Sananvapausskandaali vailla
vertaa
Jukka Hankamäki, Pavlovin
koirat. Tieteellinen tuomio median ja byrokraattien kostosta. Helsinki 2022,
345 s.
Filosofi Jukka
Hankamäki, tohtorintutkinnon sekä filosofiasta että sosiaalipsykologiasta
suorittanut, tuottelias ja tunnettu tutkija, julkaisi vuonna 2020 kirjan Totuus
kiihottaa, jossa hän filosofisen analyysin kautta tutki niitä maamme mediailmiöitä,
jotka olivat nousseet politiikan keskipisteeseen etenkin vuoden 2015 siirtolaisvyöryn
yhteydessä.
Kirja
julkaistiin tai pikemminkin aiottiin julkaista perussuomalaisen Suomen perusta-ajatuspajan
toimesta, mutta lähes välittömästi se vedettiin pois markkinoilta ja painos
seisoo yhä jossakin kellarissa, ellei sitä ole jo tuhottu.
Vastaavat sensuuritoimet
ovat olleet maassamme erittäin poikkeuksellisia, mutta pari vastaavaa
esimerkkiä kirjan hävittämisestä tai ainakin sen markkinoilta pois vetämisestä
on olemassa. Silloin syynä olivat ”ulkopolitiikka” ja pornografiaa koskeva
lainsäädäntö. Tarkoitan Yrjö Leinon muistelmia ja Agnar Myklen Punaista
rubiinia.
Nyt kyseessä kuitenkin
oli tieteellinen teos, jonka metodeja tai aineistoja vastaan ei ole ollut
huomauttamista. Koko uskomaton sensuuritoimi perustui kokonaan niin sanotun
poliittisen korrektiuden loukkaamiseen eli poliittisesti motivoituun
mielivaltaan, jossa viranomaiset olivat keskeisesti mukana.
Kaappaamalla painettu
kirja ei ollut vielä mahdollista estää itse tekstin leviämistä lukijoille, sillä
se on yhä internetissä ja linkki siihen löytyy esimerkiksi tästä: Totuus
Kiihottaa : Jukka Hankamäki : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet
Archive.
Kirjoittaja
luetutti tekstin ajatuspajan edustajilla, joilla ei ollut merkittävää huomauttamista,
vaikka meteliä arveltiinkin tulevan, mutta sehän on jokaisen merkittävän kirjan
osa. Kirja esitti muutamia varsin kriittisiä näkemyksiä median omaksumasta
politiikan palkkapiian roolista, joka muistutti ja muistuttaa kesiaikaista käsitystä
filosofian roolista: ancilla theologiae -teologian palkkapiika.
Kirja analysoi
myös aikamme suuren megatrendin eli naisistumisen merkitystä media-alalla ja yleisemminkin
niitä ilmiöitä, joita etenkin 2000-luvulta lähtien on alkanut esiintyä
politiikan ja median suhteissa. Terveen järjen käyttöhän on yhä useammin joutunut
väistymään keskiaikaista käsiterealismia muistuttavan ajattelun ja normaalista
elämästä irrallaan olevan juristerian tieltä.
Kuten tekijä
uudessa kirjassaan (ks. Jukka
Hankamäki: Pavlovin koirat : Jukka Hankamäki, Ph.D, D.Soc.Sc. : Free Download,
Borrow, and Streaming : Internet Archive ) toteaa, syntyneessä, erittäin
vilkkaassa keskustelussa ei käynyt ilmi, että kirjaa arvostelevat olisivat
koskaan sitä lukeneet eikä sen johtopäätöksiä liioin kertaakaan yritetty
kumota. Keskustelut koskivat vain ja ainoastaan sitä, oliko kirjoittaja
rikkonut tiettyjä tabuja, oliko hän muun muassa syyllistynyt vihapuheeseen,
tarkemmin sanoen naisvihaan?
Koko niin
sanottu keskustelu pyöri sitten tämän, kirjan 11. luvussa käsitellyn teeman ja
erityisesti naisten sukupuolisen vallankäytön ympärillä (ks. Vihavainen:
Haun hankamäki tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ). Kirjan aiheena
nyt kuitenkin sentään oli median poliittinen rooli.
Kun filosofit
ovat filosofeja, heillä on yleisesti tapana kärjistää sanottavaansa tuodakseen mahdollisimman
selkeästi esille sen, mitä nostetaan tarkastelun keskiöön, siitä sitten sopii
argumentoida puolesta ja vastaan, kadottamatta matkalla itse pääasiaa.
Ilman liioittelua
voi sanoa, että tapa on kaikille merkittäville filosofeille yhteinen Platonista
Nietzscheen ja Sokrateesta Schopenhaueriin. Nykyisemmistä voisi tässä
yhteydessä mainita Bertrand Russellin. Filosofi, joka kumartelee aikansa
poliittisille korrektiuksille, ei ole enää mikään filosofi vaan lakeija tai
palkkapiika.
Nyt joka tapauksessa
tapahtui, että jotkut journalistit, itse teosta lukematta, kuten jopa
tunnustettiin, nostivat aina vain esille jonkun kirjassa käytetyn ilmauksen ja
kyselivät sitten perussuomalaisilta ja muiltakin naisilta, edustiko tällainen
myös heidän ajatteluaan.
Vaikka kysymys
ei edes koskenut kenenkään ajattelua, vaan itse asiassa aivan sivuseikasta
käytettyjä meheviä ilmauksia, useampikin haastateltu, puheenjohtaja Riikka Purraa
myöten kiiruhti sanomaan, ettei missään tapauksessa: moinen puhe (ja siis
kaiketi myös kirja) on kuraa.
Temppu oli vanha
ja aina toimiva. Jussi Halla-aho on parikin kertaa erehtynyt ääneen filosofoimaan,
sinänsä aivan vastaansanomattomasti ja tervejärkisesti, normaaleja ilmiöitä
koskien. Hänen käyttämiensä sanojen perusteella tokaisut on sitten
journalistien toimesta esitetty manifesteina, joista karkeasti oletetaan ilmenevän
ihmishirviön raakalaismainen ajattelu.
Filosofia on
yksinkertaisesti aivan liian vaikea laji poliittiselle julkisuudelle. Toimittajat
eivät yleensä ymmärrä asioita alkuunkaan tai sitten ymmärtävät, mutta vääristelevät
niitä kyynisesti ja tarttuvat maagisiin sanoihin ajatusten sijasta.
Vääristelyt
alkavat hyvin nopeasti elää omaa elämänsä. Kukaan ei mene takaisin lähteille katsomaan,
mistä oikeasti oli kysymys. Muistakaamme nyt vaikkapa tuota kuuluisaa ja
unohtumatonta hihamerkkijuttua.
Kun perussuomolaiset
huomasivat menneensä ansaan, oli johtopäätös nopea: kirja ja kirjoittaja, jonka
kanssa oli toimittu hyvässä yhteisymmärryksessä, heitettiin yli laidan. Itse
asiassa tähän pakottikin opetusministerin sijainen, hiihtosuunnistaja, joka
kirjaa ilmeisesti edes vilkaisematta jo katsoi sen ”ilmeisesti” olevan tasa-arvon
vastainen(!) ja sisältävän vihapuhetta (!).
Niinpä
ajatuspajan saama avustus oli perittävä takaisin ja isäksi kenties takautuvasti
kaikki ne 750000 euroa, joita se oli kaikkiaan ministeriöltä saanut.
Jopa
byrokraatilta tämä oli ennenkuulumatonta moukkamaisuutta. Kun kyseessä oli
nimenomaan tutkimus ja vieläpä filosofinen tutkimus, oli aivan käsittämättömän idiotismin
osoitus panna byrokraatit arvioimaan, oliko siinä saatu oikeita tuloksia.
Prosessin
lopputulos oli arvattava ja koko asian ottaminen käsittelyyn oli koko skandaalin
ylittämätön pohjanoteeraus: poliittinen vastustaja tutkituttaa epätieteellisin
keinoin sitä, onko toisen poliittisen tahon palkkaama tutkija saanut työssään
hänen agendansa kannalta epäsuotavia tuloksia.
Mikäli kyseessä
olisi ollut vain kirjan painoksen sieppaaminen ja siihen käytetyn rahan
palauttaminen takaisin valtiolle, olisi koko juttu jäänyt vain ylittämättömän typeryyden
osoitukseksi. Seuraukset olivat kuitenkin pahemmat.
Kirjan
teilaaminen asiantuntemattomien, mutta sitäkin ylimielisempien journalistien
toimesta etsii karkeudessaan vertaistaan. Pahinta kuitenkin oli, että nyt lähtemättömästi
leimattu kirjoittaja pystyttiin näin estämään hankkimasta elatustaan omalla
alallaan, hänen nimestään tehtiin yleisen kelvottomuuden ja pahuuden symboli.
Apurahoja olisi turha mennä hakemaan ja sama koski työpaikkoja.
Kirjoittaja,
kaksinkertainen tohtori ja monen kiitetyn julkaisun kirjoittaja, joutui
kirjaimellisesti yhteiskunnasta ulos lyödyksi, peruspäivärahan varassa sinnitteleväksi
omakustannekirjailijaksi, jolle netti on ainoa mahdollinen kanava.
Tämäkään ei
riittänyt matalamielisille uskon sotureille, jotka huomasivat Hankamäen olevan
nyt vapaata riistaa. Hänet on leimattu epäpäteväksi ihmiskunnan viholliseksi kaiken
maailman silakkaliikkeen ja varisverkoston pölkkypäiden toimesta, hänen
kirjojaan on poistettu kirjastoista ja jopa wikipediaan on riittänyt tavattoman
sinnikkäitä vapaaehtoisia ahkeroitsijoita, jotka ovat pyrkineet tuhoamaan hänen
maineensa rippeetkin.
Hankamäen tapaus
ei ole enempää eikä vähempää kuin aikamme törkein yksittäiseen tutkijaan kohdistuva
oikeusmurha. Kyseessä on, kuten kirjoittajan uuden kirjansa otsikossa sanotaan,
median kosto, joka muuten oivasti todistaa siitä juuri sen, mitä edellisessä
tutkimuksessa sanottiin. Kyseessä on vastuuton ja häikäilemätön vallankäyttö,
jossa keinoja vastustajan tuhoamiseksi ei kaihdeta.
Uudessa
kirjassaan, etenkin sen loppupuolella, jonka mielestäni olisi voinut julkaista
erikseen, kirjoittaja makselee sitten kaksin käsin kalavelkojaan ja käyttää
värikkäitä ilmaisuja niistä, jotka ovat häntä yhtä typerästi kuin armottomasti
vainonneet. Sieltä löytää kyllä vihaista haukkumista, mutta mitäs muuta
voisimme ihmiseltä tuossa tilanteessa odottaa?
Aitona
filosofina Hankamäki antaa kuitenkin arvoa sellaisille petollisillekin
ystäville, jotka heikkoudestaan huolimatta ovat osoittaneet myös rehellistä
pyrkimystä totuuteen. Perussuomalaiset hylkäsivät hänet raukkamaisesti, mutta
vielä ala-arvoisempaa ja anteeksiantamattomampaa oli ministerin sijaisen
käytös. Haaskaa nokkivat varikset ovat sitten jo luku sinänsä.
Mitäpä sanoa
tällaisesta tarinasta? Yritys selvittää, mitä median rappion takana piilee, johti
sen häikäilemättömään kostoon ja henkilökohtaiseen tragediaan. Vääryyden oikaiseminen
lienee tässä tapauksessa mahdotonta.
Mediasta on
tullut sellainen suo, ettei totuuden selvittäminen etenkään tällaisessa
tapauksessa ole sille mahdollista eikä kiinnostavaa. Byrokratia on päätön ja
järjetön koneisto, jota nyt ohjaavat lapset ja joka orjamaisesti palvelee puoluekoneistoa.
Puolueet, tässä
tapauksessa ainakaan kirjan tilanneet ja hyväksyneet perussuomalaiset, eivät
uskalla enää tikullakaan koskea median saastuttamaan kirjaan, ja mahdolliset
työnantajat ja rahastot pysyvät saavuttamattomissa pannaan julistetulta todenpuhujalta.
Kun meillä on
joskus puhuttu paheksuvasti siitä, miten Pentti Haanpään Kenttä ja kasarmi
herätti pahennusta ja torjuntaa, kannattaa tuotakin ilmiötä nyt tarkastella
oman aikamme valossa. Hankamäki on vain yksi työnsä takia vainon kohteiksi
joutuneista.
Sinnikkäät ja
pahantahtoiset toimittajat ovat parhaansa mukaan vainonneet jo monia muitakin rehellisiä
tutkijoita ja kansalaisia. Sen mahdollistaa se uusi toimintakulttuuri, jonka
tutkiminen on hyvin vaarallista.