Mitä saa olla?
Pertti Jarlan kuvaamassa
Fingerporin maailmassa Ludwig Wittgenstein menee kioskille. Kun myyjä kysyy
”mitä saa olla?”, filosofi vastaa ”Kysymys on mieletön!”
Wittgensteinin älykönlaatu oli
kuitenkin poikkeuksellinen. Yleensä intellektuellien tapana on nimenomaan
kertoa, mitä saa olla ja mitä ei. Tämä on nimenomaan älymystön keskeinen
toimiala ja se on välttämätön ehto heidän asemalleen jälkiuskonnollisen ajan
papistona.
On monia asioita, joita
intellektuellien mielestä ei saa olla. Eri ihmisryhmien väliset keskimääräiset
erot ovat sellainen asia. Koska niitä ei saa olla, ei niitä myöskään voi olla
ja niiden tutkiminen on paitsi turhaa, myös mieletöntä, koska vain tietynlaisia
tuloksia saa olla ja kaikki muut joudutaan joka tapauksessa sivuuttamaan.
Erityisen tärkeä on älymystön rooli
moraalisissa kysymyksissä. Se on antanut meille luvan rakastaa kaikkia maailman
sorrettuja ja vihata heidän sortajiaan. Sorrettuja saa ja pitääkin myös ihailla
ja kunnioittaa, sortajia halveksia ja väheksyä.
Negatiiviset tunteet siis ovat
sallittuja, kunhan vain niiden kohde asian oikeuttaa. Enemmänkin, ne saattavat
olla suoranainen edistyksen moottori. Sorrettujen viha on suloista ja ihanaa,
sillä siinä kaikuvat sortokoneistojen kuolinkellot, olipa kyseessä tsarismi,
kolonialismi, rasismi, rahavalta tai patriarkaatti. Sellainen tunne on
luonnollinen ja välttämätön, niinpä se saa olla.
Maksim Gorki, silloin kun hän ei
vielä ollut pettänyt kriittisen ajattelijan rooliaan, arvioi, että Venäjän
kansa rakastaa sitä, joka antaa sille luvan käyttäytyä halpamaisesti. Tällä hän
tarkoitti Leniniä, joka kehotti kaikkia lurjuksia tekemään, mitä heidän
luontonsa vaati. Lenin tiesi, että kansan huonoimmalla aineksella oli halu
ryöstää ja kertoi sille, että näin saakin olla. Venäjän intelligentsijan
puolustukseksi sanottakoon, että sen enemmistö kauhistui Leninin
barbaarisuutta, mutta ”suuren Lokakuun” irvokkaan kaappausfarssin jälkeen oli
myöhäistä katua. Itse he olivat tragediansa valmistelleet.
Suomen historian suurimpia myyttejä
on ajatus vuoden 1918 sodasta sorrettujen oikeutettuna ja epätoivoisena
nousuna, johon syypää oli itsekäs porvaristo ja sen hillitön riistopolitiikka.
Itse asiassa aseellinen nousu
enemmistön demokraattisesti osoitettua tahtoa vastaan bolshevikkien tuella ja
heidän esikuvansa mukaisesti oli ehkä lurjusmaisin teko, jonka maamme
siihenastinen historia oli tuntenut. Vielä pahempi oli varmaan se aseettomien
vankien keskuudessa tehty verilöyly, joka pian seurasi, mutta se ei millään
tavoin vähennä niiden intellektuellien vastuuta, jotka antoivat luvan
väkivallalle.
Sanotaan, että tapahtumat
riistäytyivät käsistä. Sen ne tekivätkin, mutta niillä, joiden käsistä ne
riistäytyivät, on asiasta vastuu. He eivät varmasti pyrkineet siihen
lopputulokseen, joka sitten syntyi. Siinä mielessä rikoksen tunnusmerkit eivät
maksimaalisesti täyty.
Vain hirviö olisikin voinut haluta
tuota teurastusta. Mutta kyseessä oli heidän tuottamuksensa, maxima culpa, kuten asia latinaksi
ilmaistaan. Ei olut sattuma, että Kuusinen et
consortes saivat varoa punakaartilaisia paetessaan Viipurista. SKP:n
”revolverioppositio” ymmärsi näiden herrojen merkityksen tapahtuneessa
katastrofissa, kun se päätti käyttää asetta heitä vastaan. Syyllisyytensä
ymmärsi myös Sirola, joka toi asian varsin selvästi esille kirjoituksissaan.
Kuusinen rationalisoi, kuten hänen luokalleen sopiikin: ”itsekritiikki”
kohdistui väkivallan karttamiseen…
Valkoisten kosto oli täysin
moraalitonta teurastusta. ”Lupa” kaivettiin vanhoista lakikirjoista vasta jälkeenpäin,
aivan samoin kuin aseellinen nousu demokraattista enemmistövaltaa vastaan sai
myöhemmin sankarillisen hohteen siitä, että kapinallisia teloitettiin…
Vanhat tolstoilaisetkin
tempautuivat mukaan veriseen orgiaan. Suuri humanisti Kianto muistetaan nykyään
lähinnä yhdestä lauseestaan, jossa puhuttiin naarassusista. Santeri Alkio, tuo
puhdasmielisyyden perikuva oli punaisten petoksesta suunniltaan ja halusi
lähettää heidät vuosiksi Saksan kaivoksiin…
Saako väkivaltaista vallankumousta
olla? Aatelismies Uljanovin mielestä ei pelkästään saanut, vaan myös
välttämättä piti olla. Kerenski ei suotta nimittänyt Leniniä hulluksi
fanaatikoksi, mutta Iljitshin ei tarvinnut tehdä paljoakaan saadakseen kansan
huonoimman aineksen saalistamaan ja riehumaan. Sen jälkeen tapahtumat sitten ”ryöstäytyivät”.
Tuloksena Venäjällä ei ollut
”reaalisosialismi”, joka kerran tuotti 1930-luvun talousihmeen ja maailman
suurimman mekanisoidun armeijan. Leninin toiminta johti taloudelliseen ja
poliittiseen katastrofiin, joka oli Venäjän historiassa vertaansa vailla sitten
1600-luvun alun. ”Reaalisosialismiksi” nimitetyn poliittisen järjestelmän loi
vasta Stalin, joka antoi aivan uudet ja ankarat vastaukset kidutetun kansan
tuskaiselle kysymykselle (крик души) ”mitä
saa olla?”
Stalinin ja hänen seuraajiensa
Neuvostoliitto olikin todellinen intellektuellien valtio Platonin mielessä.
Kokonainen oppineiden armeija valjastettiin selittämään ja todistamaan, miksi
järjestelmä oli maailmanhistorian koko kehityksen lainomainen tulos, ja miksi
sen täytyi olla juuri sellainen kuin se oli.
Hyvin monenlaiset asiat eivät
sopineet yhteen tämän tarinan kanssa ja siksi ne eivät saaneet olla.
Periaatteessa tätä ei määrännyt Jumala eikä maailmanhenki, koska niitä ei ollut
eikä saanutkaan olla. Sen sijaan kyseessä oli itse Aine ja sen kehityslait,
jotka olivat Puolueen politbyroon hallinnassa.
Nykyään on jo melkein mahdotonta
kuvitella, että koko tuo ”tieteellisen sosialismin” maailma on meistä vain
parin vuosikymmenen päässä. Sen uskottavuus on nyt niin vähäinen, että
ajattelemme vaistomaisesti ihmisten todellisuudessa ymmärtäneen, miten falskia
kaikki oli.
Eivät ne ymmärtäneet.
Keskivertokansalaisen maailma pysyy koossa vain, jos hän tarkoin tietää, mitä
saa olla ja mitä ei. Bertrand Russell sanoi aikanaan, että mikäli hänellä olisi
käytössään nykyaikaisen valtion välineet tiedemiehistä opettajiin ja
journalisteista poliiseihin, hän saisi hyvin nopeasti ihmiset uskomaan, että
vesi jäätyy kuumassa ja kiehuu kylmässä. Ihmiset eivät tosin laittaisi teepannuaan
jääkaappiin kiehumaan eikä jääpalapussia uuniin jäätymään. Kuitenkin he
uskoisivat tuon ilmoitetun asian ”korkeampana totuutena”. Koska se kuuluisi
maailmanjärjestykseen, se olisi yksinkertaisesti hyväksyttävä. Epäilijöille
voitaisiin nauraa, heihin voitaisiin suuttua ja kohdistaa sanktioita ja ellei
muu auttaisi, heidät voitaisiin poistaa koko historiasta. Näinhän kävi
Trotskille, joka väitti, ettei Neuvostoliitossa ollut mitään sosialismia.
Niinpä virallinen Neuvostoliitto ei tuntenut Trotskia, vaikka siellä
tiedettiinkin ”trotskilaisuudesta”, jota kai voitiin verrata jonkinlaiseen
kuolleen kissan irvistykseen.
Kun kioskinpitäjä nyt kysyy meiltä
”mitä saa olla?”, meillä on intellektuelleina valtava vastuu siitä, mitä
sanomme. Jos luettelemme kaikki kauniit asiat, voi miestä tuntua, ettei meitä
myöhemmin voida mistään syyttää. Mutta entäpä, jos sanomme, ettei pahoja
asioita saa olla ja ne siitä huolimatta ovat? Jääkö meille jonkinlainen vastuu
siitä, että ne jonakin päivänä pakottavat tunnustamaan olemassaolonsa?
Koska maailmamme hajoaa, mikäli
annamme väärille asioille luvan olla, ehdotan, että otamme käyttöön eräänlaisen
imaginäärimaailman. Matematiikassahan se jo on. Miinus yhdelle ei oikeasti ole
olemassa neliöjuurta, mutta matemaatikot siitä viis veisaavat ja kokeilevat,
mitä syntyy, jos oletetaan sen sittenkin olevan. Saisiko sellainen ”olla”?