyväksyvät tällaisen menon jopa valtion varoilla?
Mikäli poliitikkojenkin käyttäytymisen määrää kaikkein
paheellisimman suurpääoman mielistely, olemme liukkaalla tiellä, jonka päässä
saattaa taas häämöttää uusi vallankumous ja terrori aivan siitä huolimatta,
että historia osoittaa sellaisten toimivan huonosti.
Demokratia ei ole erityisen hyvä järjestelmä ja aivan
erityisesti sen vikana on tehottomuus. Tämän ymmärsivät jo antiikin oppineet.
Hyvä demokratia, jossa kansalaishyveet vallitsevat, on kuitenkin elinkelpoinen
ja toimiva. Tuskin tarvitsee pitää esikuvana Spartaa, kuten Ranskan
vallankumouksen ideologit tekivät, voidakseen paheksua Ateenan rappiokautta tai
sitä menoa, joka nyt uhkaa länsimaista yhteiskuntaa. Kestävyysvaje ei ole
vajeistamme suurin.
Näyttää siltä, että kaikilla katsotaan nykyään olevan vain ja
ainoastaan oikeuksia. Niiden tunteminen ja vaatiminen ovat hyveistä tärkein,
olivatpa kyseessä sitten kuluttajat, rikolliset, vangit, muukalaiset tai
kapitalistit. Tämä on tietenkin myös kansalaismielen osoitus. Mutta mikäli
samalla unohdetaan kansalaisen velvollisuudet, ei hyvää yhteiskuntaa synny.
Pakolla se tuskin onnistuu.
Tässä maailmoista parhaassa kuulee yhä useammin perusteltavan
politiikkaa järjellä. Tämä ei ole paha asia, mutta kannattaa muistaa sen
rajoitukset. Ranskan suuren vallankumouksen aikoihin luultiin, että hyve
liittyy järkeen saumattomasti, nyt uskotaan paheen olevan sen paras palvelija.
Tuskin kumpikaan pitää kovin pitkälle paikkaansa. Politiikka on sentään yhäkin
tahdon asia ja pitkälti irrationaalisten intohimojen temmellyskenttä. Järki
toimii siellä enimmäkseen lyömäaseena.