Ylpeydestä ja tyhmänylpeydestä
Kun maailma taas
täyttyy yksiäänisestä oman erinomaisuuden hymistelystä, saattaa olla
sopimatonta problematisoida asiaa. Siksipä sen teenkin.
Tarkoitan tässä
nyt erityisesti ylpeyttä –pride- jota
perinteisesti pidetään kaikkien paheiden äitinä ja alkulähteenä. Ymmärtääkseni
tämä näkökanta on ominainen etenkin ja aivan erityisesti itäiselle kirkolle,
joita taitaa jo olla useitakin.
Itse kukin
muistanee Dostojevskin kehotuksen: ”Nöyrry, ylpeä ihminen”. Se ei kaipaa erityisiä
perusteluita ainakaan uskovaiselta, onhan raamatussa varsin selvästi todettu: ”Jumala
on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon”.
Moderni maailma
toki viis veisaa raamatun sanasta, mutta mitäpä sanoikaan Leo Tolstoi, joka
yritti löytää tuon kirjan sekavuuksien takaa sen ihan oikean ja yksinkertaisen Kristuksen opin. Tolstoi näki ylpeydessä
mielettömän yrityksen nostaa itsensä muiden yläpuolelle.
Yleensä ihmiset
ymmärsivät, että se oli tyhmää. Sen sijaan he eivät ymmärtäneet, että yhtä
tyhmää oli nostaa oma perheensä muiden yläpuolelle ja suurin mahdollinen
tyhmyys oli oman kansan korottaminen yli muiden. .. Antiikissa tällaisen
asenteen nimityksenä olisi ollut superbia,
ylimielisyys, venäjäksi vysokomerie.
Mutta sanalla ylpeys saatetaan itse asiassa tarkoittaa
montaa asiaa. Venäjässä ovat erikseen sanat gordost
ja gordynja, jotka voisi kääntää
ylpeydeksi ja ylpeilyksi. Edellinen voisi tarkoittaa –jos niin halutaan-
tervettä itsetuntoa ja läntinen traditio pitääkin sitä asianmukaisena.
Mutta kuten
ylevän ja naurettavan välinen raja on vain askeleen mittainen, niin on myös
ylpeyden ja ylpeilyn välillä. Tässä kyse ei edes ole uskonnosta. Antiikin
maailmassa ylpeys tarkoitti röyhkeyttä, joka ilmeni yrityksenä tunkeutua
sellaiselle paikalle, jota ei ansainnut.
Tuomas
Akvinolaisen käsityksissä ylpeys on kohtuutonta itsensä korottamiseen
pyrkimistä (immoderatum excellentiae
appetitum). Silloin ihminen joko luulee itsestään liikoja tai pyrkii
olemaan jotakin, jota ei ole. Itseään ylistävät fariseukset kaiketi kuuluvat
tähän kategoriaan, ovat olevinaan.
Vastakohta,
pienisieluisuus (pusillanimitas) on
toki synti sekin. Tässä, kuten kaikkialla on kohtuus se, joka on tavoiteltavaa ja kiitettävää. Mutta sehän se
vaikeaa onkin, kun sille ei ole selkeitä rajoja eikä sääntöjä.
Ymmärrän, että
postmodernismille ei mikään ole sinänsä eli olemukseltaan yhtään mitään ja että
kyseinen sielunsairaus vaatii itselleen oikeutta määritellä kaikki asiat mielensä
mukaan. Tätähän se tyhmänylpeys teettää.
Länsimaisen ja
etenkin itämaisen perinteen mukaan on kuitenkin syytä lähteä siitä, että
jossakin vaiheessa ylpeys paisuessaan muuttuu tyhmänylpeydeksi, jossa
naurettavuus kohtaa häpeämättömyyden ja joka ansaitsee pikemmin ylenkatsetta
tai sääliä, kuin arvostusta.
Kun tarkastelemme
aikamme ilmiöitä, tuntuu tämä lähtökohta minusta viisaalta ja kohtuulliselta.
Länsimaiselle ja etenkin amerikkalaiselle perinteelle ominainen pyrkimys viedä
kaikki asiat äärimmäisyyksiin saakka, merkitsee silloin niiden turmelemista ja
muuttamista hyveistä paheiksi.
Tämän käänteisen
alkemian prosessin voimme tunnistaa yleensä kaikissa massatapahtumissa, joissa
syntyy ihmislauma. Laumalla, kuten
tiedetään, on omat ominaisuutensa, joista ehkä merkittävin on se älyllisen ja
moraalisen tason lasku, joka syntyy siitä, että oma vastuu ja järki ulkoistetaan
nimettömälle lajitoverien massalle.
V.A. Koskenniemi
runoili asiasta aikoinaan:
Mi huuto ja hurraa kadulla kajaa?
-siellä tyhmyys aasinvaljaissa ajaa.
Siinä
hurraavassa joukossa voimme varmuudella löytää paljon sitä itseään
tyhmänylpeyttä, josta ajattelijoilla oli tapana varoittaa ennen postmodernismin
evankeliumin tuloa.
On pakko sanoa,
että pääministerin, kirkon ja valtion virastojen osallistuminen
karnevaalikulkueeseen on jo sinänsä nauruhermoja kutkuttava asia. Ehkä vielä
hullummaksi menee, kun suomalainen kankaita valmistava liikeyritys nuhtelee
julkisesti ja tätimäisen hurskaasti jotakin valtiota sen harjoittamasta
politiikasta.
Totalitaariselle
ajattelulle on ominaista yksitasoisuus. Sen maailmassa ei ole erikseen julkista
ja yksityistä, henkilökohtaista ja poliittista, liikeasiaa ja hallintoa,
politiikkaa ja uskontoa. Ihmisoikeudet eivät sen mukaan ole mielipidekysymys
edes tulkintansa puolesta, vaan kiveen hakattua totuutta, jota ei edes saa
lähestyä älyllisestä näkökulmasta.
Oletan toki,
että laumakokemus on yleisesti ottaen palkitseva. Tunnettuahan on, että niin
sanottu aivojen heittäminen narikkaan aiheuttaa monille euforisen olon.
Toki jo vanha ja
kunnianarvoisa utilitarismi kehotti antamaan kaikille toiminnoille arvoa sen
mukaan, missä määrin ne toivat harjoittajilleen mielihyvää.
Mikäli siis
tyhmänylpeilyyn osallistuminen, vaikkapa fariseusten joukossa istumalla tai kaikkea
mahdollista suvaitsemalla ja kiittämällä tuntuu palkitsevalta, ei asiasta ole
valittamista ainakaan utilitaristiseen tuomioistuimeen.
Ehkä jossakin
kohden sentään saavutetaan tien pää ja silloin todennäköisesti ymmärretään jo
itsekin, että ollaan jo monessa suhteessa kaukana naurettavuuden ja
kohtuuttomuuden alueella.
Vai ollaanko
siellä jo?