Se toinen
Venäjä
Ihmisaivot ovat
varsin suorituskykyinen laitos, mutta niillä on suuri taipumus hakeutua
kaikkein yksinkertaisimpiin ratkaisuihin ja näkemyksiin. Eloonjääminen on
luultavasti vaatinut juuri tätä.
Joka tapauksessa
hätkähdyttää yhä uudelleen, kun ns. sivistyneet ihmiset päästävät suustaan
aivan uskomatonta soopaa, jota ei odottaisi enää kehittyneimpien
lastentarhalaistenkaan vakavissaan puhuvan. Tuhatvuotinen historian jakso
saatetaan kuitata yhdellä tai toisella sanalla, miljardien ihmisten asuttama
manner esittää parilla sanalla ja niin edelleen.
Joskushan
käytäntö sanelee, että niin on syytäkin tehdä mielenkiinnon kohdistamiseksi tiettyyn
asiaan, mutta kun sattuu niinkin, että nuo ”nerokkaat” syllogismit otetaan ihan
tosissaan…
Esimerkki
tuollaisesta valtavasta suureesta on Aasia, joka vielä sata vuotta sitten
leimautui toivottoman pysähtyneeksi julmien ja takapajuisten perinteiden
maanosaksi. Siellä kukoisti valtiollisella tasolla despotia ja kansojen syvissä
riveissä taikausko, segregaatio ja järjettömien luontokappaleiden palvonta.
Johtopäätökset olivat helppoja.
Toki poikkeus
säännöstä oli nopeasti ”eurooppalaistunut” Japani ja entusiastit osasivat
arvostaa myös idän uskontojen ylevää eetosta. Mutta he olivat pieni ryhmä.
Kun puhuttiin
Aasiasta yhtenä kokonaisuutena, jäi eksoottinen irrationalismi ja loputon
tehottomuus helposti päällimmäiseksi, yhdessä monen muun kielteisen asian
kanssa. Rotuajattelun tultua muodikkaaksi, oli helppo selittää aasialainen
ala-arvoisuus jopa rodun avulla. Siitähän mekin saimme osamme.
Nyt osat ovat
vaihtuneet. Aasia on yhä selvemmin maailman talouden todellinen keskus ja sen
väestön voidaan todeta älykkyystesteissäkin systemaattisesti saavan parempia
tuloksia kuin eurooppalaiset.
Aasian maissa on
kuitenkin tyypillistä, että länsimaalaistyyppinen poliittinen järjestelmä ja
valistuksen perua olevan ihmisoikeusajattelu eivät ole merkittävässä asemassa.
Kullakin maalla on perinteensä, joiden vaikutus on suurempi kuin sen
eurooppalaisen tuontitavaran, jolla vielä hiljattain oli sattuneesta syystä
paljon prestiisiä, mutta jota koko ajan arvostetaan yhä vähemmän.
Ei tietenkään
ole olemassa yhtä ja ainoaa aasialaista perinnettä. Sellaista ei itse asiassa
ole Euroopassakaan. On tai on ollut niin Tšingis-Kaanin ja Tamerlanin Aasia kuin
Buddhan ja Jeesuksen Aasia, kuten on ollut Hitlerin ja Pyhän Fransiskuksen
Eurooppa ja kveekarien ja orjanomistajien Amerikka.
Tuskinpa on
maata, jonka historiaan eivät kuuluisi niin suuret humanistit kuin raakalaismaiset
konnatkin. Kullakin maalla on useampia traditioita, eikä missään ole
kiinninaulattu sitä järjestystä, jota ne maailman tappiin saakka noudattaisivat.
Venäjällä, kuten
Saksassa maan suuruus ja sotilaallinen voima muodostuivat joissakin vaiheessa
pakkomielteeksi. Mihail Bakunin puhui ”ruoskasaksalaisesta keisarikunnasta” ja
sen ideaalityyppisestä edustajasta, preussilaisesta upseerista, joka oli ”luonteeltaan
orja ja kutsumukseltaan pyöveli”.
Hän kauhistui
sitä, että saksalaiset saattoivat pitää suurena kunnianaan sitä, että pystyivät
tappamaan ja orjuuttamaan muitakin. Maanmiehistään venäläisistä hänellä toki
oli parempi käsitys.
Mutta toki myös
saksalaisilla oli toinenkin, paljon sympaattisempi traditio. Kyseessä ei ollut
vain laiska ja saamaton nahjus, Der deutsche Michel (ks. Vihavainen: Haun
michel tulokset ), vaan se
humanismi, jonka suurena aloittajana pidetään Goethea.
Saksalaisten
raakalaismaisuudesta emme nykyään enää huolta kanna. Itse asiassa tuo
itsesyytösten ja ikuisen katumuksen riivaamaa Michel on paljon rasittavampi ja
ehkä vaarallisempikin tyyppi.
Venäjällä sen
sijaan on taas päässyt ylimmäksi se chauvinistis-masokistinen traditio, jonka
kohtaamme myös suurissa 1800-luvun romaaneissa. Nyt se vain toistuu
karikatyyrinä Putinin ja hänen joukkueensa henkistä tasoa heijastaen.
Kuitenkin kaikki
oli jo taas kerran menossa toiseen suuntaan ja vielähän se joskus meneekin.
Kuten Alexander Yanov (ks. Vihavainen: Haun
yanov tulokset ) on arvioinut, venäläisen kulttuurin perinnäinen
oskillaatio eurooppalaisuuden ja karkeimman aasialaisuuden välillä tapahtuu
tietyn rytmin mukaisesti. Vastavaikutus nykyiselle suuntaukselle oin ennen
pitkää odotettavissa (ks. Vihavainen:
Haun александр янов tulokset ).
Kun ajattelen
sitä toista Venäjää, joka nyt näyttää olevan lähinnä katakombeissa, en voi olla
ajattelematta myös vanhaa ystävääni, Venäjän Tiedekatemian Venäjän historian laitoksen
pitkäaikaista johtajaa Andrei Nikolajevitš Saharovia, joka välttyi näkemästä
maansa kulttuurin nykyistä alennustilaa.
Pistän tähän
uusintana blogin, jonka aikanaan kirjoitin:
torstai 1.
syyskuuta 2022
Suuruuden
viettelys
Mauno
Koivistokin liittyi aikoinaan siihen suureen joukkoon, joka on kirjoittanut
aiheesta Venäjän idea. Siihen kehotettuna hän tiivisti kirjan
sisällön lapidaariseen lauseeseen: Venäjän ideana on olla suuri.
Kun kysyttiin, mikä oli sitten Suomen idea, hän vastasi yhdellä sanalla: selviytyminen
(vyžit).
Kun muistelee,
miten ahkerasti Venäjän ideaa noihin aikoihin etsittiin peräti valtiollisten
projektien voimin, kuulosti tuo yksinkertaistus aika huvittavalta. Toisaalta se
oli kaikessa yleisyydessään ainakin jossakin määrin tosi. Kun Venäjä jo oli
suuri ainakin pinta-alaltaan, se siis myös jo toteutti ideaansa. Mutta riittikö
se?
Kuten nyttemmin
on ilmennyt, Putinin Venäjää vaivaa suuruudenhulluus, joka ei liity pelkästään
perusteettomiin luuloihin oman merkityksen suuruudesta, vaan ilmenee myös
puuttuvan suuruuden hankkimiseen liittyvänä pakkomielteenä (venäjäksi asia
ilmaistaan mainiosti termillä manija velitšija). Sama tautihan
vaivasi aikoinaan Hitleriä (Deutschland muss ein Weltmacht,
oder überhaupt nicht sein!).
Olen varmaan jo
kiusaksi asti aina silloin tällöin kertonut siitä, miten Venäjän tiedeakatemian
Venäjän historian laitoksen johtaja, vanha ystäväni Andrei
Nikolajevitš Saharov esitteli minut eräässä kansainvälisessä
konferenssissa: tässä tulee todellisen suurvallan edustaja: hän on Suomesta!
Tässä ei ollut
mitään ironiaa. Minulle Saharov pohti asiaa usein ja tuli aina samaan
johtopäätökseen: Suurvaltaisuus (deržavnost), aseet ja sotamaine ovat
pelkkää katinkultaa. Suurvalta on se, joka kykenee takaamaan kansalaisilleen
hyvän elämän. Teillä Suomessa ei missään näy sotilaita eikä poliiseja. Se on
hyvä merkki. Nehän ovatkin pelkkiä tyhjöntoimittajia, jotka eivät tuota mitään
arvokasta.
2010-luvun
Suomi, Nokian ihmemaa ja teknologian suurvalta todella oli monessa suhteessa
imponoiva ilmiö. Eihän Venäjällä ollut mitään vastaavaa esitettävänä.
Saharov kertoi
olleensa myös Putinin historianopettajana Baikal-järvellä. Hänen käsityksensä
”kylmäsilmäisestä” Putinista ei kuitenkaan ollut hyvä ja ilmeisesti
tyytymättömyys oli molemminpuolista. Pian Putin hankki toisia
historiaeksperttejä, jotka näköjään vetosivat paremmin entisen KGB-filuurin
yksinkertaiseen sieluun.
On ilmeistä,
että avainkäsitteeksi tuli nyt suuruus ja se suuruus oli juuri sitä
suurvaltaisuutta (deržavnost), jonka tyhjyyttä Saharov, hyvä
historiantuntija, oli oppinut kammoksumaan.
Nikolai Bakukin
kertoi joskus kolmesta eri valtion kansalaisesta, jotka kukin ylpeilivät sillä,
mitä heillä valtionsa ansiosta oli. Eräälle oli ylpeyden aihe maansa rikkaus ja
hyvinvointi ja toinen korotti kunniaan kansalaisvapaudet, mutta kolmas rehenteli
sillä, että hänen hallitsijallaan oli käytössään kaikkein vahvin
väkivaltakoneisto ja hän kykeni tappamaan ja orjuuttamaan niin oman kansansa
kuin kaikki muutkin…
Ellei tarina ole
totta, on se ainakin hyvin keksitty, se non e vero, e molto ben trovato.
Tuohon kolmanteen kategoriaan kuuluvia ihmisiä näemme yllin kyllin
ympärillämme. Venäläinen, kuten jokainen muukin, haluaa olla ylpeä maastaan.
Voi olla, ettei se kykene antamaan kansalle enempää hyvinvointia kuin
vapauttakaan, mutta tuhovoimaa löytyy kyllä…
Tyhmänylpeydeksi
muuttunut kansallinen ylpeys kestää jopa nöyryytykset eivätkä mitkään
paljastukset siitä, miten rikollinen sota tuhoaa onnettomien sotilaiden ohella
aivan viattomia sivullisiakin, mene mitään säikkymättömän patriootin aivoihin.
Hänelle Venäjä on joka tapauksessa kotka, joka liitelee mittaamattoman paljon
vähäisiä naapureitaan korkeammalla. Sen uljasta lentoa eivät rienaajat kykene
häpäisemään.
Entäpä, jos
Venäjä kykenisi pakottamaan niin Ukrainan kuin muutkin naapurinsa
väkivaltaiseen komentoonsa? Millaista suuruutta tuo suurvalta edustaisi?
On pelättävissä,
että se kykenisi vain niin sanoakseni kolmostyypin suuruuteen yllä mainitussa
Bakuninin typologiassa. Andrei Nikolajevitšin unelmoiman jättiläismäisen Suomen
sijasta Suur-Venäjä taantuisi parhaimmillaankin parodiaksi 1800-luvun tsaristisesta
pakkovallan, mielistelyn, varastamisen ja ulkokultaisuuden valtakunnasta.
Niitä, joille
neuvostonostalgia antaa myös nykypäivän toimintaohjeet, ei tuollainen suuruus
ilmeisesti olisi lainkaan vastenmielistä.
Uusimmassa Foreign
Affairs-lehden numerossa kirjoittaa RAND-Corporationin tutkija Michael J.
Mazarr siitä, mikä tekee valtioista suuria (What Makes a Power Great?).
Venäjästä Mazarr
ei tässä puhu eikä kaiketi ota vakavasti ajatusta siitä, että siitä voisi tulla
suuri sanan varsinaisessa merkityksessä. Sen sijaan hän keskittyy USA:n ja
Kiinan sekä monien historiassa vaikuttaneiden suurvaltojen suuruuteen ja sen
ehtoihin. Artikkeli perustuu laajaan tutkimukseen.
Keskeisiä
ehtoja, joita suurvallan on täytettävä, on seitsemän: kansallinen kunnianhimo,
osallistumismahdollisuudet kansalaisille, yhteinen kansallinen identiteetti,
aktiivinen valtio, tehokkaat sosiaaliset instituutiot, oppimisen ja
sopeutumisen painottaminen sekä merkittävän suuri diversiteetti ja pluralismi.
Nämä tekijät
eivät ole mikään hokkuspokkus, joka sellaisenaan riittää maailmanvallaksi
pääsemiseen ja sitä paitsi ”suuret” valtiot saattavat olla pyrkimättäkin
maailmanvalloiksi, kuten Ruotsi ja Etelä Korea.
Tärkeää on myös
eri tekijöiden tasapaino ja niiden kohtuullinen määrä. Jos vaikkapa kansallinen
kunnianhimo kasvaa suhteettoman suureksi, on se varma tie romahdukseen. Ehkäpä
tämä kannattaisi myös meillä muistaa vaikkapa ”ilmastopolitiikkaa” hahmoteltaessa.
Kuten sanottu,
USA ja Kiina ovat tässä kiinnostuksen kohteena ja kirjoittajasta näyttää siltä,
että Kiina yllättävän hyvin täyttää myös nämä suuruuden ehdot. USA sen sijaat
saattaisi tarvita suorastaan uuden kansallisen projektin päästäkseen taas
vauhtiin.
Mikäli
ajatellaan Venäjää, joka tässä kirjoituksessa siis mainitaan vain uhkana, sen
valitsema käskytyksen ja repression politiikka näyttäisi palvelevan huonosti
pääsyä todellisen suuruuteen.
Venäjältä taitaa
puuttua myös yksi hyvin tärkeä edellytys: aktiivinen, julkisista asioista
kiinnostunut eliitti, joka edustaa laajempia yhteisuntakerroksia ja liittyy
niihin sosiaalisen liikkuvuuden kautta.
Mitäpä sanoakaan
Venäjän instituutioiden tehokkuudesta ja pluralismista? Tuo jälkimmäinen kyllä
on RAND:in tutkimuksessa käsitetty ilmeisen laajasti, sillä jopa Japanissa
mainitaan olleen sitä merkittävästi.
Venäjän
nykyinen, demokratiaa simuloiva järjestelmä ei tutkimusten mukaan nauti kansan
luottamusta. Luottamus henkilöityy vallan huipulle. Neljä viidesosaa Venäjästä
on riippuvaista vallasta eli käytännössä presidentistä ja tottelee häntä ja
luottaa vain häneen.
Tämä saattaa
olla autoritaarisen hallitsijan kannalta ihannetila, mutta se on samalla myös
jarru pyrittäessä kohti sellaista tulevaisuutta, jossa maa kykenee ottamaan
vastaan uudet haasteet ja nousemaan kansojen joukossa ihaillulle kunniasijalle.
Ellei nyt sitten
kunniaksi riitä pelkästään se, että hallitsee sellaisia voimia, jotka kykenevät
toimimaan kaikkien muiden pyöveleinä ja orjuuttajina.