Kuvitellut ongelmat
Matti Virtanen, Ääripäät. Miten identiteettipolitiikka hajottaa Suomea. Docendo 2021, 311 s.
Matti Virtanen muistetaan etenkin äskettäisestä kirjastaan Ilmastopaniikki. Hoito-opas (2019) Ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=ilmastopaniikki .
Veitsenterävät analyysit ja kuvia kumartelematon ote lienevät hankkineet kirjoittajalle runsaasti vihamiehiä ja -naisiakin. Nykyäänhän tällaiset asiat ovat merkitykseltään hyvin lähellä uskontoa.
Tässä kirjassa kohteena ovat jälleen pyhät lehmät, joita lähestytään erityisesti haastattelemalla kellokkaita. Kirjoittajan asenne säilyy koko ajan viileän tutkivana ja välttää omia kannanottoja. Idiotismiinkaan ei suhtauduta sen typeryyttä osoitellen ja sillä herkutellen. Pikemminkin lähestymistapa on toteava: sellainenkin nyt vain kuuluu osana luonnon ja ihmiskunnan normaaliin järjestykseen.
Toki kirjoittaja aina joskus toteaa lukijoille: teitä on varoitettu.
Kirjoittaja ymmärtää identiteettipolitiikan laajasti ja asettaa sen muodot myös kansainvälisiin yhteyksiinsä. Niinpä tämä kirja ei rajoitu käsittelemään vain julkisuudessa ja etenkin ns. laatulehtien kulttuurisivuilla suhteettomasti hehkutettuja ulostemyrskyjä vesilasissa, vaan käsittelee varsin laajasti myös esimerkiksi suomenruotsalaisuutta ja etenkin sen pohjanmaalaista erityismuotoa.
Jopa kepulaisuutta tarkastellaan myös identiteettipoliittisena liikkeenä ja saamelaisuus on tietenkin myös kuvassa mukana ja sen lisäksi jopa suomalaisuusliike, joka sekin alkaa olla uhanalaisen ryhmän edunvalvontaorganisaatio.
Nykyinen radikaali muoti (engl. radical chic) keskittyy toki meilläkin puhtaasti amerikkalaisten ongelmien ympärille ja pyrkii importoimaan käsitteitä, jotka meikäläisessä ympäristössä ovat joko irrelevantteja tai pelkästään naurettavia, kuten ajatus valkoisesta ylivallasta. Kansanvaltaisesti hallitussa valtiossa on valkoinen ylivalta tietenkin ainoa mahdollinen asiain tila väestöltään Suomen kaltaisessa maassa.
Puhtaasti amerikkalaisen yhteiskunnallisen tilanteen ja politiikan pohjalta lähteviä muoteja on toki yritetty sopeuttaa, vai pitäisikö sanoa kustomoida myös Suomen oloihin, kuten Komintern aikoinaan määräsi sopeuttamaan kuhinkin maahan lähetettävän sotapropagandan tuon maan omaan tilanteeseen.
Suomen kohdalla asia epäonnistui täydellisesti, mikä suurelta osin lienee johtunut asiaa hoitavien henkilöiden lahjattomuudesta, mutta paljolta asiaan lienee vaikuttanut myös pelko: vain pari vuotta suuren terrorin jälkeen ei ollut niinkään helppoa sanoa rehellisesti, miten asiat Suomessa oikeasti olivat. Niinpä Suomeen syydettiin propagandaa, joka väitti, että maa oli Saksan miehittämä ja että sen elintarvikepulakin johtui saksalaisten ryöstöpolitiikasta. Niinpä kansaa yllytettiin sabotaasiin ja vapaustaisteluun miehittäjiä vastaan…
No, meillähän nykyään on sitten vastaavasti osoitettu mieltä mustien (POC-ihmiset, people of color) oikeuksien puolesta ja siinä tuntuukin ongelmia ainakin tässä maassa riittävän oikein roppakaupalla. Tasa-arvo (equity tai levelling) tuntuu kovin kaukaiselta… Siihen pyrkimistä sen sijaan pidetään itsestään selvästi valtion ja kansakunnan velvollisuutena.
Nykyään emme elä totaalisen sodan oloissa, mutta oudosti ja yllättäen on etenkin akateemisen pintakuohuväen psykologia joka tapauksessa muuttunut totalitaariseksi, nollasummapelistä lähteväksi demagogiaksi, jossa looginen ajattelu ja analyysi on kokonaan jäänyt sanamagian ja keinotekoisten rintamanmuodostusten varjoon.
Virtanen viittaa asian selittämiseksi ns. kriittiseen teoriaan, joka jatkaa Frankfurtin koulukunnan perintöä, joka taas oli rajusti revisioitua marxilaisuutta. Niin sanotusta kulttuurintutkimuksesta on tullut tämän uusaatteilun pesäpaikka ja sen kanssa viihtyvät mainiosti erilaiset hämärät spekuloinnit, jotka ovat varsin kaukana varsinaisesta tieteestä sen klassisessa merkityksessä, kuten tunnettu Sokal Hoax ja sen myöhemmät versiot ovat riemukkaasti osoittaneet.
Kun tässä yhteydessä suomen kieli kuitenkin käyttää tiede-sanaa, saavat nämä spekulaatiot ansiotonta arvonnousua ja niitä käytetään ilmeisen tosissaan jo vakavan yhteiskuntapolitiikankin perusteluina. Toki jo pelkästään sen ymmärtäminen, ettei politiikka ole mitään tiedettä, vaan tahdon asia, ja että sellaiset ratkaistaan äänestyksillä, pitäisi riittää asian ymmärtämiseen. Valitettavasti tällaiset alkeelliset ajattelun valmiudet puuttuvat yhä useammin myös ja nimenomaan akateemista koulutusta saaneilta.
Akateemis-amerikkalaisten muotien mukaiset käsitteet mikroagressiosta cis-sukupuolisuuteen, postkolonialistisen tietoisuuden kehittämiseen, woke-kulttuuriin ja niin edelleen ovat itse asiassa niin väsyneen primitiivisiä ja meidän maahamme sopimattomia, ettei niitä viitsi edes pilkata.
Virtanen ei siihen pyrikään, vaan haastattelee niin sanottujen ääripäiden edustajia pitäen ilmeisesti koko ajan naamansa peruslukemilla. Suurena vaikeutena on ollut löytää vasemmalta ääripääksi tunnustautuvia tahoja. Sillä puolella strategiana on nimittäin ollut normalisoida omat, aivan uudetkin keksinnöt muka kaikkia koskeviksi yleisinhimillisiksi arvoiksi, joista poikkeaminen on ehdottomasti ekstremismiä ja jopa äärimmäistä pahuutta.
Temppu ei suinkaan ole uusi. Neuvostoliiton kommunistisen puolueen hallitseva klikki käytti sitä keskeisenä aseenaan vuosina 1937-1938 tuhotessaan puolueen ja kansakunnan todelliset ja potentiaaliset oppositiovoimat.
Varsinaiset poliittiset ääriainekset näyttävät maassamme muodostuvan hyvin pienistä porukoista, joista etenkin oikealla sijaitsevat on myös tehokkaasti eristetty kaikesta poliittisesta vaikutusvallasta. Vasemman laidan väkivaltaromantiikasta nauttiva tämän päivän Rotfront on selvästi hyväksytympi ja erilaiset varis- ja silakkaverkostot näyttävät myös pitävän hallussaan aika vaatimattomia resursseja saamastaan moraalisesta tuesta huolimatta.
Itse asiassa olisin kyllä ollut kiinnostunut kuulemaan myös niiden henkilöiden ääntä, jotka radical chic eri muodoissaan on jyrännyt ja joiden uran ja elämän pilaamiseen se on pyrkinyt ilmeisesti jopa onnistuen.
Virtasen kirja ei erityisemmin tuo julki hälyttävää aineistoa maamme ilmapiirin polarisoitumisesta, pikemmin päinvastoin. Sen luettuani en myöskään vielä väitä ymmärtäväni, miten identiteettipolitiikka hajottaa Suomea. Yrittäähän se, mutta eihän näillä latteuksilla edes Jumalaa voi vielä pilkata.
Luulen joka tapauksessa, että kirjoittajan olisi kannattanut nostaa esille vielä yksi aspekti, nimittäin pelon ilmapiiri. Kuten mediassa on kerrottu, varsin monet ihmiset ovat meillä menettäneet työnsä innokkaiden woke-ihmisten valppauden ansiosta ja erilaiset marginaaliryhmät on päästetty määräämään asioista, joista päättäminen demokratiassa kuluu suurelle enemmistölle.
Jotakin on pahasti pielessä silloin, kun keskivertoihmiset eivät uskalla julkisesti sanoa rehellistä mielipidettään yhteiskunnallisista asioista ja jos uskaltavat, saattavat joutua systemaattisen ja organisoidun vainon kohteeksi.
Täytyy todeta, että olemme vaarassa luisua yhteiskuntaan, joka on mahdollisimman kaukana siitä 1960-luvun sosiologien kuvittelemasta pluralistisesta yhteiskunnasta, jossa vallitsisi niin sanottu orgaaninen solidaarisuus eli kaikkien spontaani uskollisuus järjestelmälle, joka antaa jokaiselle tilaa olla oma itsensä, vailla pakotusta ja pelkoa.