Pitkä tie onnelaan
Ne meistä, jotka
ovat tarpeeksi vanhoja, muistavat vielä erinomaisesti sen ajan, jolloin
kulutustavaroita oli niukasti saatavilla. Siihen aikaan myös yhteiskunnan apuun
turvauduttiin vasta silloin, kun oli todella hätä kädessä. Moni eli silloin
todella köyhästi, mutta asiaan kuului, että niitä köyhiä monilapsisisia
perheitä, jotka alkoivat saada verrattain suuria lapsilisiä, katsottiin kovin
karsaasti. Jokaisen oli määrä elää omillaan, noin periaatteessa.
1950-luku oli
suuren niukkuuden aikaa, etenkin nykyhetkestä päin katsottuna, mutta ei
välttämättä onnetonta aikaa. Itse asiassa silloin mentiin aikamoista vauhtia
kohti parempaa elämää ja juuri se vaikutti paljon aikakauden tunnelmaan.
Ja ehkäpä jotkut
asiat olivat paremmin kuin nykyään? Työhaluisille riitti yleensä mielekästä
tekemistä, asunto ei ollut hinnan kiroissa ja unelma omasta talosta oli hyvin
reaalista todellisuutta yhä useammille.
Tuo paljon
puhuttu ”elintaso” taisi juuri silloin tulla ihmisten jokapäiväiseen
puheenparteen. Muutos mökeistä ja hökkeleistä taloihin, joissa oli nykyakan mukavuudet
sähköstä viemäröintiin, keskuslämmitys, kaasu- tai sähköliesi, ja jopa
pesukone. Kaikki tämä oli jo vanhaa ja tuttua rikkaille, mutta ei vielä
enemmistölle. Vasta nyt alkoi tulla normaaliksi tavoitteeksi, että radio kuuluu
jokaiselle siinä kuin sanomalehti, että puhelin ei ole ylellisyyttä, että itse
kullakin on oikeus ajaa omalla moottoripelillä töihin, olipa se sitten mopedi,
moottoripyörä tai peräti auto.
Televisioantennit
eli ”konkurssiharavat” ilmestyivät viimeistään 1960-luvun alussa joka töllin
katolle ja asettivat kansalle uuden ”normaalin”. ”Suomisen perhe” oli ollut
selvästi keskiluokkaisen urbaanin vähemmistön maailma, sen valistuneen,
kirjakieltä puhuvan kansanosan, jollaiseksi muutkin haluttiin kasvattaa eikä
suinkaan vailla menestystä. Nyt kodin kuvaruudulle ilmestyi Amerikka, tuo uusi
normaali tai ainakin unelma.
Elintarvikkeiden,
asumisen ja vastaavien perustarpeiden tultua tyydytetyiksi saatettiin aluksi
ajatella, että onnela itse asiassa oli jo saavutettu. Jäljellä oli enää ihmisen
moraalinen täydellistäminen. Rahan lisäämisellä ei enää järkevästi ajatellen
ollut paljon saavutettavissa. Vain moraalisesti epäilyttävät helppoheikit
yrittivät myydä ihmisille yhä enemmän tarpeetonta tavaraa ja synnyttää heissä
uusia tarpeita, joiden tyydyttäminen ei vastannut mitään normaaleja ja
kohtuullisia pyrkimyksiä.
Mutta sitten hyödykkeiden
tuotanto vasta todella räjähti ja hinnat putosivat. Yhä useammasta tuntui yhä
välttämättömämmältä hankkia yhä enemmän sitä monenkirjavaa tavaraa ja palvelusta
jota oli saatavilla. Suurin osa tästä uudesta onnesta kuului sellaisten
asioiden joukkoon, josta ei koskaan ennen kukaan ollut haaveillut ja jota
useassa tapauksessa ei koskaan edes ollutkaan.
Ulkomaanmatkat,
kodinkoneet, vapaa-ajan tavarat ja palvelut, uudet ruokailutavat ja
raaka-aineet loivat kokonaan uuden maailman, jonka puuttumista ei kukaan ollut
edes aavistanut. Yhä useammasta entisestä ylellisyydestä tuli välttämättömyys.
Sana ”tarpeeton”
alkoi jäädä pois käytöstä. Myyntimiehen titteli lakkasi kuulostamasta
naurettavalta ja niistä, joita ennen oli halveksittu huijareina, tuli aikakauden
sankareita. Jossakin vaiheessa, kuin huomaamatta, kunnian kruunu siirtyi
tuottajalta kuluttajalle. Saarijärven Paavo ja koko tuo mennyt maailma menetti
arvonsa viimeistään silloin, kun pellot pantiin pakettiin. Se oli moraalinen
vallankumous, joka sattui samaan aikaan, kun keskiolut alkoi virrata vapaasti
maaseudulle ja väki tungeksi Super Caravelleihin kokeakseen etelän eksotiikan
ja huuman.
1970-luvun Suomi
ei enää ollut entinen petun ja virsien maa, pikemminkin päinvastoin. Elintason
räjähdysmainen kasvu nähtiin supermarkettien ilmaantumisena ja loputtoman
kuluttamisen nostamisena maan todellliseksi uususkonnoksi. Kulttuurivallankumous
alkoi 1960-luvulla ja tunkeutui syvälle yhteiskuntaan seuraavalla
vuosikymmenellä suurten ikäluokkien nuorekkaalla johdolla. Se näytti hullunkuriselta
ja oli sitä, mutta se oli totista totta.
Samaan aikaan
itärajan takana elettiin toisessa maailmassa. Talonpoikainen Venäjä oli ollut
niukkuuden ja kohtuuden maa, kuten kaikki kaltaisensa. ”Proletaarinen”
vallankumous syöksi sen kurjuuteen ja miljoonien nälkäkuolemaan, mutta hallitus
muisti sentään koko ajan ylistää sitä yltäkylläisyyden yhteiskuntaa, joka
saavutettaisiin, kunhan kaikki ensi sen hyväksi uhrautuisivat tarpeellisessa
määrin.
Käytännössä kävi
niin, että Neuvostoliiton elintaso jäi tavattoman matalaksi aina 1960-luvulle
saakka. Siinä vaiheessa muistettiin myös kuluttajalle jo vuosikymmeniä annetut
lupaukset ja yltäkylläisyys näyttikin jo pian häämöttävän.
Kommunismin
rakentamisen ohjelma, joka aloitettiin vuonna 1961 ja luvattiin juhlallisesti saattaa
loppuun vuoteen 1980 mennessä, oli otakin ainutlaatuista. Nyt ihminen
lopultakin vapautettaisiin niukkuudesta. Vuonna 1980 Neuvostoliitto olisi
paljon vauraampi maa kuin Yhdysvallat ja sitä paitsi vauraus koskisi kaikkia. Jokainen
saisi poimia maallista hyvää tarpeittensa mukaan, kaikki olisi ilmaista ja
riittäisi kaikille.
Kyseessä oli
perustajaisien sata vuotta aiemmin hahmottelema idea, jossa ei ollut mitään
järkeä. Sitä siinä ei ollut 1900-luvulla eikä varmaankaan edes 1800-luvulla. Se
perustui rationaaliseen ja humanistiseen ihmiskuvaan, jossa luultiin
aineellisten tarpeiden olevan hyvin yksinkertaisia ja helposti tyydytettäviä,
ei suinkaan loputtomia ja alati kasvavia. Ihmistä ei tunnettu lainkaan.
Typerän
kuluttamisen sijasta luultiin ihmisen haluavan käyttää lyhyen elinaikansa
tavoitellakseen hyvää elämää toteuttamalla ja kehittämällä omaa
persoonallisuuttaan ja lahjojaan. Kulttuurista hyvää voitiin toki lisätä
rajattomasti, kun siihen annettiin mahdollisuudet. Kukapa olisi voinut luulla,
että kansa sen sijaan haluaisikin juopotella, laiskotella, katsoa
roskaviihdettä ja harrastaa seksiä ja mässäystä?
Kommunismin
rakentamisen ohjelma, johon liittyi USA:n ohittaminen elintasossa jo vuoteen
1970 mennessä, floppasi lähes välittömästi ja painettiin villaisella syvään
unohdukseen. Oikeasti aineellisen elintason nousu takkusi Neuvostoliitossa myös
pahoin ja jopa neuvostovallan tarunomaisina huolettomina ”pysähtyneisyyden”
vuosina se oli omalla tavallaan korkealla vain tietyillä laajan imperiumin
alueilla. Makkaran puute ei suinkaan ollut ainoa riesa, vaikka siitä tulikin koko
epäonnistumisen symboli. Myös asuinolot olivat kansan enemmistöllä
primitiiviset koko neuvostovallan ajan, vaikka asiaa ei välttämättä havainnut,
kun vieraili moskovalaisissa ja leningradilaisissa kodeissa. Ne olivat
etuoikeutetuilla alueilla.
Itse asiassa
juuri samaan aikaan kun Neuvostoliitto epäonnistui julistamassaan
elintasokilpailussa ja jämähti sinänsä siedettävälle kohtuullisen toimeentulon
tasolle, räjähti kulutus lännessä, johon alkoi nousta kulutushelvettejä kuin
sieniä sateella. Kukaan ei koskaan ollut unelmoinut sellaisesta tavaramäärästä
ja miksi olisi? Nyt keskivertokansalainen alkoi ostella tavaraa pelkän
ostamisen vuoksi.
On turha
sanoakaan, että nyt Neuvostoliitto ja jopa sen satelliitit alkoivat jäädä
huimasti jälkeen lännestä sikäli kun asia koski kulutusta. Elintaso, joka
sentään oli hyvä verrattuna viimeisen sadan vuoden toistuviin nälkäkatastrofeihin,
ei enää tuntunut kohtuulliselta jos sitä vertasi lännen ostosbulimiaan. Venäjä
ei koskaan ollut elänyt näin hyvin rahassa mitaten, mutta suhteellisesti
tilanne näytti yhä surkeammalta.
Kurjuuden syvin
kuoppa koettiin sitten Jeltsinin aikana, jolloin maahan saapui yllin kyllin
ostettavaa, mutta rahaa oli vain niillä, jotka olivat sitä rosvonneet.
Suhteellinen deprivaatio on todellista sekin ja sitä paitsi absoluuttistakin
kurjuutta alkoi taas löytyä.
Tilanne muuttui
vasta Putinin myötä. Vuoden 1998 konkurssi ja jättiläisdevalvaatio loivat
osaltaan pohjaa nousulle, jota alkoi nopeasti siivittää maailmanlaajuinen
hiilivetyjen hinnan nousu.
Se, joka ei
tunne sekä 1980-90-lukujen Venäjää että Putinin Venäjää, ei ymmärrä, millainen
ero niiden välillä on ja mitä se merkitsee.
Meidän oma
aineellinen yltäkylläisyytemme, jota ei ehkä tee mieli samaistaa varsinaiseen
hyvinvointiin, on hyvin nuorta perua ja suuret ikäluokat muistavat ja jopa ymmärtävät
tämän vielä hyvin. Se kuitenkin rakennettiin usean vuosikymmenen myötä ja ajan
mittaan siihen totuttiin ja alettiin pitää sitä ikuisuusasiana ja kansallemme
jo ammoin määrättynä.
Venäjällä sen
sijaan oli totuttu aina ajattelemaan tuotannon ja tuottajan eikä kuluttajan ja
kulutuksen termein, aina hamaan Neuvostoliiton hajoamiseen saakka.
Vasta silloin,
kommunistisen ideologian romahdettua ryminällä yhden ainoan vuoden kuluessa
vuonna 1991, murtautuivat sisään niin kulutusideologia kuin kulutustavarat.
Niukkuus ja kärsimys tulevaisuuden hyväksi eivät olleetkaan sankaruutta, vaan
hölmöyttä. Tämä ideologian ja siihen uskoneiden lankeemus oli suuri ja
äkillinen.
Meillä sama oli
tapahtunut parisen kymmentä vuotta aiemmin, myös suhteellisen äkkiä ja
varoittamatta. Mutta valtavalla Venäjällä prosessi oli sentään paljon rajumpi
ja raaempi. Stahanovin perillisten sopeutuminen uuteen aikakauteen saattoi olla
vieläkin vaikeampi kuin oli Saarijärven Paavon perillisten.
Joka tapauksessa
myös venäläisten enemmistö (aivan oikein, enemmistö) sai vasta 2000-luvun hurjan
talouskasvun aikana maistaa maailmanhistorian uuden kulutustavaroiden massatuotannon
hedelmiä, ei sen aiemmin. Tämä oli kuin lahja taivaasta ja se annettiin
kansalle Putinin aikana. Se oli uutta koko maan historiassa, kuten se oli ollut
uutta muidenkin maiden historiassa hieman aiemmin. Mutta ne olivat saaneet sen
vähemmän dramaattisesti.
Ehkä ei ole
ihme, että kovin paljon kunniaa tästä uudesta yltäkylläisyydestä tuli sen pienikokoisen
entisen KGB-miehen kontolle, joka tuota maata samaan aikaan hallitsi. Olisi
ollut todellinen ihme ellei näin olisi käynyt.