Jalo kilpailu
Vapaa kilpailu on tämän maailman
lapsille tärkeä asia, muitta tuskin se lienee se kaikkein tärkein. Mitä kilpailu sitä paitsi oikein on?
Joskus tuntuu
siltä, että kilpailua on niin monenlaista, ettei sen eri lajeista kannattaisi
käyttää edes samaa sanaa. Monissa kielissähän onkin erilaisille kilpailun
muodoille paljonkin omia sanojaan.
Kauppakorkeakoulun
pihassa on veistos ”liikevoitto”, jossa lokki sieppaa kalan lajitoverinsa nokan
edestä. Siinä on siis kyse sellaisesta kilpailusta, joka ei tuota mitään
yleistä lisäarvoa. Se minkä toinen saa, on toiselta poissa. Yhtä hyvin
voitaisiin siis puhua ryöstöstä.
Kun ihmiset
pyrkivät olemaan toistaan parempia joissakin kannatettavissa ja hyvissä
asioissa, ollaan sen sijaan toisenlaisella alueella. Se ei enää ole
nollasummapeliä. Uudessa Testamentissa muistan kehotetun kilpailemaan toistensa
palvelemisessa, mikä voi olla vaikea kisa, mutta ideana eriomainen. Itse
asiassa kehittyneen maailman seurustelusäännöt liittyvät juuri tähän asiaan.
Sitten on noita
urheilukilpailuja. Siinä pannaan kilpailijat järjestykseen suorituksensa
perusteella. Samaa saattaa tapahtua myös kulttuurin alalla. Tuli hiljattain käytyä
laulukilpailuissa, joiden idea jäi tosin käsittämättä.
Siinä oli vastakkain
aivan erilaisia suorituksia, joku oli sopraano, toinen tenori eikä kumpikaan
varmasti olisi pärjännyt, jos tehtävät olisi vaihdettu. Miksi siis oltiin
samassa sarjassa?
Itse sarjojen
idea onkin kiintoisa. Yleensä kaikkialla, joka shakissa, on naisten ja miesten
sarjat. Koska miehet ovat fyysisesti ylivoimaisia voimalajeissa, he voittaisivat
aina kärkipaikat, elleivät olisi omassa sarjassaan.
Niinpä onkin
mielekästä, että sukupuolet kilpailevat omassa piirissään, joskin asia voi nykyään
tulla vaikeaksi, mikäli ajatellaan, että niitä onkin enemmän kuin kaksi. Joka
tapauksessa nykyinen jako on epäoikeudenmukainen naisille, jotka joutuvat
ottelemaan hermafrodiitteja vastaan –vai pitäisikö sanoa heidän kanssaan.
Eihän kilpailu
aina tarkoita toimimista jotakin vastaan. Pierre de Coubertinin, nykyisten
olympialaisten kisojen perustajan jalo ajatus taisikin olla, että jokainen
osallistuja kilpailee ennen kaikkea itsensä kanssa ja pyrkii sen ylittämään.
Mutta tässähän
on käynyt kuin hölkkätapahtumissa: alun perin hölkkä tarkoitti rentoa juoksemista, mutta ennen pitkää niistä
tehtiin hölkkäkilpailut, joissa
tapellaan ensimmäisestä sijasta veren maku suussa.
Voittaja
näköjään arvelee aina saaneensa suurenkin kunnian, vaikka hänen asemansa olisi
perustunut tolkuttomaan harjoittelun määrään ja kilpailijat taa olisivat
menneet mukaan ihan kylmiltään.
Mutta ehkä en
vain ymmärrä ideaa. Ehkä tärkeintä onkin vain se ensi sija, hinnalla millä
hyvänsä?
Sivumennen
sanoen: Baldassare Castiglione, aikoinaan hyvin tunnetun ”Hovimies”-kirjan
kirjoittaja eitti ihanteekseen henkilön, joka oli harjoittanut kaikkia kykyjään,
ainakin useimpia.
Siinä kuitenkin
oli pysyttävä kohtuudessa. Jos hovimies vaikkapa osasi liian hyvin shakkia, hän
samalla paljasti, että oli käyttänyt siihen kovin paljon aikaa, jonka olisi
voinut sijoittaa tärkeämpienkin asioiden opiskeluun. Näin voitosta tai liian loistavsta
menestyksestä saattoi tulla itse asiassa nolo asia.
Kilpailu saattaa
myös saada erilaisia sävyjä ja muotoja, jotka joissakin kielessä ilmaistaan eri
sanoja käyttämällä. Termien sotkeminen olisi joskus aivan hullunkurista.
Otetaanpa vaikka
varustelukilpailu. Englanniksi se on arms race, jossa sana race viittaa esimerkiksi kilpa-ajoihin.
Venäjässä taas käytetään ilmausta gonka
vooruženij. Sanaa gonka käyetään myös kilpa-ajoista ja
sana tarkoittaa kiirettä.
Se on kuitenkin
aivan erityistä kiirettä. Kantasana gnat
merkitsee ahdistamista ja sen tunnemme esimerkiksi laulusta jamštšik,
ne goni lošadej! –ajomies, älä lyö hevostas! Itse asiassa gnat ei suorastaan merkitsekään
lyömistä, mutta käytännössä kyllä. Kun hevosta ahdistetaan, se tapahtuu
lyömällä. Ja tällainen kilpailu on siis ahdistelukilpailua, tuottaa sen
assosiaation.
Kantasanaa,
gnat –verbiä käytetään myös vaikkapa pontikan
keitosta ja se näkyy myös sen nimessä: samogon.
Se mäskiin sisältyvä sprii ajetaan lämmön avulla jäähdytysputkiin.
Mutta
esimerkiksi sosialistinen kilpailu esitettiin aikoinaan ehdottomasti toisin
sanoin: sotsialistitšeskoje sorevnovanije.
Tuon sorevnovanije-sanan kantanahan
on revnovat –olla mustasukkainen,
harras, innokas.
Sitä
paitsi tietenkin oli ja on käytössä sana konkurs
–kilpailu, latinan sanasta concurro,
juosta yhdessä. Sama idea lienee vaikkapa ruotsin sanassa tävling. Kyseessä on joka tapauksessa monien halukkaiden keskinäinen kisa
paremmuudesta.
Meillähän
konkurssi tarkoittaa kilpailun loppua
ainakin sen kohdalla, joka siihen joutuu. Englanniksi sana on bankruptcy, joka tulee italian sanasta banca rotta –särjetty pöytä. Kun
kauppamiehen rahat loppuivat, hänen pöytänsä särjettiin, ettei hän voisi tyhjää
kaupata. Venäjässä on sama latinalaisperäinen termi bankrotstvo.
Mutta
se kilpailu, jonka vapaudesta näyttäisi koituvan merkittävästi taloudellista hyötyä,
ilmaistaan eri sanalla. Englanniksi kyseessä on verbi compete, joka suoraan latinasta käännettynä tarkoittaa yhdessä
tavoittelemista. Toistensa ohihan siinä käytännössä pyritään ja heidän
kustannuksellaankin, jos tarpeen.
Venäjäksi
sellainen kilpailu on konkurentsija,
joka tarkoittaa yleistä kilpailun alaisuutta. Jokuhan voi myös olla vne konkurentsii eli kaiken kilpailun
ulkopuolella.
Mutta
mikä on kantana suomen sanassa kilpa(ilu)?
Kisa? Kiisto? Viime mainittuahan muuten aikoinaan tarjottiin sportin suomalaiseksi vastineeksi. Myös uljailu oli ehdolla.
Sport on muuten aika mukava sana,
joka merkitsee leikkiä ja kujeilua. Joskus saattoi urheilussakin vielä olla
sellaisia piirteitä.