Pikakäynti
Tukholmasssa
Vuosikymmenten
mittaan sitä havaitsee milloin minkin asian tässä maailmassa muuttuvan, siis oman
itsensä ohella. Tukholma on paikka, josta olen aina tykännyt. Nähtävää ja
koettavaakin siellä on aina riittänyt. Ei se nyt mikään Pietari ole, mutta
silti sekin on sen verran erilainen kuin kotimaa, ettei sinne tunne turhaan tunne
menevänsä.
Helsingistä
tulevien laivojen oleskeluaika kaupungissa tuntuu lyhentyneen ja kun hiljempaa
ajaa, säästyy polttoainetta. Risteilymatkustajalla jää perillä kuitenkin sen
verran vähän aikaa, ettei siinä ehdi juuri yhtä museota enempää, ainakin mikäli
vielä syö kaupungilla, mikä yleensä aina kannattaa. Ruoka on siellä aina ollut
parempaa kuin vaikkapa Etelä-Euroopassa keskimäärin.
Mutta yllättäen
naapuri näyttää nyt omaksuneen kummallisia tapoja, jotka liittyvät jokapäiväisen
elämän hankaloittamiseen. Viisas turisti varaa toki aina mukaansa aina hieman
käteisvaluuttaa siltä varalta, ettei maksukorttia hyväksytä. Kieltäytyminen ottamasta
vastaan seteleitä on se sijaan jo outoa. Sehän oli laitonta ainakin Suomessa vielä hetki
sitten ja lienee vieläkin.
Suomen raha näet
oli/on maassamme ns. laillinen maksuväline ja jokaisesta maksusta oli
kaikkien suostuttava ottamaan vastaan Suomen pankin seteleitä siitä arvosta, kuin
niihin oli painettu, vaikka itse paperin arvo lähenteleekin nollaa. Näin
estettiin keinotekoisten kurssien syntyminen esim. kovan/metallirahan ja
paperirahan välille. Meillä ei myöskään koskaan ole ollut niitä pimeitä
dollarimarkkinoita, jollaiset olivat kaikissa ns. kaalimaissa virallisen rahan
pakkokursseineen.
Mutta nytpä törmäsin
kylttiin, jossa luki non-kontant magasin, kyseessä taisi olla pieni
leipäkauppa Östermalmin hallin lähellä. -No, eihän tämä ongelma ollut, kun
meikäläisellä modernina setämiehenä on ollut pankkikortti/luottokortti jo
vuosikymmenet.
Mutta periaate
oli outo. Vielä oudommalta se alkoi näyttää, kun Värtasatamassa meneillään
olevilla messuilla ei kortti sitten kelvannutkaan missään, ei edes ovella. Itse
asiassa se kelpasi vain kuppilassa, jossa oli asiasta kertova kyltti.
Messuille sisään
oli sen sijaan mentävä käyttämällä kännykän maksuäppiä, jollaista minulla ei
ollut. Ostokset taas oli tehtävä ainoastaan
ja vain käteisellä. Asiasta meinasi jo tulla ongelma, mutta sain armon ja
euroni hyväksyttiin jonkinlaiseen kurssiin useammassa paikassa, valitettavasti
niitä vain oli kovin vähän.
Kännykällä maksaminen
on Ruotsissa ollut pakollista esimerkiksi busseissa jo iät ja ajat ja olen
senkin joskus onnistunut tekemään. Takseissa eivät kaikki kuulemma kuitenkaan
hyväksy korttia, joten käytin itse tuota maanmainiota Uber-sovellusta,
jonka kanssa ei rahaa tarvitse käyttää eikä myös pelätä tulevansa huijatuksi.
Se on sitä paitsi vielä halpaakin.
Maksuäppi kuuluu
olevan meilläkin kovasti tulossa käyttöön eikä se varmaan hullumpi systeemi
olekaan. Itse asiassa taksien soisi myös ryhtyvän käyttämään jotkin yhteistä
äppiä, mutta ei kai siitä mitään tule. Suomen taksihomma pilattiin
kertaheitolla yhden markkinauskovaisen ääliön toimesta.
Joka tapauksessa
normaalit arkirutiinit sentään saatiin sujumaan, vaikka välillä saikin vähän
raapia takaraivoa. Yllätys on kyllä se, ettei käteinen aina kelpaa -mutta eipä
korttikaan. Ehkä ne joskus saavat asian päätettyä ja tämänkin asian standardisoitua.
Ruotsihan oli aikoinaan esikuvallinen maa monessa suhteessa, kunnes hysteeriset
obskurantit saivat kehitettyä sinne rinnakkaisyhteiskuntia, joiden kanssa
elämisestä tulee heille riesaa vielä vuosisadoiksi.
Muuten, menneiden
vuosisatojen historiaan Tukholmassa kannattaakin aina tutustua ja tilaisuuksia
siihen on monissa paikoissa.
Kuten tiedetään,
noihin vanhoihin muistoihin liittyy aina myös Suomi tavalla tai toisella, vaikka
se oudon systemaattisesti unohdetaankin. Kyseessä on jokin kovin mystinen
refleksi, joka muistuttaa meikäläistä historiattomuutta, presentismiä. Siellä
historia on kyllä paljon esillä, toisin kuin miellä, mutta Suomen historiasta
Ruotsin osana tiedetään siellä vielä vähemmän kuin meillä Ruotsin tuon ajan
historiasta ja se on todella vähän se.
Jotenkin
luontevalta tuntuu tässä yhteydessä, että kun kerrotaan vaikkapa nyt Kaarle Knutinpoika
Bonden kolminkertaisesta kuninkuudesta, jätetään mainitsematta hänen
asemansa Viipurin linnanherrana. Myöskään keskiaikaisten kirkkojen kohdalla ei
mainita Suomea, eikä kyllä muussakaan yhteydessä.
Viikinkien
osalta asia onkin ymmärrettävämpi, vaikka viikinki-sana lieneekin tarkoittanut pikemmin
liikkuvaa rosvoa kuin tiettyä kansanryhmää. Rosvoja toki mekin maailmalle
lähetimme ja Sigtunan poltti joku ilmeisesti suomalainen heimo, mikä on
maininnan arvoinen suoritus. Karjalaiset ja virolaiset ovat olleet kiinnostuneita
tästä kunniasta.
Mutta mitäpä
tästä. Muut museot saivat nyt ajan puutteen takia jäädä ja pistäysin vain
Hedvig Eleonoran kirkossa, jossa oli menossa useamman vauvan kasteseremonia. En
nyt päässyt kunnolla havainnoimaan, onko tässä kirkossa merkkejä siitä
sekularisaation huimasta etenemisestä, jonka ruotsalaisissa kirkoissa on viime
vuosikymmeninä voinut havaita yhtä hyvin kuin sikäläisissä kuolinilmoituksissa,
joissa risti olisi kuvituksena sensaatio.
Seuraavan kerran
täytynee mennä Tukholmaan pitemmäksi ajaksi, ainakin yhdeksi yöksi. En oikein
tiedä, onko siellä katsomisen arvoista teatteria, mutta luulen, että on syytä
ainakin kokeilla, niin sittenpä jotakin tietää. Kun Pietari nyt on poissa
laskuista, on tullut käytyä Virossa ja Liettuassa ja kokemukset ovat olleet
hyvät.
Tuli muuten
mainittua tuo Östermalmin halli, joka on usein kuulunut käyntikohteisiini. Se
oli hiljattain remontissa ja nyt se näyttää olevan parempi kuin koskaan ennen
ja hyvähän se on ollutkin aina.
Tätä sopii
verrata Helsingin vanhan kauppahallin ja kauppatorin alennustilaan. Ilmeisesti
suurten risteilymatkustajien ryhmien tarpeisiin tori on nyt täynnä pelkkiä
rihkamakauppiaita ja sekundamättöjä tarjoavia kojuja. Kauppahallissa on sama
alamäki havaittavissa, vaikka sieltä sentään vielä saa edes kalaa, torillahan
ei ole sitäkään…
Nuo risteilymatkustajat
taitavat olla meillä yhä harvinaisempia. Pietari oli maailmanluokan nähtävyys,
jonka takia kannatti jo lähteä risteilemään ja käydä siinä matkan varrella
vaikka Helsingissä. Nyt saamme taas unohtaa sen Pietarin potentiaalin ties
miten pitkäksi aikaa.
Hakaniemen hallissa
en ole sen uuden avautumisen jälkeen käynyt, joten parempi olla puhumatta siitä
kovin paljon. Sen olen sentään kuullut, ettei Reinin liha enää jatka siellä ja
se kuulostaa kyllä pahaenteiseltä. Orwellilaiset torijäljitelmät, kuten Ruoholahden
mikä lieneekään hallikäytävä, myyvät valmiina pakattua eli silputtua tavaraa,
joihin yritetään assosioida oikean hallin tunnelmaa asettamalla esille oikeita
juustokiekkoja ja lihapaloja.
Stockmann
ylpeilee englanninkielisellä ruokamarketillaan, joka mukamas on ensimmäinen
maassamme. Missähän suhteessa? Kaikkialla on samaa tavaraa, lihaa ja kalaa,
joka on erotettu luista ja ruodoista, juusto on silputtu ja pakattu ja niin edelleen.
Kiinalaisilla on
tuhatvuotinen gastronominen perinne ja vanha se on gruusialaisillakin. Moniin
sikäläisiin ruokiin kuulu ehdottomasti mukaan myös luut. Mistä sellaisiin saa
tässä maassa edes raaka-aineet?
Entäpä
tavallinen kunnon hernekeitto, johon pannaan savupotka sekaan? Entäpä tavallinen
perinteinen lihakeitto?
No, enpä viitsi jatkaa.
Saatan erehtyä, mutta minusta tuntuu, että vähittäiskaupan monopolit meillä
ovat onnistuneet tuhoamaan perinteisen keittotaidonkin perusteet.
Kun kunnollista
perinneruokaa ei mistään ole saatavissa, alkavat uudet sukupolvet uskoa, ettei
se koskaan ole hyvää ollutkaan ja jauhavat sen sijaan kaiken maailman jonninjoutavaa
rehua, joka sitä paitsi maksaakin tolkuttomasti. Olisiko Ruotsi gastronomiassa
paremmalla kannalla kuin Suomi. Saatuani taas aivan satunnaisen välähdyksen naapurin
ruokamaailmaan olisin kyllä taipuvainen vastaamaan kysymykseen myöntävästi.