Patsas Gorbatšoville
Mihail Gorbatšov:
Näin sen muistan. Minerva 2015, 564 s. Käännös Mirko Harjula.
Mihail Sergejevitš Gorbatšovin nimi herättää tiettyjä
assosiaatioita. Hän oli se, johon kiinnitettiin aikoinaan valtavasti toiveita
niin idässä kuin lännessä, kunnes kaikki menikin aivan toisin ja hän muuttui
mitättömän tuntuiseksi välivaiheeksi historian suuressa kertomuksessa. Nyt
tuntuu siltä, että Gorbatšov oli ennen uuta surullisen hahmon
ritari, joka eli illuusioissaan ja pääsi aivan toisiin tuloksiin kuin oli
yrittänyt.
Hän oli siis suuri epäonnistuja ja nuo kaikki
hänen taannoiset seurailijansa, kuten Suomen eduskunnan perestroikaryhmä,
saavat osansa hyväuskoisuuden eli siis hölmöyden noloudesta ellei nyt peräti häpeästä.
Sovinnainen viisaus, joka myös on oikeassa,
kuten tavallista, sanoo, että Gorbatšov yritti säilyttää Neuvostoliiton ja
sosialismin eli siis yritti mahdotonta. Sitä paitsi, kuuluu välttämätön lisäys,
tuon hirviövaltakunnan säilyttäminen olisi ollut erään suuren historiallisen
rikoksen jatkamista. Neuvostoliittohan oli sekä kansojen vankila että muutenkin
pahan valtakunta ja valheelle rakennettu.
Totta mikä totta. Gorbatšovin
voi todella sanoa romahduttaneen valtakuntansa sisältäpäin nimenomaan
demokratisoimalla sen. Tämä on Vladimir Shlapentokhin mielestäni hyvin huomionarvoinen
näkemys. Gorbatšov poisti pelon ja ilman pelkoa ei ”normaali
totalitaarinen valtio” kykene elämään. Se olisi voinut kestää ankaratkin iskut ulkoa,
mutta ei iskua ylhäältä, oman ylimmän johdon taholta, näin siis Shlapentokh
erinomaisessa kirjassaan Normal
Totalitarian Society.
Mitä taas tulee itse Neuvostoliiton
hajottamiseen valtiona, ei Gorbatšoville voi antaa asiasta paljoakaan
ansioita. Epäilemättä taloudellinen romahdus yhdessä demokratisoinnin kanssa
loi olosuhteet suurelle mullistukselle, mutta varsinaisen työn kyllä teki
Jeltsin, joka samoin kuin aikanaan Lenin, nimenomaan pyrki hajottamaan valtiota
päästäkseen itse valtaan. Epäilemättä hänellä oli myös omia jaloja ajatuksiaan,
kuten Leninillä ja Venäjän itsenäistymisen julistettiin jo ennakolta
merkitsevän vapautumista riistosta: joutuisivat nuo kaikki Venäjän loiset
viimeinkin elättämään itsensä ja venäläinen saisi nauttia oman työnsä
hedelmistä työnsä mukaan.
Mutta millaista Venäjää tai siis
Neuvostoliittoa Gorbatšov halusi? Ja millaista maailmaa hän
tavoitteli? Tätä on tietenkin syytä tutkia sen perusteella, mitä hän teki
ollessaan vallassa ja myös hänen silloiset ohjelmapuheensa ovat huomionarvoisia.
On ilmeistä, ettei Gorbatšov halunnut historiaan Neuvostoliiton
hävittäjänä, mutta ei myöskään diktatuurin säilyttäjänä. Hänen päämääränään
näyttää aidosti olleen demokraattinen liittovaltio, jossa kansalaisten tahto
määräisi politiikan. Ja kannattaa muistaa, että keväällä 1991 liitontasavallat
asettuivat varsin selvin luvuin puolustamaan liittovaltiota. Sen säilyminen
olisi merkinnyt sangen erilaista poliittista tulevaisuutta kuin jeltsiniläinen
versio, mutta toki demokraattista.
Mikäli uudenlainen, demokraattinen
Neuvostoliitto olisi säilynyt lähes yhtenä kokonaisuutena –Baltian maat ja
jotkin muutkin alueet olisivat melkoisella varmuudella puuttuneet joukosta, ei
olisi tapahtunut tuota 1900-luvun suurinta ”geopoliittista katastrofia”, josta Putin
on puhut. Ei olisi jäänyt noita 25
miljoonaa venäläistä isänmaansa ulkopuolelle, venäjä olisi säilynyt suurvallan
lingua francana, ja maan painoarvo maailmalla olisi ollut merkittävästi
suurempi kuin Venäjän nykyisin. Ekäpä juuri kaksinkertainen kuten väkilukukin.
Tällä olisi ollut historiallista merkitystä.
Mutta millaista noiden maiden
sisäinen elämä ja yhteiselo olisi ollut uudenlaisessa Neuvostoliitossa? Olisiko
kansallisomaisuus joka tapauksessa rosvottu, demokratia tuhottu ja oikeusvaltio
jäänyt rakentamatta? Hyvin mahdollista ja täysin todennäköistä. Neuvostoperintö
oli aivan liian vaikuttava tullakseen noin vain poispyyhkäistyksi. Venäjän
demokratia on kykyään varsin puutteellista, kuten myös Esimerkiksi USA:n, mitä
ei tietenkään saisi sanoa, mutta sama koskee myös lähes kaikkia entisen
Neuvostoliiton maita.
Baltiassa demokratia näyttää toimivan, mutta
sielläkään ei kansallisuuskysymystä ole kyetty säädyllisesti ratkaisemaan. Toki
se on Neuvostoliiton perintöä eivätkä kansallisuusasiat näytä olevan sen helpompia
myöskään Belgiassa tai Espanjassa. Rinnastuksia ei varmaan saisi tehdä, mutta
teenpä nyt vaan, sitäkin suuremmalla mielihyvällä kun tiedän, että Suomessa
asiat ovat tässä suhteessa mallikelpoisella tolalla ja ehkä parhaiten oko
maailmassa paitsi että pakkoruotsi on epäoikeudenmukainen instituutio.
Mutta muun maailman ymmärtämiseen
ei oman maan kehumisella vielä päästä pitkälle. Palatakseni vielä siihen, mihin
Gorbatšov pyrki, sen arvioimiseksi eivät tosiasialliset tulokset
tai edes kuvitelmat ole niin olennaisia kuin sen tilanteen muistaminen, missä
hän toimi. Muistakaamme, millaista oli kylmä sota vielä sen kakkosvaiheessakin,
kaikkine euro-ohjuksineen. Se oli villi-ihmisten pullistelua, jossa molemmat
osapuolet julistivat tekevänsä maailmanhistorian kammottavimman rikoksen jos
vain heille annettaisiin siihen aihetta. Mikä aihe sitten olisi kyllin pätevä tällaiseen?
Se oli juuri Gorbatšov,
joka ilmoitti, ettei mikään. Ihmiskunnalla on yhteisiä intressejä, jotka eivät
ole ”luokkasidonnaisia”, kuten Neuvostoliiton kommunistinen puolue kaikessa
skolastisessa kvasititeeellisessä oikeaoppisuudessaan julkeni maansa intressejä
tulkita. Ihmiskunnan säästäminen ydintuholta ja ympäristön pelastaminen
koskettivat yhtä lailla jokaisen ihmisen elinetuja. Siispä oli tehtävä
yhteistyötä näissä asioissa.
Tuloksena oli ydinaseiden erittäin
voimakas rajoittaminen, molemmin puolin ja sen asian tunnustaminen, ettei
niillä uhkaaminen ollut sivistyneen ihmiskunnan arvon mukaista. Se oli valtava
askel ihmiskunnalle ja on turha väittää, että Gorbatšovin oli pakko ottaa
se, koska Neuvostoliitto ei voinut pärjätä varustelukilpailussa. Ei Putinin
Venäjäkään siinä pärjää.
Toinen, aivan tavattoman tärkeä
asia oli joukkojen vetäminen pois ensin Afganistanista ja sitten
Itä-Euroopasta. Näissä on helppo jälleen nähdä ”pakkoa” ja löytää syitä siihen,
miksi näin piti tietenkin tehdä Neuvostoliiton omien intressien vuoksi.
Löytyyhän niitä syitä. Mutta kaiken voi aina tehdä toisin ja tämä koskee erityisesti
intressien priorisoimista. Milkäli Gorbatšov olisi ollut joku
toinen, hän olisi voinut tehdä kaikkensa, ettei olisi joutunut sallimaan
tällaisia prosesseja, joiden takia häntä myös määrättömästi vihattiin. Ja
varmaa on, että heikentynytkin Neuvostoliitto ja erityisesti se olisi voinut
panna koko maailman todella sekaisin, jos niin olisi päätetty.
Käytännössä verenvuodatus jäi todella
vähäiseksi, mutta sitä tietenkin tapahtui. Gorbatšov irtisanoutuu
siitä ja mielestäni uskottavasti.
Hän oli aikansa lapsi. Lapsuus ja
nuoruus Stalinin Neuvostoliitossa, työ maaseudulla, sota, puolueen ylevä paatos,
joka kätki taakseen valheellisen rakennelman, vilpittömät ihmiset, jotka sitä
palvelivat, kiipijät, opportunistit ja hölmöt, jotka aina ovat keskuudessamme
olivat kaikki myös hänen ympärillään. Gorbatšov ei halua demonisoida
niitä ihmisiä, jotka palvelivat vääristynytttä ideologiaa ja koneistoa, sitä
hän tietysti teki itsekin.
Itse asiassa hän ei myöskään ole kovin
moraalisesti suuttunut tuon historian vaiheen johdosta toisin kuin vaikkapa
Aleksandr Jakovlev, toinen perestroikan arkkitehdeistä. Kommunismin kausi nyt
vain oli Venäjälle sallittu eikä se ainakaan ollut niiden keksintöä, jotka sattuivat
sinne syntymään vallankumouksen jälkeen. Olihan heissä normaali määränsä kunnon
imisiä, kuten esimerkiksi juuri Grbatšov.
Lukiessamme tämän päivän lehtiä
saatamme tuntea nostalgiaa 1980-luvulle. Venäjän johdossa näyttää nyt olevan
kyynisiä huijareita, joille totuus tarkoittaa vain sellaista
informaatiosisältöä, joka on hyödyllistä ja menee kaupaksi, vallassa on ihmisiä,
jotka eivät häpeä pelata ihmisten alhaisimmilla vaistoilla ja uhata ihmiskuntaa
hirvittävillä rikoksilla. Samaan aikaan hehkutetaan sankarien kunniaa: Venäjällä
pystytetään nyt kiivasta vauhtia patsaita, joiden aiheet ovat muinaisuudessa,
kansallisessa erityisyydessä ja sodassa. Tyypillisesti sankarit ovat onnistuneet
tappamaan erityisen paljon kanssaihmisiään taisteluissa ja jopa myös rauhan
aikana teloittaen kuten Stolypin tai Dzerzhinski.
Tiettävästi Moskovan Varpusvuorille
nousee jo tänä syksynä valtava Vladimir Suuren eli Pyhän monumentti, joka
muistuttaa vastaavaa Kiovan patsasta ja onkin sen kilpailija. Se kertoo Venäjän
kastamisesta, joka ei siis ollutkaan vain ukrainalainen tapahtuma, vaikka
Kiovassa tapahtui, vaan yleisvenäläinen ja oikeastaan siis suuremmalla
oikeudella juuri moskovalainen. Moskovassahan
jo näemmekin myös gargantuamaisen hirviön,P ietari Suuren patsaan
Moskova-joessa… No, kyllähän Pietari myös Moskova-joella purjehti, hieman kai
Jauzallakin. Ehkä Pjotr Aleksejevitš ansaitsee siis tuonkin patsaansa, kuten
myös muuan toinen pirullinen viiksiniekka, jonka muiston ikuistamista Moskovan
kaduilla on myös hiljattain esitetty.
Mutta Gorbatšovilla ei taida olla
patsasta missään. Tämä on luonnollista, sillä hän on vielä hengissä. Eläville
suurmielille ei nykyään ole tapana pystyttää patsaita, vaikka asiaintila voi
olla väliaikainen. Mutta tulee olemaan kiinnostavaa nähdä, saako Gorbatšov
Moskovaan patsaan ja millaisen. Tuskin hän ainakaan Varpusvuorten penkalla
tulee komeilemaan monikymmenmetrisenä kolossina ja ehkäpä ei myöskään
Moskova-joessa. Euroopassa, erityisesti
Saksassa hän myös ansaitsisi patsaansa, mikä arvattavasti pilaisi tehokkaasti
hänen jälkimaineensa Venäjällä, jossa se muutoinkin on panettelun ja vähättelyn
kohteena.
Mutta Gorba tuskin erityisesti
havittelee itselleen vaskista monumenttia. Hänen monumenttinsa on aineeton ja
se ansaitsee tulla kunnioitetuksi. Hän palautti Venäjälle rehellisyyden ja
uskoi inhimilliseen ja rationaaliseen maailmaan. Ei ole hänen vikansa, että
kaikki sitten meni kuten aina.
Gorbatšovin muistelmia on
ilo lukea ja Mirko Harjulan käännös soljuu sujuvasti, joskus herkullisia
ilmauksia viljellen. Originaalia näkemättä on vaikea tehdä yhtään konkreettista
huomautusta, mutta yksi sentään löytyi: Ostap Bender ei ole kirjailija, vaan
Ilfin ja Petrovin kirjan sankari.