Oikeutettu vihapuhe
Dies
Irae! dies illa:
Solvet saeclum in favilla:
Teste
David cum Sibylla!
Viha on tasapainoisen ja onnellisen
ihmisen mielestä kovin ikävä tunne ja huonoahan siitä kai useimmiten seuraakin.
Toisaalta sen kieltäminen olisi yhtä idioottimaista kuin iloitsemisen
kieltäminen. Ne tulevat, jos ovat tullakseen. Sitä paitsi oikeutettu viha
saattaa olla jopa pyhää, peräti jumalallista. Mutta tämä on jo sitten
teologiaa, josta ei enempää
Toki kaikenlaista on tässä
maailmassa kokeiltu. Ellen väärin muista, oli kaikenlainen virnuilu Calvinin
Genevessä ankarasti kiellettyä ja meilläkin moniaalla taholla oli tapana
pieksää lapsia ainakin pitkänäperjantaina, ihan varmuuden vuoksi. Pysyivätpähän
suupielet ainakin jonkin aikaa osoittamassa siihen suuntaan kuin pitikin.
Mutta toki kaikella on aikansa ja
paikkansa kuten jo Saarnaaja hyvin
tiesi. Pääsiäisenä sopi sitten sitäkin pontevammin riemuita Kristuksen
ylösnousemuksesta, kun ensin oli lohduttomasti surtu ja mielellään myös
itketty.
Mutta onko nyt tänä nykyisenä maailmanaikana
viha kielletty tykkänään? Vakain tuumin suollettu vihapuhe ainakin. Paheksua
kai yhäkin voi tietyissä tilanteessa, mutta miten on laita vaikkapa vihan
akuutin muodon, vihastumisen eli suuttumisen? Tiedämmehän Jeesuksenkin joskus
siihen langenneen.
Eihän tuo pääsiäisviikon vanha tapa
enää nykyään liikuta kuin marginaalisia piirejä, jos niitäkään. Mitäpä me
Jeesuksen vanhasta tarinasta. Nythän me kaikki liikutumme sen sijaan koko ihmiskunnan
nykytärkeistä asioista ja pyrimme siihen, että liikutuksen määrä ja
intensiteetti ovat aina asianmukaisessa suhteessa hyväksynnän tai paheksunnan
kohteeseen. Miten pääsemme siihen?
Mikäli olen oikein ymmärtänyt,
riittää assosiaatio joukkomurhiin oikeuttamaan mitä synkimmän vihan niitä
kohtaan jotka jollakin, ehkä hyvinkin ohuella perusteella niihin liittyvät, ainakin
mikäli he eivät edusta vasemmistolaista traditiota. Sallittua se siis on,
ainakin joissakin asioissa joillekin.
Sitä paitsi vanha stalinistinen
matematiikka edellyttää, että ihmiskuntaan kohdistuvan rakkauden kääntöpuoli on
viha niitä kohtaan, jotka eivät soisi tuon rakkauden hedelmän eli sosialistisen
yhteiskunnan toteutuvan ja siis ovat vastuussa ihmiskunnan onnettomuuden jatkumisesta.
Onko rakkautta ilman vihaa edes olemassa?
O.W. Kuusinen muotoili asian
dialektisesti: pyhä viha -se on pyhä
rakkaus. Ymmärtäisin tämän siten, että tietty määrä vihaa vastasi ja
tarvittaessa kumosi hänen ajattelussaan saman määrän rakkautta ja oikein
kohdistettuna siis jäännöksettömästi sitä lisäsi. Noiden tunteiden
punnitsemisen keinoja en tunne, mutta periaatteessa kai näin täytyy olla.
Vihasta tuli todellinen kulttiasia
Stalinin Neuvostoliitossa jo ennen sotaa. Olen asiaa jonkin verran käsitellyt
teoksessani The Inner Adversary (ven.
Vnutrennyi vrag). Leninin vihaa
ylistettiin tuolloin aivan erityisesti ja Maksim Gorki otti vihan saarnaamisen
suopeaan suojelukseensa. Sodan aikana ja sen jälkeen asia ymmärrettävästi vielä
nousi aivan uusiin ulottuvuuksiin. Olihan tuota tilausta, turha sanoakaan.
Kun oikein vihaisia ollaan, kuuluu
tietenkin asiaan myös vihan purkaminen. Mikäli vihan kohde on oikea, tulee
vihapuheesta objektiivisesti ymmärrettynä rakkauspuhetta ja sitä sitten sopii ja
pitääkin harjoittaa mahdollisimman paljon ja intensiivisesti.
Muistanemme, että Oseanian mainiossa valtakunnassa (vrt. Orwell, 1984) pidettiin erityisiä tilaisuuksia, joiden nimenä oli kymmenen minuutin viha. Tietenkin oli
myös suurempia vihajuhlia aina ajoittain, kuten kirkkovuodessa on pyhiä.
Oseaniassahan
vihan ja rakkauden keskinäinen liitto ymmärrettiin kirkkaasti ja oikein ja
niinpä sillä ministeriöllä, jota muualla nimitettäisiin poliisiministeriöksi,
oli nimenä Rakkauden ministeriö. Sitä
pelättiin kovasti, sillä siellä ei sana koskaan eronnut teosta. Siellä kun
kerran rakastettiin, niin sitten rakastettiin että tuntui.
Muuttuiko Oseaniassa vihapuhe
jossakin vaiheessa vihateoiksi, kuten nykyään meillä pelätään? Muistelen
Orwellin maininneen vain ihmisten raivoamisen ja hammasten kiristelyn. Sen
jälkeen voitiin helpottuneina palata päivittäisiin rutiineihin.
Syöhän se jatkuva viha ihmistä,
vaikka olisikin itse asiassa rakkautta. Parempi kai on olla ottamatta sitä
taakakseen normaaliin arkipäivään. Tämä noin maallikon mielipiteenä sanottuna.
Mutta Oseanian sisällä, toisin kuin
meillä tänään, ei ollut sitä oikeata
vihattavaa kohdetta, koska sen hallitus oli aina oikeassa ja niin piti vain
raivota kaukaiselle Euraasialle, joka
oli syypää kaikkeen ikävään, mutta oikeinajattelevan vihaajan
tavoittamattomissa.
Itse rohkenen arvella, että euraasialainen
puolue oli kyllä ollut olemassa, mutta kielletty siksi, että sen puheet olivat niitä
varsinaisia vihapuheita eli niillä oli väärä kohde, toisin kuin muuten saman
näköisillä rakkauspuheilla, esimerkiksi hallituksen politiikka. Rakkauden
ministeriö oli sitten, kuten sanotaan, likvidoinut
tuon elementin, joka oli rohjennut ryhtyä kansan
vihollisten agentiksi.
Me emme ainakaan vielä elä
Oseaniassa ja siksi kaikkea vihapuhetta ei ole vielä kehdattu kokonaan kieltää,
vaikka sen määrittely onkin jätetty mielivaltaiseksi. Paitsi että nykyäänkin
fiktiivisen Euraasian vastaiset aggressiot itse asiassa ja objektiivisesti
kuuluvat sallitun rakkauspuheen luokkaan, on olemassa myös erilaista, niin
sanoakseni arkielämän vihapuhetta, jota voidaan näköjään yhä sallia.
Luin juuri selostuksen erään
huomatun kirjailijamme esseestä, jonka nimi oli Puhu, viha! Tutustumatta itse tuotteeseen ymmärsin, että viha tässä
tapauksessa oli henkilökohtaista ja kohdistui tekijän narsismia loukanneisiin
arvostelijoihin. Sen kerrottiin myös vastaanottavalla puolella olleen
virkistävää palautetta.
Kieltämättä koko tapaus
sellaisenaan oli varsin hullunkurinen, mutta yleisemmällä tasolla asia on
kiintoisa sen takia, että se osoitti vihapuheen olevan tässäkin maassa
sallittua, ainakin silloin kun se ei liity merkittäviin yhteiskunnallisiin
asioihin vaan ainoastaan henkilökohtaisiin kaunoihin.
Voi kuitenkin vain kuvitella, mitä
olisi tapahtunut, jos kirjailija olisikin samanlaisella intensiteetillä
hyökännyt vaikkapa suurmoskeijan puuhaajia, kolmannen aallon feministejä tai
vaikkapa Nato-intoilijoita vastaan. Olisihan se epäilemättä ollut kovin typerää
ja tyylitöntä, mutta mitä ratkaisevasti parempaa tässä nyt sitten oli?
No jaa. Kuvitelmat siitä, miten
arvostelijat teloitettaisiin ja muuten pahoinpideltäisiin eri tavoin, on
kaiketi mahdollista ilmaista kirjallisesti ansiokkaassa muodossa, mikä ehkä
sitten tekee sen muiden merkitysten noteeraamisen tarpeettomaksi ja jopa
sallimattomaksi.
Asiallisestihan noissa ehkä
hienoissakin tyylinäytteissä näyttää olleen kysymys vain infantiilista kostosta
ja kiukuttelusta. Joskus maailmassa ansaitsemattomiksi koettuihin tölväisyihin
saatettiin vastata vaikkapa herjarunolla, jos kykyä riitti. Nyt sen sijaan tyydyttiin
ns. vihapuheeseen, mutta lieneehän se nykyään jo kova juttu.
Aika laulaa laulujaan. On
kiinnostavaa, millaisia asioita taiteilijoille ja etenkin vinksahtaneiksi
ymmärretyille taiteilijoille saatetaan eri aikakausina sallia ja niille jopa
aplodeerata. Tavallisia ihmisiä ei mitata samoilla mitoilla. Ehkei pidäkään?
Se, joka on lukenut Jouko Turkan
kirjan Aiheita, muistanee, miten
siinä hekumoitiin kuvittelemalla useiden julkisuuden henkilöiden teloituksia
hyvin konkreettisin kielikuvin.
Itse olen aina kokenut
vihakirjallisuuden luotaantyöntävänä ja myös säälittävänä. Paljastaahan se yleensä
ennen muuta kirjoittajansa pikkusieluisen narsismin ja tuo mieleen vanhan
sananparren koirasta ja kalikasta.
On joka tapauksessa kiinnostavaa,
ettei uusi siveyspoliisimme vai mikä se nyt onkaan tämän polpon oikea nimitys, käy lainkaan vihapuheen kimppuun, mikäli
vihan kohde ei ole väärä. Vai onko niin, että tietyillä forumeilla saa
kirjoittaa mitä tahansa ja toisilla taas ei? Tällaista sääntöähän
totalitaariset hallitukset ovat usein käytännössä noudattaneet.
Vai onko meilläkin jo todella
omaksuttu tuo orwellilainen ajattelu, joka itse asiassa oli kopioitu vanhasta
Neuvostoliitosta ja jonka mukaan oikean asian edistämiseksi ovat kaikki keinot
sallittuja sensuuria myöten, mutta väärät mielipiteet sen sijaan eivät nauti
minkäänlaista lain suojaa vaikka yrittäisivät tarjoilla asiaansa aivan
korrektissa muodossa?
Neuvostoliitossa julkaistavaksi
kelvottomat väärät asiat oli lueteltu sensuuriviraston eli Glavlitin ns. talmudissa
eli sensorin käsikirjassa. Eihän sielläkään kaikkea sensuroitu, vain
sopimattomat asiat.
Kun muuan amerikkalainen kehaisi eräälle
neuvostokansalaiselle, että hänen maassaan oli jokaisella oikeus vaikkapa mennä
kaupungin keskustorille kantamaan kylttiä jossa luki ”Eisenhower on idiootti”,
vastasi neuvostokasvatti ikävystyneenä, ettei tuossa kyllä mitään merkillistä
ollut. Kaikilla neuvostokansalaisilla oli täsmälleen sama oikeus…