Tätäkö me tilattiin?
Kun nykyisiä
lehtiä lukee, menee joskus rinta rottingille. Tuntuu siltä, että nyt ollaan
viimeinkin lakattu ketään kumartelemasta. Olo on kuin Saksan keisarikunnassa
Bismarckin aikana. Mitä sanoikaan rautakansleri: ”Wir Deutschen fürchten Gott, aber sonst nichts in der Welt!”
Mutta eihän tuo
nyt mitään ole, me suomalaiset emme pelkää Jumalaakaan. Jos joskus näyttää
siltä, että me jotakin kumarramme, tai suorastaan otsa maassa sen edessä pyllistelemme
kuin Allahia palvovat muhamettilaiset, johtuu se vain siitä, että me olemme
näin ihan itse päättäneet. Ja se oli ankara valinta.
Matteus ja
Luukas muistaakseni kertoivat siitä, miten tämän maailman ruhtinas tai oliko se
nyt hänen lähettiläänsä, kiusasi ja koetti kelkkaansa vietellä nasaretilaista
nuorta miestä. Lähettiläs näytti hänelle yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista,
kunhan vain tämä suostuisi häntä kumartamaan
eli omaksuisi eli, kuten sanotaan, ostaisi, aidon bisneshenkisen mielenlaadun.
Eipähän noista maailmallisista erikoistarjouksista kai muuten olisikaan ollut
kiinnostunut?
No, kuten
tiedämme, Jeesus ei tehnyt kauppoja, vaan jatkoi elämäänsä aineellisesti köyhänä,
mutta, sikäli kuin voimme havaita, sisäisesti rikkaana, eikä liene kauppojaan
katunut.
Tässä tietenkin
herää ajatus, ettei Jumalan pojalla ollutkaan mitään syytä mennä mammonaa
kumartelemaan ja hulluhan hän olisi ollut, mikäli olisi vaihtanut iäisen elämän
maailmankaikkeuden kuninkaana vaivaiseen tämän maailman rihkamaan.
Olematta teologi
päättelen kuitenkin, ettei Jeesus tuolloin tiennyt jumaluudestaan tuon
taivaallista, vaan hän toimi nimenomaan ihmisenä, jolle oli annettu valta
valita: dynaamista kehitystä markkinavoimien ehdoilla tai sitten vaivalloista
jahnaamista alhaisen BKT:n ja iänikuisen puutteen keskellä.
Mikäli, kuten
uskon, juuri siitä oli kyse, herättää nasaretilaisen valinta hieman epäuskoista
kunnioitusta tuota ihmistä kohtaan, vaikka se samalla juuri nyt symbolisoi
epäajanmukaista takapajuisuutta, jota kuvaamaan konservatismi on oikeastaan
liian lievä sana, mutta koska siinä on sopivasti herjaavaa potentiaalia, niin
kelvatkoon.
Voisin itse kuvitella
Jeesuksen seisomaan temppelin harjalle, vaikkapa Sulkavan kirkon sisäänkäynnin
yläpuolelle tai Savonlinnan keskussairaalan asuntolan räystäälle joskus
1960-luvun alussa.
Itse asiassa tämä
vertaus on tietenkin anakronistinen eikä paikkakaan ole oikein sopiva, mutta
kaikkihan me joudumme ajattelemaan käyttäen niitä eväitä, jotka on matkaan
annettu.
Joka tapauksessa
voisin siis kuvitella, että tuona köyhänä aikana nasaretilaiselle -joka siis
itse asiassa saattoi olla vaikkapa kotoisin jostakin Vekaran lossin takaisesta
Vesikansasta- olisi heijastettu silmien eteen jonkinlainen kuva mahdollisesta
uljaasta tulevaisuudesta.
Tuossa
tulevaisuudessa hänellä, köyhällä turpeenpuskijalla, olisi ollut rahaa taskut
täynnä, mahdollisuus syödä meetvurstia ja fileetä päivittäin, auto, jolla kaahata
niin paljon kuin mieli tekee, mahdollisuus saada lapset koulutetuiksi herrojen
töihin, pitkät lomat ja rahaa, ota kylvää ulkomaanmatkoille, vuosittaista
loikoilua jossakin aurinkorantojen kuumalla hiekalla kesken talven…
Hullupa olisi se
mies ollut, ellei hän olisi kauppoja tehnyt. Mitä sitä paitsi vaadittiin kaiken
tuon onnen ehtona? Eipä mitään muuta kuin kyllin suurta kiinnostusta tuota
kaikkea hyvää kohtaan. Ja kuka nyt ei olisi ollut kiinnostunut.
Kiinnostuksen
suuruus on tietenkin suhteellista. Käytännössä markkinavoimien lähettiläs
edellytti, ettei ko. henkilö mistään muusta oikeastaan olisikaan kiinnostunut.
Hän tuli myöhemmin suuresti paheksumaan sitä, että moni uusista adepteista
kantoi sydämessään petosta ja yritti esimerkiksi fuskata ikuisesta työn tekemistä
ja raatamisesta huomisen hyväksi, kun ymmärsi, ettei se huominen koskaan
muuttuisi täksi päiväksi.
Mutta Jeesuksen
inkarnaatio ei tehnyt kauppoja, sillä hän ymmärsi etukäteen, mikä hinta
kaikesta olisi maksettava. ”Saatana”, sanoi lähettiläs ja lehahti matkoihinsa.
Vesikansalainen laskeutui varovasti alas katolta ja palasi osastolle, jossa
hänen poistumistaan ei edes ollut huomattu.
Mutta tämä mainittu
henkilö ei kuulunut tulevaisuuspuolueeseen
ja edusti siis vähemmistöä. Toisenlaisia löytyi sitten tulevina vuosina vaikka
millä mitalla ja heitä oli helppo höynäyttää. Kukapa ei olisi ostanut niitä
loputtomia maailman hyvyyksiä, joita tarjolla oli. Hulluja olisivat olleet.
Niinpä kehitys
syöksyi hurjaan lentoon ja kansan suuren enemmistön syvimmät toiveet toteutuivat.
Rahaa tuli vaikka lampaiden syödä.
Mutta mikään ei
tullut ilmaiseksi, mitä lähettiläs ei piruuttaan tullut maininneeksi. Tuli työtä
säästäviä koneita, mutta niiden avullahan vain tehtiin entistä enemmän sitä
työtä. Tuli tukuttain rahaa, mutta eihän rahalla mitään todella arvokasta
saanut. Elämä piteni, mutta ei se letkuelämä märissä vaipoissa mitään herkkua
ollut.
Naisillekin tuli paljon kaivattu yhteiskunnallinen
tasa-arvo, mutta samallapa loppui heidän hyysäämisensä ja paijaamisensa.
Lapsille tuli ilmainen päivähoito, mutta niiden tekeminen ja pitäminen oli niin
kallista ja vaivalloista, ettei sitä oikein kukaan täysijärkinen halunnut tehdä.
Sijaisperheille kyllä sitten löytyi bisnestä uusista huutolaisista.
Jotakin selvää
edistystä sentään tapahtui. Ihmiset muuttivat pois maalta ja pääsivät kauan
kaivatun sivistyksen piiriin. Esimakua tulevasta saatiin jo televisiosta, joka
mullisti täysin ihmisten henkisen maailman. Nyt elettiin Säämingin
kaukaisimmassa korvessa jo kuten Dallasissa. Ah onnea! Ah sivistystä! Jo tätä
olikin odotettu!
Karl Marx puhui
aikoinaan halveksivasti maalaiselämän idiotismista
ja samaan sävyyn käsitteli asiaa myös Oswald Spengler, jonka mielestä kehäänsä
kiertävä talonpoika oli kuin osa sitä luontoa, jonka mukaan hän joutui elämään,
historiaton, ikuinen uurastaja maaemon pinnalla kuin kirppu koiran turkissa,
mitä vertausta hän ei käyttänyt.
Kaikkein
mehevimmin talonpoikaa kuitenkin kuritti Maksim Gorki, joka vyörytti hänen
niskoilleen kaiken sen vandalismin, mitä Venäjän vallankumoukset toivat
tullessaan. Talonpoika oli Gorkille kaiken kulttuurin vastakohta. Ihmiskunta
sivistyisi vasta, kun talonpoika, eli siis hänen pikkuporvarillinen
luokkaolemuksensa olisi likvidoitu ja tilalle olisi astunut työläinen, tuo
oikean sivistyksen sankari ja kaiken hyyvän luoja.
Niinpä
neuvostojen maassa suoritettiin täyskollektivisointi ja rakennettiin siinä jo
saman tein uusi ihminen, kuten Gorki suureksi ilokseen sai heti havaita. Siinä
vähän lastuja lenteli, mutta lopputulos oli komea, ainakin puheiden tasolla.
Entisestä kulakista saattoi kasvatusleirillä, vaikkapa tuolla Stalinin
kanavalla, tulla kollektivisti muutamassa kuukaudessa, jos hän hengissä säilyi
ja enemmistöhän säilyi, vaikka panettelijat ovat muuta väittäneet.
Mutta kun aikaa
hieman kului ja alettiin aikaansaannoksia tarkastella kriittisesti, niin
huomattiin, että myös tuo paljon ylistetty kollektiivitalonpoikien luokka oli
aivan yhtä kiinnostunut vodkasta ja yhtä vähän kiinnostunut kulttuurista kuin
se entinenkin. Eivätkä teollisuustyöläiset olleet sen parempia. Класс? –Он тоже выпить не дурак!
Mutta tokihan
ongelma piili ja sen täytyi piillä maalaisuudessa. Niinpä maalaisuutta
likvidoitiin ja sen kasvatteja uudelleen kasvatettiin, kaupunkeihin muutettiin
joukolla, mutta se idiotismi vain pysyi. Ehkäpä isä Marx olikin haukkunut
väärää puuta?
Venäjän
talonpoikien suurta muuttoa kaupunkeihin on paljon pohdiskeltu. Moshe Lewin oli
näkevinään siinä kaupunkien ruralisaation.
Jotkut uskovaiset marxilaiset näkivät siinä paralleelin Kreikan ja Rooman
historiaan: aikoinaan valloitetun Kreikan korkeampi kulttuuri tekikin
roomalaisista valloittajista alamaisiaan.
Venäjällä taas
saattoi käydä vallan toisin: valtava, barbaarinen maaseutu alisti pienen
teollisuusproletariaatin itsensä kaltaiseksi. Siinä siis syy siihen, ettei
kommunismin lupaus toteutunutkaan. Etsikää talonpoika, kun kaipaatte syntipukkia!
Eihän se edes osaa protestoida, kunhan jatkaa möyrimistään ja elättää hiirestä
kuninkaaseen kaikki, jotka kehtaavat tulla osille.
Mutta entäpä miten
kävi meillä? Suomessa suuri muutto maaseudulta kaupunkiin oli ainutlaatuisen
nopea ja perusteellinen muutos, eikä siinä mitään pakotusta tarvittu. Jokainen
ymmärsi oman etunsa, tai melkein jokainen
Nytpä ollaankin
sitten Euroopassa eikä missään liki neuvostoliittolaisessa kekkoslovakiassa.
Eurooppalainen talonpoika elää tukien varassa. Ruoka kyettäisiin tuottamaan
muualla halvempaan hintaan, joten itse asiassa tuo möyrijä kuuluu tuholaisten
piiriin ja on vain elätettävä loinen, harmful
drudge, kuten tohtori Johnson asian ilmaisisi. Niinpä maajussi saa tehdä
tarkan tilin tekosistaan ja kansan suuri enemmistö odottaa vain
malttamattomana, milloin hänet lopullisesti likvidoidaan.
Ainahan niitä
sopeutumattomia on. Joku näyttää taas hiljattain esittäneen, että koko Suomi
olisi pidettävä asuttuna. Jo sanana aluepolitiikka
on retroa, huomasin jonkun
cityihmisen tähän julistavan. Kysymys on siis sanan retrograde-suomalaistetusta muodosta ja kanta on äidissämme
englannissa. Taantumus on kyseessä, pyrkimys takaisin menneeseen aikaan. Vade retro, male spiritus!
Mutta tänä
aikana meillä on selvät realiteetit, jotka määräävät, mitä me voimme ja saamme
tahtoa ja haluta. Puoli vuosisataa sitten meillä asuttiin enimmäkseen maalla ja
elettiin sen antimista, sitä paitsi elettiin köyhästi, ainakin mittarilla BKT per capita. Siksipä kiusaajalla oli
tuolloin kiitollinen yleisö, kuten alussa mainittiin.
Olisimmepa
silloin saaneet puhtaana käteen sen mammonan määrän, mikä meillä nyt sitten on
käytettävissä! Jopahan olisi maaseutu kukoistanut ja kaikki olleet tyytyväisiä!
Ei silloinkaan
joka suhteessa huonosti eletty, tai niin luultiin, kun ei paremmasta ymmärretty.
Töitä riitti melkein kaikille ja monilla sitä oli enemmän kuin koskaan ehti
tekemään. Palvelut pelasivat, vaikka monia nykyisiä palveluita puuttui. Eipä
ollut maatalouslomittajia eikä myöskään sataa henkeä kunnantalolla byrokratiapalveluita
tuottamassa. Posti joka tapauksessa kannettiin kahdesti päivässä ja linjurit
sahasivat ympäri pitäjiä ja veivät myös kaupunkiin, jos tarvittiin.
Kun
koulutusasiatkin saatiin järjelliseen uomaan ja kirjastoissa oli tarjolla muutakin
kuin viimeisten kymmenen vuoden bestsellereitä, tuntui maailma valmiilta
ihmisarvoista elämää varten. Oli aika luopua idiotismista.
Mutta tietenkin
yleinen elintaso, se oikea mittari näytti matalia magnitudeja BKT:llä mitaten.
Missä olivat valintamyymälöiden loputtomat valikoimat? Missä olikaan keskituloisen
ja köyhän mahdollisuus matkustaa nyt vaikkapa ensi hätään Espanjaan, tai sitten
joskus Thaimaahan? Ei sellaista ollut.
1950-luvulla
elettiin maailmassa, joka ei ollut paras mahdollinen. Siitä kuitenkin
puuttuivat monet nykyiset ja tulevat ongelmat huumeista ja maahanmuuttajaslummeista
pitkäaikaistyöttömyyteen, nuorison vieraantumiseen, näköalattomuuteen ja
taparikollisuuteen ja monen monta muuta asiaa. Ei ollut kouluammuntoja (paitsi
reserviläisillä), ei ollut yhtä paljon maanisia, perheitään hylkääviä
sarjarakastajia, huimasti kasvavaa huostaanottojen määrää, negatiivista
väestönkasvua ja niin edelleen.
Jospa siis
tuohon melkein idylliseen, joskin niukan toimeentulon tarjoavaan maailmaan
olisi saatu vielä hieman enemmän tai mielellään jopa rutkasti rahaa, jotta myös
vähäosaisten elämä olisi voitu kunnolla turvata ja saada vielä hiukan lisää
mahdollisuuksia koulutukseen ja kaikinpuoliseen sivistykseen! Silloin olisi
lähettiläs ollut oikealla asialla!
Ja rahaa näytti
olevankin tarjolla, sitä uljas tulevaisuus lupasi, mutta jätettiin kertomatta,
ettei se tule ilmaiseksi. Tuo lähettiläs, itse asiassa tuo Iso Kiero, oli
kantanut ketunhäntää kainalossaan. Nyt kun on temppelin harjalta hypätty, ei
paluuta enää ole. On vain rahaa, joka ei riitä koskaan eikä enää edes mihinkään
sellaiseen, mikä ennen oli itsestään selvyys.
Yritetään nyt sitten saada sillä niukalla
rahalla aikaan edes inhimillinen yhteiskunta, onhan se ainakin sallittua. Vai
lieneekö?