Typerä vuosikymmen?
Muistoissani 1970-luku loistaa
typeryydellään. Tuntuu siltä, että se oli (sit
venia verbis!) kiilusilmäisten älykääpiöiden juhlaa, kun mistään ei
tarvinnut mitään tietää eikä mitään osata. Ollakseen älykkö riitti, kun vain
kehtasi sanoa, että marxismi-leninismin mukaan asia on näin ja näin ja muuan
keskuskomitea se sitten käytännössä ratkaisee, miten se juuri tällä hetkellä on
tulkittava. Tämä argumentti vei proffiltakin jalat alta ja joku rehellisempi
uskalsi sen asian tunnustaakin.
Ikään kuin tässä ei olisi ollut
kylliksi, uskottiin vielä Jan Myrdalin tarinoita kiinalaisesta kylästä, jossa
ihmiset olivat vähään tyytyväisiä, onnellisia ja herttaisia kuin taivaan
enkelit. André Gunder Frank taas kertoi, että takapajuiset maat ovat
takapajuisia siksi, että niitä riistetään. Muuten ne ehdottomasti olisivat
meidän (siis keiden?) kanssa täsmälleen samalla viivalla. Sitten oli vielä tämä
Summerhill, joka todisti kaiken auktoriteetin olevan väkivaltaa ja vääryyttä ja
kirsikkana kakun päällä Urie Bronfenbrenner kertoi, miten Neuvostoliitossa
lapsuudesta oli tullut ihanteellisen onnellista ja tasapainoista. Olihan näillä
kaikilla faktojakin puolellaan ja sitäkin enemmän uutuuden viehätystä.
Miten koko tämä paketti sitten saatiin
sovitettua yhteen, olisi ollut kysymys sinänsä, mutta sitä tehtävää ei kukaan
ottanut itselleen. Riittihän se, että Utopian mailla asiat ainakin olivat aivan
toisin kuin meillä ja paljon paremmin. Meillä ne taas olivat huonosti ja
tarvittiin vallankumous, vaikka ei oikein tiedetty millainen ja miksi.
Joka tapauksessa, tuohon aikaan
olivat kritiikki ja protesti voimissaan, vaikka koko kansan aineellinen
elintaso ja koulutus nousivat aivan ennennäkemätöntä vauhtia. Lieneekin
oletettavissa, että juuri tavaton sosiaalisen ja kulttuurisen muutoksen nopeus
antoi yleiselle sekopäisyydelle välttämättömän kaikupohjan. Oleellista asiassa
ei siis suinkaan ollut aineellinen puute, vaan käsitys siitä, että se oli
tarpeeton ja nopeasti poistettavissa oleva asiaintila.
Aina välillä, noita aikoja
muistellessa, tulee epätodellinen olo ja tuntee tarvetta lukea vanhoja
dokumentteja. Tiedonantaja ja sen pakinoitsija Aleksandrovitsh
vakuuttavat pian siitä, että olen muistanut aikakauden typerimmät ilmiöt aivan
oikein. Ja kyseessähän oli maamme älymystön tärkein aatteellinen julkaisu.
Mutta kai maassa vielä silloinkin oli täysijärkisiä? Muutoinhan emme olisi nyt
tässä.
Lahjomaton ja retusoimaton
dokumentti ajan johtavan älymystön ajattelusta on vuonna 1972 ilmestynyt, Erno
Paasilinnan toimittama Pidot Suomessa, joka jatkoi vuonna 1937 alkanutta
maineikasta perinnettä. Siinä kymmenkunta intellektuellia keskusteli muutaman
päivän ajan eräistä tuolloin polttaviksi koetuista teemoista. Keskustelijat
eivät nyt niinkään olleet niin sanottuja kulttuuri-ihmisiä, kuin hallinnon,
talouden ja yhteiskuntapolitiikan miehiä. Niihinhän ajan suuret kysymykset
liitettiin. Ja yksi nainenkin oli mukana perinteiseen tapaan, näinhän oli ollut
jo vuonna 1937.
Iältään joukko oli vaihtelevaa. Vanhin
oli syntynyt vuonna 1905 ja oli omin silmin nähnyt pari vallankumousta.
Kyseessä olivat Venäjän vuoden 1917 Helmikuun vallankumous, jonka merkeissä
edistykselliset matruusit hukuttivat upseereitaan Eiran rantavesissä ja toinen
oli vuoden 1918 kansalaissota, jossa viattomia ja viallisia oli teloitettu
oikein sydämen halusta. Sama mies oli myös ollut rintamaupseerina ja vienyt
joukkonsa myös saksalaisia vastaan.
Nuorin oli syntynyt vuonna 1941,
joten varsinaiset suuret ikäluokat loistivat joukosta poissaolollaan, mikä ei
välttämättä ollut suuri menetys. Keskusteluun osallistuneet edustivat erilaisia
yhteiskunnallisia näkemyksiä, mutta jankkaajia ja änkyröitä ei mukana näytä
olleen.
Keskustelunaiheita oli kaikkiaan
viisi, vaikka lähempi tarkastelu toimittajan mielestä osoittaakin, että
oikeastaan niitä oli vain yksi. Merkillepantavaa on, että tunnelma ei
toimittajan mukaan ollut yhtä rattoisaa kuin ”ennen”. Osaksi se oli ”manifestoivaa
ja osaksi defaitistista. Aika ajoin seuruetta pyyhkäisee viimeisten päivien
tunnelma”, arvelee Paasilinna.
Luonnehdinta on yllättävä, eikä
heti aukene lukijalle. On mahdollista, että se heijastaakin pikemmin
toimittajan omaa kokemusta kuin yleistä konsensusta. Miksi muka keväällä vuonna
1972 olisi oltu pessimistisiä? Jom Kippurin sodasta ja öljykriisistä ei
tiedetty vielä mitään. Suhteet Neuvostoliittoon olivat niin vakaat kuin ne vain
Kekkosen aikana voivat olla. Vietnamin sota ei sentään koskenut meitä ja
neuvottelut vapaakauppasopimuksesta EEC:n kanssa eivät nyt ihan oikeasti
ennustaneet Pandoran lippaan avaamista, vaikka asia näyttääkin olleen seurueen
suurin akuutti huolenaihe.
Mutta ehkäpä kaikki tuolloin näytti
menevän liian lujaa ja selkärangasta välittyi tunne siitä, ettei niin voinut
pitemmän päälle jatkua. Huoli maailman luonnonvarojen riittävyydestä todella
tuotiinkin useamman kerran esille. Saastuminen, globalisaatio, ylikansallinen
taloudellinen herruus, joka pakottaa ihmiset pois kotiseuduiltaan, voisi vielä
tyhjentää koko Suomen, joka oli sen kannalta täysin yhdentekevä asia.
Muistan kyllä, että Rachel Carsonin
Hiljainen kevät oli antanut varoitusmerkkejä maailman luonnonvaroja tuhlaaville
ja saastuttaville ihmisille jo 1960-luvun alkupuolella. Joku Nalle Valtiala oli
kirjoittanut, että ihminen, joka tuhosi ympäristöään, oli ”mielisairas eläin”.
Linkola tunnettiin kaikessa erikoislaatuisuudessaan ja Saimaan kanavassa oli
sulutuksessa nähtävissä vaahtovuoria kuin pesuammeessa. Siellä haisikin. Huoli
ympäristöstä oli todellinen, vaikkeivät nykyaikaiset kulutushelvetit vielä
olleet tehneet tuloaan. Kukkurakauppa suurine pakatun makkaran tiskeineen
edusti vielä uutta yltäkylläisyyttä. Ensimmäinen amerikkalaistyyppinen
automarket oli vasta avattu Leppävaarassa vuonna 1971.
Mutta verrattuna siihen, mitä tässä maassa oli
ollut kymmenen vuotta aikaisemmin, kaikki oli muuttunut tavattoman rajusti.
Pientalonpoika oli tapettu,
muuttanut kaupunkiin tai Ruotsiin. Elintaso oli keskimäärin ainakin
tuplaantunut ja säännöstely lopetettu. Nuorison koulutustaso oli noussut
tavattomasti, peltoja oli pantu pakettiin, keskiolut vapautettu,
sosiaalivakuutus ulottui kaikkiin ja niin edelleen. Vuonna 1955 maassa oli
ollut 14000 autoa, 1970-luvun alussa niitä oli 800000. Kymmenessä vuodessa
maailma oli muuttunut enemmän kuin sitä ennen neljässäkymmenessä. Mikään ei
tuntunut pysyvän paikallaan. Suotta ei
Kirjailija todennut, että kymmenessä vuodessa oli tapahtunut muutos, joka
tuntui käsittämättömältä ja jota ei olisi voitu ennustaa 1950-luvulla.
Puolueitakaan ei enää tuntenut samoiksi kuin ne olivat silloin olleet.
Keskustelunaiheet olivat Kenen joukoissa seisot eli sitoutumisen
ongelmat, Valtakoneisto Suomi, Evoluutio
vai revoluutio, Maailmanpolitiikan arkipäivää ja Suomalainen olemassaolo. Jos yrittäisi arvata, mikä oli se Paasilinnan mainitsema todellisuudessa ainoa
teema, josta keskusteltiin, voisi kai sanoa, että se oli tämä Suomalainen
olemassaolo. Ajatus siitä, että Suomi olisi vain välivaihe, ei ollut tuohon aikaan uusi, vaikka ylikansallista
valtaa Suomeen nähden käytettiin vielä kovin vähän eikä maan väestöä vielä
suinkaan oltu vaihtamassa. Arvo Puukari oli julkaissut sen nimisen kirjan:
Välivaihe Suomi. Talouden kovat lait häämöttivät uhkana tilanteessa, jossa
suurin osa Suomen maaseutua oli jo julistettu elinkelvottomaksi ja erittäin
nopeasti autioitunut ja metsittymässä.
Itse asiassa ne teemat, joista
keskusteltiin, eivät ole kirjan kiinnostavin asia. Kiinnostavampaa on se, mistä
ei edes keskusteltu, mitä ei asetettu kyseenalaiseksi. Kullakin aikakaudella on
omat kysymyksensä ja omat varmuutensa ja myös omat sokeat pisteensä, jotka
eivät sille paljastu.
Kysymys sitoutumisesta ei johtanut
erityisen kiinnostaviin johtopäätöksiin, vaan ajautui pohdiskeluun maailman
luonnonvarojen loppumisesta. Rooman klubin ennustama tuomiopäivä oli aivan
nurkan takana: tunnetut öljyvarat kestäisivät neljätoista vuotta.
Kauhistuttavia näkymiä kasvun loppumisesta säesti referoitu johtopäätös siitä,
että homma kyllä selviäisi, kun tapettaisiin muutama sata miljoonaa ihmistä.
Oli opittava orientoitumaan uudelleen jo tämän sukupolven aikana, sanottiin.
Suomi valtakoneistona ei
näyttänytkään keskustelijoista siltä kansanvaltaisuuden mallimaalta ja
avoimelta yhteiskunnalta, joka se kansainvälisessä vertailussa oli ollut tai
ainakin olisi ansainnut olla jo pari sukupolvea. Ansioiden sijasta nousivat
räikeinä esille puutteet. Taloudellista valtaa ei ilmeisesti ollut kaikilla
yhtä paljon, mikä oli triviaalia, mutta jotkut uskoivat, että se voitiin jakaa
kansalle kaikkien yleiseksi tyytyväisyydeksi. Sosialistisen järjestelmän
paremmuus oli periaatteessa selviö, vaikka tuskin kukaan jaksoi uskoa, että
teoria ja käytäntö olivat yksi ja sama. Lainalaisuudet kiehtoivat
vanhanaikaisen yksilökeskeisen moralisoinnin sijasta. Vallankäyttö ei vaadi
vastuuntuntoa, vaan kontrollia, ilmoitti Yhteiskuntatieteilijä… Kapitalismissakaan ei ihminen, edes
kapitalisti itse ollut vapaa markkinoiden lainalaisuuksista, mutta juuri siksi
tarvittiin sosialistista vallankumousta: vallan ominaisuuksiin kuului sen
jakamattomuus. Näin minäkin taisin ajatella, luulisin.
Yhtä kaikki, millään ei näköjään
saanut kehitettyä sellaista järjestelmää, että ihminen voisi edes kerran
kuukaudessa syödä kokolihaa, arveli Tuntiopettaja, jonka näkemys tässä tuskin
perustui tilastoihin.
Sosialistisen järjestelmän etevämmyys
näyttää olleen muutaman keskustelijan mielestä ilmeinen. Siellähän kansan
kontrolli kohdistui taloudellisenkin vallan käyttöön sekä ylhäältä että
alhaalta kertoi Postimestari, mutta ei saanut kaikkia epäileviä Tuomaita
vakuutettua. Yhteiskuntatieteilijä kaikessa tieteellisyydessään arveli, ettei
yksilö edes voinut käyttää valtaa, se vain kanavoitui yksilöiden kautta. Tämä
ei kuitenkaan ollut mikään Tiedonantajan agitaatiokokous ja jopa Sosialisti
ilmoitti inhoavansa niitä sosialisteja, jotka väittivät, että sosialismi
sellaisenaan ratkaisi kaikki ongelmat.
Taloudellisten lakien mahdin joka
tapauksessa tunnustivat kaikki ja ne näyttivät uhkaavan koko Suomea samanlaisella
kehityksellä joka oli Keski-Euroopassa jo todellisuutta: väki valui jonnekin
Ruhrille ja Brysseliin. Suomessa tyhjeni Mikkelin lääni, jolla sentään oli hyvä
sijainti ja historiallisia perinteitä. Ostaisivatko saksalaiset autioituvan
Suomen?
Evoluutio vai revoluutio oli
kysymys, joka tuon ajan ilmapiirissä oli yhtä väistämätön ja luonnollinen kuin
se nykyisen ajan perspektiivistä on typerä ja perverssi. Asiasta alustanut
Epäilijä kiinnitti huomiota vähemmistönsuojasäännöksiin, jotka olivat
tarkoitetut suojelemaan vähävoimaisia, mutta saattoivat muodostua esteeksi
luonnolliselle kehitykselle ja aiheuttaa väkivaltaisia purkauksia. Tässä voisi
olla jotakin tuttua myös nyt.
Vallankumouksia jo nähnyt
keskustelija varoitti niiden hallitsemattomuudesta ja sai kannatusta. Oli
helppo päästää Barabbas irti, mutta järjestyksen palauttaminen oli jo
vaikeampaa, puhumatta tarpeettomista tuhoista. Itse asiassa keskustelu
vesittyikin pohdiskeluksi siitä, että revoluutio itse asiassa merkitsi vain
siirtymistä uudenlaiseen tilanteeseen. Kirjailija vanhana 50-lukulaisena ja
Wittgensteinin henkisenä perillisenä vaati jo käsitteiden selkeyttämistä,
mitäpä vallankumous tarkoittikaan ihan todellisena, käytännössä?
Joka tapauksessa melkoinen
konsensus näytti vallitsevan siitä, että sosialistisissa maissa oli etenkin
työläisten tyytyväisyys suurta. Jopa Epäilijä oli tästä vakuuttunut sen itse
nähtyään. Koettiinhan työ täällä meillä kiroukseksi. Hän kuitenkin myös kysyi,
mahtoiko valta sosialistisissa maissa todella kuulua kansalle vai uskoiko se
vain niin.
Suomea ei kuitenkaan voinut pitää erityisen
epävapaana, olipa juuri ilmestynyt myös markiisi de Saden Justine, kuten
keskustelussa todettiin. Olisipa joku ehdottanut tätä vielä kymmenen-
viisitoista vuotta sitten…
Vallankumouksesta ei tietenkään
syntynyt mitään muuta konsensusta kuin se, ettei väkivaltaisuuksia kukaan
halunnut, mutta keskustelu polveili monissa kiinnostavissa seikoissa, jotka
eivät itse aiheeseen kuuluneet. Niinpä todettiin, että kirjojen kysyntä oli
koko ajan pienenemässä. Kulttuurilehdet kupsahtelivat toinen toisensa perästä. Itse asiassa lehdistökin oli jo kuollut,
arveli Kirjailija. Eipä tämä hyvältä kuulostanut. Teknikko ehdotti jo että koko
yhteiskuntaa pitäisi kutsua devolutionääriseksi. Saattaa olla, että tuossa
vaiheessa konjakkeja jo oli nautittu useampiakin. Elettiinhän sentään vuotta
1972.
Maailmanpolitiikan arkipäivää
tarkasteltaessa todettiin kommunikaation tavaton nopeutuminen. Se, mikä oli aamulla
Yhdysvalloissa, oli puolilta päivin jo Suomessa. Sitä paitsi myös kommunikaatio
oli globaalista, kuten kaikki muukin. Suomella saattoi olla maailmassa suurikin
rooli aloitteiden tekijänä, mutta ei Suomen muuttaminen maailmaa mullistaisi.
Realistinen ulkopoliittinen ajattelu oli tietenkin kaiken järjellisen menon
lähtökohta, mutta vielä saattoi uimahallissa törmätä ihmisiin, joiden mielestä
ryssä oli ryssä ja Kekkonen oli paska. Puhuja, Perämies ei pelännyt niinkään
totaalista ydintuhoa kuin luonnonvarojen ehtymistä. ”Pentti Linkolamainen
pessimismi” pilkisti taas tässäkin.
Sosialistin mielestä demokratia
USA:n käsissä oli pelkkää ilveilyä. Itse asiassa kolme suurta, USA,
Neuvostoliitto ja Kiina taistelivat keskenään maailmanvallasta.
Mutta saattoiko jopa sosialistinen
maa olla imperialistinen? Perämies totesi, ettei Romania pitänyt syytä
taloudellisesta roolista, joka sille oi koetettu antaa. Ideologialla havaittiin
joka tapauksessa varsin yleisesti olevan myönteisiä ominaisuuksia. Kiinasssa se
oli poistanut nälän, totesi Postimestari…
Ja olihan myös Neuvostoliitossa
poistunut valtava määrä ongelmia, mutta oli kyllä muuallakin. Ratkaisua ei
oikein löydetty siihen, oliko nälkä Neuvostoliitossa poistunut ideologian
ansiosta vai siitä huolimatta. 1900-luvun suurimmat ja jopa maailmanhistorian
suurimmat organisoidut nälänhädät eivät kuuluneet keskustelijoiden
perustietoihin, vaikka Populisti yritti siihen suuntaan todistella, turhaan.
Postimestarin mielestä USA:n
rikkaus perustui muun maailman riistoon, mutta asiasta ei oikein saatu mitään
konkreettista näyttöä. Sen talouskin oli sentään melkein autarkkinen.
Taloudelllinen integraatio herätti myös Suomen osalta kysymyksiä: pitäisikö
integroitua itään vai länteen? Itä oli tietenkin meistä tavattomasti edellä,
kun siellä suunnitelmia tehtiin jopa vuoteen 1990 saakka, meillä vallitsi
anarkismi... Toisaalta SEV:in kanssa kauppamme oli vain 20% koko määrästä.
Hieman outoa toki oli se, että
meillä pidettiin tärkeinä keskustelunaiheina vaikkapa USA:n neekerikysymystä
tai asuntokysymystä, kun taas leningradilaisten asuntoneliömetrit eivät
kiinnostaneet.
Merkittävä uusi ilmiö oli Euroopan
uusi liikkuva proletariaatti, joka puolikielisenä oli uudenlaista alaluokkaa.
Ruotsissakin oli jo 300000 suomalaista, joiden kohtalona oli vielä toisessakin
polvessa olla toisen luokan kansalaisia. Mutta Ruotsissa osattiin ainakin pitää
oman maan ja sen teollisuuden puolia. Suomessa kartellivirasto ja muut
yksitotiset virkamiehet jaksoivat ahkeroida oman teollisuuden kilpailijoiden
puolesta ja omaa maataan vastaan. EEC-asiassa etuoikeutetut piirit pelastivat
oman Suomensa ja myivät enemmistön Suomen.
Jotakin pyhää sentään oli,
YYA-sopimus. Epäilijä, entinen rintamaupseeri, joka oli johtanut 3500
sotilastaan saksalaisia vastaan, oli varma siitä, että sopimusta noudatettaisiin,
olipa se toinen, sitä loukkaava osapuoli kuka tahansa.
Viimeinen keskustelunaihe oli
Suomalainen olemassaolo. Kannattaa muistaa, että nykyisessä mielessä Suomi ei tuolloin
ollut lainkaan kansainvälistynyt. Kieliä osattiin huonosti, tilauslennot
etelään olivat vasta alkaneet ja ulkomaalaisia täällä asui tuskin lainkaan.
Mutta merkit olivat ilmassa.
Tuntiopettaja oli lukenut tiedepoliittisia ohjelmia, joissa toistuivat
tutkijavaihto, kansainväliset virikkeet ja niin edelleen. Tutijat eivät
tarvinneet tätä maata, vaan tekivät meriittitutkimusta. Älymystöporukka eli
enää vain osittain Suomessa.
Toki Suomessa oli hyviä asioita.
Talouspoliitikon mukaan niitä olivat ruisleipä, kylmä maito, lenkkimakkara ja
Urho Kaleva Kekkonen. Ei tarvinnut olla kuin kaksi viikkoa ulkomailla, kun
näitä alkoi kaivata. Ja, kuten toisaalla todettiin, olihan Suomessa naisten
asema parempi kuin missään muualla, Neuvostoliittoa lukuun ottamatta.
Neuvostoliitossa myös huolehdittiin vähemmistökansoista ja siinä oli
Talouspoliitikon mielestä menty ehkä jopa liian pitkälle, mutta kyseessähän oli
leniniläinen periaate. Miksi jotkut ostjakit ja vogulit saivat oman
kielioppinsa, un niille olisi voitu opettaa suoraan venäjää?
Mutta suomalaisten määräkin oli
romahtamassa. Synnytysten määrä väheni ja olisi vuonna 1980 vain yhdeksäsosa
siitä mitä vuonna 1960. Väestön määrä oli absoluuttisesti vähenemässä ja se söi
myös talouskasvun. Kansan häviämisen uhka oi konkreettinen, vaikka vauhti oli
aluksi pieni.
Kulttuuri oli myös vaarassa. Suomen
huomattiin myös olevan Euroopan amerikkalaisin maa, joskin sen henkinen ilmasto
muistutti Itä-Saksaa, sieltähän se oli peräisin luterilaisuuskin. Amerikkalaisuus
tuli meille myös suoraan, Kalle Anttila oli lainannut sieltä hallimyymälän
idean ja firmat lähettivät nykyään uuden miehen aina Amerikkaan opiskelemaan.
Ja näin puhuttiin maassa, jossa
suurin osa väestöä oli saanut televisioon katsottavakseen vasta noin kymmenen
vuotta aiemmin…
Joka tapauksessa uusi tilanne vaati
entistä enemmän kielitaitoa. Talouspoliitikko oli valmis poistamaan ruotsin ja
ottamaan englannin kaikille ensimmäiseksi kieleksi. Tosin peruskoulukaan ei
ollut vielä toteutunut, vaan vasta alkamassa Lapissa.
Aaltoileva keskustelu ajautui
lopulta naisen asemaan. Tuntiopettaja, jota kai vakiintuneen tavan mukaisesti
pitäisi nimittää joukon ainoaksi mieheksi, ennusti, että 1970-luvulla jo tulisi
entistä selvemmin näkymään se, että naiset ne soutivat ja miehet istuivat
perätuhdolla ja vihelsivät.
Ilmeisesti tuo tuleva asiaintila
oli onnellinen, sillä Tuntiopettajan käsityksen mukaan naiset ”eivät puukota
toisiaan, eivätkä miehiään, eivätkä lapsiaan koskaan”. Elettiin siis vuotta
1972.
Siunatuksi lopuksi hän toivoi, ”ettei
vain tule sellaista 1980-lukua, että tällaiset pidot kokoontuisivat uudestaan”.
Tämä oli ilmeinen kirjallinen
loppukiekaisu, joka suotta lässähdytti hyvin kiinnostavan, joskin sekavan
keskustelun.
Luulenpa, että juuri nyt olisi
tilausta samanlaiselle keskustelukirjalle, jossa eri mielipidesuuntien
edustajat saisivat kaikessa rauhassa puhua suunsa puhtaaksi siitä, miten maan
ja maailman asiat nyt näkevät. Sillä, kuten Paasilinna kirjan alkusanoissa
toteaa: ”Monivaiheinen keskustelu näyttää vastustamattomasti kaivavan esiin
todellisen kuvan aikakaudesta ja keskustelijoiden asenteista. Se tekee sen
tahattomasti keskustelijoista riippumatta. Kuva on paljon todellisempi kuin se
kuva, joka keskustelussa pyritään antamaan. Sanat ovat siis petollisia käyttää,
keskustelukirjojen tekeminen on vaarallista”.
Hatunnosto kaikkien tuon sarjan
keskustelukirjojen vaaroja uhmanneille keskustelijoille. Vuosikymmenet voivat
olla ja yleensä omalla tavallaan ovat typeriä, vaikka ihmiset eivät sitä
varsinaisesti olisi. Tämä kannattaa aina muistaa ja miettiä, millä tavalla
meidän oma vuosikymmenemme tulee olemaan typerä seuraavien aikakausien silmissä
ja mitä toisaalta kenties luetaan sen ansioiksi.