Katumattomat
Yöpöydän lokerosta löytyi tässä yllättäen muuan joskus
kesken jäänyt kirja ”On ylpeiltävä eikä
kaduttava!”
(Gorditsja a ne kajatsja! Pravda o stalinskoj epohe).
Kirjoittaja on muuan Juri Žukov ja
kustantaja Eksmo /Jauza(Moskova 2011, 251 s.)Kirjan sisältö on juuri otsikon
mukainen eikä houkuttele tuhlaaman aikaa lukemiseen.
Yllättäen huomaan, että kirjoittaja
joka tapauksessa oli kuulunut Tiedeakatemian Venäjän historian laitoksen
henkilökuntaan myös suuresti arvostamani Andrei Saharovin kaudella. Mutta
olihan siellä monenlaista näkemystä silloinkin, suomalaisten hyvin tuntemasta
Gennadi Kumanjovista lähtien. Se oli niin sanottua moniarvoisuutta.
Ei kukaan pakottanut ottamaan
stalinisteja vakavasti. Ei tiedeakatemian ”Nauka” -kustantamo tätäkään
sepustusta julkaissut.
Mutta tämä kirja, joka tyypilliseen
tapaan oli ilmestynyt 3500 kappaleen painoksena, ei tässä nyt ole aiheena. Ei
myöskään Venäjän kansa tai kansakunta, jolle Solženitsyn oli antanut suuren
moraalisen parantumisen ohjelman: katumus ja itserajoitus.
Sitähän on sitten pilkattu
kaikkialla lännessäkin: nuo käsitteet liitettyinä modernisaatioon
-stalinismilla tai ilman- ovat jostakin kaukaa muinaisuudesta, luultavasti
keksitystä maailmasta eikä koko moderni yhteiskunta kestäisi niiden ottamista
tosissaan: ”itserajoitus”???
Nykyaikaa oli tuollaisen
raamatullisuuden sijaan rajoittamattomuus talouskasvun, monikulttuurin ja
konsumerismin alalla, ylikansallinen massakulttuuri ihmiskunnan uutena
saavutuksena ja naisen korottaminen yhteiskunnan, kulutuksen, markkinoinnin, valtion
ja historian keskipisteeksi
Kaikissa länsimaissa oli kyllä
omaksuttava itseinho ja itseruoskinta, joiden aiheiksi kelpasivat aina historian
patriarkaalisuus, rasismi, kolonialismi ja holokausti, olipa kansa ja sen
historia mikä tahansa. Poikkeuksellinen historiallinen tie, kuten Suomella oli
vain jotenkin väännettävä yhteiseen muottiin.
Yhdysvallat ja niiden historia ja
nykyisyys muodostivat nyt uuden normaalin ja jokaisessa maassa edistykselliset
tahot saivat tehtäväkseen selittää, millä tavalla amerikkalaisuus ja sen
ihanteet toteutuivat niissä ja niiden historiassa.
Tilanne oli -ja on- jokseenkin sama
kuin keskiajalla, jolloin ajatus totuuden etsimisestä tieteen tehtävänä olisi
ollut rienaava. Sen sijaan oli logiikan asein selitettävä miksi totuus eli
ilmoitus toteutuu kussakin erityistapauksessa tietyllä tavalla. Itse totuus kun
voitiin tuntea vain Jumalan ilmoituksesta eikä kilpailevaa totuutta voinut
olla.
Niinpä olemme saaneet todistaa
toinen toistaan hullukurisempia näytelmiä, kun Suomen kansan osallisuutta
holokaustiin, sen vastuuta kolonialismista ja menneen maailman
patriarkaalisuutta on ”kritisoitu” täysin vakavalla naamalla ja koko
kansakuntaamme patisteltu historiaamme katumaan. Kirsikkana kakussa ovat
yritykset siirtää Suomi myös toisen maailmansodan voittajien leiriin.
Katuvaisen herrasmiehen hahmo on
tässä maailmassa jo klassinen luomus ja ilmeni puhtaana jo 1800-luvun
Venäjällä. Nyt kyse on jo hallitsevasta joukkoilmiöstä, jonka ulkopuolelle jäänee
monessa maassa jo vähemmistö. Ainakin toista mieltä olevat harvoin uskaltavat
kertoa mielipidettään.
Naiset ovat tälläkin alalla johtava
voima, ja heillehän tämä rooli erityisen hyvin soveltuukin. Yleisen mielipiteen
vastustaminen ei perinteisesti ole heidän vahva lajinsa, mille lienee olemassa
biologiset perusteet.
Ne asiat, joita ennen muuta ja
kritiikittömästi on kaduttava, tuli jo lueteltua. En tiedä, miten moni oikeasti
saa puserrettua itsestään aitoa syyllisyyden tunnetta historiamme kolonialismin
(terva!), imperialismin, rasismin, antisemitismin tai patriarkaalisuuden takia.
Mikäli se onnistuu, pitänee tapahtumaa arvostaa onnistuneena jesuiittakoulun
hengellisenä harjoituksena. Kyvystä ymmärtää historiaa voi sen sijaan antaa
nollan.
Historiaa hyvin tuntevat, kuten
muuan kansanedustaja, ovat näistä asioista puhuneet mahdollisimman
suorasanaisesti ja tietenkin hankkineet itselleen vaikeuksia.
Kuvaavaa on, että tuon kovan luokan
tutkijan koko tietämys historiasta on täysin tietämättömien toimesta julistettu
nollan arvoiseksi, veisihän sen hyväksyminen pohjan koko siltä muodikkaalta
ideologialta, jolla tietty osa kansaa erottautuu rahvaasta ja samaistuu aitoon
länsimaalaisuuteen.
Mutta oikeastaan piti puhumani niistä
kansoista, jotka kieltäytyvät katumasta. Venäjä on tärkeä esimerkki ja vaikea
tapaus. Solženitsyn suositteli sille katumusta erityisesti sen väkivaltaisen
sortohistorian takia.
Miksi piti alistaa Puola, miksi
Baltian maat ja monet muut maat, jotka eivät halunneet liittyä imperiumiin?
Miksi piti vuosisatojen ajan vainota vanhauskoisia? Miksi tuhottiin ja
karkotettiin kokonaisia kansaluokkia ja kansoja, joiden jäsenten syyllisyyttä
johonkin ei edes vaivauduttu tutkimaan.
Ja kaikesta tästä virallinen Venäjä
ja sen kannattajat vain ylistivät maataan ja ylpeilivät siitä. Venäjä oli
kommunistihallinnon jälkeen vakavasti sairas ja sen olisi rauhassa
parannuttava, profetoi suuri kirjailija. Epämuodikkaasti ja länsimaalaista oikeaoppisuutta
pahasti loukaten hän myös ehdotti jonkinlaista sensuuria maan rajoille, ettei
länsimaisen kulttuurin ”paskavelli” (žiža) valuisi Venäjälle.
Turhia toiveita. Nimenomaan
länsimaisen populaarikulttuurin kehnoin osa ryntäsi heti Venäjälle ja sai
vahvan jalansijan siellä. Voikin kysyä, onko sensuurilla tällaisessakaan
tapauksessa todellista käyttöä. Niin sanottu huvivero roskakulttuurille sen
sijaan voisi toimia niin siellä kuin täälläkin. Mutta se edellyttäisi rohkeutta
nimittää roskaa roskaksi, mikä on nykyään loukkaava ajatus.
Venäjä on oma lukunsa ja sen omintakeinen
historia, jossa nimenomaan neuvostokauden osuus on syytä nostaa keskeisenä
esille, erottaa sen muista maista. Jos ei nyt sitten oteta esille mongoleja ja
Iivana Julmaa, eivät ne tähän kohtaan mitään lisää.
Joka tapauksessa Venäjällä ei länsimainen
katumuskultti ole saanut mitään jalansijaa. Sen sijaan, että siellä
kaduttaisiin kolonialismia, siellä ylpeillään sen yhteydessä tehdystä
kulttuurityöstä ja yhteiskunnallisesta edistyksestä.
Mitä juutalaisiin tulee, oli
Neuvostoliitto tieenkin Hitlerin merkittävin vastavoima (ihan Lend Leasesta
riippumatta) ja juutalaiset menestyivät maassa erinomaisesti ollen usein
johtavilla paikoilla.
Rasismi julistettiin jo ennen sotia
Neuvostoliitolle täysin vieraaksi ilmiöksi, eikä tämä ihan tyhjää puhetta
ollutkaan. Maa on myös ollut monikulttuurinen jo ammoisista ajoista. Tämä ei
muuta sitä, että myös suoranaisia kansanmurhia tehtiin, muun muassa
Kaukasuksella. Suomalaisten kohtalonkin voi muistaa, vaikka he ovat
vaaleaihoisia.
Se Venäjästä. Mutta on muitakin
avoimesti katumattomia maita. Ensi sijassa niitä ovat niin sanotut kehitysmaat,
mutta myös ns. entisen itäblokin maat ja Neuvostoliitosata karanneet, kuten
Baltian maat.
Jos otetaan esimerkiksi Baltian
maiden historia, niin siitä onkin todella vaikeaa löytää todisteita imperialismista,
kolonialismista ja monesta muustakaan katumuskultin edellyttämästä synnistä.
Ajatelkaapa, miltä kuulostaa
julistus vaaleaihoisuuden antamasta etuoikeutetusta asemasta sellaisen
virolaisen korvissa, jonka esi-isät olivat vuosisatojen ajan maaorjia?
Holokaustin osalta paperit ovat
tosin puhtaat lähinnä Virolla.
Mitä tulee rasismiin, on Baltian
maiden nykyinen suhtautuminen venäläisvähemmistöönsä nyt vuorostaan selvää institutionaalista
ksenofobiaa. Sen nimittäminen rasismiksi tai fasismiksi olisi kuitenkin silkkaa
demagogiaa.
Sen sijaan noiden maiden siirtolaispolitiikassa
on selvästi havaittavissa historiallisen kokemuksen merkitys. Siellä
ymmärretään kirkkaasti, miten nopeasti ja täydellisesti väestönvaihto ja kielen
ja kulttuurin tuhoaminen on nykyaikana mahdollista. Sen toteutuminen oli jo
niin lähellä, että kansallinen muisti varottaa kokeilemasta uudelleen.
Myös esimerkiksi Puola ja Unkari
ovat katumattomia maita. Nekin ymmärtävät olleensa ennen muuta uhreja ja siihen
rooliin sopii esimerkiksi holokaustin katuminen huonosti, vaikka tässä tapauksessa
siihen todella voisi olla syytäkin.
Mutta kansakunnalla on oikeus olla
kansakunta ja kulttuuriltaan suvereeni. Se, mikä kukaties sopii
amerikkalaiselle historian keskeiseksi asiaksi, on Euroopassa usein aivan
irrelevanttia ja sen kumarteleminen kertoo vain kykenemättömyydestä ymmärtää
tätä maailmaa.
Katumattomat maat, kuten röyhkeällä
imperialismillaan ylpeilevä Venäjä saattavat olla ongelma koko maailmalle.
Toisaalta sokeasti falskissa ja aiheettomassa katumuksessa piehtarointi on myös
niin sanoakseni synti henkeä vastaan. Sellainen tuhoaa kansakunnan sielun,
sanoisi Paasikivi.