Stolypin, Suomi ja Venäjä
Vuosi 1914 on Venäjän nykyisen
valtiollisen mytologian keskeisiä pisteitä. Kuten tunnettua, Vladimir Putinin
hallinto tekee hyvin aktiivista historiapolitiikkaa, jossa yksi kohta on
ensimmäisen maailmansodan historian uudelleenkirjoittaminen. Venäjästä on
tarkoitus tehdä yksi voittajavalloista, mikä vaatinee melkoisia älyllisiä
ponnisteluja.
Tähän mennessä ensimmäinen
maailmansota on Venäjällä jäänyt historiankirjoituksessa täysin vuoden 1917
vallankumousten, etenkin aikoinaan ns. Suuren lokakuun sosialistisen
vallankumouksen varjoon ja sen alkusoitoksi ja taustaksi. Nyt siitä ollaan
valtion tuella tekemässä itsenäistä ja suurta lukua isänmaan historiaan.
Itse asiassa Venäjän suuri aika
nykyisen hallinnon tulkitsemana on helppo löytää. Se oli Stolypinin
pääministerikausi vuodesta 1906 vuoteen 1911. Siis vain viitisen vuotta. Joka
tapauksessa Stolypin pani vallankumoukselliset kuriin tiukoin ottein
hirsipuiden ja rangaistusretkikuntien avulla. Muutama tuhatta teloitettiin ja
loput hiljenivät. Myös talous kasvoi kohisten, Venäjälle tuli ulkomaista rahaa,
rupla oli vahva ja teollisuus, modernisoitui voimakkaasti.
Myös maaseudulla toimeenpantiin
kuuluisat Stolypinin reformit, jotka merkitsivät kyläyhteisön hajottamista ja
uudismaan jakamista halukkaille viljelijöille mm. Siperiasta. Stolypin ei siis
ollut pelkkä byrokraattinen kurinpitäjä, vaan myös valtiomies. Sitä paitsi se
oli juuri hän, joka lausui siivekkäät sanat vasemmistolaisille: ”Te haluatte
suuria mullistuksia, me haluamme suuren Venäjän!”
Venäjällä monet patriootit ovat jo
kauan lähteneet siitä, että Stolypinin kausi oli Venäjän kotkan uljasta
nousukiitoa, jonka sitten katkaisi sankarin kavala salamurha. Murhan
tarkoituksena voitiin arvioida olevan mahdollistaa ne suuret mullistukset,
jotka Stolypin olisi voinut estää ja kannattaa huomata, että murhaaja, Dmitri
Grigorjevitš (itse asiassa Mordko Gerškovitš) Bogrov sattui olemaan, tai
joidenkin mielestä ei vain sattunut, vaan nimenomaan oli juutalainen. Jopa
sangen säädyllinen Solženitsyn kuvaa kirjassaan elokuu 1914, miten Stolypinin
murha toi Venäjälle mustan myrskyn,
läntistä alkuperää olevan marxilaisen sosialismin. Juutalainen toimi siis
ainakin sen kätilönä, nolens volens.
Stolypinin ansioita suurmiehenä
voidaan myös epäillä. Hänen kuuluisat uudistuksensa olivat itse asiassa Sergei
Witten käsialaa ja hovissa hän oli menettänyt kannatuksensa jo ennen murhaa.
Tuskin murha siis oli mikään Venäjän historian suuri käännekohta.
Edes lausahdus”suuresta Venäjästä” ei ollut
itse asiassa Stolypinin itse kirjoittama ja itse J.K. Paasikivi kertoo muistelmissaan,
ettei Pjotr Arkadjevitš tehnyt häneen mitään suurmiehen vaikutusta. Suomen
kannalta hän ehkä sitä paitsi olikin pahempi sortaja ja vaarallisempi
vihollinen kuin kukaan ennen häntä. Paasikivi kertoo kenraalikuvernööri
Gerardin, jolla oli runsaasti kanssakäymistä Stolypinin kanssa, sanoneen, että
se mies on vähemmän älykäs kuin kuvitellaan ja myös vähemmän rehellinen.
Paasikiven mielestä Stolypiniltä puuttui jotakin keskeistä: das politische Augenmass, jota Bismarck
oli teroittanut.
Paasikiven arvion mukaan
stolypiniläinen politiikka Suomen suhteen oli sitten sen mukaisesti alhaista
pisteiden saalistamista, jossa totuudesta ei piitattu. Puhuessaan duumassa
Stolypin korotti Suomen kysymyksen ratkaisemisen muka tärkeäksi
periaatteelliseksi asiaksi, jolla poistettaisiin Venäjään kohdistuva uhka. Näin
hän keräsi irtopisteitä pienen maan kustannuksella. Valtiomies olisi sen sijaan
käyttänyt rehellisiä keinoja ja pyrkinyt hankkimaan takaisin suomalaisten
lojaalisuuden, joka oli Bobrikovin aikana menetetty.
Itse asiassa Stolypinin
suhtautuminen Suomeen oli Paasikiven mielestä samalla tasolla kuin Bobrikovin
politiikka: ”Sama suomalaisten käsitysten
huomioon ottamattomuus ja niistä välinpitämättömyys. Sama yksipuolinen jyrkkyys
ja sovittelemattomuus. Sama suomalaisten yli olkain katsominen ja suomalaisten
tunteiden loukkaaminen. Sama peittelemätön ja miltei tarkoituksellinen
osoittelu, että Suomi ja sen kansa oli quantité négligeable…” Paasikivi
muistuttaa myös, että ”Stolypin oli myös
altis vihaan, jonka valtiomies ei saa koskaan antaa johtaa itseään.”
Toki tässä puhui koleerikko, joka
saattoi ajaa takaa vahtimestaria, joka oli liian iloisena tervehtinyt häntä
aamulla tai saattanut marssia kiukkua puhisten puolustusvoimien komentajaa
läksyttämään, kun Sotakorkeakoulun katolta oli pudonnut hänen eteensä kadulle
jääpuikko.
Mutta itse suuren periaatteen Paasikivi
varmasti oli oivaltanut oikein: henkilökohtaiset emootiot eivät saa häiritä
valtiomiehen ajattelua, muuten hän ei ole asemansa mittainen. Ja venäläisten
ylimielisyydellä ei tosiaankaan ollut siunausta ja se koitui heidän omaksi
vahingokseen. Übermut tut selten gut
saattoi saksalaisista sananlaskuista pitävä Paasikivi ajatella kirjoittaessaan
muistelmiaan 1950-luvulla.
Vai oliko Stolypin sittenkin
aidosti huolissaan Suomesta, joka tarjosi aivan Pietarin vieressä kaiken
maailman maksimalisteille ja bolševikeille paikan, jossa kyhäillä pommejaan ja
jossa oikeuslaitos suhtautui kummallisen sallivasti itsevaltiuden vastaisiin
vehkeilyihin? Kuten Paasikivi itse kertoo, arkistolähteeseen viitaten, kaksikymmentä minuuttia ennen
loppuaan Pjotr Arkadjevitš sanoi selvästi ja lujasti: ”Tärkeintä on, että sana Suomi kuuluu” (главное, чтобы было слышно слово Финляндия)… Se siis oli kuin
olikin itsevaltiaan valtiomiehen viimeisenä huolenaiheena.
Mutta olkoon miten oli, vuonna 1914
Stolypin oli jo ollut pari vuotta kuolleena ja paitsi komeaa nousukiitoa,
Venäjällä oli myös ongelmia. Paljolta ne olivat rakenteellisia.
Kuten Witten, myös Stolypinin
politiikkaan kuului vauraiden suosiminen. Näin saataisiin kehitystä ja kasvua
aikaan, kannattamattomilta pikkutilkuilta talonpojat siirtyisivät muuhun
tuotantoon, kuten kaikkialla oli käynyt.
Idea oli varmaankin aivan terve,
mutta Venäjän kaltaisessa kehitysmaassa, jossa vain pieni osa väestöä eli
modernin yhteiskunnan piirissä ja siitäkin vain pieni osa rikastui huimasti,
jäi väestön suuri valtaosa heitteille, kun valtava väestönkasvu teki
mahdottomaksi riittävän viljelyalan hankkimisen kaikille. Se tuskin olisi järkevää
ollutkaan, mutta eipä muitakaan mahdollisuuksia ollut riittävästi.
Yhteiskunnallisia jännitteitä riitti niin maaseudulla kuin kaupungeissa.
Vaikka Stolypin oli pannut
kapinalliset kuriin, ei parannus ollut
pitkäaikainen. Lenan lakkoliike ja siihen liittyvät ampumiset vuonna 1912
olivat kapitalisteille jälleen muistutus kuolevaisuudesta. Ja sen jälkeen kuohunta
sen kuin lisääntyi. Vuonna 1914 Venäjällä oli taas runsaasti lakkoja ja myös
niihin liittyviä väkivaltaisia mellakoita. Sellaisia oli myös Pietarissa aivan
välittömästi ennen ensimmäisen maailmansodan syttymistä.
Jotkut historioitsijat, jotka
suhtautuivat ns. Lokakuun sosialistiseen vallankumoukseen enempi tai vähempi
tosissaan, kiinnittivät aikoinaan huomiota tähän seikkaan ja väittivät jopa,
ettei vallankumouksen syynä ollut sota, se vain toimi katalysaattorina. Asiaa
voi vahvasti epäillä, mutta kannattaa panna merkille, ettei kaksoiskotkan lento
niin vaivatonta ollut, kuin nykyään halutaan esittää. Jopa Ranskan
sotilasasiamies raporteissaan Venäjältä piti vallankumouksellisuutta
merkittävänä uhkana Venäjän sotilaalliselle suorituskyvylle. Olihan vuosi
kaikkine komplikaatioineen 1905 tuoreessa muistissa. Potentiaalia oli
ranskalaisen mielestä yhä.
Kun sota vuonna 1914 syttyi, ei
tilanne Venäjällä paljoakaan muistuttanut vuotta 1904, saati vuotta 1905.
Japanin-sota, josta tunnetusti toivottiin pientä ja voittoisaa sotaa, joka
olisi palauttanut hallitsijalle kansansuosion, muodostui katastrofiksi. Se ei
ollut suosittu edes alun perin ja lakot, verisunnuntai
ja Tsušiman katastrofi muuttivat koko asian painajaiseksi. Väitetään ettei edes
oikeauskoinen kansa ymmärtänyt koko sodan pyhyyttä, kun tähän sotaan lähdettiin
vastapyhitetyn Serafim Sarovilaisen nimissä eikä esimerkiksi pyhän Nikolauksen
tai vaikkapa Kazanin jumalanäidin siunauksella, kuten tapana oli ollut.
Joka tapauksessa tunnelmat Venäjällä, mikäli
sanomalehtiä on uskominen, kehittyivät vuonna 1914 ennen sodan syttymistä hyvin
myönteisesti. Vihollisiksi nousivat nyt Itävalta ja Saksa ja liittolaisiksi
tulivat Ranska ja Englanti. Ne olivat vanhoja ja melko tuoreitakin vihollisia,
kun taas vihollisuudet Itävallan saati Saksan kanssa olivat vanhempaa perua.
Tosin Turkin-sodan loppuselvitys Berliinin
kongressissa oli jäänyt Venäjällä kaivelemaan, joka tapauksessa saksalaisuus
oli Venäjällä vanhastaan läheinen asia, jos kohta monissa piireissä hieman
karsastettu. Mitään suuria intressiristiriitojakaan Venäjän ja Saksan välillä
ei ollut paitsi että Saksassa pelättiin Venäjää, joka oli Ranskan kanssa
liitossa. Venäjä oli vain liian vahva ja yhä vahvistumassa.
Miten siis oikein oli mahdollista,
että kulttuuriltaan kansan syville riveille, joskaan ei yläluokalle outojen vanhojen
vihollisten Englannin ja Ranskan kanssa niin intouduttiin juuri perinteisesti
paljon läheisempien Saksan ja Itävallan vastaiseen sotaan?
Selitystä lienee haettava kahdesta
asiasta. Ensinnäkin Serbia, jota Itävalta nöyryytti, koettiin veljeskansaksi,
jota oli puolustettava. Tähän asiaan viitattiin usein ja sillä oli satavuotiset
perinteet. Toiseksi Saksan hyökkäys näytti aivan provosoimattomalta
väkivallalta. Sehän julisti Venäjälle sodan ensimmäisenä ja vasta sitten Venäjä
vastasi samalla mitalla. Tämä antoi venäläiselle isänmaallisuudelle vahvan
valtin käteen. Ensin lyötiin ortodoksisia slaaviveljiä ja sitten rohjettiin
vielä käydä itse Venäjänkin kimppuun.
Saksan- vastainen sota synnytti
Venäjällä ennenkuulumattoman isänmaallisen innon, joka ilmeni sekä Serbiaan
että Ranskaan ja kaiketi myös Englantiin kohdistuvana myötämielisyytenä. Siitä
ei tosin erikseen mainita ja luultavasti Englanti, jonka kanssa Venäjä sai
riitansa sovittua vasta vuonna 1907, herätti paljon vähemmän lämpimiä tunteita
kuin Ranska. Toisaalta sotaa edeltävä kuohunta ja itse sodan syttyminen
tietenkin aiheuttivat vihaa hyökkääjiksi koettuja keskusvaltoja vastaan. Ja
kolmanneksi kriisi aiheutti valtavia solidaarisuusmielenosoituksia
hallitsijahuonetta, omaa kansallista symbolia kohtaan.
Sanomalehdet antavat
kesäkuukausista vuonna 1914 hyvin dramaattisen kuvan. Vielä heinäkuun lopulla
Pietarissa tapahtuu mielenosoituksia, jotka kukistetaan verisesti. Samaan
aikaan mobilisoituvat myös serbien puolustajat, myös sekä Itävallan ja Saksan
vastustajat että oman keisarin kunnioittajat, lähtevät kaduille.
Kun sota syttyy, murtautuvat mielenosoittajat
pian poliisivartion läpi ja ryöstävät ja vandalisoivat Saksan lähetystön, joka
sijaitsee Iisakin kirkkoa vastapäätä. Tuota uutta taloa, joka sai kunnian
palvella myös Suomen eduskuntatalon esikuvana, muuten kuvataan Birževyja Vedomostissa synkäksi ja
kolkon kasarmimaiseksi, mikä pitääkin paikkansa.
Lähetystön lisäksi ryöstetään saksalaisten
pieniä pulla- ja makkarapuoteja Pietarin keskustassa ja kaiken kaikkiaan
saksalaisuus pannaan maassa ahtaalle. Syyskuun alussa julistetaan Pietarin eli Sankt-Peterburgin saaneen uuden
venäjänkielisen nimen Petrograd. Jopa
saksan julkinen puhuminen, mikä oli Pietarissa aina ollut yleistä, kielletään.
Kaikenlaista kiusaa keksitään saksalaisille, jotka sentään olivat Venäjällä yli
puolentoista miljoonan asukkaan ryhmä ja erittäin hyvin edustettuna myös
korkeimmassa hallinnossa.
Oma lukunsa ovat mielenosoitukset,
joissa asetutaan tukemaan keisaria. Erityisesti ansaitsee maininnan se
kahdenkymmenentuhannen hengen joukko, joka lähti liikkeelle Pietarin
pääsynagogasta ja marssi keisarin kuvia kantaen ensin Aleksanteri pylväälle ja
sitten Anitškovin palatsille ja lopuksi Aleksanteri III:n patsaalle. Niiden
kaikkien edessä polvistuttiin, rukoiltiin esivallalle korkeimman suojelusta,
laulettiin kansallisia hymnejä ja juutalaisia rukouksia ja pidettiin puheita.
Puheissa vakuutettiin, että Venäjän
taistelevassa armeijassa olevat 400 000 juutalaista olivat kiihkeästi
valmiit tekemään isänmaallisen velvollisuutensa.
Mielenosoitus kannattaa nähdä sitä
juutalaisvastaisuuden ilmapiiriä vasten, joka noina vuosina oli saanut
ilmauksensa ns. mustasotnialaisessa liikkeessä. Tunnuksin ”lyö (tapa)
juutalaisia, pelasta Venäjä!” tuo aines oli kiihottanut kansaa
juutalaisvastaisiin pogromeihin ja esittänyt juutalaiset katalana ja
epäluotettavana joukkona. Oli siis merkittävä sosiaalinen tilaus sille, että
juutalaiset, joiden joukossa mainitaan olleen paljon kunnostautuneita sotilaita
ja yrjönristin ritareita, osoittivat puolestaan, kenen joukoissa seisoivat.
Ilmeisesti myös Suomessa mieliala
oli jollakin tavoin venäläisisänmaallisuuden tartuttama. Ainakin monet lehdet
kertoivat Suomesta pelkkää hyvää. Suomalaiset olivat osoittaneet
ystävällisyyttä maassa oleville venäläisille matkailijoille ja olleet
suorastaan ylitsevuotavan huomaavaisia leskikeisarinna Marija Fjodorovnalle,
joka matkusti Suomen halki Torniosta Pietariin. Myös Suomen rautatiet saivat
tunnustusta korkeimmalta sotilasjohdolta. Kaikki ne odotukset, jotka lähtivät
suomalaisten petollisuudesta ja vihamielisyydestä näyttivät joutuvan häpeään.
Ennen pitkää huomattiin, että merkittävä määrä suomalaisia halusi myös liittyä
vapaaehtoisina Venäjän armeijaan.
Vuosi 1914 oli sodan
kuherruskuukausi, joka edelsi ankeaa arkea, josta tuli sitten helvetillinen.
Sota vaikutti heti talouteen ja esimerkiksi Suomessa työllisyyteen, kun
yhteydet ulkomaille katkesivat. Venäjälläkään ei innostus kantanut pitkälle.
Tannenbergin katastrofin on myöhemmin väitetty pelastaneen Pariisin
saksalaisilta, jotka juuri olivat päässeet Marnelle, mutta venäläisiä se ei
ehkä paljon lohduttanut. Sodasta tuli idässäkin ankeaa ja tolkutonta juoksuhautasotaa.
Marraskuun lopulla suomalaiset saivat taas
kerran aiheen miettiä uudelleen jo kerran pahoin rakoillutta lojaalisuuttaan
keisarikuntaa kohtaan. Lehdet julkistivat ns. suuren venäläistämisohjelman,
jonka keskeinen idea oli venäjän kielen tekeminen valakieleksi myös Suomessa.
Näin asia ainakin tulkittiin.
Sen sijaan, että olisi saanut
palkkion lojaalisuudestaan, Suomelle luvattiinkin yhä kiihtyvää sortoa. Kuten
tunnettua, ihminen, jonka hyvää tarkoittaviin yrityksiin vastataan niistä
rankaisemalla, ”käyttäytyy tavalla, jota nimitämme vihaisuudeksi”, kuten muuan
käyttäytymistieteilijä on asian muotoillut. Näin tekivät suomalaisetkin.
Jo samana päivänä kokoontui
Ostrobotnialla pieni seurue, jonka pohdiskeli suursodan tarjoamia mahdollisuuksia
Suomen irrottamiseksi Venäjästä. Tästä on laskettu jääkäriliikkeen historian
alkavan.