Niin sanottu paha
1960-luvulla etologi Konraz Lorenz julkaisi kirjan Sogenannte Böse –niin sanottu paha. Tässä epäilemättömän ansiokkaassa kirjassa inhimilliseen kulttuuriin kuuluvaa teemaa käsiteltiin eläintieteelliseltä kannalta, mikä oli vielä uutta.
Näkökulma alkaa tulla nykyään jo vallitsevaksi. Kaiken inhimillisen käyttäytymisen selittämisessä ylivertaiseksi perusteeksi on tullut asian luonnonmukaisuus. Kyse ei ole enää luonnonoikeudesta, joka kerran nosti ylpeästi kapinalipun Jumalaa vastaan ja katsoi, ettei edes Jumala voinut rikkoa oikeudenmukaisuutta vastaan, siihen ei voinut olla oikeutta.
Nykyinen selitysmalli unohtaa sen sijaan jo nämä abstraktit periaatteet ja tarkastelee, miten geenit ovat käytännössä pärjänneet olemassaolon taistelun totaalisessa sodassa. Geenien viisaus on lopultakin absoluuttista ja perimmäistä totuutta, josta ei ole valitusoikeutta. Miehen y-kromosomi panee liikkeelle kylväjän, joka pyrkii maksimoimaan saaliinsa ja eliminoimaan kilpailijat, naisen vastaava ruumiin viisaus etsii parhaat siementäjät. Pariutuminen ja elinkykyisten jälkeläisten tuottaminen ovat kaiken keskipisteessä. Kuoleman punakynä korjaa pois elinkyvyttömät ja siis tarpeettomat, joita luonto tuottaa valtavasti tuhlaillen.
Hedelmällisyytensä menettäneet yksilöt joutavat tuhoutumaan, jokainen sukupolvi on vain vuorollaan geeniensä kantajana. Optimismiin on toki syytä, sillä kehitys vie aina eteenpäin, koska muu ei ole mahdollista. Eteenpäin meno tarkoittaa muuttuviin olosuhteisiin sopeutumista ja eilispäivän taantumus voi olla nykypäivän edistystä.
No, näin primitiivistä mallia inhimilliselle sivistykselle ei tainnut edes Hitler esittää. Sen vaikutus kulttuurissamme on kuitenkin epäilemätön.
Merkillisesti kukoistaa samaan aikaan monissa korkean elintason maissa yksilön kultti, jossa hänestä eikä lajista tehdään kaiken keskipiste. Nämä kaksi täydentävätkin toisiaan yllättävän hyvin. Maailman keskipisteenä olevan yksilön, kuten myös lajin näkökulmasta hyvä ja paha kuuluvat tarkoituksenmukaisuuden piiriin. Itse asiassa ne ovat tarpeettomia käsitteitä, jotka voidaan jäännöksettömästi korvata muilla.
Niinpä lähdemme ajattelussamme jo luontevasti siitä, että hyvä ja paha ovat yhteismitallisia. Tietty määrä toista korvaa tietyn määrän toista. Miten muuten voisimme verrata toisiinsa esimerkiksi Stalinin ansioita ja tihutöitä? Molempia hänellä todistettavasti oli.
Mielihyvän ja kärsimyksen yhteen- ja vähennyslasku on ehkä sentään nykyistäkin ihmistä epätyydyttävä tapa hyvän ja pahan selvittämiseksi. Se on kuitenkin vallitseva tapa ja sopii hyvinvointivaltion poliittisiin tarpeisiin.
Tämä aika ei enää ihaile pyhimysten kilvoittelua, vaan pitää heitä yleensä naurettavina. Liioin ei rikollisia kauhistuta, vaan ymmärretään. Danten helvetin alimmassa piirissä, Saatanan hampaissa olivat Juudas, Brutus ja Muhammed, hengellisen ja maallisen esivallan kavaltajat. Pienemmistä synneistä jokaista rankaistiin syntiensä mukaan. Ylensyönti, irstaus ja muut vastaavat asiat, joita oma aikamme arvostaa, olivat kovan ja päättymättömän rangaistuksen alaisia.
Jo uuden ajan luonnonoikeus valistuneessa muodossaan lähti siitä, että ikuinen eli ääretön rangaistus äärellisestä rikoksesta oli kohtuuton. Oikeudenmukaisuus sitoi niin Jumalaa kuin ihmisiä. Itse asiassa raamattua lukeva saattoi havaita, että Jumala oli usein mitä suurimmassa määrin epäoikeudenmukainen. Miksi Jahve suosi Israelin kansaa ja määräsi sen sijaan kokonaan hävitettäviksi kokonaisia kansakuntia vanhuksista imeväisiin? Yksin Joosua hävitti kolmekymmentäyksi kansaa ja kun Saul yritti säästää edes yhden tuhottavaksi määrätyn kansan kuninkaan, luki Herra sen hänelle synniksi, eikä hän enää päässyt armoon. Jahvelle otollista oli vain ehdoton alistuminen hänen tahtoonsa. Se oli myös hyvää, koska Herra oli niin sanonut.
Nykyiselle kulttuurillemme lienee mahdotonta palauttaa uskoa tällaisiin periaatteisiin. Islam tunnustaa niitä yhä, mutta emme voi olla pitämättä sitä barbariana, sanottiinpa asiaa ääneen tai ei. Pahuus ja hyvyys ovat meille kerta kaikkiaan tarkoituksenmukaisuuskysymyksiä, eivät Jumalan ilmoituksen mukaan määrättyjä.
Mutta barbaria vaanii meitä yhä koko ajan, ei enää siksi, että seuraamme sokeasti pyhiä kirjoituksia, vaan juuri siksi, että olemme kokonaan luopuneet pyhästä ja olemme vaarassa tulla täysin rationaalisiksi.
Millä järkevällä perusteella voisimme vastustaa abortteja tai eutanasiaa, jos ne kerran ovat tarkoituksenmukaisia? Emme millään. Entä millä järkevällä perusteella voisimme vastustaa ihmisruumiiden teollista kierrätystä? Tuskinpa millään. Ellei ihmisen pyhyyttä ainakin jollakin tavalla oleteta, voimme tuskin myöskään vastustaa tarpeettomien vanhusten ja epämuodostuneiden vastasyntyneiden likvidointia. Eivät geenimme pyydä meitä niitä säästämään. Jos pysymme johdonmukaisesti eläiminä ja vain eläiminä, vain mielikuvitus asettaa rajat sille, mitä kaikkia julmuuksia voimme tehdä. Objektiivisesti niissä ei ole mitään pahaa, sillä objektiivisesti pahaa ei ole.
Kuolema näyttää kuitenkin herättävän nykyihmisessä usein vielä kauhua, jota voisi kai nimittää irrationaaliseksi. Mitä pahaa siinä on? Bertrand Russell pohti aikoinaan asiaa ja totesi, että se lopettaa halujen tyydytyksen. Hyvä näin, mutta ehkä voisimme siinä tapauksessa ynnätä erilaisia halujen tyydytyksiä ja pyrkiä yksinkertaisesti maksimoimaan tuon arvon toteutumisen riippumatta siitä, miten paljon ihmisiä kuolee ja keitä he ovat?
Russell, joka oli valistuksen aito perillinen, uskoi vielä inhimillisen viisauden kaikkivaltaan eikä tainnut ottaa huomioon, että lopullinen järki löytyy geeneistä, joilla on vain etuja eikä periaatteita.
Jokainen ihminen kuolee. Kekkosen presidenttikaudella Suomessa kuoli noin puolitoista miljoonaa ihmistä, eri syistä. Tämä määrä on kauhistuttava ja hyvin monet noista kuolemantapauksista todella saavat ihmisen kauhistumaan, säälimään tai suuttumaan.
Voimme tutkia noita tapahtumia, voimme tuntea niiden takia mitä tunnemme, mutta muuksi ne eivät muutu. Tiedämme myös, että näin tulee aina jatkumaan. Syöpä, sydän- ja verisuonitaudit, halvaukset ja keuhkokuume ovat niittäneet väkeä kuin heinää. Lukemattomat ovat ne, joiden ennenaikaiseen kuolemaan on ollut syynä tupakointi, alkoholi, voi ja maito, sanomalehtien käyttäminen vessapaperina ja niin edelleen. Auto-onnettomuuksissa on kuollut kymmeniä tuhansia, sadat tuhannet ovat kaatuneet, hukkuneet, palaneet tai tulleet murhatuiksi, kuka puukolla, kuka kirveellä, kuka köydellä, haulikolla, jotkut jopa pistoolilla. Vain suhteellisen harvat ovat nukkuneet pois onnellisina ja elämästä kyllänsä saaneina.
Koko tämä makaaberi kulkue on itse asiassa geeniemme kannalta yleisesti ottaen yhdentekevä. Ikäviä negatiivisia tapahtumia ovat vain hedelmällisyysikäisten ennenaikaisen kuolemat.
Ja siitä huolimatta me jaksamme joka kerta kauhistua, kun joku ihminen leikkii elämän ja kuoleman herraa ja vakain tuumin surmaa kaltaisensa, vaikka tämä olisi jo hieman vanhempikin. Onko syynä pahuuden mielettömyys? Vaiko sittenkin sen mielekkyys? Mielettömiä eli siis tarpeettomia verityöt ovat yleensä biologiselta kannalta, koska luonto tekisi työn joka tapauksessa, mutta niin ovat myös monet muut paljon lukuisammat kuolemat.
Ehkä meitä sentään loukkaa eniten juuri tekojen mielekkyys, se että ne tapahtuvat ehdoin tahdoin. Ehkäpä se julkinen kauhu ja neuvottomuus, joka seuraa jokaisen joukkomurhan jälkeen, on kuitenkin viime kädessä asia, joka herättää toivoa. Ipso facto me sittenkin tunnustamme pyhyyden, vaikka emme Jumalaa suvaitsekaan. Ellei näin olisi, voisi yhteiskuntamme nopeasti tulla aivan liian rationaaliseksi.