Eläköön anarkia
Anarkismi oli
melkoisessa suosiossa 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa. Etenkin
Italiassa, Espanjassa ja Venäjällä se tuntui vetoavan sorrettuihin ja
solvaistuihin ja vähän muihinkin. Koska asia nyt on jo armeliaasti unohtunut,
kannattaa varmaan muistuttaa, että myös bolševikeilla oli sama
päämäärä kuin anarkisteilla, kuten myös Lenin nimenomaisesti totesi. Vain
keinot olivat toiset.
Italiassa tuli 1800-luvun
lopulla tunnetuksi varsin tarttuva laulu, joka kuvasi anarkistien vangitsemista
Luganossa, Sveitsissä, jonne he olivat paenneet epäilyksiä osallisuudesta
Ranskan presidentin Sadi Carnot’n murhaan. https://www.youtube.com/watch?v=S4ou1pNZPMs
Valtionpäämiehille varautuminen attentaatteihin tuli tähän aikaan
ajankohtaiseksi ja on sitä yhä.
Laulussa
kerrotaan anarkistisen aatteen ylevyydestä ja siitä, että kyseessä on vain
rakkauden oppi:
eppur
la nostra idea
non è che idea d'amor,
eppur la nostra idea
non è che idea d'amor.
non è che idea d'amor,
eppur la nostra idea
non è che idea d'amor.
Myöhemmässä säkeistössä tosin todetaan, että
anarkistit saarnaavat sotaa sortajia vastaan ja rauhaa sorretuille:
la
pace tra gli oppressi,
la guerra agli oppressor,
la pace tra gli oppressi,
la guerra agli oppressor.
la guerra agli oppressor,
la pace tra gli oppressi,
la guerra agli oppressor.
Miten nämä kaksi sovitetaan yhteen ei selvästikään
vaivannut militanttien aivoja, ristiriitaisuus ja jopa sekavuus näyttää näissä
yhteyksissä olevan se normaalitila. Mistään pelkästä kielikuvastahan tuossa
sodassa ei ollut kysymys, kuten terroriteot osoittivat.
Itse kunkin maan järjestyksestä ja turvallisuudesta
vastaavat tahot olivat syystä huolestuneita siitä, mitä anarkistit tekivät,
saarnasivatpa nämä sitten mitä tahansa.
Vuosisadan vaihteessa tapahtui monessa maassa
terroritekoja, ei pelkästään tiettyjä henkilöitä, vaan jopa vain tiettyyn
yhteiskuntaluokkaan ilmeisesti kuuluvia ihmisiä (teatteriyleisö, ravintolan
asiakkaat) vastaan. Tämä oli historiallisesti uutta.
Anarkisteilla oli sivistyneitä ja oppineita
teoreetikkoja, mutta siitä huolimatta ja ehkä jopa sen vuoksi aatesuunta tuotti
absurdeja tuloksia. Sitä opittiin kammoamaan juuri sen ennustamattomuuden ja
tolkuttomuuden takia. Jotakin tuttuahan tässä on.
1900-luvun alun ihmisten näkemykset tuosta
aatteesta, joka pyrki harjoittamaan “teon propagandaksi” komeasti kutsuttuja kataluuksia, lienee melko
uskollisesti kuvattu puolalais-englantilaisen Joseph Conradin teoksessa The Secret Agent vuodelta 1907 (Anarkistit, suom. Kristiina Kivivuori 1964, myös Otava, 2004).
Conrad on elementissään kuvatessaan kurjuutta ja
friikkejä. Myös hänen toinen kirjansa, Afrikkaan sijoittuva Pimeyden sydän on tästä hyvä osoitus.
Lontoossa, fiktiivisen Brett Streetin
hämäräperäiseen kauppaan (kondomeja, pornoa) sijoittuvan romaanin kaikki
henkilöt näyttävät olevan konnia, joko degeneraatteja, joita eräät aikakauden
suosikkiteoriat käsittelivät, tai sitten muuten kurjia otuksia, kuin suoraan
Cesare Lombroson synnynnäisiä rikollistyyppejä koskevista tutkimuksista.
Kirjassa suunnitellaan attentaattia itse tiedettä
vastaan, mikä aikakauden puheavaruudessa lienee ollut ylittämättömän villiä.
Tosiasia kyllä onkin, että anarkismin piirissä oli vihamielisyyttä myös
tiedettä kohtaan yhtenä tasa-arvon vihollisena.
Tässä tapauksessa kuitenkin attentaatti, joka
sinänsä epäonnistuu, suoritetaan erään ulkovallan käskystä. Kirjan
keskushenkilö on vieraan vallan palkkalistoilla oleva agent provocateur. Vieras valta on ilmeisesti Venäjä, joka halunnee
osoittaa Englannille, ettei sekään ole turvassa anarkisteilta.
Itse keskushenkilö, Adolf Verloc, on sinänsä aika
poroporvarillinen tyyppi ilman silmiinpistäviä paheita, ehkäpä nyt turhan paisunutta
itserakkautta lukuun ottamatta. Itse asiassa hänellä on jopa merkittäviä
hyveitä ja lukijan myötätunto lienee hänen puolellaan, kun hänet
ansaitsemattomasti murhataan.
Verlocin tyyppi muistuttaa Marxin ja Engelsin
kuvausta ns. lumpenproletariaatista,
joka luokka-asemaltaan ei kuulu mihinkään yhteiskunnan peruselementtiin, vaan
kokoaa eri lähteistä piiriinsä
kaikenlaatuisen roskaväen.
Syöttösian
tapaan tyynenä ja pönäkkänä herra Verloc näytti hyvinvoivalta ammattityöläiseltä, mutta hänessä oli jokin määrittelemätön piirre, jota yksikään
työmies ei voisi saada ammatisaaan, olipa siinä kuinka epärehellinen hyvänsä:
jokin niille miehille yhteinen piirre, jotka saavat elatuksensa ihkmiskunnan
paheista, hullutuksista tai alhaisista pelontunteista; moraaloisen nihilismin
piirre, joka on yhteinen pelihelvettien ja tyttöpaikkojen pitäjille, yksityisetsiville
ja ammattimaisille urkkijoille, väkijuomakauppiaille ja sanoisin, vahvistavien
sähkövöiden myyjille ja patenttilääkkeiden keksijöille... Nykynäkökulmasta
siis tuskin mitään sen kummallisempaa.
Itse asiassa herra Verloc ei ollut mikään aatteen
mies, mutta ei suuri roistokaan. Hän ei ollut enempää eikä vähempää kuin pikku
miekkonen, joka nautti vieraalta valtiolta saatua kuukausipalkkaa
pönkittääkseen pikkuporvarillista hyvinvointiaan, johon kuului vaimon ja tämän
äidin ja veljen elättäminen.
Kaksoisagenttina ja provokaattorina toimiminen oli
lisäksi yhteiskunnallisesti hyödyllistä toimintaa ja auttoi pitämään
vastapuolen ajan tasalla anarkistien vehkeilyistä, periaatteessa se oli
vaarallistakin, mutta se tapahtui myös läheisten hyväksi. Itse asiassa herra
Verlocin moraalinen omahyväisyys uhkaa paisua jo kohtuuttomuuksiin, kunnes
sekopäisen ja kiittämättömän vaimon veitsenisku tekee hänestä selvää.
Koko kirjassa on aika vähän mitään anarkistien
ideologiasta, mikä näyttääkin asianmukaisesti vaihtelevan henkilöstä toiseen.
Yksi haluaa kostaa sorrettujen ja solvaistujen puolesta, toinen hävittää ne
maan päältä. Päällimmäiseksi vaikutelmaksi jää koko touhun absurdius ja sen
riippuvaisuus sattumista ja aatteen karikatyyrimäisistä ajajista.
Sitäkin oudompaa on kuulla, että Amerikassa
sittemmin summittaisesti ihmisiä tappanut Unabomber
oli omistanut tämän Conradin kirjan, joka oli luettu moneen kertaan, hajalle
saakka. Parodia siis todella on kuin onkin jo mahdotonta. Unabomberin
puolalaisuus tuskin antaa meille mitään osviittoja asian ymmäreämiseen.
Jos ajattelee, miten tällaisen kirjan lukutapa on
sadan vuoden mittaan muuttunut, tulee mieleen, että suurin muutos ehkä koskee
niitä arvoväritteisiä luonnehdintoja, joita kirjoittaja antaa kohteistaan.
Conrad kaikesta päätellen katsoo olevansa tekemisissä
degeneroituneen, vastenmielisen ja vaarallisen konnagallerian kanssa, joku
unabomber ei ehkä ollenkaan pidä edes mahdollisena, että sellaisissa olisi
jotakin mieltä: kenellä on oikeus tuomita...
Kiinnostava kysymys, jota ehkä kannattaisi tutkiia
laajemminkin.