Parisuhdeneuvoja
Veikko Huovista
tulee aina välillä ikävä, mutta toisaalta hänen nerokas näkijänkykynsä tulee
vieläkin yhä uudelleen esille, kun se, minkä hän kerran olisi voinut esittää
satiirina, esitetään nyt haudanvakavasti ja jopa paatoksella faktan eikä fiktion
tasolla.
En muista, että
Huovisella olisi ollut novellia nimeltä Parisuhdeneuvoja,
mutta Helsingin Sanomien human interest-juttu
nimeltä Viiden eron jälkeen likimain
korvaa tämän puutteen.
Jutun päähenkilö
on viisi kertaa eronnut nainen, joka kaiketi runsaan kokemuksen antamalla
auktoriteetilla on ryhtynyt parisuhdeterapeutiksi.
Typerä
argumentti, jonka mukaan alalla hankitut ansiot herättävät epäilyksiä, jos
peräti viisi kertaa on jo satuttu noissa suhteissa epäonnistumaan, torjutaan
suoralta kädeltä: eihän kyse ole epäonnistumisista, vaan yhä uusista
onnistumisista!
Tässä siis peli
henki: moninaisuus on rikkautta ja vaihtelu virkistää. Mieletön rakastuminen ja
parisuhteen huuma kestää vain aikansa eikä sen enempää. Miksi siis vielä sen
jälkeen roikkua suhteessa, joka ei enää tyydytä? Kuka se on, joka pystyisi
sanomaan, että ihmisten pitäisi olla yhdessä hautaan saakka? Eiväthän he sitä
paitsi enää nykyään olekaan.
Terapeutin
käyttäytymisprofiilia voisi luonnehtia sarjapettäjän rooliksi. Artikkelista
päätellen päähenkilö viihtyy aina yhden partnerin kanssa kerrallaan, mutta
vaihtaa niitä sitten, kun tarve vaatii. Tämän ansiosta hän on oppinut paljon
omista tarpeistaan ja ilmeisesti pystynyt tyydyttämään niitä esimerkillisesti.
Mitäpä muuta
ihmisen pitäisi täällä maan päällä tehdä kuin tyydyttää omia tarpeitaan? Tämän
aksiooman kritisoiminen tarkoittaisi hyökkäämistä pyhyyden ydintä vastaan ja
kirvoittaisi heti mutavyöryn suvaitsevaisen etujoukon taholta.
Mistäpä kukaan
voisi saada oikeuden kritisoida jonkun toisen tarpeiden tyydyttämistä ja siihen
liittyviä prioriteetteja? Tämä on asia, jota kukaan ei voi tehdä toisen
puolesta, joten hoitakoon vain itse kukin asiansa. Terapeutti voi myydä
vihjeitä siitä, miten se parhaiten onnistuu ja, kuten jokainen työmies, on
hänkin palkkansa ansainnut.
Vanhanaikaisilla
henkilöillä herää helposti kriittisiä ajatuksia sen johdosta, että moisessa
parisuhdemyllyssä joutuvat pakostakin kärsimään lapset.
Toki uusperheiden moninaisuus saattaa
aikuisista tuntua ihanalta vanhanaikaisen ydinperheen tunkkaisuuteen verrattuna
ja varmaan lapsetkin nyökyttelevät, kun heiltä kysytään, onko kivempaa, kun on
kahdet vanhemmat.
Mutta oikeasti
heiltä ei kysytä mitään ja he tietävät liiankin hyvin olevansa paarialuokkaa,
jota heitellään sinne, minne tarve kulloinkin vaatii. Myös heidän ennusteensa aikuiselämässä
on huonompi kuin ehjien perheiden lasten, niin tylsää kun se onkin. Mutta entäs
sitten.
Naisen tarpeet
ovat aikamme todellinen maailman napa. Lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän
korskeus ovat yhä useammin nimenomaan naisen määrittelemiä tarpeita, joiden
tyydyttämisessä mies saa osoittaa kuntoisuutensa.
Kuten
demokratia, myös ajanmukainen parisuhde on arvomaailma, jossa on sijansa
lunastettava joka päivä ja jossa ei tuomioista ole valitusoikeutta, sillä ne
eivät perustu mihinkään yleispätevään asiaan. Ne perustuvat henkilökohtaiseen
oikkuun, mikä ei tietenkään alenna asian arvoa, jos kerran hyväksymme
lähtökohdaksi hedonismin ja individualismin ja se, joka ei hyväksy, voi yrittää
siirtyä johonkin toiseen aikakauteen.
Olisi suorastaan
liikuttavan vanhanaikaista paheksua sitä tai tätä tapaa, jolla ihminen tässä
elämässä hankkii tyydytyksensä. Siitä huolimatta lasten kohtalo toki on asia,
jolla leikkiminen on niin sanoakseni objektiivisestikin edesvastuutonta.
Lastensuojelutilastot kertovat karua kieltä siitä, ettei kaikki ole hyvin tämän
sarjarakastajamallin kanssa.
Mutta pitäisikö
ihmisten, etenkään naisten, sitten alistua roikkumaan jossakin väljähtyneessä
suhteessa ja antaa elämän valua elämättömänä käsistään? Mikä voisi olla vaihtoehto?
Joskus
maailmassa oli rakastajien/rakastajattarien hankkiminen normaali käytäntö.
Suhteet pidettiin epämuodollisina ja jos nyt ei aivan salaisina, niin sentään
ainakin vältettiin niitä tunnustamasta. Tämä näyttää usein toimineen suorastaan
ihanteellisesti. Miehille se tosin usein tiesi melkoisia kuluja, mutta onko
joku muka kuullut ilmaisesta avioliitosta?
Ainakin miehillä
on normaalia, että seksuaalinen tarve suuntautuu samaan aikaan useisiin naisiin
eikä tämä lainkaan merkitse sitä, että jotakuta niistä rakastettaisiin sen
vuoksi vähemmän, päinvastoin. Vanhan merimieslaulun tapaan moniavioisuuteen
taipuva uros saattaa olla kaikille partnereilleen uskollinen.
Naisilla
tällainen taipumus lienee harvinaisempi ja heillä näyttää olevan biologinen
tarve pitää mustasukkaisesti kiinni miehestään, jonka luonnollinen taipumus
kuolata toisten naisten perään näyttää potentiaalisesti vaarantavan perheen eli
jälkikasvun ja äidin elatuksen turvaamisen.
Kun naiset
nykyään yhä useammin ovat alkaneet vastata omasta toimeentulostaan, on
tällainen biologinen taipumus tietenkin periaatteessa yhtä vanhentunut kuin on
miehen pidättäytyminen sivusuhteista. Eivät ne mitään vaaranna, mikäli
osapuolet ovat henkisesti kypsiä hyväksymään tosiasiat.
Mikäli sen
sijaan heittäydytään lapsenomaisesti symbioottiseen suhteeseen kuin kovan
huumeen orjaksi, on asia toinen. Silloin ainoa mahdollisuus on sarjapettäminen,
jossa näennäinen parisuhdeuskollisuus joutuu käytännössä pilkanteon kohteeksi
ja uuden parin vanhat suhteet, mukaan lukien mahdolliset lapset kärsivät.
On erikoista
havaita, että tällainen infantiili psykologia kukoistaa nimenomaan nykyisenä
aikana, jolloin osapuolten taloudellinen riippumattomuus mahdollistaisi myös
rationaalisen tosiasiallisen polygamian ja samanaikaisen ydinperheen ylläpidon.
Kyseessä lienee
osittain kulttuurin vitka, seuraus siitä yksilön intohimon pohjattomasta
korostamisesta, joka alkoi yhteiskunnan huipulla jo 1700-luvun lopulla. Sturm und Drang-kulttuuri oli
pohjimmaltaan anarkismin ja solipsismin ilmentymää käytännön tasolla, kapinaa kaikkia
sovinnaisuuksia vastaan ja yksilön tekemistä maailman navaksi.
Nyt tämä
psykologia on levinnyt jo yhteiskunnan kaikille tasoille ja muuttunut
sovinnaiseksi. Kukaan ei viitsi edes yrittää sitä perustella yhtä vähän kuin
mitään muutakaan aikakauden latteutta. Se nyt vain on niin ja valtava
viihdeteollisuus on rakennettu esittämään ihmiskunnalle asian toteutumista faktan
ja fiktion maailmassa.
Mutta uskallanpa
epäillä, että monen partnerin suhteet ovat tulossa. Muhamettilaisuus pitää moniavioisuutta
normaalina asiana sikäli kuin se koskee monivaimoisuutta. Käytännössä se toimii
meillä koko ajan ja on vain ajan kysymys, milloin sen juridinen pätevyys
tunnustetaan.
Naisten
monimiehisyys saattaa olla vaikeampi asia ja tämä luullakseni liittyy
sellaisiin psykologisiin taipumuksiin, joilla on biologinen pohja. Sen
hyväksymiselle ei kyllä tänä suvaitsevaisuuden aikana voine olla mitään
esteitä.
Jätän tässä
syrjään sen, mitä olisi sanottava ihmisten ja eläinten tai esimerkiksi ihmisten
ja seksinukkien välisten suhteiden yhteiskunnallisesta normittamisesta,
käytäntö on nämä kysymykset kerran ratkaiseva.
Joka tapauksessa
rohkenen esittää mielipiteen, jonka mukaan avioliitto elinikäisenä parisuhteena
olisi ihanne. Siinä syntyviä ongelmia kannattaisi luullakseni pehmentää
diskreeteillä sivusuhteilla, joita olisi suvaittava sen sijaan, että niiden
hirvittävyyttä lapsellisesti paisutellaan ja kauhistellaan.
Mutta tämä
edellyttänee sellaista henkistä kypsyyttä, jota infantiilisessa kulttuurissamme
ei juuri arvosteta, ainakaan asiaan liittyvästä lehtikirjoittelusta päätellen.
Avioliitossa,
kuten muissakin ihmissuhteissa on joka tapauksessa myös velvollisuuksia eikä etenkään
velvollisuuksia lapsia kohtaan ole sopivaa pitää vähäarvoisempina kuin omaa
tyydytystään. Kun lapset on kerran hankittu, ei vastuuta niistä voi lykätä
kenellekään, vaikka miten mieli tekisi. Aikuinen, sikäli kuin hän on aikuinen,
ymmärtää tämän.