Menneisyys on vieras maa
Muuan olulainen
professori pahoitti taannoin mielensä siitä, että opiskelijat olivat
ripustaneet seinälleen Mannerheimin kuvan. Ehkäpä joku Che Guevara olisi ollut
otollisempi, en tiedä.
Joka
tapauksessa, uutisten mukaan hänen mielikuvissaan Mannerheim oli se suurlahtari,
jonka omallatunnolla oli tuhansien syyttömien teloittaminen vuonna 1918.
Näinhän ei voida
sanoa, jos asioita hieman tarkemmin katsotaan, mutta epäilemättä Mannerheim
kyllä symbolisoi tuota voittanutta valkoista valtaa, joka toki syyllistyi
raakaan terroriin.
Mutta Suomen
kansa, enempää kuin Mannerheimkaan eivät jämähtäneet vuoteen 1918. Se
demokratian elpyminen, joka maassa tapahtui, on tavattoman tärkeä prosessi. Se
jää helposti huomaamatta niiltä, jotka jäävät tuijottamaan vain niin sanotusti
seksikkäitä aiheita, joissa on sitä dramatiikkaa.
Talvisodan
ensimmäisessä päiväkäskyssä Mannerheim ilmeisen harkitsemattomasti julisti,
että nyt syttynyt sota on sitten Vapaussodan jatkoa. Aivan samoin julisti myös
Suomen kommunistinen puolue samaan aikaan.
Mutta eihän se
sitä ollut. SKP väitti, että kansalaissota on alkanut ja sen tukena on nyt ”voittamaton
puna-armeija” ja siksi se saattoi luottavaisesti vakuuttaa voittonsa olevan
varma.
Mutta tuon
hirmuisen armeijan lisäksi muita kannattajia sillä ei ollutkaan ja se oli
lopultakin aika tärkeä juttu. Suomessa ei syttynyt minkäänlaista vallankumousta
kansalaissotaa, toisin kuin Neuvostoliiton propaganda julisti.
”Kansanhallituksen”
tueksi haalittu Kansanarmeija koostui niistä suomalaisista, jotka olivat rajan
itäpuolella säilyneet hengissä vuosista 1937-1938 eikä niitä paljon ollut.
Kuusisen lisäksi ei ”hallitukseen” löydetty yhtään edes vähän tunnettua
suomalaista kommunistia, kuten Poika Tuominen totesi.
Kyllä aatteen
kannattajat meilläkin tiesivät, että paljon oli päitä pudonnut ja siitähän
todisti myös uuden hallituksen kokoonpano. Missä olivat Gylling ja Rovio? Missä
Manner, Haapalainen, Letonmäki, Sirola ja kaikki muut? Joku oli kai kuollut
luonnollisella tavalla, mutta kovin ankara epidemia näytti raivonneen
keski-ikäisten miesten keskuudessa.
Samaan aikaan
propaganda kuvasi Suomea valkokaartilaiseksi
helvetiksi, jollainen se oli ollut jo kaksikymmentä vuotta.
Neuvostoliitossa oli sen sijaan rakennettu sosialistinen yhteiskunta, joka oli
etenemässä kohti kommunismia, siintäviä onnen kukkuloita…
Itse asiassa oli
sangen luonnollista, että Suomen historiaa tuntevat arvelivat tuolloin maassa
olevan paljonkin aineksia vallankumoukselliselle nousulle.
Vuoden 1918
verivelka vaati kostoa, kuten kommunistit selittivät. Neuvostopropaganda
puolestaan selitti, miksi vallankumous syttyi juuri marraskuun lopussa: valtio
noudatti sotaista politiikkaa, jota kansanjoukot vastustivat. Se tuhlasi
valtion varat mobilisaatioon ja nyrjäytti normaalin elämänmenon raiteiltaan
evakuoimalla kaupunkeja ja rajaseutua.
Reserviläisten
perheet näkivät nälkää ja puukkotappeluita syntyi reserviläisten ja
suojeluskuntalaisten kesken, kertoivat Neuvostoliiton lehdet uutisissaan
marraskuun jälkipuoliskolla.
Ilmeisesti tuo hävytön
provokaatio Mainilassa ja sitten muuallakin oli kiusatulle kansalle se
viimeinen pisara, joka laukaisi vallankumouksen, ymmärsi lukija.
Vallankumouksen mukaan lähteminen ei nyt sisältänyt mitään riskejä, sillä sen takana
oli, kuten todettu, voittamaton puna-armeija. Vuonna 1918 se oli ollut liian
heikko, mutta nyt sille ei ollut maailmassa vertaa, tiesi kommunistien
julistus, jota levitettiin radion avulla ja lehtisissäkin.
Kun Kuusisen
hallitus ja neuvostohallitus 2.12. allekirjoittivat AY (avunanto- ja ystävyys)
sopimuksen, oli kahden naapurimaan historia siltä osin kirjoitettu ja asia
voitiin todeta myös uudessa politiikan tietosanakirjassa.
Sopimukseen
liittyi myös Itä-Karjalan voittopuolisesti karjalaisten alueiden liittäminen
itsenäiseen ja demokraattiseen Suomen valtioon. Sopimus astui välittömästi voimaan,
joten kyseessä ei ollut mikään propagandalupaus, vaan niin sanotusti fait accompli, tapahtunut tosiasia.
Olen aina
silloin tällöin pohdiskellut, mitä olisi merkinnyt, jos Suomen armeijan
vastarinta olisi välittömästi romahtanut, kuten varmasti kaikkialla, eikä
vähiten Moskovassa odotettiin.
Sekavissa
oloissa tapahtuneelle ”vallankumoukselle” olisi varmasti löytynyt todisteita ja
kannattajiakin. Kun järjestys säilyi kuukaudesta toiseen, kävi lopulta kaikille
selväksi, että kyseessä oli pelkkä valhe, ei edes liioittelu tai venytetty
tulkinta. Maassa ei yksinkertaisesti ollut mitään kaukaisestikaan
vallankumousta muistuttavaa.
Tätä oli se
kuuluisa talvisodan yksimielisyys, jota on sanottu sekä ihmeeksi että ihmeiden
ihmeeksi. Totta se silti oli, ellei nyt siten ruveta nostamaan marginaaleja keskiöön,
kuten nykyään usein on tapana. Siinäkin tapauksessa erimielisten löytäminen on
erittäin vaikeaa, vaikka kansa sai nyt kärsiä oikein todella.
On hyvin
ymmärrettävää, että ulkomailla Suomen ”vallankumouksellisten” tueksi syntyi
solidaarisuusliikkeitä. Hyödylliset ja hyödyttömät idiootit kiiruhtivat
paljastamaan lahtari-Suomen todelliset kasvot ja tiesivät Suomen olot paremmin
kuin suomalaiset itse.
Näitä löytyi
kaikkialta, myös Amerikan suomalaisten keskuudesta. Kuuluisa tanskalainen
kirjailija Martin Andersen-Nexö oli yksi tämän liikkeen näkyviä hahmoja.
Jollakin tavalla
ymmärrettävältä tuntuu, että Suomen historiasta kirjoittavat diletantit
saattavat tänäkin päivänä selittää, että Suomi oli tuohon aikaan fasistinen
valtio, täysin verrattavissa Saksaan. Suomellahan oli omat SS-joukkonsakin,
joita nimitettiin suojelukunniksi ja oma Führerinsä –Mannerheim…
No, ehkäpä
nimikuulu herra Aleksandr Širokorad,
jota tässä tarkoitan (Ks. https://www.ozon.ru/context/detail/id/20409716/
), voisi saada akateemista tukea ainakin Oulun yliopiston suunnalta. Mene ja tiedä.
Ainakin häntä näyttää käyttäneen lähteenään muuan sotatieteen tohtori Malyšev,
joka hiljattain on esittänyt Nezavisimoje
vojennoje obozrenije –lehdessä samanlaisia ajatuksia. Hän näyttää myös
uskovan suomalaisten ampuneen Mainilan laukaukset tai ainakin niin kirjoittaa (
ks. http://nvo.ng.ru/history/2019-11-29/1_1072_finland.html
).
Historia ei ole
ihan niin helppo laji, kuin usein kuvitellaan. Aivan oleellista sen
ymmärtämisessä on kyky suhteuttaa asioita. Se kun puuttuu, on helppo vääntää
lähes millaista juttua tahansa ja vielä todistella sitä vakavalla naamalla. Se sitten
uskoo, ken uskoo.
Usko todella on
tärkeä asia myös itse elämässä. Asiaansa voi uskoa tai olla uskomatta. Viime
mainitussa tapauksessa se tuskin tulee menestymään. Herkkäuskoisuus on sekin
eräs uskon laji. Niille, jotka haluavat tulla petkutetuiksi, on helppoa tehdä
historiasta miltei rajattomasti erilaisia tulkintoja, etenkin radikaaleja.
Mutta joskus käy
niin, ettei tarina mene läpi, vaikka sen tukena ovat kaiken maailman houkuttimet
ja vieläpä maailman vahvin armeija.
Kun uskottavuus
puuttuu kokonaan, ei sitä saa takaisin järkeilemällä, muuttamalla kertomusta
tai edes anteeksi pyytämällä.
Uskottavuus on
yksinkertaisesti ansaittava, ajan kanssa ja osoittautumalla sen arvoiseksi.
En oikein tiedä,
mikä merkitys pitemmän päälle on tuollaisilla Širokoradin kirjan
kaltaisilla sepustuksilla. Mikäli valtio niitä avoimesti tukisi ja asettaisi
arvovaltansa niiden taakse, se kaivaisi kuoppaa itselleen.
Onneksi tässä
voi ainakin vielä sanoa, että historiantutkijoiden piirissä kunniallisuus on
yhä arvossaan, ainakin normaalitapauksessa.
Nyt näyttää
siltä, että tällä hetkellä levitettävien historiasensaatioiden takana ovat
jonkin päähallinnon pojat dosentteineen ja he pelaavat kansan oletetulla
tietämättömyydellä ja tyhmyydellä.
Matala
tietämyksen taso, se, mitä venäjäksi kutsutaan nimellä невежественность, on tässä toiminnassa
suureksi hyödyksi. Mutta valheella on se ikävä ominaisuus, että se aina
jossakin vaiheessa paljastuu.
Voi tietenkin
sanoa, että harkittua valhetta levitti myös Neuvostoliitto ja sehän kesti
vuosikymmeniä. Ehkäpä se kesti juuri valehtelunsa ansiosta. Vai romahtiko se juuri
sen takia? Sen takia se ainakin sai vastaansa toisinajattelijoiden liikkeen,
jonka merkitys paisui lopulta valtavaksi.
Myös suhteita
Suomen kanssa vuonna 1939 järjestettäessä olisi kannattanut pysyä totuudessa.
Siitäkin huolimatta, että käytössä oli maailman mahtavin armeija.