Järjen käyttö ja totuusvaje
Nykykulttuurissa tapahtuu merkillisen ristiriitaista kehitystä. Toisaalta
ihmiset ymmärtävät entistä paremmin, ettei mikään sairaus tai vamma ole sinänsä
häpeällinen. Psyykkiset sairaudet eivät leimaa sen enempää kuin fyysisetkään. Synnynnäiset
poikkeavuudet ovat yleisesti hyväksyttyjä ja niiden kritisoiminen saati
pilkkaaminen on ankarasti tuomittua.
Samaan aikaan kehittyy yhä suuremman
salakähmäisyyden kulttuuri. Niin sanottu yksityisyyden suoja estää ketään
saamasta tietoa toisten poikkeavuuksista, sairauksista, lasten huostaanottojen
syistä, rikollisen ulkonäöstä, ilmeisesti myös rikosrekisteristä ja niin
edelleen.
Tilanne on muuttumassa absurdiksi. Viranomaiset eivät anna edes aivan
neutraaleina pidetyistä asioista minkäänlaisia tietoja, vaikka niiden saaminen
joissakin tapauksissa olisi yleisen edun kannalta olennaisen tärkeää.
Venäläisten kanssa syntyneet huostaanottokonfliktit ovat asiasta räikeä
esimerkki. Toinen osapuoli esittää ilmeisen tuulesta temmatun versionsa
huostaanoton syistä, mihin taas viranomaistaho ei suostu vastaamaan mitään
konkreettista perustellen asiaa sillä, ettei se vaitiolovelvollisuuden takia
ole mahdollista.
Näin syntyy absurdi tilanne, jossa hyvin vakavasta asiasta tuomion –lapsen
huostaanoton- saaneen ihmisen rikosta ei voida nimetä. Tilanne muistuttaa
Englannissa aikoinaan vallinnutta, siellä kun oli määrätty ankara rangaistus
sellaisesta rikoksesta, joka oli ”liian kauhea tullakseen mainituksi”.
Oikeusturva tuosta rikoksesta tuomion saaneilla ei mahtanut olla erityisen
hyvä.
Armeijassa vartiopalvelus on jyrkillä säännöksillä rajattu toimi, jossa
järjen käyttö on nimenomaan kiellettyä. Sama logiikka toimii myös valtakuntien
rajoilla. Puuttuva leima, väärä päiväys ja mikä tahansa muu sinänsä aivan
mitätön seikka estää rajan ylityksen, mikäli näin on sääntöihin kirjoitettu. Asia
perustunee siihen, että vaihtuvan suorittavan henkilökunnan järkeen ei voida
luottaa, joten parasta on kieltää heitä tekemästä mitään omia päätöksiä.
Yleensä järjen käyttö kuitenkin tulee sitä mahdollisemmaksi, mitä ylemmäs
hierarkiassa noustaan. Poikkeuksen myöntäjällä on myös suuri vastuu. Lainsäätäjän
ei yleensä kannata laatia kuminauhapykäliä, mutta ei myöskään hirttää itse lain
tarkoitusta jyrkkiin pykäliin, joista ei voida joustaa, vaikka pitäisi.
Yli-innokkailla yksityisyyden suojaajilla on varmastikin ollut hyvä
tarkoitus, kun he ovat rustanneet kieltoja informaation levittämiselle. ”Kotini
on linnani” sanottiin ennen. Ilman pätevää syytä ei kenelläkään pidä olla
oikeutta tunkeutua toisen alueelle. Samaan aikaan kuitenkin valtio on ryöminyt
kodin ikkunasta sisään ja istuu jo tottuneesti niin makuuhuoneessa kuin
lastenhuoneessa. Luultavasti se tarkkailee jo viemärien kautta vessakäyttäytymistä,
jätteiden lajittelua ja ruokailuakin, tupakoinnista ja ryyppäämisestä
puhumatta. Pätevästä syystä toinen oikeushyvä käy toisen ylitse.
On tietenkin selvää, ettei kenelläkään pidä ilman muuta olla oikeutta kailottaa
toisen yksityisyyteen liittyviä syystä tai toisesta hankittuja tietoja kaikkiin
taivaan tuuliin ilman kohteen lupaa. Kohtuutonta sen sijaan on, ettei tietoja
voida käyttää edes silloin, kun siihen on suuri ja välitön intressi, nimenomaan
silloin kun pitäisi torjua suoranaisia valheita, jotka aiheuttavat suurta
vahinkoa paitsi yksilöille, myös koko maalle.
Tilanne, jossa vaikenemisvelvollisuus esimerkiksi lasten huostaanottojen
syitä koskien on absoluuttinen, on yksinkertaisesti absurdi. ”Lasten etua”
tuskin turvataan millään tavalla, kun kieltäydytään kertomasta huostaanoton
syytä silloin kun vastapuoli esittää siitä valheellisen tulkinnan.
Nyt on syntynyt tilanne, että Venäjällä katsotaan todistetuksi, että yksi
läpsäisy pyllylle riittää Suomessa siihen, että lapsi riistetään vanhemmiltaan.
Se, että salaisuudesta täytyy voida tinkiä, et tarkoita sitä, että täytyy
tehdä julkisiksi kaikki mahdolliset yksityiskohdat, joiden paljastaminen
saattaa todella tuottaa vahinkoa syyttömille osapuolille. Itse huostaanotto ei
kuitenkaan ole mikään salaisuus ja tarvittaessa on voitava kertoa mikä siihen
on ollut syynä. Tätä vaatii jo yleinen oikeusturva. Järjen käyttö edes jollakin
tasolla on sallittava.
Sanomattakin on selvää, että päätösten on myös kestettävä normaalin
oikeudenkäyntiprosessin kriteerit eikä keneltäkään saa viedä oikeutta lapsen
huoltajuuteen ilman, että on näytetty toteen rikos, joka siihen oikeuttaa.
Laiton uhkaus sopinee myös tällaiseksi rikokseksi. Muussa tapauksessa palataan
keskiaikaan, jossa erilaisilla poppakonsteilla paljastettiin noitia ja muuta
yhteistyötä saatanan kanssa ja unetkin riittivät todisteiksi.
Nykyisestä lastensuojelupolitiikasta on liikkeellä niin paljon huhuja, että
alalla on syytä itsekritiikkiin. Sen toiminta on nimittäin myös tavattoman
kallista ja tulosten perusteella myös tehotonta. Mikäli se leimautuu vielä
mielivaltaiseksi, kuten nykymenolla saattaa tapahtua, on katastrofi valmis.
Todistustaakka on nyt siellä.
Suurempi avoimuus ja ainakin jonkinasteinen vaikenemisvelvollisuuden purku
voitaisiin määrätä tarvittaessa tuomioistuimen luvalla tapahtuvaksi. Tämä saattaisi
muutenkin tuulettaa tuota toimialaa, joka ei voi puolustaa itseään ilman
puheoikeutta myös konkreettisissa asioissa.
Toinen esimerkki siitä, mihin järjen käytön kieltäminen johtaa, on ihmisten
hoitohistorian salaisuus. Mielisairaudet on jo kauan tunnustettu niin
sanoakseni ”normaaleiksi” sairauksiksi, joissa ei sinänsä ole mitään
häpeämistä. Kun tietoa niistä kuitenkin pantataan kuin valtiosalaisuutta,
syntyy absurdeja tilanteita.
Voi esimerkiksi tapahtua, että joku Lapin yliopiston dosentti saa päähänsä
julistaa, että Ruotsi suunnittelee hyökkäämistä Suomeen palauttaakseen
väkivalloin sinne sijoitetun lapsen, joka on osoittautunut kansankodille sietämättömäksi
riesaksi. Tällaiseen mediaseksikkääseen tapaukseen tarttuu tietenkin molempien
maiden lehdistö ja asiasta nousee valtava kohu, joka turmelee pahoin naapurimaiden
välit. Asian ympärille järjestetään boikottikampanjoita ja mielenosoituksia ja
valtiojohto alkaa nokitella toisilleen, kunnes huomataan, ettei mitään lasta
ollutkaan.
Koko hässäkän on saanut aikaan yksi ainoa dosentti, joka nyt, tosiasioiden
eteen asetettuna selittää, ettei hän sanonut mitään sellaista, minkä sanoi ja
mikäli sanoi, ei ainakaan tarkoittanut.
Koska monien ihmisten, etenkin julkisen sanan piirissä, on vaikea ymmärtää,
että sama henkilö saattaa olla, paitsi dosentti, myös mielisairas, pidetään
asioiden uutta tulkintaa vain osoituksena dosentin nerokkuudesta ja joustavasta
ajattelukyvystä. Muuta selitystä ei kyetä keksimään.
Tämä absurdi näytelmä voi näin jatka loputtomasti, koska kenelläkään ei ole
oikeutta saada tietoa siitä, mitä kyseinen dosentti sairastaa. Hullunkurisinta
on, ettei asiaa edes voi kysyä, huolimatta siitä, ettei asianomaisen
käyttäytymiselle muuten löydy mitään selitystä.
Tässäkin tapauksessa on kohtuutonta, ettei viranomaisilla ole lupa antaa oikeaa
tietoa. Sivullisetkaan eivät voi asiaa paljastaa,
mikäli se olisi tiedossa.
Ylimpien lainvalvojien olisi jo aika herätä huomaamaan, että tällainen
tilanne ei voi jatkua. Aika on muuttunut. Mikäli järjen käyttöä ei sallita eikä
valtion etu saa edes joissakin, tarkoin valvotuissa tapauksissa, mennä
yksityisen edun edelle, joudumme yhä kauemmas tilanteeseen, jossa vallitsee
järjettömyys ja valhe ratsastaa totuuden kumoon mennen tullen. Tämä ei palvele
rehellisten ihmisten etua missään maassa, ei Suomen etua eikä minkään muunkaan
tahon hyväksyttävää etua. Kuten on saatu nähdä, panokset voivat näissä peleissä
kasvaa suuriksi.