Karhun muistelmat
Agathon Meurman, Muistelmia I. Kansa, Helsinki 1909. 295
s.
Kangasalan
oraakkeliksi tai Kangasalan karhuksikin
usein nimitelty Agathon Meurman on kiinnostava väriläiskä Suomen poliittisessa
historiassa. Usein hänet sivuutetaan melko nopeasti ja luokitellaan vain vanhasuomalaiseksi
taantumusmieheksi. Lukijalle jää helposti kuva patriarkasta, jonka ymmärrys ja
elämänpiiri oli varsin ahtaasti ankkuroitunut agraariyhteiskuntaan ja sen
perinteisiin ja joka piti kaiken kehityksen jarruttamista elämäntehtävänään.
Itse asiassa Agathon Meurman oli
paljon kiinnostavampi henkilö, nimenomaan siksi, että hän tavallaan jäi
maailmojen väliin. Hän syntyi ja kasvoi maalla, mutta ei kuulunut talonpoikaistoon,
vaan joutilasluokkaan. Hänen äidinkielensä oli ruotsi, mutta hänestä tuli suuri
suomalaisuuden esitaistelija. Hän opiskeli sekä Pietarissa että Suomessa ja
oppi monipuolisesti tuntemaan isänmaansa aseman Venäjän keisarikunnassa.
Valtiopäivillä hän kuului talonpoikaissäätyyn.
Muistelmat kirjoitetaan yleensä
jälkimaailmaa varten ja ainahan ne tiettyjä tarpeita pyrkivät täyttämään. Meurmanille
nousi kansallinen asia ja nimenomaan suomenkielisen kansan asia varsinaiseksi
elämäntehtäväksi ja se toki hallitsee muistelmienkin jälkipuolta.
Ainakin yhtä kiinnostava on
kuitenkin se kuvaus aikansa maailmasta ja sen muuttumisesta, jonka kirjoittaja
antaa. Itseään hän kehuu korkeintaan peitetysti. Monessa kohtaa hän sen sijaan
moittii tylysti omaa laiskuuttaan ja saamattomuuttaan, jopa tyhmyyttäänkin.
Useinhan ihmiset pukeutuvat repaleiseen
viittaan peittääkseen turhamaisuuttaan, joka sentään pääsee rei’istä sopivasti
pilkahtelemaan, mutta Meurmanin nöyrä perusasenne vaikuttaa aidolta. Se on
ilmeisesti sukua niin sanotun katuvaisen aatelismiehen asenteelle, jollaisen
tunnemme vielä omankin maamme suurten ikäluokkien historiasta.
Meurman oli ilmeinen kielinero,
jonka kyvyt venäjän, ranskan ja latinan kielissä saivat tunnustusta. Ruotsia
tai suomea ei hänelle sen sijaan äidinkielinä edes opetettu ja vasta Pietarissa
kirjoittaja sai nähdä sen ihmeen, että venäjää äidinkielenäkin yleensä
opiskeltiin.
Kuten vanhoilla fennomaaneilla
yleensäkin, myös Meurmanilla oli suomenkielen taito aluksi melko heikko. Sen
oppimista siivitti kuitenkin vakaumus siitä, että koko kansa olisi tuhoon tuomittu,
ellei se sivistyisi. Sitä varten taas oli poistettava esteet suomenkielisen
kansan yhteiskunnallisen nousun tieltä.
Meurman esittää credonaan, että ellei Snellmanin kansallinen herätyshuuto olisi tullut silloin, kun se
tuli, olisi herrassääty ennen pitkää ollut venäläiskielinen, niin kuin se jo
oli venäläismielinen. Sillä Venäjän suuruus ja valta, Pietarin loisto ja
etevyys kaikissa suhteissa, tieteissä ja taiteissa, siinä oli, mitä heidän
siellä olevat poikansa lakkaamatta saarnasivat.
Juuri vanhasuomalaisia itseään tämä
joukko kuitenkin syytti nöyristelystä ja Pietarin
tien kulkemisesta, mutta Meurmanin omatunto on tässä puhdas. Svekomaanit ne
olivat, joille kansan tuleva denationalisaatio oli yhdentekevää. Seisomalla
jäykästi omien, muka pyhien oikeuksiensa kannalla ja välttämättä kaikenlaisia
solidaarisuuden osoituksia keisarille, he olivat vetämässä maata
onnettomuuteen.
Jopa silloin, kun Aleksanteri II:n
armon aurinko loisti suuriruhtinaskunnan yllä, pelättiin salaa tulevaisuutta,
jossa Suomelle vielä kerran kävisi kuten Puolalle, jonka kokemista kauhuista
kertovaa kirjaa luettiin suurimmassa salaisuudessa.
Mutta Meurmanin mukaan toivoa oli,
ja Suomen tien oli oltava toinen. Tämä tapahtui snellmanilaisittain,
kohottamalla kansan surkeaa sivistyksellistä ja taloudellista tasoa ja
antamalla keisarille, mikä keisarin on.
Ajan suuret aatteet olivat toki
tuttuja Meurmanille, joka näyttää olleen suuri kirjallisuuden tuntija,
talonpoikaissäädyssä siis varsin harvinainen lintu siinäkin suhteessa.
Naisasian suhteen Meurman oli hyvin
skeptinen ja nosti kaikille esikuvaksi sen sijaan oman vaimonsa, joka synnytti
toistakymmentä lasta ja hoiti siinä samalla hyvin suurta taloutta, jossa lähes
kaikki tehtiin kotona, kynttilöistä kankaisiin. Alexandra Gripenbergistä
Meurman puhuu jopa arvostavasti, mutta muuten kaiken maailman Norat ja Papin rouvat saavat kuulla kunniansa.
Mueurman ei muutenkaan siekaile
jakaessaan arvosteluja kohtaamistaan ihmisistä. Lähes heikkomielisiä tai muuten
kaheleita tyyppejä näytti siihenkin aikaan riittävän kaikille yhteiskunnan
tasoille ja asemiin. Suuresti arvostetuillakin ihmisillä oli rajoituksensa, alkaen
jopa Snellmanista, Runebergista ja Topeliuksesta. Toki etenkin Snellmanin
korvaamattomat ansiot nostivat hänen merkityksensä ainutlaatuiseksi.
Pappien keskuudessa Meurman
tietenkin havaitsi runsaasti lurjuksia. Tähän aikaan papinvirka usein oli vain
lihavien tulojen lähde, jollaisia ei säätyläisille ollut kovin paljon tarjolla.
Runsaiden tulojensa päälle prelaatit usein vielä keittelivät viinaa, mitä Kangasalan karhu erityisesti vihasi.
Viina näet esti kansaa nousemasta sivistykseen, ymmärsi Meurman, joka kyllä
itsekin kertoo etenkin nuorempana aina olleensa kutsuilla ensimmäisenä
juovuksissa ja muutenkin typerä.
Uskontoon Suomen sivistyneistö
tunnetusti suhtautui 1800-luvun jälkipuoliskolla yleensä jo hyvin
varauksellisesti. Meurman ei myöskään ollut mikään uskovainen, mutta kunnioitti
esimerkiksi Snellmania, joka opetti poikansa noudattamaan uskonnollisia tapoja
ruokarukouksesta lähtien. Vasta vanhempana saisi itse kukin omalla järjellään
ratkaista Jumala-suhteensa.
Meurman toimi myös
virsikirjakomiteassa ja siellä ”ajoi ulos perkeleitä”, joita vanhoissa
sanoituksissa oli ylen paljon. Siihen aikaan asia herätti sivistyneistössä vastenmielisyyttä,
mutta nykyistä lällärikamaa
kuunnellessa alkaa kyllä jo toivoa, että vanhat virret otettaisiin taas
käyttöön. Paljolta ne varmasti olivat kansalle myös sitä suorasukaista evankeliumia,
jota se kaipasi.
Nykyään kirjastot kiirehtivät
luopumaan kaikista sellaisista opuksista, joita ei ole viimeisten viidentoista
vuoden kuluessa paljoa lainattu.
Tämä on vakava oire siitä
pyrkimyksestä yleiseen tyhmentämiseen, jonka voi nähdä kaikkialla, tosi-TV:stä
aina ajankohtaisohjelmiin. Toki suuri määrä klassista kirjallisuutta on jo
kaikkien saatavana netin kautta. Kun vanhan suomalaisen kirjallisuuden määrä on
niinkin pieni kuin se on, olisi varmaankin syytä pyrkiä saamaan kaikki loputkin
netin kautta yleisön käytettäväksi. Elektronisessa muodossa se myös hyvin
palvelisi tutkimusta.
Siihen saakka kannattaa pyrkiä
tavalla tai toisella hankkimaan käsiinsä vanhaa kirjallisuutta. Sen lukeminen
on suurella todennäköisyydellä paljon palkitsevampaa kuin Finlandia-palkinnolla
kruunatun pupun pureskelu.