Syyrialaiset
kärsivät. Onko asenteissamme jotakin vialla?
Joskus ennen sotia oli tapana käyttää termiä ”sivistysmaat”
sellaisista maista, jotka noudattivat kansainvälistä oikeutta ja joiden
muutoinkin voitiin kuvitella kykenevän rationaaliseen politiikkaan. Euroopan
ikuiseksi häpeäksi ne eivät siihen kyenneetkään vaan aloittivat historian
tehokkaimman ihmisteurastuksen.
Siitä kuitenkin otettiin opiksi ja perustettiin YK
turvaamaan maailmanrauhaa niiltä, jotka eivät vieläkään halunneet oppia
sivistyksen aakkosia.
Mutta siitä on jo aikaa. Sen jälkeen eräät maat
ovat onnistuneet yhä uudelleen halvaannuttamaan kansainvälisen yhteisön
toiminnan. Jopa miljoonat ihmiset ovat tämän johdosta joutuneet pakenemaan
kodeistaan eikä verenvuodatukselle ole loppua näkyvissä.
Mitäpä sivistysmaat nyt tekevät?
Suomella on oma linjansa. Hallitus päätti hiljattain
korottaa Suomen pakolaiskiintiötä ja ottaa entisten seitsemänsadanviidenkymmenen
vuosikiintiöön lisäksi vielä kolmesataa Syyrian sisällissodan pakolaista.
Oppositiota edustavat kansanedustajat tekivät
asiasta kaksikin kirjallista kysymystä, joissa ihmeteltiin tällaista päätöstä.
Syytä ihmettelyyn on. Valtio tinkii tällä hetkellä
kaikesta mahdollisesta ja sitä paitsi on tiedossa, ettei nykyistenkään
pakolaisina saapuneiden siirtolaisten kotouttaminen ole onnistunut.
Mikäli Suomi haluaa osaltaan auttaa maailman
hädänalaisia, on heidän ottamisensa tänne asumaan ehkä huonoin kuviteltavissa
oleva keino. Sen kustannustehokkuus on erittäin heikko ja samalla summalla
voisi saada moninkertaisesti myönteistä aikaan käyttämällä sen kriisialueen
lähituntumassa. Tämä apu jää saamatta, jos rahat suunnataan tuolle harvalle
arvottujen siirtolaisten joukolle. Tämän on niin selkeä argumentti, että sen ymmärtävät
monet ns. vihreätkin.
Ikävä tosiasia myös on, että juureton
siirtolaiselämä vieraan kulttuurin keskellä ei ole mikään lottovoitto, vaan
pahemmanlaatuinen shokki, joka koettelee kovin kourin siihen joutuvia.
Slummit, joissa rikolliset hallitsevat ja joihin
poliisilla ei ole asiaa, ovat syntyneet jo useimpiin Euroopan maihin. Niitä on
myös Ruotsissa, jota ei voi syyttää siitä, ettei se olisi yrittänyt estää
ongelmien syntyä. Tästä ei ehkä kannata muistuttaa, koska ne, joiden pitäisi
asia ymmärtää, kieltäytyvät joka tapauksessa itsepäisesti näkemästä ongelmaa.
Psykologia on tässä samanlaista kuin niillä, jotka sukupolvi sitten halusivat
sosialistista Suomea. Silloin viitattiin kintaalle kaikelle sille kokemukselle,
joka asiasta jo muualla oli saatu. Meillä kaikki käy toisin…
Reaalimaailman taso näyttää olevan liian banaali
noustakseen poliitikkojen preferensseissä korkealle. Sen sijaan annetaan aivan
avoimesti ymmärtää, että oleellista koko asiassa on suuri tunne, jota päästään
osoittamaan vain arpomalla jokunen promillen kymmenesosa ongelmajoukosta tänne
meille hoidettavaksi.
Vastuuttoman farisealaisuuden mestarinäytteinä voi
pitää erinäisiä paheksumisen osoituksia, jotka kohdistuvat siihen, ettei
pakolaisten maahanmuuttoa Syyriasta kannateta. Hallituspuolueen edustaja
nimittää tällaista ”piittaamattomuudeksi”. Veronmaksajien rahoilla kustannetun
YLE:n uutisoija puhuu ”ristiretkestä” syyrialaispakolaisia vastaan. Hän toteaa,
että moista asennetta edustava henkilö on itse pienten lasten isä, mutta ”edes tämä
ei saa heltymään miljoonan kodittoman syyrialaislapsen edessä”.
Siinäpä sitä on asennetta kerrakseen! Jos
poliitikot tässä maassa rupeavat ajattelemaan, että heillä on erityinen
piittaamisvelvollisuus kaikkia maailman sotivia osapuolia kohtaan ja päättelevät,
että se voidaan toteuttaa vain ottamalla ne tänne asumaan kanssamme, niin he
ovat kyllä väärän vaalipiirin asialla.
Koska kysymys tässä kiltteyskilpailussa ei siis
suinkaan ole siitä, miten parhaiten autettaisiin hädänalaisia, vaan siitä, kuka
ilmaisee julkisuudessa suurimpia tunteita, voisi oppositiolle antaa neuvon:
kannattakaa edelleen järkevää politiikkaa, kuten velvollisuutenne on, mutta
itkekää samalla julkisesti. Mikäli vastapuolikin itkee, repäiskää te vaatteenne.
Mikäli tähän vastataan samalla mitalla, ripotelkaa päähänne tuhkaa. Jos ideat
loppuvat, pyytäkää Jouko Turkalta konsulttiapua. Voi tietenkin käydä niin, että
sentimentalismi eskaloituu hallitsemattomaksi, mutta tämä kuuluu demokratiaan.
Kansa haluaa myös sirkushuveja.
Vastuu ja häpeä siitä verenvuodatuksesta ja muusta
barbariasta, jota Syyriassa tapahtuu, on syyrialaisilla. Koska he itse eivät
kykene asioitaan hoitamaan, on YK:n velvollisuus heitä siinä auttaa. Jos YK:n
toiminta on halvaantunut, on syyllistä etsittävä niistä, jotka estävät sen
toiminnan. Nykyisellään YK pystyy tarjoamaan vain laastaria, mikä on todella ikävää.
Parempaakaan ei valitettavasti ole tarjolla.
Syyrialaisten, tai edes kahden miljoonan
syyrialaisen siirtäminen Suomeen tai yleensä Eurooppaan ei olisi edes yritys
ratkaista ongelmaa. Se olisi vain symbolista korviketoimintaa, joka saattaa
antaa emotionaalista tyydytystä niille, jotka ovat kyllin typerä voidakseen
ymmärtää asian valikoivasti.
Syyriassa kyse ei ole ensi sijassa siviilien
rääkkäämisestä, vaan sodasta. Sanottakoon nyt varmuuden vuoksi asia vielä
emotionaalisesti: inhottavasta ja typerästä fanaatikkojen totaalisesta sodasta.
Joka tapauksessa se on sotaa ja sodilla on omat lainomaisuutensa. Kärsimykset
voidaan lopettaa vain lopettamalla sotiminen.
Kuvitteleeko joku, että sodankäynnin helpottaminen
väestönsiirroilla edesauttaisi sen loppumista?
Mikäli jollakin ulkoisella taholla on erityinen
moraalinen velvollisuus tehdä loppu Syyrian sodasta, ovat kyseessä Venäjä ja
Kiina. En kuitenkaan näe, että olisi millään tavalla järkevää vaatia heitäkään
ottamaan vastaan Syyrian pakolaisia. Heidän moraalinen velvollisuutensa on
selvittää se itse aiheuttamansa pattitilanne, joka estää sodan lopettamisen.
A propos. Jostakin syystä en ole lainkaan huomannut, että itse sotaa olisi lännessä
tohdittu kritisoida. Olisiko se liian suvaitsematonta? Saattaa olla, ja on jopa
todennäköistä, että sodan taustalla häärää myös erinäisiä hämäriä tahoja,
joiden mielestä miljoonien kärsimykset ovat aivan paikallaan, kun edistetään armeliaan armahtajan pyhää tahtoa
ainoalla oikealla tavalla.
Asia on sivistysmaiden näkökulmasta absurdi, mutta
mikä estää sanomasta sitä suoraan? Ajatellaanko, ettei noilla raukoilla
kuitenkaan ole edellytyksiä tätä ymmärtää? Vai onko niin, että tuollaista ”vakaumusta”
ei rohjeta kritisoida, koska sitä pidetään yhtä hyvänä kuin omaakin?
Tyydytäänkö mieluummin korjaamaan barbarian jälkiä nyökytellen sen harjoittajien
ideologialle?
Tällaisten asenteiden suvaitsemisen ei pitäisi
kuulua kolmannen vuosituhannen sivistyneeseen diskurssiin. Meidän
velvollisuutemme on ilmoittaa asia selkeästi myös niille, jotka tänään elävät
1400-lukuaan. Muussa tapauksessa koko kansainvälinen yhteisö on taantumassa
tuolle tasolle.
Pieneltä vaatimattomalta osaltani kieltäydyn
ainakin olemasta tässä mukana ja lausun noille sankareille: Hävetkää nyt jo, ”uskonsoturit”!