Kohti
tasa-arvoa?
Kukaan ei voi kiistää
sitä, että niin nykyaikainen luonnontiede ja tekniikka kuin myös ne poliittiset
ja sosiaaliset ihanteet ja periaatteet, joiden nimiin maailmassa vannotaan,
ovat lähtöisin Euroopasta.
Tarkemmin sanoen
ne on alun perin kehittänyt valkoinen mies, joka sitten myös levitti niiden
vaikutuksen koko maailmaan. Tämän globaalisen edistysharppauksen välttämättömänä
vaiheena oli kolonialismi, joka toi aivan uudenlaista ajattelua muihin maanosiin.
Kolonialismia pidettiin
tietenkin sen harjoittajien piirissä kannattavana, taloudellisesti,
poliittisesti tai/ja sotilaallisesti ja siihen liittyi lähes aina myös
uskonnollinen ja kulttuurinen missio.
Osittain koko
toiminta saattoi saada puhtaan ryöstön luonteen, kuten espanjalaisilla latinalaisessa
Amerikassa, mutta kaiken kaikkiaan kolonialismi paransi ihmisten elinoloja
ratkaisevalla tavalla tuodessaan uusia ja tehokkaampia tuotantomenetelmiä,
jotka nostivat elintasoa, sivistystä, joka mahdollisti oman kulttuurisen nousun.
Se toi myös
aatteita, joissa esitettiin paremman yhteiskunnan mahdollisuus ja tasa-arvon ja
hyvinvointivaltion ideat.
Tätä ei nyt
kannata ymmärtää väärin, ei noita asioita kerralla tarjottu, mikäli nyt
aktiivisesti lainkaan tarjottiinkaan, mutta ilman eurooppalaisten tuloa ne
saattaisivat yhä olla tuntemattomia suuressa osassa maailmaa.
Puheet siitä,
että valkoinen mies harjoitti tätä toimintaa epäitsekkäästi olivat toki useimmiten
katteettomia, lähetyssaarnaajia lukuun ottamatta. Siitä huolimatta Kiplingin
tunnetussa runossa Valkoisen miehen taakka (The White Man’s Burden) on
varmasti enemmän totta, kuin nykyisessä ilmapiirissä yleensä ymmärretään.
Huomaan, että
olen kirjoittanut siitä kolmekin blogia (ks. Vihavainen:
Haun white man's tulokset).
On usein kysytty,
miten oli mahdollista, että juuri pieni Eurooppa kehitti sellaisen
sivilisaation, joka mullisti juuriaan myöten koko maailman. Niall Ferguson on
kiteyttänyt asian puhumalla erityisistä eurooppalaisista instituutioista, joita
hän kutsuu aika hurjalla ja anakronistisella yhteisnimellä Killer Apps (ks. Vihavainen: Haun
ferguson tulokset).
Niiden lisäksi
on tietenkin muistettava vielä erityisesti eurooppalaiset aseet, joita symbolisoikoon
ensimmäinen toimiva konekivääri, Gatling-gun (ks. Vihavainen: Haun gatling tulokset); Whatever happens, we have got, /the
Gatling-gun and they have not…
Mutta kuten aina
käy, ennemmin tai myöhemmin edelläkävijöiden kadehditut keksinnöt omaksuttiin
myös muualla. Tämä koski ennen muuta tekniikkaa ja esimerkiksi lääketiedettä,
mutta myös aatteilla oli mullistava vaikutus.
Ajatukset vapaudesta
ja tasa-arvosta syntyivät lähinnä skottilaisen valistuksen piirissä ja saivat
sitten Ranskassa radikaalin muodon, jossa mukaan tuli vielä veljeys -varsin moniselitteinen
ja problemaattinen käsite.
Ranskasta nuo
aatteet levisivät hyvin pian myös Pohjois-Amerikkaan, jossa ne ovat saaneet
omintakeisia muotoja ja tulkintoja. Amerikkalaiset ovat myös yrittäneet
aktiivisesti levittää niitä aseellisestikin, aivan viime aikoihin saakka.
Ajatus
tasa-arvosta on sinänsä luultavasti yhtä ikivanha kuin kateus ihmisten luonteenpiirteenä.
Keskiajan ja uuden ajan alun kapinalliset riimittelivät, että kun Aatami kynti
ja Eeva kutoi, kukas silloin oli aatelismies?
Tyytymättömyys
omaan osaan ei kuitenkaan vielä synnytä aatetta. Vapauden ja tasa-arvon aatteet
syntyivät alun perin luonnonoikeuden pohjalle ja tunnustaen järjen ainoaksi
auktoriteetiksi haastoivat pian koko vanhan maailman kaikkine instituutioineen.
Vanhassa
muodossaan valistuksen vapausaatteet toki saattoivat olla äärimmäisen naiiveja,
kuten ilmenee Rousseaun maksiimissa, jonka mukaan ihminen syntyy aina vapaana,
mutta on kaikkialla kahleissa.
Itse asiassa on
tuskin mahdollista kuvitella vähemmän vapaata olentoa kuin vastasyntynyt
ihmislapsi. Aikoinaan laajalle levinnyt tapa kapaloida vauvat teki heistä epävapaimpia
kaikista olennoista, joita maa päällään kantaa.
Tosiasiat eivät
kuitenkaan ole koskaan haitanneet aatteiden vapaata lentoa. Vapaudesta ja
tasa-arvosta tuli poliittinen ohjelma, jonka kohde -vanhat instituutiot- oli
selvä. Uuden rationaalisen maailman uskottiin olevan ainoa oikea ja mahdollinen
päämäärä, jonka välttämättömyys oli kaikille järkiolennoille ilmeinen. Siksi
myös kaikki keinot sen saavuttamiseksi olivat luvallisia.
Ranskan vallankumous
osoitti pian asian problemaattisuuden (ks. Vihavainen: Haun
talmon tulokset). Tyrannia vapauden nimissä on sen jälkeen ollut yhä
uudelleen todellisuutta. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että länsimaisessa
poliittisessa kulttuurissa kaiken keskipisteeseen nostettiin yksilö ja hänen
vapautensa, joka pyrittiin maksimoimaan.
Lähtökohtana ja
tavoitteena oli myös tasa-arvoisuus kaikkien muiden kanssa, mikä oli jyrkässä
ristiriidassa kaikkien tunnettujen, historiallisesti kehittyneiden poliittisten
järjestelmien ja yhteiskuntien todellisuuden kanssa.
Itse asiassa
tasa-arvoinen yhteiskunta, ainakin silloin, kun myös vapaus säilytetään, on
mahdollinen vain siinä mielessä, ettei se tunnusta kenenkään olevan muita parempi
pelkän syntyperänsä ansiosta. Jokaisella on vapaus pyrkiä kaikkiin asemiin
yhteiskunnassa.
Vaikka
synnynnäisiä privilegioita ei olisikaan, syntyvät jotkut köyhemmiksi kuin
toiset. Täysin tasoitettu (leveled) yhteiskunta olisi esimerkiksi taloudellisesti
sellainen, jossa Gini-indeksi (ks Vihavainen: Haun gini
tulokset) on nolla, eli kaikilla on täsmälleen sama tulotaso. Tähän ei päästy
edes aikoinaan ns. Demokraattisessa Kamputseassa.
Kamputseassa,
kuten Kiinassa pyrittiin kyllä aikanaan eurooppalaisperäiseen egalitarismiin,
joka oli värittynyt marxilaisuudella. Nyt ei enää pyritä, mikä tyydyttänee
kaikkia osapuolia.
Euroopan ulkopuolella
on ilmeisesti enemmistö sellaisia maita, joille eurooppalaisen valistuksen
aatteisiin pohjautuva yksilökeskeinen demokratia on olemukseltaan vieras
järjestelmä.
Toisin kuin
valistusfilosofit järkeilivät, yksilö ei ilman muuta ole kaiken
yhteiskunnallisen elämän keskus, ei edes tuo ajateltu rationaalinen yksilö,
jonka tulemista on odoteltu ja pari sataa vuotta.
Sen sijaan
suuressa osassa maailmaa ajatellaan perheen ja suvun tai klaanin käsittein.
Konfutselaisuus (ks. Vihavainen:
Haun konfutselaisuus tulokset) pitää yhteiskuntaa suurena perheenä, jossa
itse kullakin on oma roolinsa. Eihän perhekään koostu vain joukosta itseään
toteuttavia rationaalisia isiä.
Todella jyrkästi
poikkeavat yleensä klaanipohjaiset yhteiskunnat demokraattisista. Sellaisia on
etenkin vuoristoissa, joissa myös verikosto on säilynyt yhtenä järjestelmän
kulmakivenä (ks. Vihavainen: Haun
verikosto tulokset). Tämän ajattelun jälkiä tapaamme omassa maassammekin.
Yhdysvaltain
taannoinen pyrkimys viedä demokratiaa Afganistaniin kuuluu länsimaiden nykyhistorian
tragikoomisimpiin operaatioihin. Epäilemättä tarkoituksena oli turvata kaikille
afgaaneille amerikkalaistyyppinen mahdollisuus äänestämiseen ja onnen
tavoitteluun, mutta ilmeisesti kiinnostus noihin asioihin oli siellä vähäisempää,
kuin oli ajateltu.
Megatrendit
osoittavat nyt läntisen maailman suhteellisen merkityksen laskevan tasaisesti.
Kaikella on aikansa.
Myös
valistusfilosofian kuvitelmilla ihmisen olemuksesta (ja postmodernistien
kuvitelmilla sen olemattomuudesta) on oma aikansa, joka näyttää olevan lopuillaan.
Valistuksen
aatteet vapaudesta, tasa-arvosta ja veljeydestä olivat erittäin merkittäviä ja
ovat yhä. Ne ovat ehkä jopa mullistaneet maailmaa enemmän kuin mikään uskonto,
mutta tämä on jo kiistanalaista.
Yhä ilmeisempää
joka tapauksessa on, että esimerkiksi tasa-arvo siinä mielessä, kuin se
amerikkalaisessa monikulttuurisessa yhteisössä nykyään käsitetään, on mitä
suurimmassa määrin aikaan ja paikkaan sidottu ihanne, eikä mikään jumalallinen,
ikuinen totuus.
Tasa-arvon idean
johtaminen ad absurdum niin sanotun intersektionalismin (ks. Vihavainen: Haun helo
tulokset) puitteissa on tuskin muuta kuin tämän päivän amerikkalaista
lahkolaisuutta, joka lopullisesti tärvelee sen maineen suurimassa osassa
maailmaa.