Suomi, vakauden ja tylsyyden
maa?
Foreign Policy –lehden tuoreessa
numerossa on julkaistu lista ”hauraista valtioista” (fragile states). Suomi on
listan viimeisenä sijaluvulla 178. Tätä ei kannata murehtia, sillä johdossa
ovat Etelä-Sudan ja Somalia, joiden laakereita ei kukaan kadehdi.
Listalla on otettu huomioon
”haurautta” aiheuttavia tekijöitä demografiasta talouteen, hallituksen
legitiimisyyteen, ihmisoikeuksiin, julkisiin palveluihin, eliittien
konflikteihin ja ulkoiseen interventioon. Hyvinhän tässä meillä taitavat olla
pullat uunissa, mutta ei tilanne ole aina ollut yhtä auvoisa. Itse asiassa
tässä voi herätä kysymys myös siitä, ovatko listan tekijät tuijottaneet liikaa
lähimenneisyyteen ja jättäneet eräät ajan merkit huomiotta. Tämä voi kyllä periaatteessa
olla viisasta, sillä tulevaisuus nyt kerta kaikkiaan on asia, jota ei voi
tutkia. Vain menneisyyttä voi.
Yhteiskunnalliset ristiriidat ovat
asia, joka saattaa hyvin vakavasti hajottaa poliittista kenttää ja nostaa
ihmiset toisiaan vastaan. Tunnemme läntisestäkin Euroopasta yllin kyllin
esimerkkejä valtioiden rikkinäisyydestä aina Pohjois-Irlannista ja Belgiasta
Italiaan ja Espanjaan. Harva maa pystyy osoittamaan yhtä suurta koheesiota kuin
pohjoismaat, joiden ongelmana on tässä lähinnä se, ettei niille löydy
esikuvaksi kelpaavia vertailukohteita, vaikka jotkut kansalaisemme ovat niitä
yrittäneet meillekin etsiskellä. Synnittömiä ja virheettömiä emme toki ole, se
tunnustakaamme ja tuskin meitä on tuomittu kaikissa suhteissa maailman
parhaiksi.
Ralf Dahrendorf, saksalainen
sosiologi, joka päätti uransa Oxfordissa collegen johtajana, rakensi aikoinaan
mallin ristiriitojen sääntelystä. Hän oli todennut, etteivät ristiriidat häviä
sillä, ettei niitä tunnusteta. Päinvastoin, ristiriita, jota ei tunnusteta, ei
myöskään ratkea, vaan saattaa halvaannuttaa yhteiskunnallisten ryhmien
yhteiseloa laajemminkin. Vasta sitten, kun ristiriidan olemassaolo
tunnustetaan, voidaan aloittaa sen sääntely, kuten tuo aikanaan hyvin muodikas
sanonta kuului.
Ristiriidan hävittäminen ei
välttämättä ole lainkaan mahdollista, mutta sen kanssa voidaan oppia elämään
tiettyjä pelisääntöjä noudattaen. Jos pelisäännöt koetaan puolin ja toisin
oikeudenmukaisiksi tai ainakin siedettäviksi, niitä voidaan noudattaa aivan
vapaaehtoisesti ja niiden legitiimisyys tunnustaen. Sen sijaan, että
vaadittaisiin mahdotonta, tyydytään toimivaan mahdolliseen ja vähiten huonoon
ratkaisuun.
Suomessa Dahrendorf oli
1960-luvulla suuressa suosiossa ja hänen teoriansa innosti Urho Kaleva Kekkosta
yrittämään kommunistien integroimista suomalaiseen yhteiskuntaan. Operaatio oli
alusta pitäen suuri menestys ja sen ansiosta suurin osa kommunistista liikettä
saatiin vedettyä normaalin suomalaisuuden piiriin kunnon isänmaallisiksi
kansalaisiksi. Moskovamielinen fundamentalistien klikki sai paradoksaalisesti juuri
tuolloin mukaansa osan älymystöä, mutta paljon porun lisäksi tuo lahko sai
tuskin mitään muuta aikaan. Edes Moskova ei yrittänyt antaa sille suurta
poliittista roolia. Eihän siellä aivan hölmöjä oltu.
Kommunistien integroiminen
suomalaiseen yhteiskuntaan oli Kekkoselta merkittävä intellektuaalinen
suoritus. Toki jokainen valistunut suomalainen, joka ei ollut syystä tai
toisesta fanaattisen ideologian vanki, näki ettei kommunistien edustama
ajattelu ollut realistista, ja että sen väitetty oikeudenmukaisuus perustui
vain demagogiaan ja toiveajatteluun.
Mutta osa kansaa oli kuin olikin siitä
huolimatta kommunisteja ja tämä asiain tila heijasti todellisia ongelmia. Kun
heidät kuitenkin ja heidän irrationaalisuutensa tietäen otettiin saman pöydän
ääreen ratkaisemaan konkreettisia kysymyksiä, alkoi poliittinen elämä
toimia. Parinkymmenen prosentin joukko
jarrumiehiä ja potentiaalisia tuholaisia ostettiin mukaan kehitykseen.
Dahrendorfin ja Allardtin suosima
ajatus pluralistisesta yhteiskunnasta, jossa jokaisella kansalaisella olisi
niin paljon omia etuja puolustettavanaan, että he olisivat sille solidaarisia
omasta halustaan ja ilman pakotusta, vietti Suomessa riemuvoittojaan
1960-luvulta aina 1990-luvulle saakka. Sen jälkeen on ollut vähän nihkeämpää.
Kun Suomi 1990-luvulla luopui
suuresta osasta suvereniteettiaan, ei ilmeisesti heti huomattu, miten
laajakantoisia seurauksia asialla on. Naiiveimmat entusiastit taputtivat sille,
että Suomesta nyt tuli ”normaali” valtio, jossa olisivat voimassa ihmiskunnan
korkeinta älyllistä tasoa edustavat lait ja säännökset. Valuutta olisi aina
luonnollisessa ja oikeassa kurssissaan ja eurohinnat takaisivat kansalaisten
onnen ja kulutuksen korkean tason.
Samaan aikaan alkoi rakennemuutos
ulkoistaa yhä enemmän suomalaista työtä ja kaiken kukkuraksi maahan saapui
suuri määrä ulkomaalaisia, joilla ei täällä oikeastaan ollut mitään tekemistä.
Heidän oikeuttaan asettua asumaan ja nauttimaan valmiiksi rakennetun maan
antimista ei sen sijaan juuri kukaan asettanut kyseenalaiseksi. Suomalaisiakin
oli aikoinaan muuttanut maasta, selitettiin ja kehotettiin jokaista ottamaan
vastuuta kaikista maailman ihmisistä. Nyt oli koittanut ylikansallisen
globaalin ajattelun aika ja impivaaralainen utopia oli aika unohtaa. Uusi
tilanne oli Realiteetti. Sen tunnustamatta jättäminen ei ollut erimielisyyttä
vaan mielettömyyttä.
Kun perussuomalaisten vaalivoitto
yllätti koko oikeinajattelevan Suomen, oli valtavirran ensimmäinen reaktio
sangen selkeä. Kyseessä oli primitiivireaktio, jota vastuuttomat populistiset
poliitikot olivat onnistuneet käyttämään hyväkseen. Näiden kehittymättömien
ihmisten sokea viha (mikäs muu) kohdistui ulkomaalaisiin, jotka nyt sentään
olivat maassamme vielä paljon harvalukuisempia kuin näytettiin ymmärrettävän.
Tulokkaat eivät siis olleet vaara,
vaan rikkaus. Työpaikkojen pakeneminen Suomesta taas oli globalisaation
aiheuttama Realiteetti eikä elintason ylläpitäminen ollut mahdollista ilman
satoja tuhansia maahanmuuttajia. Maan todellinen ongelma oli työvoimapula,
piilevä tai jopa jo vaikuttava. Muut ongelmat olivat sen rinnalla näennäisiä,
väärän tietoisuuden synnyttämiä, ja virheellisiä.
Lehdistön ylimielinen reaktio
muistutti suuresti 50-luvun suomalaisen valtavirran suhtautumista kommunismiin.
Koko ideologian koettiin olevan vain ja ainoastaan valheellinen ja typerä eikä
sen kannattajien kanssa keskustelemiseen kannattanut haaskata aikaa. Sen sijaan
oli iskostettava kansan tyhmimmän osan mieleen tietoa taloudellisista lainalaisuuksista.
Sen valistuksen valossa kommunismi karisisi itsestään. Oppikoululaiset olivat
se strateginen ryhmä, jonka kautta voitiin toivoa kansaa taas kerran
valistettavan.
Mutta kommunismi ei suostunut
karisemaan sillä, että sen kannattajien rationaalisuus kiellettiin, vaikka
tottahan se oli. Se kesyyntyi vasta sitten, kun maassa syntyi aidosti
pluralistinen ilmapiiri, jossa myös kommunismin kannatuksen ilmentämä ongelma
otettiin vakavasti. Ennen romahtamistaan itse ideologia jopa vähäksi aikaa
nousi älymystön muotiaatteeksi. Kukapa olisi 1950-luvulla kyennyt aavistamaan
mitään tällaista? Väitän, ettei kukaan ja kaikkein vähiten ne, jotka edustivat
yhteiskunnan valtavirtaa ja ajan oikeaoppisuutta. Historia on kiero ja viekas.
Aito pluralismi merkitsee sitä,
että toisinajattelijat ja heidän oikeutensa olla eri mieltä otetaan vakavasti.
Näin jopa siitä huolimatta, että jo heidän kysymyksensä saattavat asettaa koko
järjestelmän oikeutuksen kyseenalaiseksi. Tämän ymmärtäminen vaatii merkittävää
älyllistä kapasiteettia ja sen hyväksymiseen tarvitaan jopa rohkeutta. Pelkkä
asioiden kieltäminen ja leimaaminen on sekä säälittävä, että tehoton asenne,
kun yhteiskuntaa rakennetaan.
Onko nykyinen yhteiskunta
pluralistinen? Onko se ”orgaanisesti solidaarinen” siinä mielessä, kuin Allardt
ja Dahrendorf asian käsittivät? Vai onko meillä sen sijaan nykyään
ristiriitoja, joita ei tunnusteta? Onko meillä kukaties jopa samanlaisia
piileviä ongelmia kuin aikoinaan Baltian maissa, joissa esimerkiksi
kansallisuussuhteisiin ja niiden kehitykseen liittyvän ongelman julkilausumista
pidettiin ongelmaksi ryhtymisenä?
Ellei poliittinen järjestelmä pysty
tunnustamaan ja yhdessä sääntelemään myös sellaista ristiriitaa, joka on
sovittamaton, ei se voi menestyä karussa todellisuudessa. Silloin siitä aletaan
vieraantua ja pahimmassa tapauksessa seurauksena voi olla epätoivoa ja
tolkuttomuutta. Sellaiselle on meilläkin taputettu kun se tapahtuu Kiovassa ja
arabimaissa. Se on lyhytnäköistä huvia. Somalia on meistä vielä hyvin kaukana,
mutta monen mielestä se näköjään pitäisi saada lähelle.
Vaikka nyt Amerikan slummien
henkinen aarteisto on jo meilläkin kulttuuripiireissä ja valtalehdistössä
asetettu seurattavaksi esikuvaksi, näyttää vielä kaikesta huolimatta siltä,
että se ei ole kyennyt tunkemaan juuriaan täkäläiseen yhteiskuntaan. Siksi tämä
yhteiskunnan fragmentaatiota saarnaava evankeliumi elää vielä toistaiseksi
jonkinlaista varjoelämää. Mutta kaikki voi muuttua.
Demokratia on kuin onkin järjestelmä, joka
joutuu yhä uudelleen todistamaan kelvollisuutensa. ’Jytky’ oli varoitus, jonka
merkitystä ei pidä väheksyä. Ne lähiömellakat, jotka meillä ennen pitkää
järjestetään, saattavatkin jo sitten olla fanfaari, joka ilmoittaa siitä, että
orgaanisesti solidaarisen yhteiskunnan aika on jo mennyt. Sellainen
tulevaisuuden Suomi ei ehkä enää kuuluisi millekään kansakunnalle, vaan olisi
taistelukenttä, jota viime kädessä pitää koossa vain väkivalta ja sen uhka.