Hurjien laivojen
tarina
Mati Õun,
Merike Jürjo,
Hanno Ojalo, ”Lennuki” ja ”Wambola” lugu. Aeg, sündemuset,
inimesed 1915-1954. Eesti akadeemiline Sõjaajaloo Selts 2012, 158 s.
Tsušiman
katastrofin jälkeen oli Venäjän ruvettava rakentamaan laivastoaan alusta. Sehän
jäi lopulta keskeneräiseksi, eikä Saksan päävoimia uskallettu koskaan uhmata,
mutta joka tapauksessa saatiin nyt käyttöön kaikkein uusinta tekniikkaa
edustavia laivoja.
Uusista
malleista kuuluisin oli hävittäjä Novik, josta on jo kirjoitettukin (https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=graf
). Sellaisia laivoja nimitettiin joskus miinaristeilijöiksi ja nimitys on
kulkeutunut myös suomalaiseen kirjallisuuteen.
Asian selittää
se, että kyseessä oli torpedoilla aseistettu alus ja venäjäksi myös torpedoja
kutsuttiin miinoiksi. Alun perinhän he olivat pitkän tangon päähän sijoitettuja
panoksia, jotka työnnettiin vihollisen kylkeen.
Uutta mallia
edustava hävittäjää alettiin siis kehitellä pian Tsušiman jälkeen ja sen nimeksi
annettiin tuossa taistelussa tuhoutuneen risteilijän mukaan Novik. Prototyyppi
tehtiin yhteistyössä stettiniläisen eli siis saksaslaisen telakan kanssa ja
vuonna 1912 se oli valmis.
1260 tonnin
laivassa piti olla pääaseistuksena torpedoputkia ja kaksi 102 mm. tykkiä. Olennainen
uutuus oli, että kolmen höyryturbiinin piti antaa laivalle 36 solmun nopeus,
joka oli ennen kuulumaton. Siihen tarvittiinkin lähes 40 000 hevosvoimaa. Laivan
pituus oli vähän yli sata metriä ja syväys kolme metriä.
Naftaa laivan
tankkeihin mahtui noin 400 tonnia ja sillä se saattoi kulkea 21 solmun
nopeudella 1800 mailia eli 3335 kilometriä.
Sotalaivan pitää
aina sovittaa yhteen monta asiaa, niin nopeus ja merikelpoisuus kuin toisaalta
myös aseistuksen tehokkuus. Lopputulos on aina kompromissi.
Kun ”Novikiin”
innostuttiinkin asentamaan neljä 102 mmm tykkiä ja lisäksi yksi 40 mm tykki, 2
konekivääriä ja kolme 3-putkista torpedonheitintä sekä 80 miinaa, nousi aluksen
paino jo sadalla tonnilla, mutta olihan se hirmuinen aselavetti.
Kaikesta
huolimatta mitattiin uuden aluksen huippunopeudeksi lyhyellä matkalla 37 solmua,
mikä oli laivojen maailmanennätys.
Niinpä
keisarikunta pisti tilauksia sisään ja uusia malleja alettiin valmistaa sekä
Tallinnan, että Pietarin telakoilla. Niiden mallit vaihtelivat hieman. Joissakin
oli kolme savupiippua, joissakin neljä, joissakin neljä 102 mm tykkiä ja
joissakin viisi ja pituuskin vaihteli muutaman metrin verran.
Yhteistyö
saksalaisten ja itävaltalaisten yritysten kanssa katkesi ymmärrettävästi sodan
sytyttyä ja eri syistä laivojen valmistuminen hidastui.
Vasta vuoden
1917 lopulla valmistui Pietarin metallitehtaalta Spartak, myöhempi Viron
laivaston Wambola. Tallinnassa Koplin niemen telakalta valmistui saman
vuoden kesällä Avtroil eli myöhempi Lennuk.
Kuten Harald Graf
on Novikin osalta kertonut, olivat hävittäjät sodassa hyvin aktiivisia,
toisin kuin laivaston päävoimat eli Kruunuvuoren selällä makaavat taistelulaivat.
Etenkin hyökkäyksellisiä miinoituksia vihollisen alueelle tehtiin ahkerasti.
Wambola ja Lennuk olivat
kuitenkin enimmän aikaa vielä telakalla ja palvelivat vasta ”demokraattista” ja
sittemmin bolševistista Venäjää. Novikit, joita oli enimmillään
vedessä 17 kappaletta, osallistuivat kuitenkin aktiivisesti kaikkiin
merkittävimpiin taisteluihin, mukaan lukien saksalaisten suurten hyökkäysten
torjumiseen Riianlahdella.
Venäjällä paljon
hehkutettu Muhunsalamen (Moonsund) taistelu oli toki Venäjälle tappiollinen,
mutta osoitti sentään, että myös bolševisoitunut laivasto pystyi ainakin
jonkinlaiseen vastarintaan. Avtroil sai myös osuutensa saksalaisten
kranaateista, mutta selvisi pois matalalta Väinämereltä, jossa moni laiva sai
vaurioita pohjakosketuksissa.
Joulukuussa 1918
lähti melkoinen eskaaderi bolševikkien laivoja kohti Tallinnaa. Tarkoitus
oli tiedustella, oliko satamassa tosiaan englantilaisia laivoja ja mahdollisuuksien
mukaan tuhota vihollinen.
Tallinnan
satamaan saakka etenivät Spartak ja Avtroil, joiden ylivoimainen nopeus
mahdollistaisi tarvittaessa perääntymisen vihollisen saavuttamattomiin.
Taustalla odottivat risteilijä Oleg ja taistelulaiva Andrei Pervozvannyi, jotka
tulisivat tekemään selvää vihollisesta, mikäli voimasuhteet olisivat sen
mukaiset.
Mikäli
Tallinnassa ei olisi ollut Englannin laivastoa, olisi se luultavasti
valloitettu saman tein ja Viron taru olisi päättynyt lyhyeen.
Englantilaiset
olivat kuitenkin paikalla ja hävittäjät joutuivat perääntymään. Pahaksi onneksi
Spartak osui kaikille Tallinnan kävijöille tutulle Kuradimuna
karille, josta englantilaiset sen sitten kaappasivat.
Avtroil
puolestaan joutui piiritetyksi Mohnin saaren vieressä eli lähellä Viinistun
satamaa, jossa nykyään on mainio taidemuseo, jota voi lämpimästi suositella muillekin
kuin purjehtijoille.
Laivat
luovutettiin nyt Viron tasavallalle ja miehistö värvättiin osittain niiden
entisestä väestä. Hävittäjässähän tarvittiin lähes 200 miestä, joiden oli oltava
tehtäväänsä enemmän tai vähemmän koulutettuja.
Uusilla
nimillään Wambola ja Lennuk osallistuivat nyt hyvin aktiivisesti Viron
vapaussotaan ja kävivät Riiassa saakka antamassa tykistötukea.
Niiden roolina
oli ennen muuta jalkaväen tukeminen ja pienten maihinnousujen tekeminen. Laivat
kylvivätkin tuhansia kranaatteja vihollisen niskaan, mikä ajan oloissa oli
hyvin merkittävä sotilaallinen tekijä. Ne laskivat myös useita miinoituksia.
Rauhan tultua
nuori Viron tasavalta huomasi kuitenkin, että laivaston ylläpitäminen on
kallista lystiä. Jokainen ajotunti Wambolan ja Lennukin kaltaisilla
vesipedoille teki hirvittävän laskun valtiolle.
Hävittäjien
sijasta Viro suunnittelikin laivastonsa varustamista parilla sukellusveneellä
ja moottoritorpedoveneellä, mikä myös tapahtui.
Wambola
ja Lennuk myytiin. Suomella ei ollut varaa maksaa, mutta ostaja löytyi
Perusta ja niinpä laivat päätyivät aivan uusiin maisemiin, toinen Amazonasille
ja toinen Tyynen meren rannalle.
Kun Peru ja
Equador joutuivat sotaan, löytyi töitä myös novikeille, joiden nimenä
oli nyt Almirante Guise ja Almirante Villar. Jälkimmäinen joutui
jopa meritaisteluun ja edellinen kävi tulittamassa vihollisen satamaa.
Vuonna 1954 käytettiin
suolaisessa vedessä ryytyneet veteraanit viimein romuraudaksi.
Virossa laivojen
myynnistä nostettiin hirmuinen prosessi, koska siihen epäiltiin liittyvän korruptiota
ja hintaa pidettiin kovin matalana. Itse asiassa nopeasti vanhenevien sotalaivojen
arvo aleni nopeasti ja markkinoilla oli sitä tavaraa muutenkin, joten kauppa
tuskin välttämättä oli huono.
Tekijät
selostavat vielä novikien edesottamuksia toisessa maailmansodassa. Syksyllä
1939 niitä oli punalippuisen Itämeren laivaston kirjoissa palveluksessa vielä
seitsemän kappaletta ja ne palvelivat talvisodassakin. Lisäksi oli kolme pohjoisessa
laivastossa ja vielä kaksi Tyynenmeren laivastossakin.
Itämerellä novikit
tuhoutuivat eri syistä. Useimpien kohtaloksi tulivat miinat Tallinnaa
tyhjennettäessä. Viimeisenä katosi syvyyteen Artjom Mohnin saaren
tasalla 28.8, 1941.