Vaiettu
historia
Hesarissa Unto
Hämäläinen ehdottaa suomalais-venäläistä projektia Neuvostoliitossa
1930-luvulla tapettujen suomalaisten kohtalon selvittämiseksi.
Olisihan tuo jo
aika tehdä, on itse asiassa erittäin outoa, että se on jäänyt kokonaan vaille
virallisen Suomen ja muunkin Suomen huolenpitoa samaan aikaan, kun on panostettu
aivan valtavasti rahaa ja tutkimusta sen selvittämiseksi, osallistuivatko
jotkut suomalaiset nuorukaiset aikoinaan teloituksiin Saksassa vai eivätkö osallistuneet.
Suomessahan
noita teloittajia toimi vuonna 1918 suuri määrä (o.t.o.) ja työsarkaa alalla
riitti jonkin verran myös sodan aikana. Ei asia siis meilläkään niin kovin
tavaton ole, jos nyt ei ihan normaalikaan. Jokuhan sen työn tekee, kun ylempi
siihen käskee ja joita käskijöitä on riittänyt.
Toivotaan, että
joku nyt herää tämänkin vetoomuksen kuullessaan. Olen silloin tällöin itsekin
asiasta kirjoittanut, mutta eihän tällaisia asioita yhden yksilön mielipidekirjoituksilla
käynnistetä.
Sivumennen
sanoen, kun julkaisimme aikoinaan venäjäksi kirjan V semje jedinoi (Myöhemmin
suomennettu nimellä Yhtä suurta perhettä, Kikimora 2000) ja lähetin
siitä kappaleen Mauno Koivistolle, tämä innostui siitä ja kirjoitti koko sivun
arvostelun hesariin.
Sen jälkeen myös
Aleksanteri-instituutista löytyi rahaa ja kiinnostusta sen kääntämiseen ja
julkaisemiseen myös suomeksi. Koiviston lisäksi kukaan ei kyllä tainnut enää
siitä pukahtaakaan.
Kirjan johdosta Koivisto
muisteli aikaansa Karhumäessä ja päivitteli, että eipä tiedetty heti
rintamalinjan takana olleen Sandarmohin
suuri teloitus- ja hautapaikka. Siellä eivät kaiketi suomalaiset siis ainakaan
paikalla olleen tietojen mukaan käyneet hautaamassa mahdollisesti teloitettuja vankejaan…
Usein
vertaillaan erilaisten poliittisten suuntausten uhrilukuja. Tunnetun Mustan
kirjan mukaan kommunistien (venytetyt) uhriluvut lähentelevät sataa
miljoonaa. Natseilla ne nousevat tuosta tunnetusta kuudesta miljoonasta
ylöspäin muun muassa sotavankien suhteettoman kuolleisuuden takia. Muitakin
rötöksiä löytyy.
Sotavankien
hoidon suhteenhan omassakin historiassamme on katumuksen aihetta ja niin on
monella muullakin maalla, Neuvostoliitto ja sen liittolaiset mukaan lukien.
Nälkään
kuoleminen lienee ainakin tietyissä tapauksissa inhottavimpia kuolintapoja.
Joissakin tapauksissa hidas nälkiintyminen kyllä näyttää armahtavan uhrejaan
tuomalla heille tylsyyden. Joka tapauksessa esimerkiksi Holodomorin miljoonat
uhrit voidaan kyllä rinnastaa myös teloitettuihin, joiden kärsimykset sentään
jäivät lyhytaikaisiksi.
Teloituksilla on
kuitenkin, sanoisinko, oma makaaberi estetiikkansa, joka tekee niistä erityisen
vastenmielisiä. Venäjällä tunnetaan nykyään varsin hyvin se, miten homma siellä
hoidettiin, sillä monet teloittajat (palatš, alun perin tataareilta
saatu sana) ovat avomielisesti muistelleet sankarillisia aikojaan.
Suurten ansioidensa
vuoksi jotkut korotettiin peräti kenraaleiksi ja haudattiin Novodevitšin
hautausmaalle (ks. http://ttolk.ru/?p=15741
).
Mitäpä
sanoakaan, työ oli raskasta, sekä moraalisesti (mitä sanoikaan aikoinaan
Himmler Saksan kansan henkisestä lujuudesta, kun se pystyi tuhoamaan
juutalaiset moraalisia vahinkoja kärsimättä) että suorastaan fyysisesti.
Rasitusvammat
oikean käden ranneluissa seurasivat tuhansien laukausten ampumisesta lyhyen
ajan sisällä. Työssä rähjääntyi ja jotkut hankkivat nahkaesiliinan suojelemaan
veri- ja aivoroiskeilta. Työn jälkeen yläruumis pestiin eau de colognella,
mutta veren- ja ruudinkäry ei lähtenyt.
Koiratkin
murisivat pyöveleille vain kaukaa.
Sankarillinen
päivä päätettiin runsaalla vodkan juonnilla ja siinä saatettiin sammuakin. Työ
vaatii aina veronsa.
Psykologista
stressiä aiheuttivat erilaiset kurittomuudet. Mukana oli paljon naisia,
nuoriakin ja sovinistinen asenne oli monella niin tiukassa, että tämän ryhmän teloittamista
pidettiin jotenkin sopimattomana. Sitä paitsi monet huusivat viimeisellä
hetkellään eläköötä Stalinille, mikä oli aivan rienavaa. Sen vuoksi
ehdotettiinkin jonkinlaista kasvatusta, jonka avulla tästä epäkohdasta
päästäisiin eroon.
Alan suuruudet, kuten
Sergei Maggo tekivät selvää kymmenestä tuhannesta kansan vihollisesta, Vasili Blohinin tilillä oli jopa
kaksikymmentätuhatta.
Erikoista on,
että kahden tunnetun pyövelin nimenä oli Šigaljov, mikä tuo mieleen
Dostojevskin Riivaajien šigaljovilaiset. Nämähän olivat
vallankumouksellisia rabulisteja, joiden ohjelma koostui pelkästä sokeasta
tuhoamisesta.
Kuten tunnettua,
Dostojevski ennusti jo aikanaan, että mikäli sosialismin riivaajat pääsevät
Venäjällä valtaan, tulee uhrien luku olemaan miljoonissa.
Suomalaiset,
jotka aikoinaan sinne siirtyivät, olivat tavallaan kuin laboratorion
koe-eläimiä. He yrittivät sopeutua uusiin oloihin ja sisäistää sen normit. Moni
ryhtyi aatteelliseksi elimien yhteistyöhenkilöksi, jotkut epäilemättä toimivat
myös teloittajina. Uskollisena Stalinille pysyi moni teloitetuista.
Tämä tarina on
hyvin kiehtova ja myös hyvin dokumentoitu. Sen monia lukuja on jo nyt selostettu
monissa kirjoissa, joista mieli tekee erityisesti mainita Mikko Ylikankaan
aivan liian vähän huomattu teos.
Kun
Neuvostoliitossa oli tapana kirjata tarkoin muistiin kaikki mahdollinen, on
syytä uskoa, että tästä suomalaisten kohtalosta voidaan kirjoittaa todella
monipuolisesti kiinnostava teos, joka ei ole pelkkää uhrilukujen laskemista.
Asia edellyttää
vain arkistojen avoimuutta. Sieltäkin on jo saatu sen verran monipuolista
tietoa, että tuntuisi aivan käsittämättömältä, että loppuja jostakin syystä
haluttaisiin pimittää.
Martyrologiat ovat
toki myös kiinnostavia ja jotenkin minusta tuntuu siltä, ettei meillä yleisesti
edes tiedetä sellaisia jo olevan olemassa, kiitos Eila Lahti-Argutinan ja Leo
Gildin.
Mutta eihän
tätäkään puolta ole vielä loppuun asti tutkittu.
Nyt on syytä
toivoa, että sekä Suomessa että Venäjällä viimeinkin herätään siihen, että
salailun ja vaikenemisen aika riittää jo. Kyseessä on yksi maamme historian
suurista teemoista ja sen ignorointi ei ole enempää eikä vähempää kuin
kansallinen häpeä.