Purjelaivojen uusi tuleminen
Pietariin mennessä tulee
ensimmäisenä urbaanina alueena vastaan Lahtan
kaupunginosa, ellei Siestarjokea lasketa, sehän kuuluu ns. kurortnyi rajoniin.
Saapumisen Lahtaan huomaa
viimeistäänkin siitä liekin näköisestä talosta, joka on Euroopan korkein
pilvenpiirtäjä. Mihin sellaisia tarvitaan, en tiedä. Ehkä siihen, että ihmiset
ihmettelisivät, miten tuohonkin on ollut varaa ja halua syytää rahaa. Siinä
tapauksessa kyseessä voisi olla jonkinlainen sijoitus näyttöarvoon ja siis
imagoon, joka lienee nykyään sitä todellisinta varallisuutta.
Joka tapauksessa aivan tämän talon
naapurissa sijaitsee telakka, jolla on jo muutaman vuoden ajan rakennettu
linjalaivaa, siis purjelaivakauden taistelulaivaa. Kyseessä on 1:1 replika
Pietari Suuren aikaisesta 54 tykin sotalaivasta nimeltä Poltava. Se tehdään vanhaan tapaan, lähinnä lehtikuusesta. Toki
jonkin verran uutta tekniikkaa käytetään, mutta valmiina siitä tulee kolmensadan
vuoden takaisen edeltäjänsä tarkka kopio.
Moni varmaan kysyy, mihin
tällaistakin oikein tarvitaan ja osittain vastaus saattaa olla sama kuin tuon
pilvenpiirtäjän kohdalla. Historian elävöittäminen on kuitenkin myös laivan
tehtävänä, toisin kuin talon.
Itse asiassa kyseessä ei ole
ainutlaatuinen projekti. Parhaillaankin seilailee maailman meriä Pietari Suuren
aikaisen fregatti Shtandartin kopio,
tosin hieman alkuperäisestä pienennetty versio, joka on meilläkin usein käynyt.
Onhan meillä käynyt myös ruotsalainen
Itä-Intian kävijä Götheborg, mahtava,
58-metrinen kopio 1700-luvun laivasta, joka todella myös teki samanlaisen purjehduksen
kuin esikuvansa. Oli se aikoinaan myös vastaava Finland-niminen laiva.
Maailmalla näitä siis on. Mikäli
samaan joukkoon hyväksytään modernit purjelaivat, paisuu se aika suureksi,
kuten Tall Ships’ Racessa voidaan
nähdä. Aikamoinen mastometsä oli Kotkassa ja varmaan Turussakin viime kesänä.
Hyvin monet maailman maat ovat
panostaneet purjelaivoihin. Suomi on poikkeus sikäli, ettei meillä ole
rakennettu raakapurjeisia valtamerialuksia. Kahvelipurjeisia kuunareita,
jaaloja, jahteja ja kaljaaseja kyllä riittää. Ja kyllähän sellaisillakin
tuotiin maahamme monet suola- ja kahvisäkit aikanaan niin Välimereltä kuin
Etelä-Amerikasta.
Mutta eipä meillä enää ole Suomen joutsenen tapaista laivaa
purjehtimassa maailman meriä ja kertomassa ilosanomaa kaukaisesta pohjolan
maasta, jolloin, kuten laulussa kerrottiin:
sai kuulla maailma kummakseen
miten täälläkin taistellaan,
hyvän, kauniin, oikean voitollen
ilojuhlina riemuitaan!
No. Taidetaanhan meistä nykyään
tietää jo kylliksi muutenkin. Olihan se Joutsen
aika suurellinen paatti pienen valtion rahoitettavaksi. Mutta sopi se hyvin
imagoomme joka tapauksessa. Meillähän ilmeisesti oli jonkin aikaa maailman
suurin purjelaivasto.
Tämä taisi olla etupäässä
ahvenanmaalaisen Gustaf Erikssonin ansiota, hän kun osteli halvaksi käyneitä
mahtavia tuulennaukujia, jotka sitten purjehtivat pitkiä pasaatituulten
reittejä esimerkiksi Australiaan.
Asianharrastajat maailmalla
tuntevat nämä vaiheet ja sitäkin oudommalta kai vaikuttaa, että nykyään meillä
ei ole mitään perinnepurjelaivaa.
Sitä paitsi perinteemme ulottuvat
paljon viime vuosisataa pitemmälle. Toki niitä pitkän linjan purjehtijoita oli
jo 1700-luvulla ja merta kynnettiin jo aiemminkin. Rannikon kaupungit, jotka
nyt ovat kovin vaatimattomia, saattoivat varustaa todellisia laivastoja.
Tällaisiahan oli Uudellakaupungilla,
Raumalla ja muilla Pohjanlahden rannikon kaupungeilla aina Ouluun saakka. Mutta
oli niitä muillakin.
Loviisan vierassatamassa,
suola-aittojen seassa on pieni, mutta kiinnostava merimuseo, joka kertoo tämän
kaupungin varsin maineikkaasta merihistoriasta. Erityisen kirjasen museo on
julkaissut niistä, jotka purjehtivat Kaukoitään ja sieltä edelleen Venäjän
Amerikkaan eli Alaskaan.
Loviisan merenkulun myöhempää suuruutta edustaa Ragnar Nordström, jonka tarina osoittaa, ettei merenkäynti välttämättä tee ihmisestä juuretonta kosmopoliittia.
Loviisan merenkulun myöhempää suuruutta edustaa Ragnar Nordström, jonka tarina osoittaa, ettei merenkäynti välttämättä tee ihmisestä juuretonta kosmopoliittia.
Mutta tuo Amerikan-vaihe, joka
liittyi suuriruhtinaskunnan aikaan, on mielestäni kiinnostavin. Monet
suomalaisetkin seilasivat kaukaisille merille saalistamaan valaita ja hylkeitä,
joista saatiin sen ajan öljyä –valaistukseen.
Se oli kovaa elämää ja juuri siihen
elämänpiiriin liittyy myös Jack Londonin romaani Merisusi. Siihen liittyy myös Rudyard Kiplingin Laulu kolmesta hylkeenpyyntialuksesta,
jonka Yrjö Jylhä on iloksemme suomentanut teokseen Hallitse Britannia! Kehotan
tutustumaan siihen. Kipling kertoo, miten Venäjä koetti suojata rantojensa
rikkauksia ulkomaalaisilta:
Laki moskoviitin on ankara,
tuho uhkaa sen uhmaajaa
Hänen Sumuisen meren saariltaan
ei hylkeitä pyytää saa.
Jenkit ja monet muut uskaliaat
kiellon rikkojat saivat mädäntyä Vladivostokin tyrmässä ja syljeskellä hampaitaan
keripukin kourissa. Suomalaiset olivat kuitenkin erikseen.
Tämä johtui tietenkin siitä, että
kuuluimme samaan valtakuntaan ja laivamme kantoivat siis samaa lippua kuin
venäläisetkin.
Kuten Max Engmanin kiintoisassa
kirjassa Suureen itään, kerrotaan, suomalaisia valaan- ja hylkeenpyytäjiä oli
Venäjän Kaukoidässä runsaasti, aina Kamtsarkalla saakka.
Kun maailmankuulu ex-maanmiehemme
Nordenskiöld ensi kerran saapui maihin Beringin salmen jälkeen, häntä tervehti joku
landsman Paraisilta: ”Jaså, det måste
vara herr Nordenskiöld själv, eller hur!”
Itse asiassa en muista, mitä sanoja
käytettiin, joten keksin tuon yllä olevan repliikin itse, mutta itse asian
pitäisi oleman tosi.
Suomalaisten kaukopurjehtijoiden
toiminta Kaukoidässä oli varsin vilkasta. Vladivostokin lahden kartoitti
suomalainen meriupseeri Jägerskiöld ja Vladivostokin perustamisessa kapteeni
Höökillä (капитан Гек) oli
tärkeä roolinsa, joka vieläkin siellä tunnetaan.
Mutta olihan niitä suomalaisia
merimiehiä kaikkialla. Itse Kalle Aaltonen rehvasteli:
ja kysy joka kaupungiss’
neekerien,
missä käynyt on Suomen ”boys”,
ja näytä sitten joukosta
sellainen,
jok’ ei kanssani ryypännyt ois!
Entisajan merimieselämä, ennen konttilaivojen
ja supertankkereiden tuloa, kului paljolti satamissa ja merimiehet olivatkin
ajan todellisia kosmopoliitteja, joilta yleensä myös sujui ainakin engelska ja
usein muutama muukin kieli. Rotuennakkoluuloista ei ainakaan laulujen
perusteella ollut tietoakaan, erivärisellä seuralla sen sijaan kerskailtiin.
Mutta nyt ei taida Suomen lippua
enää juuri löytää Itämerta kauempaa? Short
Sea-yhteydet pelaavat hyvin Euroopan satamista eikä meillä kohta ole edes
kotimaisia Ruotsin- tai edes Viron laivoja.
Kuitenkin maamme on riippuvainen
merenkulusta ja taitaa meriklusteri teollisuudessakin menestyä kohtalaisesti.
Sen sijaan tietoisuutemme
merellisestä menneisyydestä tuntuu hyvin heiveröiseltä. Olisikohan siinä asia,
johon kannattaisi panostaa? Harvalla
maalla on yhtä hienoa merihistoriaa, mutta eipä sitä kansainvälisessä seurassa,
esimerkiksi Tall Ships’ Racessa huomaa!
Purjelaivasäätiön Helena on söpö ja varmaankin hyvä
purjehtija, mutta entäpä, jos meillä olisi ihan oikea purjelaiva? Pieni
fregatti tai edes priki? Brigantiini? Eikö John Nurmisen säätiö ole asiasta innostunut?
Entä Ilkka Herlin ja Koneen säätiö? Purjevoimaa puhtaiden merien puolesta?
Siinä ilmaiseksi hyvä tunnus!
Vai onko se vain niin, ettei ole
asiasta innostuneita ihmisiä? Jos meillä oli varaa 1700-luvulla rakentaa pilvin
pimein komeita purjelaivoja, niin ehkä nyt tänäkin päivänä voisi köyhä
maa-parkamme, ponnistuksensa yhdistämällä, saada aikaan edes yhden?