Paratiisi ja ruotsinlaivat
Paratiisi on paikka, josta
ihmispololla on pakostakin vajavaiset käsitykset. Yleensä ne, jotka ovat sieltä raportoineet, ovat päässeet sinne vain
pikavierailulle tai sitten kuvitelleet koko asian kuin Muhammed Jerusalemin-matkansa.
Saattaa olla, että ihminen on
luonut koko paratiisin. Sehän on myös eri uskonnoille erilainen.
Muhamettilaisilla on tuo suuri neitsyiden ja kauniiden poikien lauma
palveluksiaan tarjoamassa ja viiniä saa kerrankin nautiskella viileässä
varjossa sen sijaan, että kärsisi janoa auringon paahteessa.
Buddhalaisuudessa ja näemmä
muissakin sen kulmakunnan uskonnoissa näyttää halujen häviäminen aiheuttavan
jonkunlaista euforiaa. Siinä kai toteutuu se vanha kaava, jonka mukaan
onnellisuus on vaatimusten ja resurssien osamäärä. Mikäli vaatimukset ovat
nolla, on tulos ääretön.
Mutta ihmiselle, kuten sanottu, on
yleensä ollut mahdotonta jäädä paratiisin vieraaksi pitemmäksi aikaa.
Vilahduksia luulee kai jokainen nähneensä. Britti, jonka nimeä en muista, sanoi
joskus ammoin, että olut on antanut useammalle ihmisille esimakua paratiisista
enemmän kuin kaikki rukoukset yhteensä.
Asia voi olla niin, sillä oluen
nauttiminen, etenkin nestehukan jälkeen (vrt. saunaolut) on hyvin helppo
operaatio verrattuna hengellisiin harjoituksiin ja sikäli siis demokraattinen,
kuten nykyään aika typerästi sanotaan. Mikäli laskemme lukumääriä, olut ja
esimerkiksi vodka ovat paratiisin avaimina vahvoilla, mutta siinä paratiisissa
asuu ilkeä käärme, joka on väriltään vihreä ja osallistuu kärkkäästi juhliin.
Nykyään paratiisiin on myös monia
muita teitä. Aldous Huxleyn kirja Havainnon
ovet, jossa hän selosti meskaliinikokemuksia, näyttää saaneen innoituksensa
samasta lähteestä kuin hänen toinen kirjasensa, joka käsittelee paratiisien
ominaisuuksia.
Kuten nykyään on yleisesti
tunnettua, niin sanotusti tajuntaa laajentavat aineet muuttavat jokapäiväisen
todellisuuden hämmästyttäväksi ja ainutlaatuiseksi maailmaksi, jossa kaikki on
toisin kuin Liisan ihmemaassa ja sitä voi vain tyrmistyneenä ihastella.
Erityisen vaikuttava ilmiö on
loistavien värien ilotulitus ja esineiden muuttuminen eläviksi. Renessanssin
maalaustaide näyttää heräävän eloon välittömässä ympäristössä ja koko ero
elävän ja kuolleen, liikkuvan ja liikkumattoman välillä katoaa.
Asiaa tuntevat puhuvat tripistä ja sellaisia kuuluu olevan sekä
hyvä että pahoja. Hieronymus Boschista on taas meidän päivinämme tullut
kulttitaiteilija ja näyttää ilmeiseltä, että hänen näkynsä ovat peräisin jonkun
hallusinogeenin, ehkäpä kärpässienen nauttimisesta.
Joka tapauksessa keinotekoiset
paratiisit ja ainakin osittain myös niin sanoakseni oikeat, ovat täynnä kiiltoa
ja hohtoa, kirkkaita värejä ja briljanttien hehkua.
Tässä suhteessa lapset näyttävät
luonnostaan olevan lähempänä paratiisia kuin aikuiset kuten voisi olettaakin.
Aikuiset tuntevat usein
vastenmielisyyttä liiallista kirjavuutta kohtaan ja erityisesti tämä koskee
suomalaisia. Olen nähnyt joskus niin askeettisia joulukuusia, että ne sopisivat
paremmin hautuumaalle kuin Kristuksen armorikkaaseen ja riemuisaan
syntymäjuhlaan. Esimerkiksi venäläisten maku on tässä suhteessa toinen.
Myös amerikkalaisilla näyttää
säilynen tietty lapsenomainen kiintymys paratiisilliseen kirjavuuteen.
Yhdysvaltain nykyinen presidentti ja monet muut sikäläiset urakoitsijat ovat
rakennuttaneet pilvenpiirtäjiä, joissa hallitsevana piirteenä on loiste. Se on
aikaansaatu runsaalla lasilla ja kullan ja hopean kimalluksella, vaikka nämä
aineet on tietenkin korvattu halvoilla jäljitelmillä.
Joka tapauksessa modernilla suurkaupungilla
näyttää ainakin ensimmäistä maailmansotaa edeltäneen optimismin ajan
näkökulmasta selviä paratiisin piirteitä. Jack Londonin Rautakorossa puhutaan hohtavista ihmekaupungeista ja niistä puhuu jo Nikolai Tšernyševski
1860-luvulla. Lasi ja alumiini näyttävät mahdollistavan tuon tulevaisuuden
kevyen ja painottoman näköisen lasikaupungin luomisen. Niinhän tapahtuikin.
Siitähän jo Lontoon vuoden 1851
maailmannäyttelyyn rakennettu Kristallipalatsi
näyttää antaneen esimakua. Ja onhan meilläkin, huomattakoon, Lasipalatsimme… Ja mikäli se tuntuu hieman
vaatimattomalta, on –käytän nyt huonoa ilmausta- kivenheiton päässä Sanoma Oy:n
lasinen kuutio.
Myös maalliseen paratiisiin kuuluu
kiilto ja kimallus erottamattamana elementtinä. Meidän ruotsinlaivamme ja
Tallinnan Tallink-hotelli ja hieman muutkin rakennukset ovat paratiisin
kulmauksia. Ja toki muistamme TV:stä tutut Dallasin ja muut peilikaupungit.
Kuten tämän viikonvaihteen Iltalehti kertoo, Donald Trumpin
kuuluisa Trump-keskus, hänen silmäteränsä
New Yorkin Tiffanyn vieressä
muistuttaa ruotsinlaivaa: sama kiilto ja kimalluksen katinkulta, jolle
suomalainenkin on pikkuhiljaa oppinut olemaan nyrpistämättä nenää.
Paratiisin esimakua tarjoavat noilla
laivoilla myös noutopöydät, jollaiset
sinänsä ovat van ha pohjoismainen keksintö. Niitä ”ruotsalaisia pöytiä”
venäläiset ihastelivat Helsingissä jo 1800-luvulla. Silloin niihin muuten
kuului vodkasamovaar i itsepalvelulla.
Kuitenkin tuo mainio instituutio
ymmärrettävästi kärsi sodan ja pula-ajan oloissa. Se heräsi kuitenkin sitten laivoilla uudelleen ja muistan,
millainen elämys tuo herkkujen tolkuton runsaus oli, kun pääsin sellaisen
ääreen vuonna 1963, Viking ykkösellä,
joka muuten oli väriltään sininen ja höyrylaiva.
Samoihin aikoihin ihmiset alkoivat
tehdä kaukaakin toivioretkiä Lahden Seurahuoneelle, jossa seisova voileipäpöytä
oli tuo kaivattu paratiisin esikartano.
Mutta ihmisen onnea ei voi lisätä
syöttämällä häntä enemmän kuin maha vetää eikä myöskään kyhäämällä hohtavia
pylväitä ja valoja, olipa niitä sitten vaikka kahdensadan metrin korkeudelta ja
sadan metrin pituudelta tai enemmänkin.
Paratiisi ei ole enempää
loputtomien visuaalisten kuin kulinaaristenkaan nautintojen pesäpaikka. Ihminen
voi rankaisematta syödä vain tietyn, kohtuullisen määrän ja sama koskee
juomista. Silmäin pyyntöä eivät samanlaiset rajoitukset koske, mutta kylläpä
siinäkin ähky pian tulee vastaan.
Seksin kanssa asia on vain hieman
toisin. Rajansa se on kaikella eikä määrä koskaan korvaa laatua. Paratiisista
emme täällä maan päällä voi saada kuin kalpean aavistuksen. Parhaimmassa
muodossaan sillä sitä paitsi on tuskin mitään tekemistä kiillon ja kimalluksen,
mahan täyttämisen saati nyt mammonan kanssa.
Miten runoilikaan verraton Georges
Brassens:
Un
p'tit coin d'parapluie
Contre un coin d'paradis
Elle avait quelque chos' d'un ange
Un p'tit coin d'paradis
Contre un coin d'parapluie
Je n'perdais pas au chang', pardi
Contre un coin d'paradis
Elle avait quelque chos' d'un ange
Un p'tit coin d'paradis
Contre un coin d'parapluie
Je n'perdais pas au chang', pardi
Ilmeisesti varastetun sateenvarjon
alla voi löytää suuremman onnen kuin paratiisissa, arvelee lemmestä sokaistunut
nuori mies. Vaikka kyllähän ne hänenkin silmänsä vielä aukeavat.