Mihin on tultu, mihin mennään?
Antti Kujala, Mirkka Danielsbacka, Hyvinvointivaltion loppu?
Vallanpitäjät, kansa ja vastavuoroisuus.
Tammi 2015, 385 s.
Antti Kujala on
historiantutkija, joka ei enemmälti pidä meteliä itsestään, mutta jonka työt
ovat sitäkin painavampia. Hänen skaalansa on tunnetusti laaja, Isostavihasta
aina hamaan suomettumiseen. Venäjä ja Japanikin ovat hänelle tuttuja. Uusi
kirja yllättää silti. Ilmeisesti kirjoittaja on myös syvällinen kansantalouden
ja sosiaalipolitiikan tuntija. Sanon varmuuden vuoksi, että tämä ei ole
ironiaa.
Käsillä olevan kirjan toinen kirjoittaja
Mirkka Danielsbacka on nuori ja siis vähemmän tunnettu Suomen ja pohjoismaiden
historiasta väitellyt tohtori, joka viimeistelee toista väitöskirjaansa.
Hänelle tietenkin kuuluu osa kunniasta, mutta kuinka suuri se on, ei ole aivan
ilmeistä, kun pari keskeistä lukua on tekijöiden yhdessä kirjoittamia. Joka tapauksessa
tekijät korostavat synergian merkitystä kirjan tekemisessä, joten on syytä
lähteä siitä.
Kirja on hyvin
kunnianhimoinen ja osoittaa niin laajaa asiantuntemusta, etten katso pystyväni
siitä edes kirjoittamaan varsinaista arvostelua. Sellaisenhan tietenkin pian
näemme kaikissa maamme laatulehdissä, ehkäpä sivun tai ainakin puolen sivun
mittaisena. Roskalehdet taas tunnetaan siitä, että ne kuittaavat kirjan kuin
kirjan puolen liuskan mutu-hötöllä nettipelien, metallimusiikin ja muun
himphampun seassa ikään kuin tasavertaisina myyntituotteina.
Mutta pari ajatusta
siis kirjan johdosta. Jo alkusanoissa tekijät toteavat kantavan ideansa. Kautta
historian on hallitsijoiden ja kansan välillä vallinnut epävirallinen
yhteiskuntasopimus. Veronmaksajat ovat odottaneet valtiolta vastineeksi
suojelua ulkoisia uhkia vastaan ja taloudellista tukea hädän koittaessa. Omat
velvollisuutensa laiminlyöneiden hallitusten on useimmiten käynyt huonosti.
Tämä perusasia
on tänään yhtä totta kuin aina ennenkin. Hyvinvointivaltio näyttää nyt olevan
kriisissä ja sen mukana yhteiskuntasopimus. Miten vakava tämä kriisi on ja
millaisia vastaavat kriisit ovat olleet joskus muulloin? Nämä seikat ovat
kirjoittajien mielenkiinnon kohteena.
Kirjoittajat
kuvaavat ja analysoivat hallitusten ja kansan vastavuoroisuussuhteen
toteutumista hyvinkin erilaisissa yhteiskunnissa. Pohjoismainen malli on yksi
mahdollinen, amerikkalainen ”voittaja vie kaiken” malli poikkeaa siitä suuresti.
Sen näytöt ole suinkaan ylivertaisia, kuten nykyään usein erehdytään luulemaan,
pikemminkin päinvastoin. Niin Amerikassa kuin Euroopassa on kehitys viime
vuosina mennyt yhä suurempaa epätasa-arvoisuutta kohti, mikä tietää ongelmia
nimenomaan yhteiskunnan peruskysymyksissä.
Näiden meille
läheisempien yhteiskuntien ohella samoja peruskysymyksiä tarkastellaan lisäksi
myös latinalaisen Amerikan muinaisten intiaaniyhteiskuntien sekä Intian ja
Japanin esimerkkien pohjalta. Mirkka Danielsbacka on myös kirjoittanut luvun
vastavuoroisuuden vaatimuksesta asevelvollisuusarmeijoissa, esimerkkeinä ovat
sekä jatkosodan korpisoturit että ranskalaiset kansalaissotilaat ensimmäisessä
maailmansodassa. Voidaan todeta, että kaikki luvut on huolellisesti ankkuroitu
tutkimukseen eivätkä ole mitään kevyttä nojatuolispekulaatiota.
Vastavuoroisuus
toteutuu sellaisessa oikeuksien ja velvollisuuksien järjestelmässä, jonka
molemmat osapuolet kokevat oikeudenmukaiseksi. Hyvinvointivaltion
pohjoismaisessa mallissa kaikki ovat sekä maksajia että saajia ja velvollisuudeksi
nähdään huolenpito kaikista. Pienentäessään epätasa-arvoa tällainen järjestelmä
myös tuottaa luottamusta, joka pohjoismaissa on maailman huippua.
Niin sanotuissa
liberaaleissa hyvinvointivaltioissa, kuten USA:ssa rankaisevat moraalitunteet
kohdistuvat nimenomaan vähäosaisiin vapaamatkustajiin. He ovat niitä ”muita”,
joiden koetaan elävän yhteiskunnan kustannuksella. Vallitseva järjestelmä on
kuitenkin viime vuosikymmeninä rajusti lisännyt tuloeroja ja kun kasinopelurit
saivat aikaan kriisin, hoidettiinkin se, yllätys, yllätys, valtion toimesta
veronmaksajien kustannuksella. Siinä siis aikamme todelliset vapaamatkustajat.
Yhtyen Stiglitzin
ja Pikettyn ajatuksiin kirjoittajat varoittavat sallimasta liiallista
tuloerojen kasvua ja rikkaiden vapaamatkustusta. Se teoria, jonka mukaan
kansantulon kasvu ilman muuta lisäisi kaikkien varallisuutta, ei ole toiminut
hyvään aikaan, minkä pitäisi olla jo selvää.
Itse asiassa
olemme ilmeisesti lähestymässä sadan vuoden takaista tiulannetta: osa kansaa
rypee rahassa ja nauttii järjettömiä palkkioita jopa kelvottomista
työsuorituksista. Osa taas on vastoin tahtoaan yhä niukkenevan toimeentulotuen
varassa. Tietävätkö suomalaiset poliitikot edes, missä mennään? Kirjoittajilla
on perusteltuja epäilyksiä siitä, etteivät tiedä. Ymmärrän asian niin, että
tämä kirja on ennen kaikkea varoitus. Hyvinvointivaltion lopettaminen ei ole
välttämättömyys, vaan poliittinen valinta, joka on hyvin vaarallinen. Mikäli
kehityksestä Suomessa ja muissa maissa kaivataan faktatietoa, sitä löytyy
tiiviinä pakettina tästä kirjasta.
Itse rohkenisin
ottaa saman vastavuoroisuus-tarkastelukulman myös pakolaisongelmaan. Mikäli
vallanpitäjät eivät huolehdi siitä, ettei palkolaisten kohtelua pidetä epäoikeutettuna
vapaamatkustamisena, heidän uskottavuutensa joutuu kyseenalaiseksi. Mikäli he
eivät kykene suojaamaan maata ei-toivotuilta maahantunkeutujilta, vaarantuvat
yhteiskuntasopimus ja yhteiskunnassa vallitseva luottamus.
Sata vuotta
sitten rakennettiin Helsinkiin ja moneen muuhunkin paikkaan komeita
Jugend-taloja ja ulkomaalainen vieras saattaa nykyäänkin ihmetellä sitä, miten
rikkaita ihmisiä maassamme näyttää asuneen. Asian kääntöpuoli oli äärimmäisen
raaka kapitalismi, joka maksoi työn tekijöille vain pennosia ja jätti heidät
hädän tullen turvaa vaille.
Pohjoismainen
hyvinvointivaltio on koko maailman mitassa saavutus, jonka arvoa ei tule mitata
vain rahassa. Ne tolkuttomia tuloja nauttivat henkilöt, jotka rahan ylivaltaa
julistavat, sahaavat myös omaa oksaansa.