Sukupuolten
klubit
Vuonna 62 eKr.
muuan nuori roomalainen ylimys Publius Clodius, lisänimeltä Pulcher
eli kaunis, jäi kiinni hirvittävästä rikoksesta.
Julius Caesarin
talossa oli tämän vaimo Pompeia järjestänyt Bona Dea-juhlan. Tämä juhla oli
tarkoitettu vain naisille, eikä uroseläimiäkään saanut olla paikalla.
Kaunis Clodius,
joka tunnettiin irstaudestaan, oli kuitenkin pukeutunut naiseksi ja hiippaillut
paikalle. Hänet tunnistettiin mieheksi, mutta hän onnistui pakenemaan ja lahjoi
todistajia osoittamaan alibiaan.
Tapahtuma
tunnetaan hyvin, koska se liittyi Ciceron konfliktiin Caesarin ja hänen
ystäviensä välillä. Kyseessä oli pyhänhäväistys, jollaisista seurasi
kuolemantuomio, mutta taas kerran mahtimiehet osoittivat voivansa tehdä mitä
tahtovat.
Clodius ei
vaihtanut sukupuoltaan, mikä ei tuohon aikaan ollut mahdollistakaan. Sen sijaan
hän vaihtoi perinnöllisen säätynsä, vaikka ei syntynytkään uudelleen.
Päästäkseen kansantribuuniksi hänen oli tultava plebeijiksi, mikä ratkaistiin
siten, että hän antoi adoptoida itsensä plebeijiperheeseen.
Tässä yhteydessä
minua kiinnostaa Bona Dea-juhlan luonne. Kyseessä oli itse asiassa Fauna-jumalattaren
palvonta, mutta edes tämän nimeä ei saanut sanoa, joten puhuttiin vain ”hyvästä
jumalattaresta”, joka oli sekä neitsyiden että prostituoitujen suojelija, joka
jostakin syystä vihasi miehiä.
Kuten tunnettua,
roomalaisilla jumaluuksilla oli monia ilmenemismuotoja, joilla oli vastineensa
todellisuudessa. Bona Dea ei merkinnyt koko naisellisuutta. Diana, Venus, Juno
ja monet muut edustivat kukin osaansa siitä.
Bona Deaa
voitaneen pitää lähinnä feministisenä jumaluutena, joka kantoi kaunaa
miessukupuolta kohtaan ja halusi eristäytyä siitä. Roomalaiset, niin
patriarkaalisia kuin olivatkin, ymmärsivät, että myös tällaisella asenteella
oli oma paikkansa maailmassa ja kunnioittivat sitä yhtenä muiden joukossa.
Jumaluuksien
kanssa oli ihmisten elettävä keskinäisen kunnioituksen ja tasapainon merkeissä.
Jumalten rauha, Pax deorum oli tavoitteena, ei sokea totteleminen ja
palvonta, mutta ei myöskään epäkunnioitus ja pilkkaaminen.
Kun nyt tässä
ajattelee sitä haloota, joka on nostettu siitä, että yksi yksityinen klubi, Helsingin
Suomalainen klubi ottaa vain miesjäseniä, tulee ajatelleeksi, mikä mahtaa
tänä maailmanaikana matkaan saattaa moisen halun määräillä toisten ihmisten
klubilleen asettamia sääntöjä.
Kun liberaaliset
aatteet saivat ylivallan läntisessä maailmassa, niitä pidettiin luonteeltaan
universaaleina. Kenelläkään ei ollut oikeutta määrätä siitä, mitä toiset tekivät,
ellei kyse ollut asioista, jotka koskivat muidenkin etuja.
Miehillä oli
omat klubinsa, jotka varsinkin Englannissa olivat tärkeä osa elämää. Naiset perustivat
omia kerhojaan, joissa käsittelivät haluamiaan asioita. Säännöissä voitiin
rajata klubin jäsenten ominaisuudet halutulla tavalla ja yleensä jäseneksi
pääsyyn vaadittiin sen lisäksi myös sekä vanhempien jäsenten suositus että
suostumus.
Näinhän on asia
useimmiten vieläkin. Tosin monet vanhat englantilaisetkin klubit ovat
muuttaneet sääntöjään ja hyväksyvät myös naispuolisia jäseniä. Näin esimerkiksi
lontoolainen Reformiklubi, joka on Suomalaisen klubin veljesklubi ja
joka esiintyy myös Jules Vernen fantasiassa Maailman ympäri 80 päivässä.
Yövyin muuten
siellä muutama vuosi sitten, enkä jostakin syystä huomannut paikalla yhtään
naista, mikä siis olisi kyllä ollut sallittua. Todennäköisesti saatavilla oleva
seura ei olisi useimpia naisia kiinnostanutkaan, minkä hyvin ymmärtää.
Tiettyä konservatiivisuutta
klubilla kyllä oli ilmassa ja minusta varsin mainio oli sääntö, jonka mukaan
matkapuhelimia ei saanut siellä pitää esillä. Niiden käyttö kuului WC-tiloihin,
ymmärsin.
Mitä Helsingin
Suomalaiseen klubiin tulee, ei se suinkaan ole mikään naisilta suljettu paikka.
Usein sen tapahtumiin voivat ilmoittautua myös avecit ja ystävät, mukaan lukien
ystävättäret. Klubilla pidetään myös jatkuvasti yksityistilaisuuksia, joissa
naisten edustus on usein huomattava, joskus jopa yksinomainen.
Jokaisessa
luostarissa on omat sääntönsä, sanoo sananlasku, jota on syytä kunnioittaa, vaikka
se onkin venäläinen. Siinähän todetaan vain se periaate, ettei ole oikein eikä
kohtuullista, että jostakin ylhäältä määrätään, mitä ihmiset saavat keskenään
tehdä.
Totalitaarinen ajattelu ei tätä hyväksy, vaan
vaatii saada määräillä jokaista ihmistä tämän kaikissa elämänpiireissä, aviovuoteesta
kuolinvuoteelle. Tällaisessa monomaanisessa autoritarismissa ei ole kyse tasa-arvosta,
vaan liberalismin kanssa jyrkässä ristiriidassa olevasta määräilystä.
Olemme jo tässäkin
maassa tulleet siihen, etteivät yleisönpalvelijat saa valita asiakkaitaan. Korkeintaan
pukeutumisen suhteen voidaan luultavasti yhä poiketa tästä säännöstä, ainakin
mikäli asia koskee eroa iltapukujen ja työvaatteiden tai ranta-asujen ja niin sanotun
fiksun arkipukeutumisen (casual smart) välillä.
Luultavasti
erilaiset kansallispuvut sen sijaan ovat muita tasa-arvoisemmassa asemassa ja
niiden torjuminen lienee yhä tabu, joka täyttää rikoksen tunnusmerkit.
Joka tapauksessa
ajatus sukupuolten omista kokoontumispaikoista on minusta hyvä. Radikaalit
muodit ovat viime vuosikymmeninä myötäilleet megatrendejä ja yrittäneet poistaa
erot sukupuolten välillä, mikä on myös onnistunut ja vaikuttanut toisaalta tylsistyttävällä
ja toisaalta stressaavalla tavalla koko käyttäytymiskulttuuriin.
Kuten jo muinaiset
roomalaiset ymmärsivät, sukupuolten välisillä eroilla on monet kasvot.
Joissakin tapauksissa niillä ei ole merkitystä ja niiden huomioiminen vain
haittaa asioiden sujumista, mutta toisissa yhteyksissä taas ne ovat kaiken a ja
o, kuten itäinen viisaus on aina ymmärtänyt.
Jin ja Jang
kuuluvat sekä yhteen että erilleen. Niiden välisestä jännitteestä syntyvät
perhe, suku ja kulttuuri. Kyseessä on asia, jota ei voi määräillä millään
teorialla. Sellainen johtaisi ja johtaa vain ajattelun primitiivisyyteen.
Kyseessä on asia, jota ei voi hallita, se on vain tunnustettava ja sitä on vain
ymmärrettävä.
Saattaa hyvinkin
olla, että myös Helsingin Suomalaisella klubilla sallitaan naisten tuleminen
jäseniksi. Eihän se mikään katastrofi todennäköisesti ole ja sopii jopa kysyä,
onko sillä edes mitään merkitystä, ainakaan lyhyellä tähtäimellä.
Mikäli se sen
sijaan osoittautuu katastrofiksi, on miesten syytä kerätä kamppeensa ja
perustaa uusi klubi.
Joka tapauksessa
tuon asian päättäminen on kokonaan klubin jäsenten oikeus ja asia, jonka ”oikeasta”
ratkaisemisesta ei voida päättää missään totalitaarisessa
sukupuolituomioistuimessa.
Niin kauan kuin liberaaleja
periaatteita edes hiukan kunnioitetaan, täytyy olla oikeus perustaa ja
ylläpitää myös sellaisia yhdistyksiä, joiden jäsenyys on jollakin tavoin
rajoitettu. Niitä voi olla vaikkapa vain miehille, naisille, lapsille, koiranomistajille,
purjehtijoille, vanhuksille ja niin edelleen.
Tämä on se suuri
periaatteellinen oikeus, ei sen sijaan oikeus tulla mihin tahansa vieraaseen, luostariin,
keittiöön tai luostariin omine sääntöineen. Sellainen kuuluu Orwellin
maailmaan.