”Vanha” Venäjä Venäjän historiassa
”Vanhalla” Venäjällä on tietenkin
eri aikoina ymmärretty eri asioita. Venäjän historian suurista
epäjatkuvuuksista johtuen epiteetille ”vanha” on kuitenkin tiettyinä aikoina
ollut erityistä tarvetta. Vallankumoukselliset uudistuskaudet ovat erottaneet
aikakaudet toisistaan yhtä tehokkaasti kuin Ranskan suuri vallankumous jätti ancien régimen koskaan palaamattomaan
menneisyyteen. Restauraation jälkeenhän se vielä, toki turhaan yritti palailla.
”Vanha” Venäjä tarkoitti 1800-luvun
alun slavofiileille sitä Venäjää, joka edelsi Pietari Suurta. Допетровская Россия oli heidän kuvitelmissaan
vielä aitoa ja puhdasta venäläisyyttä, laadullisesti erilaista kuin se
puolivillainen kulttuuri, joka vallitsi ranskaa puhuvan 1800-luvun aateliston
keskuudessa, jossa kilpailtiin eurooppalaisuudesta ja jossa venäläisyys
symbolisoi karkeutta ja huonoa makua, mauvais
ton.
1800-luvun lopulta lähtien ”vanha”
Venäjä oli 1860-luvun reformeja edeltänyt Venäjä, дореформенная Россия, jossa maaorjuus ja isännän
tuomiovalta olivat voimassa. Nikolai I:n jälkeen Venäjä vapautui ja
modernisoitui monessa suhteessa, vaikka itsevaltius jäi voimaan.
Paradoksaalisesti tämän aiheuttivat ne Narodnaja
voljan terroristit, jotka murhasivat keisarin juuri ennen kuin tämä ehti
vahvistaa uuden liberaalin valtiosäännön.
Vuoden 1917 vallankumousten jälkeen
bolshevikkien Venäjä, joka jopa kätki nimensä ja alkoi esiintyä Neuvostoliittona, tietenkin alleviivasi
totaalista ja kategorista erilaisuuttaan vallankumousta edeltävään Venäjään.
Nyt ”vanha” Venäjä ei ainoastaan tarkoittanut Pietarin Venäjää vastakohtana
vanhalle, Pietari Suurta edeltäneelle Moskovan Venäjälle. Nyt Pietarin
Venäjäkin oli julistettu ”vanhaksi”, vanhentuneeksi, taantumukselliseksi ja
joka suhteessa voitetuksi ja ylitetyksi Venäjän kehitysasteeksi.
Jotakin kovin bisarria oli
tietenkin siinä, että tämän uuden Venäjän hallitus poistui modernisuutta ja
eurooppalaisuutta symbolisoineesta Pietarista ja asettui Moskovaan, vieläpä
Moskovan Kremliin. On syystä sanottu, että symbolisesti tämä merkitsi samaa
kuin se, että Englannissa olisi tapahtunut vallankumous ja uusi hallitus olisi
asettunut Towerin linnaan.
Venäjän historian jatkuvuuksia ja
epäjatkuvuuksia on paljon pohdittu. Pietari Suuren aika ja koko Pietarin Venäjän aika, joka kesti pari
vuosisataa, merkitsivät tietenkin yleisesti ottaen hyvin merkittävää
lähenemistä länteen. Verrattuna eristäytyneeseen, ahtaasti omahyväiseen ja
takapajuiseen Moskovan valtakuntaan ero oli laadullinen. Tietyt poikkeamat
yleislinjalta eri tsaarien aikana vain alleviivaavat kuvaa Venäjästä Euroopan
eräänlaisena kulttuurisena liitännäisenä, joka ei koskaan täysin kotiutunut
osaksi Eurooppaa, mutta oli yhtäkaikki sen kulttuurin innokas omaksuja ja
jäljittelijä sekä tietenkin myös rikastuttaja.
Neuvostokausi puolestaan merkitsi
aluksi suorastaan intohimoista irtisanoutumista edeltäneen aikakauden arvoista.
Hyvin pian, vain puolentoista vuosikymmen kuluttua kurssia kuitenkin muutettiin
jyrkästi. Venäjän perintö tunnustettiin nyt uuden Neuvostoliiton arvopohjaksi,
lisäten tähän toki se varaus, että menneiden aikakausien saavutukset oli
uudessa järjestelmässä ylitetty ja osittain myös kokonaan hävitetty.
Tutkijat ja Neuvostoliiton
kriitikot puolestaan usein kiistivät myös tämän irtisanoutumisen ja selittivät
monet uuden yhteiskunnan ja valtion piirteet vanhan Venäjän perinnöllä. Tässä
mentiin jopa mongolivalloitukseen saakka ja rinnastettiin toisiinsa vanhan ja
uuden Moskovan Venäjän itsevaltainen hallitsemistapa.
On epäilemätöntä, että Venäjän
kuten muidenkin maiden historiassa vanhat traditiot vaikuttavat sellaisissakin
asioissa, joissa niitä ei huomata vaan luullaan, että menneisyyden painolastista
on vapauduttu, kuten tarkoitus oli. Näyttää jopa siltä, että nimenomaan Venäjän
historialle on tyypillistä, että vanhat rakenteet vaikuttavat hyvinkin kauas
nykyisyyteen. Osaksi asian saattaa selittää se, että menneisyydestä otetaan
tietoisesti mallia. Tämä saattaa selittää sen, että Stalinin hallitsemistavassa
oli niin paljon yhtäläisyyksiä Iivana Julman ja Pietari Suuren aikaan.
Paradoksaalisesti, Stalin ei
tietenkään ollut varsinaisesti konservatiivi, vaan nimenomaan vallankumouksellinen.
Toki hän näytteli arvokoservatiivin roolia 1930-luvun kulttuurin
kurinpalautuksessa, mutta se yhteiskunnallinen vallankumous, jonka hän toteutti
1920-luvun lopulta 1930-luvun lopulle oli rajuudessaan ja perusteellisuudessaan
ylittämätön ja veti hyvin vertoja Pietari Suuren aikaansaannoksille. Erona
tietenkin oli esimerkiksi se, että Pietari suuntautui Eurooppaan,
eurooppalaista kulttuuria kohti, kun taas Stalin suuntautui niistä poispäin,
tunnustaen kuitenkin klassisen, lähinnä esimodernin eurooppalaisen kulttuurin
arvon.
Samaan aikaan vanha Venäjä palasi
takaisin kuten se ”luonto”, jota sananparren mukaan voi mielin määrin heittää
ulos hangolla, mutta joka aina palaa. Takaisin palannutta ”vanhaa” Venäjää
edustivat Stalinin aikana monet konkreettiset, ulkoiset seikat, alkaen
klassisesta taiteesta ja arkkitehtuurista ja päätyen armeijan kunniamerkkeihin,
univormuihin ja muihin instituutioihin. Itse armeijan keskeisyys oli vanhan
Venäjän epäämätöntä perintöä. Kuten joskus Preussi, niin myös Venäjä ja
sittemmin Neuvostoliitto oli hyvin pitkälle armeija, jolla oli maa, ei niinkään
maa, jolla oli armeija.
Neuvostokaudella, kuten myös sen
jälkeen, on ollut helppo löytää esimerkkejä ”vanhan” Venäjän paluusta.
1970-luvulla julkaistiin useita 1800-luvun kirjoja, joiden avulla pystyttiin
paremmin ymmärtämään nykyistä Neuvostoliittoa. Yksi tällainen kirja oli
markiisi de Custinen teos ”Venäjä vuonna 1839”.
Toinen oli Venäjän
historiankirjoituksen varsinaisen aloittajan, Nikolai Karamzinin muistio
vanhasta ja uudesta Venäjästä, joka oli kirjoitettu keisari Aleksanteri I:tä
varten vuonna 1811. Karamzinin teos, Записка о древней и новой Россиив ее политическом и гражданском отношениях (Muistio vanhasta ja uudesta
Venäjästä politiikan ja kansalaisuuden näkökulmasta) oli konservatiivista
kritiikkiä niitä radikaaleja uusia virtauksia vastaan, joita Aleksanterin
politiikassa oli havaittavissa erityisesti uuden suosikin Mihail Speranskin
ansiosta tai takia.
Kaunokirjailijanakin kunnostautunut
Karamzin tunnettiin ennen muuta moniosaisesta Venäjän valtion historiastaan.
Pushkinin ilkeän letkautuksen mukaan tämän teoksen kirjoittaja osoittaa
kauniisti ja kiihkottomasti ”itsevaltiuden välttämättömyyden ja ruoskimisen
ihanuuden”.
В его «Истории»
изящность, простота
Доказывают нам, без всякого пристрастья,
Необходимость самовластья
И прелести кнута.
Muistio, ”sapiska” ei ollut julkinen,
vaikka salaisia versioita siitä levisikin lukevan yleisön keskuuteen. Toisin
kuin ”historia”, se oli hyvin suorasanainen arvostellessaan itsevaltiasta. Sen
mottona ei suotta ollut ”Minun kieleni ei tunne imartelua”.
Karamzin, Venäjän historian tuon
ajan suurin auktoriteetti, oli tyytymätön Aleksanterin ulkopolitiikkaan, joka
ilmeni vuoden 1807 liittoutumisena Napoleonin, Euroopan traditioita pilkkanaan
pitävän nousukkaan kanssa. Tästä seurauksena oli ollut Suomen riistäminen
Ruotsilta, Pietarin hovipiireissä epäsuosittu ja seikkailupolitiikaksi leimattu
operaatio. Sen Karamzin tuomitsi.
Hän oli muutoinkin tyytymätön
hallitsijaansa. Aleksanterihan näytti erehtyvän oman valtansa rajoittamiseen ja
aikoi suorastaan kopioida ranskalaisia lakeja ja laitoksia. Tämä oli Karamzinin
mielestä suuri periaatteellinen virhe. Asiat nimittäin olivat Venäjällä
paremmalla tolalla kuin Ranskassa eikä vieraiden instituutioiden siirtäminen Venäjälle
tuottaisi muuta kuin onnettomuutta. Itse instituutiot eivät edes ratkaisseet
mitään. Tärkeintä olivat ihmiset ja heidän laatunsa. Ainoastaan hyvät apulaiset
saattoivat taata politiikan menestymisen. Ihmisten moraaliset ominaisuudet, ei
raha tai hallintojärjestelmä olivat tae valtakunnan kukoistuksesta.
Venäjän suuruuden oli tuonut
mukanaan yksinvaltius ja kansan kunnioitus, kun nämä menetettiin, kävi maalle
huonosti. Tarkemmin ottaen Venäjällä vallitsivat sekä itsevaltius että
yksinvaltius. Vallan jakaminen, Montesquieun kehittelemä oppi, joka nyt oli
Euroopassa muodikas, olisi Venäjälle kohtalokas. Itsevaltiaalla ei itse asiassa
ollut oikeutta luopua asemastaan. Hänen velvollisuutensa oli käyttää sitä
mahdollisimman hyvin.
Karamzinin ”vanha” Venäjä ei ollut
yhtä kuin se ihannoitu ja menetetty aitovenäläinen paratiisi, josta slavofiilit
alkoivat pian puhua. Se oli pikemminkin suuri kokemusvarasto, johon kuului myös
katkeria epäonnistumisia. Mongolivalloitus ja sekasorron aika, smuta, olivat traumana Venäjän
historiallisessa muistissa. Venäjän menestys sen sijaan, ja sehän oli ajoittain
hämmästyttävä, sijoittui vahvan keskusvallan ja tinkimättömän itsevaltiuden
kausiin.
Karamzin on vain yksi niistä teoreetikoista,
jotka ovat korostaneet, että yksinvaltius ja itsevaltius sopivat nimenomaan
Venäjälle. Myös monien slavofiilien mielestä tämä järjestelmä oli moraalisesti
ylivertainen. Mikäli päätökset jouduttiin tekemään äänestämällä ja ristiriitaisia
etuja yhteen sovittamalla, ei totuuden ja oikeudenmukaisuuden vaatimuksia voitu
pitää ohjenuorana. Politiikka latistui ihmisten etujen väliseksi taisteluksi.
Viime kädessä tämä tarkoitti, että voiton peri se, jolla oli takana enemmän
voimaa. Näin ratkaistiin asiat Puolan valtiopäivillä, mutta tässä ilmenikin se
läntistä maailmaa elähdyttävä prinsiippi, jolle Venäjän sielu oli mitä syvimmin
vihamielinen.
1900-luvulla monesta
sovjetologista, ainakin Richard Pipesista näytti siltä, että Neuvostoliiton
itsevaltaista ja yksinvaltaista järjestelmää saattoi paremmin ymmärtää lukemalla
Karamzinia ja de Custinia. Järjestelmähän oli selkeän yksinvaltainen eikä
tuntenut vallanjakoa. Se antoi ymmärtää nojaavaansa politiikassaan viime
kädessä objektiivisen totuuden tieteelliseen tulkintaan, josta ei ollut eikä
voinut olla erimielisyyksiä ja jossa ristiriitaisia etuja ei tarvinnut
keskenään sovitella. Eihän sellaisia ollut.
Niinpä Brezhnevin Venäjä näytti
paradoksaalisesti hyvin suuressa määrin muistuttavan Aleksanteri I:n ajan
Venäjää sen jälkeen kun Speranski oli karkotettu. Paradomania, sotilassiirtokunnat ja hallinnon mahtipontisuus ja
jäykkyys löivät leimansa sille hallintotavalle, jonka symboliksi sitten nousi
Nikolai I. Markiisi de Custine olisi voinut kirjoittaa teoksensa uudelleen
vuoden 1939 tai vaikkapa vuoden 1979 Neuvostoliitossa.
Nikolai I jatkoi edeltäjänsä tapaan
ja vasta hänen kuoltuaan vuonna 1855 voitiin aloittaa ne suuret reformit, joita
Aleksanteri oli suunnitellut, mutta ei uskaltanut toteuttaa. Niitä olivat maaorjuuden
lakkauttaminen, paikallishallinnon uudistus, lainkäytön uudistus ja
armeijauudistus. Niiden jälkeen ruvettiin puhumaan ”vanhasta” ja ”uudesta”
Venäjästä, Venäjästä ennen ja jälkeen reformien, дореформенная ja пореформенная Россия.
Samaan tapaanhan me nyt puhumme
neuvostokaudesta ja sen jälkeisestä ajasta soviet
ja post-soviet periodeista. Ehkäpä
joudumme pian puhumaan euraasialaisuutta
edeltävästä ja euraasialaisesta kaudesta.
Uskovaiset tehkööt ristinmerkin.