Venäjän
stoori
Orlando Figes, The Story of Russia.
Bloomsbury Publishing 2022, 348 s.
Orlando Figes on
erinominen ja erittäin populaari Venäjän historian tuntija ja tutkija. Sekin on
ala, jolla voi menestyä myös taloudellisesti, mutta se edellyttää asian
esittämistä siinä muodossa, että se aukeaa maallikollekin.
Figesillä tämä armolahja
on ja sitä paitsi hän on osannut myös löytää kiinnostavia näkökulmia. Hänen
kirjansa A People’s Tragedy: The Russian Revolution 1891-1924 on mestarillinen
esitys eräästä maailmanhistorian merkittävästä aikakaudesta nähtynä aikalaisten
silmin.
Tämän kirjan
johdannossa kirjoittaja toteaa, että Venäjää on liian usein analysoitu sen
historiaa tuntematta. Tähän voisi lisätä, että usein on tuosta historiasta tehty
jonkinlainen karikatyyri, joka näyttää selittävän kaiken, mikä on jo aika
lähellä sitä tilannetta, ettei se selitä mitään.
Joka tapauksessa
Figes haluaa tässä esittää, miten Venäjän itseymmärrys on kehittynyt
vuosisatojen kuluessa ja mitä erikoisuuksia siihen liittyy. Sellaisiahan on
jokaisen kansakunnan ja valtion historiassa.
Kyse on, tai
ainakin voisi olla historiankirjoituksen historiasta, mutta sitä tässä on
mukana vain minimaalisesti. Tätä seikkaa pidän kummallisena ja mieleen tulee,
oliko Figes itse asiassa kirjoittanutkin jo aivan toisen kirjan, jota sitten
ajankohtaisen tarpeen tullessa muunsi sen mukaiseksi.
Eihän kirja
suinkaan huono ole, mutta historiografia eri vaiheissaan ja eritasoisuudessaan
olisi kyllä tarjonnut paljon kiinnostavaa ja kirjan ilmoitetun tarkoituksen
kannalta hyvin relevanttia ainesta. Samalla olisi tullut selväksi se, ettei
Venäjälläkään ole ollut vain yhtä tapaa ymmärtää sen menneisyyttä.
Toki Venäjän poikkeuksellisen
autoritaarinen ja jopa totalitaarinen historia tarjoaa runsaasti esimerkkejä paitsi
siitä, miten koko kansalle ylhäältä päin kerrotaan, millainen se on ja mitä sen
rauhaan kuuluu, myös siitä, että koko tarina saatetaan yhtäkkiä muuttaa aivan
toisenlaiseksi.
Näinhän tapahtui
Stalinin tuomitessa Pokrovskin ”niin sanotun” koulukunnan 1930-luvulla ja aivan
samaa on tapahtunut meidän päivinämme, kun valtio ja kirkko ovat rakentaneet ”Venäjä
-minun historiani”- virtuaalimuseoita
ympäri valtakuntaa (ks. Vihavainen:
Haun pyhän venäjän historia tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Figes selostaa
myös näitä ”museoita”, joita nyt kuuluu olevan kaksikymmentä ympäri Venäjää.
Hän on kiinnittänyt huomiota hieman toisiin asioihin kuin minä ja tietenkin nykyhetken
kannalta relevantimpiin. Näyttely on muuten niin laaja, ettei siihen yhdellä
käynnillä ehdi kunnolla tutustua.
Venäjän omakuva
ja siis kertomus sen ominaisuuksista ja missiosta on tietenkin muuttunut
vuosisatojen kuluessa, vaikka tietyt asiat pysyvätkin. Yksinvalta laajan maan ”ainoana
mahdollisena” hallintotapana ja paranoidinen ulkomaailman pelko, voisi sanoa
piiritysmentaliteetti ovat pitkän keston ilmiöitä.
Tässähän ei
mitään uutta ole. Venäjällä asiaa on myös perusteltu yhä uudelleen ja olisi
ollut kiinnostavaa kuulla Figesin analysoivan noita eri aikoina esitettyjä
perusteluja kunnolla sen sijaan, että hän kertaa kertaamasta päästyään yleisesti
tunnettuja poliittisen historian asioita.
Sitä paitsi
Venäjä ei ole ollut pelkästään yksinvaltiuden ja alistuvien alamaisten maa. Jo
pelkästään uskomattoman sitkeä dissidenttiliike, vanhauskoisuus, on tästä
hyvänä esimerkkinä. Figes tuo kyllä esille muitakin, muun muassa zemstvohallinnon,
joka puolen vuosisadan ajan oli itsehallinnon koulu ja sisälsi mahdollisuuden
tulla demokraattisen yhteiskunnan perustaksi.
Sitä paitsi
venäläisessä kyläyhteisössäkin asiat päätettiin yhdessä, ei maaorjuudessa ollut
kyse piiska kädessä vahtivien poliisien hallinnosta. Toki tapana ei ollut
äänestää, vaan päästä konsensukseen, mutta enpä nyt tiedä, miten paljon tällä
myyttiseksi asiaksi joskus nostetulla sobornost-käsitteellä voidaan
selittää.
Myös
amerikkalaisilla on omat valtiolliset myyttinsä ja venäläiset kriitikot ovat tulkinneet
koko amerikkalaisen ideologian perustuvan kalvinismiin -siihen protestanttiseen
etiikkaan, joka jätti helvettiin predestinoidut syntiset oman onnensa nojaan ja
salli valittujen ottaa kaiken. Oma menestys oli merkki Jumalan suosiosta.
Huomattakoon,
että tämä protestanttinen etiikka, johon myös Max Weber viittaa kapitalismin
selittäjänä ei suinkaan ollut luterilaista, kuten meillä yhä uudelleen
kuvitellaan ja tulkitaan saman tein luterilaisuus ilottomaksi lakiuskonnoksi.
Mutta toki jokainen ideologia on sellainen kuin siitä tehdään.
Muuan asia,
johon en ole tässä putinismin selittäjien nykyisessä aallossa huomannut muiden
viittaavan, on se, että Venäjältä, toisin kuin länetisestä Euroopasta, puuttui
oppi hallitsijan kahdesta ruumiista, joista toinen oli pyhä body politic
ja toinen normaali inhimillinen ruumis. (vrt. Vihavainen:
Haun body politic tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Tiedä häntä. Ainakin
vielä Ranskan Ludvig XIV paransi risatautia antamalla sairastuneiden koskettaa
pyhää ruumistaan. Olivatko bolševikkien johtajat myös henkilöinä pyhiä,
tuntuu minusta hieman epäilyttävältä, vaikka toki sekä Lenin että Stalin
säilöttiin ortodoksista muistuttavan perinteen mukaisesti. On kiinnostavaa
nähdä, mitä Putinille tapahtuu.
Muistettakoon toki, että se tsaari, joka
epäonnistuu, ei ole oikea. Mutta eihän kuningas Herodeskaan ollut mikään
kuningas, vaan yksi styranki -usurpaattori, joka häpäisi hallitsijan pyhän
tehtävän.
Putinista
ja putinisteista olen silloin tällöin kirjoittanut. Kukapa olisi uskonut, että
niihin varsin fantastisiin stooreihin Venäjän ja lännen suhteista, joita
aikoinaan oli jo runsaasti esitetty uskottaisiin tänä päivänä ihan vakavissaan
-tai ainakin oltaisiin uskovinaan. Kuten Rokan antti sanoi: siul on yks paha
vika -sie haastat leikkii tosissais!
Kansanjoukkojen
rooli nykyisessä tilanteessa hallituksensa tukijana on tärkeä. Figes esittää
runsaasti mielipidemittausten tuloksia, jotka osoittavat, ettei homo
sovieticus koskaan kuollutkaan tai sitten ainakin nopeasti heräsi
kuolleista. Valekuolleelta se jonkin aikaa joka tapauksessa näytti.
Mutta
tässä lienee syytä nostaa esille tuo joukkoilmiöiden taso, jota ei
yksilöpsykologialla selitetä ja jota Seppo Oikkonen on mielestäni ansiokkaasti
yhä uudelleen nostanut esiin.
En ole
alan asiantuntija, mutta mielestäni ryhmänarsismi voisi olla käsite, jota
kannattaa ajatella venäläisten nykyisen käytöksen selittäjänä. Narsisimille on
ominaista vääristynyt omakuva, jota vaalitaan sitäkin huolellisemmin, kun sen
haavoittuvuus on toisaalta ilmeinen.
Narsismillehan
ovat yksilöissä ominaisia heikko itsetunto liittyneenä suuruusharhoihin,
empatian puute, tunnekylmyys ja kyvyttömyys ottaa vastaan kritiikkiä.
Mitä Venäjän
historiaan tulee, on sen omakuvassa, sellaisena kuin erityisesti slavofiilit
sen ovat piirtäneet, varsin keskeisenä ajatus juuri päinvastaisesta: venäläiset
ja vain venäläiset ovat kykeneviä asettumaan kaikkien kansakuntien asemaan.
Venäläisyys ei ole vain kansallisuus, se on kaikki-ihmisyyttä (vsetšelovetšestvo)
(vrt. Vihavainen:
Haun dostojevski kaikki-ihmisyys tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Mutta useinhan
sanotaan, että mistä puhe, siitä puute. Joka tapauksessa venäläiset ovat
perustaneet omanarvontuntonsa pitkälti sille, että heitä ainakin pelätään.
Venäjän kanssa ei ole leikkimistä! Herkkä itsetunto, joka heijastaa
alemmuuskompleksia, haavoittuu, kun sen perusteisiin kajotaan. (ks. Vihavainen: Haun
vihaisuus tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Voi syntyä
narsistinen romahdus, josta selviytymiseen ei enää riitä se sokea raivo, itkupotkuraivari,
jolla uhmaikäiset narsistit reagoivat.
Saksalaisten
omakuva ja käsitys missiostaan tässä maailmassa romahti aikoinaan ja samaa voi
sanoa suomalaisuudestakin, jonka kohdalla prosessi oli pitempi. Amerikassa usko
missioon näyttää yhä vahvalta ja sama koskee tietenkin sellaisia ryhmiä kuin
juutalaiset, jotka ovat jopa Jumalan valittu kansa. Olihan meillä Suomessakin
tuollaisia ajatuksia, mutta eivät ne valtiollisella tasolla paljoakaan
vaikuttaneet, jos lainkaan.
Venäjällä
Neuvostoliiton romahdus oli valtava katastrofi, millä en nyt tarkoita
onnettomuutta, päin vastoinhan siinä oli lupaus uudesta alusta. Ihmisten ja
kansakunnan itsetunnolle se joka tapauksessa oli suurin mahdollinen mullistus.
Mutta vanha
Ivan oli yhä hengissä Venäjällä. Vanha Adam Puolassa koki sen sijaan katastrofin
vapautuksena, kun se taas Ivanille oli vain romahdus.
Putinin
johdolla yhä säilyneisiin totalitarismin rakenteisiin pumpattiin sitten pian uutta
eloa. Se otettiin kiitollisina vastaan, mutta toisinkin olisi voinut käydä
-tietysti.
Ei
Venäjänkään historia ole kertomus pelkästä yksinvallasta ja alistumisesta.
Ihminen se venäläinenkin on ja sitä paitsi yleensä hyvin miellyttävä ja
sympaattinen. Mutta kansakunnilla ja valtioilla on tuon yksilötason lisäksi oma
olemassaolon tasonsa, minkä todellisuus ei siitä muutu, että sitä voidaan
tietenkin nimittää myös kuvitelluksi.
Ukrainan
sodassa Venäjää ei voida kukistaa ja jonkinlainen kompromissi on syytä saada
aikaan. Venäjän historia ei tule enää koskaan olemaan sama kuin ennen, arvelee
Figes. Venäjän historia on keksittävä uudelleen Venäjän valtion toimesta ja
kansan on kuviteltava se uusiksi.
Totean,
että 1990-luvulta lähtien tätä tapahtui jo suuressa määrin parikymmentä vuotta.
Putinin ja patriarkka Kirillin Pyhä Venäjä on vain yksi näkemys menneisyyteen.
Se on yhtä falski kuin vastaavat läntiset kuvitelmat Venäjästä, joka toisin
kuin muut valtiot ja kansakunnat on yksi simppeli monoliitti.
Moni Venäjän
historian tutkija Beevorista ja Montefioresta Applebaumiin näyttää
suosittelevan tätä Figesin kirjaa. Kyllä se huomiota ansaitseekin. Se on nyt
kuitenkin vain englanniksi ja vaikka tuo kieli on ylistetty toinen
äidinkielemme, ei juuri kukaan näytä sillä kielellä kirjoja lukevan -kuten ei
millään muullakaan kielellä.