Suuren totuuden aika
Leena Sharma, Ikuiset ystävät. Suomen ja Neuvostoliiton
kulttuurisuhteet sotien jälkeen. SKS 2018, 243 s.
Suuri, uransa
huipulla oleva ja koko maailman ylistämä Stalin tapasi suomalaisen
kulttuurivaltuuskunnan Kremlissä 8.10.1945. Kohtaaminen oli erittäin
mielenkiintoinen ja käydyt keskustelut tallennettiin muun muassa Stalinin
arkistoon.
Stalinin
suhtautuminen äskeisen vihollismaan edustajiin oli todella erikoista. Kyseessä
oli todellinen goodwill-offensiivi.
Kansojen isä
tarjoutui omasta aloitteestaan pidentämään Suomen sotakorvausten maksuaikaa ja
kantoi huolta äskeisen vihollismaan työläisten, talonpoikien ja älymystön
toimeentulosta. Koston sijasta generalissimus halusi taltuttaa porvarillisen nationalismin
ystävyydellä.
Vuosisataisnerolla
oli toki omat syynsä jalomielisyyteen, mutta silti hänen esiintymisensä
nimenomaan suomalaisten suuntaan oli hyvin merkillepantava.
Olen pohdiskellut
asiaa muussa yhteydessä, joten en tee sitä tässä. Tässä kiinnitän vain huomiota
siihen, mitä Stalinin kerrottiin sanoneen. Sharma näyttää perustavan versionsa
paikalla olleiden suomalaisten kuvauksiin, jotka jättävät erään kiintoisan
yksityiskohdan Stalinin puheesta pois.
Stalin nimittäin
kehui Suomen kansaa. Venäläiset eivät pitäneet suomalaisista siksi, että he
sattuivat olemaan naapureita. He pitivät heistä siksi, että suomalaiset olivat
kyvykäs ja työteliäs kansa. Suomalaiset asuivatkin luoja (=piru, черт) ties missä, mutta olivat kuin
olivatkin saaneet rakennetuksi valtakunnan suolle ja metsiin.
Mutta ei siinä
kaikki: belgialaisia pidettiin yleisesti hyvin sivistyneenä kansana, kun taas
suomalaiset monen mielestä olivat puolijunttia kansaa (poluhutorski narod/ полухуторский народ) sanoi Stalin viitaten niin
sanottuun huuttoritilaan eli
yksittäistilaan, jollaisilla venäläisen käsityksen mukaan asui lähes
metsäläisiä, joille ryhmäkylänkin kehittynyt sosiaalinen miljöö oli vieras, suurkaupungin
modernisuudesta puhumatta.
No, siitä huolimatta
belgialaiset antautuivat hyvin pian saksalaisille, kun nämä hyökkäsivät. Jos
heidän maassaan olisi sen sijaan asunut suomalaisia, olisivat asiat menneet
aivan toisin, totesi Stalin, joka tietenkin hyvin muisti Suomen rintaman
kokemukset.
On syytä katsoa,
että generalissimuksen antama, varsin merkittävä tunnustus, oli vilpitön.
Olivathan suomalaiset sen kalliisti ostaneet. Mutta viittaan tässä nyt toiseen
asiaan.
Ainakaan minun
tietääkseni tuo suomalaisten ja belgialaisten rinnastaminen, jonka Stalinin
arkisto tuntee, ei tullut esille, kun valtuuskunnan jäsenet kotimaassaan kertoivat
johtajan vastaanotosta. Sehän oli hieman sopimatonkin tölväistessään yhtä
kansaa, mutta myös suomalaisten kannalta arkaluontoinen leimatessaan heidät
metsäläisiksi tai ainakin melkein.
Muistakaamme
nimittäin, että suomalaiset olivat jo puolen vuosisadan ajan ylpeilleet aivan
erityisesti korkealla kansansivistyksellään, joka ilmeni erityisesti lukutaitona.
Venäläiset olivat tässä palvelleet kielteisenä vertauskohtana.
Toinen asia oli,
että Stalin aivan selvästi ja vastaansanomattomasti kiitti suomalaisia heidän
sotilaallisen suorituksensa johdosta. Rauhan nimiin vannovalle kulttuurivaltuuskunnalle
tällaisen täytyi olla myrkkyä.
No, eihän siinä
nyt mitään suurta vahinkoa tapahtunut, mikäli tapahtuneesta keskustelusta ei
raportoitu aivan virheettömästi. Se kaikkein suurin teema tapaamisessa kai
sentään oli ollut sen korostaminen, ettei Neuvostoliitto halunnut kostaa, vaan päinvastoin
vakuuttaa suomalaiset siitä, että ystävyys oli aivan mahdollista ja nimenomaan
heidän tavoitteenaan. Tämä sitten taas auttaisi hävittämään nationalismin,
minkä jälkeen… Mutta tämä vie jo aiheesta syrjään.
Yuval
Harari-niminen kirjoittaja on maalaillut lähihistoriasta kuvan, jonka mukaan
maailmassa oli kolme kilpailevaa totuutta ennen toista maailmansota, kaksi sen
jälkeen, yksi kylmän sodan jälkeen eikä nykyään enää yhtään…
Elämme siis
totuuden jälkeistä aikaa. Näin ei ollut vuonna 1945. Silloin totuuksia oli
kaksi ja käynnissä oli kova kilpailu siitä, kumpi oli toista suurempi.
Oman puolensa
militantit eivät kavahtaneet käyttää myös valhetta oman totuutensa ajamiseen. Olihan
kyseessä absoluuttinen, mittaamattoman arvokas päämäärä, jonka hyväksi mitkään
uhraukset eivät voineet olla liian suuria.
Niinpä totuuden
venyttäminen, tarkoitushakuiset ylitulkinnat ja hankalista asioista
vaikeneminen olivat aivan sallittuja. Käytännössä hyväksyttiin tarvittaessa
suoranainen valehtelu ja sensuuri. Tämähän osoitti vain periaatteellisuuden
korkeaa tasoa, etenkin ns. edistyksen puolella.
Totaalisen sodan
jälkeen on helppo ymmärtää ihmisillä olleen valmiutta tällaiseen
mustavalkoajatteluun. Silloin oli todella tilausta voittaa epäinhimilliset
viholliskuvat ja kohdata entinen vihollinen normaalilla, inhimillisellä
tasolla.
Selvää myös oli,
että tämä luonnollinen tarve haluttiin valjastaa poliittisen
tarkoituksenmukaisuuden palvelukseen ja siinä myös onnistuttiin. Entisiä
upseereitakin oli näkyvästi mukana uutta ystävyyttä rakentamassa, mikä oli
hieno ja merkillepantava asia.
Suomalaisen
yhteiskunnan onnistuneen siilipuolustuksen tarina tunnetaan, joten ei siitä
enempää. Kahden kilpailevan totuuden taistelussa porvarillinen vei pitemmän
korren hymykampanjoista huolimatta. Yksi syy taisi olla suomalaisten jostakin
syystä allerginen suhtautuminen kaikkeen propagandalta haisevaan. Sodan aikana tämä
oli koskenut myös omaa propagandaa.
Kun Suomen
Akatemiaa yritettiin perustaa poliittisesti korrektiin malliin, torjui Paasikivi
yrityksen tylysti ja kun SNS yritti valheidentorjuntakampanjaa, se taisi pudota
omaan kuoppaansa. Neuvostoliiton sotapropaganda oli aikoinaan ollut sen
tasoista, että ainakin yksi sukupolvi oli saanut rokotuksen sitä vastaan. Sen
jälkeen oli turha enää jatkaa.
Suuret ikäluokat
olivatkin sitten toista maata. Taistolaisuuden historia on kerrottu jo moneen
kertaan, mutta Sharman kuvaus on silti lukemisen arvoinen. Itse asiassa tuntuu
siltä, että nuo ajat ja niiden opetukset ovat jo häipyneet nykyisen
journalistisukupolven mielestä ja se alkaa olla valmis kokemaan historian
uudelleen, kuten sen unohtaneet aina tuomitaan tekemään.
Mielestäni
Sharman kirja edustaa poikkeuksellisen korkeatasoista journalismia, etenkin ollakseen
meidän aikamme tuote. Aikanaan nuo suuremman
totuuden puolesta valehtelevat soturit useimmiten todella uskoivat olevansa
tekemässä jotakin aivan suurenmoista.
Joku Musta kirja on henkisen tasapainonsa
säilyttäneen nykylukijan silmissä joko säälittävää tai pöyristyttävää
idiotismia, mutta kerran asia oli toisin.
Sitä paitsi
muuan Johan Bäckman on melko hiljattain julkaissut tuon teoksen uudelleen eikä
kyseessä ole mikään camp-huumori.
Tällaisella tapahtumalla ei nyt toki ole mitään yleisempää kantavuutta, mutta
aikakautta tarkkaillessa on syytä kuunnella myös niin sanottuja hiljaisia
signaaleja.
Entä mitä voi
sanoa sellaisesta suhtautumisesta totuuteen, jonka voi tänä päivänä löytää
sellaistenkin tahojen julkaisuista, jotka ilmeisesti haluavat itseään
pidettävän vakavasti otettavina?
Mainitsen vain
professori Tapio Puolimatkaa vastaan nostetun ajojahdin, jossa tunteet
näyttävät menneen niin kuumiksi, ettei enää ole välitetty edes siitä, että kuka
tahansa normaalijärkinen lukija voi vakuuttua arvovaltaansa korostavien argumenttien
falskiudesta: (https://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitus/Sananvapaus-on-my%C3%B6s-eri-mielt%C3%A4-olevilla/1240836
).
Leena Sharman
kirjan suuri ansio on, että se, ennakkoluulottomasti luettuna, pystyy
vapauttamaan meidän aikakautemme omahyväisyydestä ja auttaa meitä ymmärtämään myös
oman aikamme falskiutta, silloin kun sitä tarjotaan ja se tapahtuu yhä
julkeammin.
Silloin kerran
vastakkain oli, tai väitettiin olevan kaksi totuutta, monen mielestä nykyään ei
sitten ole yhtään. Niinpä kiusaus valehteluun, sen pienemmän, banaalin totuuden
uhraaminen suuren asian takia voisi tänään olla jopa entistä suurempi.
Sitä
kavahtakaamme.