Brännvinsadvokatyr
Aikoinaan tunnettiin hyvin nurkkakirjureiden ammattikunta. Kyseessä olivat usein raiteiltaan suistuneet kouluja käyneet miehet, jotka yrittivät henkensä pitimiksi myydä palveluksiaan kaikille halukkaille. Asiakirjojen ja anomusten eli supliikkien laadinta sujui heiltä, kun kirjoitustaitoa oli ja käsitteelliseen ajatteluun oli joskus harjaannuttu. Palkkiona oli usein ainakin jokin määrä viinaa.
Käsitteeseen liittyi kuitenkin tietty ajatus ostettavuudesta ja jopa moraalittomuudesta. Toki ”oikeatkin” asianajajat saattoivat ja saattavat yhä puolustaa aivan kurjia juttuja, joista on vaikea löytää mitään oikeasti puolustettavaa. Mutta kaikilla asioilla on useampi puoli ja oikeudessa on oltava mahdollisuus tuoda esille nekin näkökohdat, jotka saattavat auttaa syytetyn asiaa.
Joku tolkku se kuitenkin pitää säilyttää myös oikeudessa ja näyttää siltä, ettei nurkkakirjuri aina malttanut pysyä kohtuuden rajoissa. Kun Stalin Moskovan neuvotteluissa ehdotti, että kavettaisiin kanava Hangon ja muun Suomen välille, jolloin Neuvostoliiton himoitsema tukikohta ei enää kuuluisi Suomeen, puuskahti Paasikivi (tosin vasta hotellihuoneessaan): Brännvinsadvokatyr! Ehdotus oli ala-arvoista kikkailua huolimatta siitä, miten korkealta tasolta se tuli.
Näinhän asia oli. Ei yksi kanava olisi millään tavoin muuttanut sitä tosiasiaa, että Neuvostoliitolla olisi ollut Suomessa sotilastukikohta. Se olisi määrännyt siitä pitäen niin Suomen ulko- kuin sisäpolitiikankin raamit. Pianhan se joka tapauksessa sitten nähtiin.
Oikeusvaltio edellyttää epäilemättä toimivaa oikeuslaitosta, joka ei ratkaisuissaan luisu minkään poliittisen kuppikunnan suosijaksi, vaan säilyttää sen tajun normaalista oikeudesta ja kohtuudesta, joka esitetään vanhoissa Ruotsin lain tuomarinohjeissa, jotka yhä on painettu lakikirjan alkuun: Se, mikä ei oikeus ja kohtuus ole, ei taida olla lakikaan.
Tämän periaatteen ilmeinen tarkoitus on suojata yksilöitä ja yhteiskuntaa mielivaltaiselta käsitekikkailulta ja pykälien venyttämiseltä. Sen, mitä se käytännössä tarkoittaa, voi ratkaista vain niin sanottu lautamiesjärki ja yleinen elämänkokemus eikä mikään abstrakti periaate.
Zbigniew Brzezinski, varsin arvossa pidetty ja korkeissa viroissa palvellut amerikkalaisen yhteiskunnan kriitikko, on sanonut, että yksi Yhdysvaltojen kansallinen vaara on sen ahne juristiluokka. Luotan Brzezinskin asiantuntemukseen tässä asiassa. Ulkopuolisenakin on pakko ihmetellä monia mediassa kerrottuja tuomioistuinten ratkaisuja, joissa ei oikeudesta saati kohtuudesta näytä olevan jälkeäkään.
Meillä Suomessa oikeuslaitoksen toimintaa valvovat sekä oikeuskansleri että eduskunnan oikeusasiamies. Molempien velvollisuutena on sekä poliittisen hallinnon että virkamiesten toimien lainmukaisuuden seuranta. Oikeuskanslerista mainitaan, että hän voi myös kiinnittää huomiota hyvään hallintotapaan eli siis siitä poikkeamiseen.
Syyttäjälaitos on vanhastaan kuulunut oikeuskanslerin valvottavaan virkakuntaan ja lienee oletettava, että häntä on usein kiinnostanut se, onko syytteitä jäänyt nostamatta tai ovatko ne olleet asianmukaisessa suhteessa itse asioihin.
Nyt olemme jo muutaman vuoden ajan saaneet todistaa kummallisia näytelmiä, kun korkeimmat syyttäjäviranomaiset ovat askarrelleet poliitikkojen puheiden parissa, jopa eduskunnassa pidettyjen puheenvuorojen laillisuudesta kiinnostuneina ja törkeitä rikoksia muka jäljittäen.
Kyse on ollut erityisesti ns. vihapuheeksi tulkittavista puheenvuoroista, huolimatta siitä, ettei yhdessäkään tapauksessa ole ollut kysymys kiihottamisesta väkivaltaan tai muuhun laittomuuteen.
Asiaa koskevasta laista tehtiin viime vuosikymmenellä niin sanottu kuminauhapykälä, jota sopivasti venyttelemällä voidaan selittää normaalia parlamentaarista puheoikeuttaan käyttävän kansan valitseman parlamentaarikon syyllistyneen törkeää rikokseen, josta voidaan tuomita jopa kaksi vuotta vankeutta:
10 §
Kiihottaminen kansanryhmää vastaan
Joka asettaa yleisön saataville tai muutoin yleisön keskuuteen levittää tai pitää yleisön saatavilla tiedon, mielipiteen tai muun viestin, jossa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin ryhmää rodun, ihonvärin, syntyperän, kansallisen tai etnisen alkuperän, uskonnon tai vakaumuksen, seksuaalisen suuntautumisen tai vammaisuuden perusteella taikka niihin rinnastettavalla muulla perusteella, on tuomittava kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Näitä tunnettuja tapauksia lienee turha taas kerran nostaa esille. Jokainen normaali ihminen, joka kyseisiin materiaaleihin tutustuu, joutuu toteamaan, ettei niihin liity minkäänlaista kiihottamista ketään vastaan. Juristi pystyy kyllä sen sijaan halutessaan aina väittämään, että tieto, mielipide tai muu viesti nyt muka panettelee tai solvaa jotakin ryhmää, vaikka nyt ei sitten uhkaisikaan.
Tässä on nyt taas kerran kyseessä vanha tuttavamme brännvinsadvokatyr sen aidoimmassa muodossa: jokaiselle on selvää, ettei mitään kiihottamista ole tapahtunut, saati että joku olisi peräti kiihottunut. Sen sijaan saatetaan ajatella poliittista hyötyä seuraavan siitä, että tulkitaan poliittinen vastustaja suorastaan rikolliseksi…
Tässä rikotaan törkeästi vanhaa lakikirjan oikeus- ja kohtuusperiaatetta ja juuri tällaisissa tapauksissa oikeuskanslerin velvollisuutena olisi puuttua peliin. Se, ettei syyttäjäviranomainen ole muodollisesti rikkonut lakia, ei riitä. Mikäli hän on sitä selvästi väärinkäyttänyt, on hän menetellyt virheellisesti.
Erityisen törkeänä tämän periaatteen rikkomisena on pidettävä sitä ajojahtia, joka on järjestetty kansanedustaja Päivi Räsästä vastaan.
Koko ajatus siitä, että raamatun siteeraaminen voisi johtaa rikossyytteeseen ja tuntikausien poliisikuulusteluihin Suomessa, joka on kristillisen kulttuuriperinnön varaan rakennettu länsimaa, on aivan uskomaton. Pelkään pahoin, että tämän johdosta koko maineemme sivistysvaltiona on vaakalaudalla.
Mikäli uskonnollisten käsitysten vainoaminen oikeusviranomaisen toimesta todella kuuluu tälle vuosisadalle, kuten jo alkaa näyttää, se on tulevaisuuden kannalta pahin mahdollinen enne.
Ehkä kyse sentään on vain yhden tai kahden viranomaisen suhteellisuudentajun puutteesta. Asia selviää siinä vaiheessa, kun näemme, mitä oikeuskansleri näissä tapauksissa tekee. Mikäli tällaiset farssit saavat jatkua ja syyttäjien korkein valvoja tuijottaa vain siihen, rikotaanko lakia muodollisesti vai ei, on todella syytä huoleen.
Lakimieskunnan palkkiot eivät meillä tietääkseni ole paisuneet samanlaiseksi kansalliseksi vaaraksi kuin Amerikassa. Lainkäytön alistaminen tai suoranainen prostituoiminen politiikan palvelukseen saattaa kyllä olla aivan yhtä suuri tai suurempikin vaara.
Nyt on konsulien valvottava! Caveant consules ne quid detrimenti respublica capiat, sanoivat jo muinaiset roomalaiset. Poliittisten etujen saalistaminen juristerian avulla syö koko yhteisen valtiomme, res publican uskottavuutta. Nyt on kansalla oikeus odottaa toimia.