Pieni on kaunista
Keijo Korhonen,
Suomen harvoja huomionarvoisia toisinajattelijoita, on julkaissut uuden kirjan Goljatit. Kuka niitä tarvitsee?
Auditorium, Helsinki 2015, 219 s.
Kuten
toisinajattelijan osaan meillä perinteisesti kuuluu, ei arvosteluja ole näkynyt
missään. Kirja on vaiettu yhtä tehokkaasti kuin Tuure Junnilan tai Kauko Kareen
kirjat aikoinaan. Eiväthän valtavirran kulkijat kaipaa uskonsa horjuttamista
vaan vahvistamista.
Korhonen on joka
tapauksessa vakavasti otettava maailmanpolitiikan tarkkailija, jolla on
perspektiiviä. Suomen lisäksi myös Amerikka on hänelle tuttu ja toki entinen
ulkoministeri ja ulkoministeriön alivaltiosihteeri on perehtynyt muihinkin
maihin. Korhonen on vaikuttanut myös poliittisen historian tutkijana ja
perehtynyt muun muassa Venäjän historiaan.
Korhosta ei siis
voi väittää asiantuntemattomaksi diletantiksi. Toki hän kuitenkin on varsin
omaperäinen ajattelija ja käy käsiksi sellaisiin suuriin kysymyksiin, joihin ei
taida olla mahdollista antaa kiistattomia vastauksia, joten lukijalle syntyy
helposti kiusaus ohittaa esille nostetut ikävät vaihtoehdot ja miettiä
mieluummin mukavampia asioita.
Korhosen
pääteesi tässä kirjassa on, että pieni on kaunista ja että kaikki suuret
organisaatiot ovat taipuvaisia pahuuteen. Ihmiskunta on aivojensa puolesta
yhäkin samaa porukkaa kuin se, joka vietti aikaansa kivikauden leiritulien
ääressä.
Luonnollinen
ryhmän koko on juuri tuon leirituliyhteisön koko, jonka lukumäärä ei koskaan
noussut edes satoihin vaan pysyi pikemminkin muutamassa kymmenessä. Ihmiskuntaa
hallitaan yhä samankokoisten eliittiryhmien toimesta, vaikka hallintoalamaisten
ja organisaatioiden toimihenkilöiden määrä on tietyissä tapauksissa kasvanut
käsittämättömän suureksi. Leirituliyhteisön koko on paisunut geometrisessä
sarjassa.
Valtavat ”monsterivaltiot”
ovat historian konnia ja sitä paitsi ne kaikki on tuomittu myös rappeutumaan ja
tuhoutumaan. Sitä ennen kuitenkin suuruuden ja mahdin matkaansaattama hybris saa aikaan paljon pahaa.
Millä oikeudella
nyt esimerkiksi Yhdysvallat, jossa asuu viisi prosenttia maapallon väestöstä,
katsoo oikeudekseen ja velvollisuudekseen tyrkyttää kaikille muillekin niin
sanottua demokraattista järjestelmää, joka ehkä useimmille sopii yhtä huonosti
kuin hansikas jalkaan?
Ihmiskunnan
tärkeimpiä taipumuksia on joka tapauksessa yhä tribalismi. Jättiläisvaltiossa
ei yhteisöllisyys koskaan toimi kunnolla. Se, mikä siellä toimii, on keinottelu,
byrokratia ja korruptio. Muutamat mielettömän rikkaat rikastuvat siellä yhä
vain lisää ja köyhät jäävät jalkoihin.
Yhdysvallat elää
jo pysähtyneisyyden aikaa, pysyvää taantumaa, jossa köyhien määrä yhä kasvaa ja
jossa ihmisten tiedot ja taidot ovat kehittymässä yhä huonompaan suuntaan. Siihen verrattava Leviathan on Euroopan yhteisö, jonka olemassaololle ei oikeastaan
ole mitään järkevää perustetta, mutta toki sekin aikaansaa samanlaisia
vaikutuksia kuin Atlantin takainen esikuvansa. Molempien perusvirhe, josta
kaikki muu alkaa, on liian suuri koko.
Korhonen esittää
teesiensä tueksi erinäisten tutkijoiden näkemyksiä, keskeinen auktoriteetti on
itävaltalais-amerikkalainen filosofi Leopold Kohr, joka päätteli, että ”kun
jotakin menee vikaan, jokin on liian suuri”. Inhimillisissä mitoissa pysyvät yhä
amerikkalaiset paikallispankit, joissa noudatetaan periaatetta 3-6-3. Sen mukaisesti tallettajille maksetaan kolmen
prosentin korkoa, rahaa lainataan ulos kuudella prosentilla ja johtaja menee
töistä kotiinsa kello kolme iltapäivällä.
Vastoin yleistä
luuloa, tällaisia vakavaraisia ja keinottelun ulkopuolella pysytteleviä
paikallispankkeja on Amerikassa tuhansia. Tässä voi vain haikeana muistella
Suomen säästöpankkilaitoksen tuhoa, johon nopeasti päädyttiin lyhytnäköisen
ahneuden yllyttäminä. Maailman helpoimmasta ja varmimmasta liiketoiminnasta
luovuttiin ”Amerikan valloituksen” ja pikavoittojen toivossa ja pikkupankit
yrittivät yhdessä pullistautua suureksi pelaajaksi.
Tätä tarinaa
Korhonen ei mainitse, mutta muuten hänellä on paljon osuvia ja hänen teesejään
tukevia esimerkkejä. Otsikossa kysytään, kuka goljatteja sitten tarvitsee ja
vastus on ilmeinen: mammuttimaisista valtioista ja finanssilaitoksista hyötyy kourallinen
superrikkaita, muille ne ovat vahingoksi.
Mikäli ajatellaan
Suomea, on EU sille kirous, kuten Korhonen on alusta saakka vakuuttanut. Vain
pienissä maissa voi syntyä myös aito sosiaalinen vastuuntunto ja muutenkin vain
suomalaiset kykenevät rationaalisesti hoitamaan omat asiansa, ei mikään mammuttimainen
Brysselin byrokratia. Kirja päättyy kiteytykseen ”Suomi on suomalaisten maa
itsenäisten isänmaiden Euroopassa”. Suomalaisiksi lasketaan kaikki ne, ”jotka
tuntevat itsensä suomalaiksi ja toimivat suomalaisen tapaan vahvistaen täten
ryhmäkoheesiota –eivät pelkästään ne, jotka ovat syntyneet ’biologisiksi’
suomalaisiksi.”
Epäilemättä tämä
kaikki on myös tervettä järkeä. Globaalin talouden kumarteleminen tuottaa
lopultakin vain hyvin rajallista hyötyä, kun taas samaan aikaan sen tuottamat
tuhot ovat mitä kouriintuntuvimmat. ”Luova tuho” on asia, jota Korhonen suuresti
epäilee. Todellisuudessa tuhottu tuotanto jättää jälkeensä raunioita ja inhimillistä
kärsimystä ja pääomat hankkiutuvat finanssikeinotteluun eivätkä tuotantoon
parempaa tuottoa etsiessään.
Suomen
mallioppilasrooli EU:sssa on tuottanut sellaista jälkeä, että Yhdysvalloissa
olisi moisesta syttynyt vallankumous, uskoo kirjoittaja. Tosin kehitys
Amerikassa on ilmeisesti ollut vielä paljonkin ankeampaa.
Silti Suomella
on vielä mahdollisuutensa: maa on sopivan pieni ja väestöltään homogeeninen. Korhonen
ei tässä pysähdy pohtimaan, millainen tilanne on muutaman vuosikymmenen
kuluttua, mutta lukija tuskin voi olla ajattelematta sitä muutosta, joka on
tapahtumassa.
Parissa vuosikymmenessä yhteiskuntamme ja
väestömme on jo muuttunut rajusti eikä muutoksen vauhti ole laskeva, vaan
kiihtyvä. Korhonen siunaa sitä, ettemme ole saaneet kansalliseksi taakaksemme
menetetyn Karjalan väestöä, joka muodostaisi lähtemättömän ongelman ja
ulkopoliittisen rasitteen.
Kysyä kuitenkin
sopii, miten paljon parempi vaihtoehto on se väestönvaihto ja
monikulttuurisuuden tunnusten alla toteutettu primitiivisen kulttuurin
maahantuonti, joka nyt tapahtuu EU:n takia. Millä tavalla tämä kehitys
vaikuttaa maamme mahdollisuuksiin palata vielä toimivaksi pieneksi
valtiolliseksi yksiköksi?
Mihin EU:ta
meillä tarvitaan ja kuka sitä tarvitsee? Korhonen ei spekuloi sillä, miten ne ”nuotiopiirit”,
joiden tavaksi on tullut käyttää Brysselin vuorokonetta työmatkabussinaan,
vaikuttavat koko muun kansakunnan kohtaloon. Nato, joka on supervaltaröyhkeyden
käsikassara, vetää taas puoleensa upseereita kuin hevonen kärpäsiä.
Suuruus, johon
päästään osallistumaan, vaikkapa sitten koko muun kansakunnan kustannuksella,
antaa prestiisiä ja lihavia tilejä. Mikä haiseekaan tuossa vanhassa
mainospuheessa, jossa vaadittiin, että suomalaisten on päästävä istumaan niihin
pöytiin, joissa meitä koskevat päätökset tehdään. Onhan tämä maan ja
kansakunnan kannalta tavattoman vähäinen ja kaino toivomus, vaikka sen merkitys
saattaa istujien kannalta olla hyvin, hyvin suuri.
Ajatus suuruuden
turmiollisuudesta on ymmärrettävä ja todellisuuspohjainen. On suuruudesta toki
hyötynsäkin, joita kirjoittaja ei ole enemmälti pohdiskellut, mutta se työ kuuluukin
suuruuden kannattajille. Ehkä mammuttirakennelmaan liittyminen oli kerran psykologisesti
hyvin ymmärrettävää, tuskin kyseessä olivat pahat aikeet. Olisi kuitenkin kovin
kevytmielistä kuitata vastuu kansakunnan kohtalonhetkistä millään
historiallisella välttämättömyydellä.
EU:ssa me nyt
olemme, mutta ei meitä ole historia tuominnut sinne ikuisiksi ajoiksi tai edes
niin pitkäksi aikaa kuin EU pysyy koossa. Jokaisen omasta historiastaan vastuuta
kantavan kansakunnan velvollisuuksiin kuuluu koko ajan valvoa sen kohtalonkysymysten
kehittymistä. Vaihtoehtoja on aina olemassa ja niiden merkitystä on yhä
uudelleen arvioitava, vakavasti ja kriittisesti. Korhonen on tehnyt oman
velvollisuutensa.