Isä luonto
Kun tässä joutuu
nykyään kuulemaan toinen toistaan äitelämpää synnyttävän ja ravitsevan luontoäidin
ylistystä, lienee aika noin leikillisesti puhua myös isä luonnosta. Ei
tässä maailmassa pelkillä äideillä pitkälle pötkitä, niin välttämättömiä kuin
ne ovatkin. Isät ovat myös synnyttäjiä, joskin vain alullepanijan mielessä.
Syntymän jälkeen
ihminenkin pitää vielä elättää ja mitä lähempää luontoa ollaan, sitä
välttämättömämpi on siinä isän rooli.
Tämä isän
synnyttäjäroolin idea muuten on nähtävissä venäjän vanhempia
tarkoittavassa sanassa roditeli (suoraan käännettynähän se tarkoittaa synnyttäjiä).
Sekä mies että nainen kuuluvat käsitteen alaan. Meikäläisittäin synnyttäjä on
-harhaanjohtavasti- vain nainen, vaikka molempien antama panos on yhtä tärkeä
ja välttämätön.
Ehkä meilläkin
voitaisiin ottaa käyttöön yhteistermi, jossa siittäminen ja hedelmöityminen
kohtaavat tasa-arvoisina. Miten olisi sana suvunjatkajat?
Toki luonto, natura
on latinassa feminiini ja taitaa olla kaikissa indoeurooppalaisissa kielissä.
Oma kielemme on kuitenkin niin kehittynyt, ettei se tarvitse tuollaisia
antropomorfismeja. Luonto ei meillä ole myöskään edes neutri (ne
utrum -ei kumpikaan eli siis vaikkapa hermafrodiitti), sillä ei meillä ole
sitäkään, tuota neutriutta. Jos olisi, olisivat kaikki meillä neutreja, missä
taas ei ole järkeä.
Tosin sukupuolistamista
käytetään mainituissa indoeurooppalaisissa kielissä jopa itse Jumalastakin,
mikä on tietenkin inspiroinut feminismistä kärsiviä heikompia henkiä ponnistamaan
hengenvoimansa äärimmilleen ja kiivailemaan Jumalan oikeasta ja todellisesta
sukupuolesta…
Mutta toki jo
jokunen vuosisata sitten deistit käyttivät sanontaa deus sive natura.
Jumala eli luonto. Tässä siis kohtaavat molemmat suvut, jotka nykyään varsin
paradoksaalisesti jo meilläkin tungetaan olemaan kaikessa läsnä. Odotan vain,
milloin korrektina uuslatinassakin ruvetaan pitämään vain muotoa dea… divastahan
jo puhutaankin.
Nykyään tuota luontoa
jumalallistavaa juhlallista sanontaa harvemmin kuulee, mutta itse asiasta on tainnut
tulla sitäkin useammalle sitäkin pahempi, kieroontunut päähänpinttymä.
Luonto on
tietenkin silkkaa ihmettä, mikäli asiaa tarkastellaan asianmukaisesta
eli siis mystisestä näkökulmasta. Tässä yhteydessä ei kukaties ole edes
mahdollista erottaa toisistaan ihmeellisyyden eri asteita. Onko tarkastelija
ihmeellisempi kuin tarkasteltava tai onko itse tarkastelutapahtuma se
varsinainen ihme. Se saattaa olla jopa makuasia.
Tai sitten,
kuten useimmat kai tekevät, voidaan katsoa, ettei asiassa mitään kummallista
ole. Onko maailman luominen sen oudompi asia kuin omenamunkin leipominen tai
päinvastoin? Ja itse asiassa: miten ihmeessä täyte voidaan saada tuollaisen
munkin sisään? Sitä paitsi, mitä maailmaan tulee, on yleistä tietoa, että se
syntyi välttämättömyydestä, toisin kuin munkit ja pullat.
Jäämättä
pohtimaan tuota asiaa, jota joskus nimitettiin sanalla Welträtsel,
rajoitun tilasyistä vain luonnolle nykyään usein annettavaan merkitykseen
eräänlaisena arkipäivän jumaluutena, johon kaikki hyvä ja oikea tiivistyy.
Kaikki, mitä
luonto on saanut aikaan, on lajissaan täydellistä, väitti jo vanha sananlasku: quidquid
natura genuit, in suo genere perfectum est.
Siispä voimme
kaikin mokomin palvoa luontoa ja ihastella sen täydellisyyttä. Ei siinä mitään
uutta ole.
Tämän johdosta
kai me nykyään annamme puiden ja pusikoiden kaupungeissakin kasvaa niin paljon
kuin ikinä on mahdollista, koska vain ne lopultakin ovat arvokkaita. Verratkaapa vain kaupunkien vanhoja valokuvia
nykyisiin.
Luonnon
mahdollinen täydellisyys ei sulje pois sen käsittämätöntä tuhlaavaisuutta.
Yhdessä ainoassa miehen siemensyöksyssä on satoja miljoonia sukusoluja, joista
jokainen voisi hedelmöittää munasolun.
Kuitenkin sen
tekee vain yksi ja kaikki loput kuolevat ilman sen kummempia seremonioita.
Kuinka moni on muistanut edes hiljentyä niiden haudalla?
Myös eliöiden
sukupolvet seuraavat toisiaan kiivasta tahtia. Luonnolla ei ole mitään
taipumusta pitää niitä hengissä sen jälkeen, kun ne ovat saaneet aikaan
seuraajansa. Itse asiassa luonto nimenomaan siittää tolkuttomasti ja tappaa
sitten armotta.
Ihminen sen
sijaan edustaa merkillistä ja arvoituksellista ei-luontoa tai antiluontoa, joka
on sen todellisen ja oikean luonnon vastavoima ja vihollinen, mistä se
sellainen sitten lienee tullutkin ja mihin mahtaa mennä.
Hiljattain
kuulin eräältä viisaalta mieheltä kuvitellun poliittisen tunnuksen
vaalikampanjaan: ”N.N. - ihmisen puolesta -luontoa vastaan!”
En ole ihan
varma siitä, paljonko tuolla tunnuksella nykyään saisi ääniä vaikkapa
eduskuntavaaleissa. Joka tapauksessa taistelu isä-äiti luontoa vastaan on aina
ollut ankaraa ja ihmiselle välttämätöntä ja itse asia siis on tärkeä.
Luontoon kuuluu,
paitsi sen tarjoama tai siltä vaivalla kiskottu ravinto, sukuvietiltään
luonnollisten lajitoverien mahdollistama suvun jatkaminen, lämpö ja lauman
turva, myös tyly kuolema. Luonto tekee meistä kaikista ennen pitkää lopun. Ellemme
yritä mitä tarmokkaimmin asiaa pitkittää, se tapahtuu hyvin nopeasti ja
seremonioitta.
Kylmä, nälkä,
myrkyllinen tai alamittainen, luonnon valmiina tarjoama ravinto (heinät
lihansyöjälle!), taudit ja vihamieliset lajit tuhoavat pikavauhtia jokaisen
ihmisen, joka jää luonnon armoille, tarkemmin sanoen sen koko luonnollisen armottomuuden
kohteeksi ilman lajimme vuosituhansien kuluessa hankkimia ja rakentamia
apuneuvoja.
Eiväthän nekään
elämää pysty montakaan vuosikymmentä pitkittämään, mutta nykyään jo kuitenkin
aivan riittävästi siihen, että uusi sukupolvi saadaan pärjäämään omillaan ja tuo
tehtävänsä tehnyt ja siis tarpeettomaksi käynyt sukupolvi pääsee pariksi
vuodeksi nauttimaan eläkettä ja vaikka kiertämään vähän mualimmoo. Tai mitä nyt
kukin tekee. Luonnotontahan se on eli
siis vastoin luontoa.
Hengen saa joka
tapauksessa nykyään pidettyä ruumiin yhteydessä jo paljon pitempään kuin
oikeastaan olisi tarviskaan. Siis lajin ja ympäristön kannalta. Niinpä
pohjoiset maapallon alueet ovat nykyään -toisin kuin ennen- täynnänsä ihmisiä, joiden tarpeettomuudesta
lisääntymistapahtumassa luonto muistuttaa muovailemalla heistä pikkuhiljaa aika
hupaisia karikatyyrejä, jotka sitten tepastelevat aurinkorannoilla.
Lyhyen elämänsä
aikana kunkin lajin edustajat tekevät, mitä heidän on tehtävä. Olennaista
kuitenkin on aina suvun (lajin) jatkaminen, joka suotuisissa oloissa merkitsee
suorastaan lajin eli rodun (ks. ihmisrotu) lisääntymistä. Se voi mennä
kohtuuttomuuksiinkin, jolloin toinen laji syö pois ylijäämät.
Jokainen olio
pyrkii mahdollisuuksiensa mukaan lisääntymään rajattomasti. Asia koskee niin
poliobakteereita, meduusoita ja torakoita kuin rottia ja ihmisiä. Se on se
eliöiden luonnollinen taipumus.
En oikein tiedä,
miksi juuri ihmisten pitäisi loputtomasti menestyä tässä maailmassa. Pakostihan
jokainen laji menestyy vain toisten kustannuksella. Ellei meillä olisi
rokotusta ja antibiootteja (mikä kauhea sana!), olisi meitä paljon vähemmän.
Lisääntymisen
ohella näyttäisivät useimmat oliot myös mahdollisuuksiensa mukaan hakevan
nautintoa, kuka mistäkin.
Kissojen,
koirien, hevosten, formulakuskien ja urheilijoiden nautintona näyttäisi olevan
liikkuminen. Venäläisten ilo on juominen, kuten jo Vladimir Pyhä totesi. Suomalaisten
ilo on sauna ja saunaan ja ryyppäämiseen yhdistyy usein lenkkimakkaran tai
jonkin liharuuan nauttiminen ja niin edelleen ja niin edelleen.
Yleensäkin syömistä tässä murheen alhossa
pidetään nautinnollisena, mikäli sapuska on sen väärttiä ja näihin asti
sellaista on ollut tarjolla joka makuun. Trendi saattaa kyllä olla muuttumassa.
Kaikki tämä on
perin luonnollista eli eliöiden taipumusten mukaista ja kaiketi siis myös
oikein, mikäli asiaa katsellaan niin sanoakseni metafyysisestä perspektiivistä,
sub specie aeternitatis.
Yhden asian
suhteen nykyinen ihmislaji suurimmaksi osaksi kuitenkin näyttää rikkovan luonnon
tärkeintä määräystä vastaan. Se ei enää jatka sukua, ei edes uusiinnu, saati
lisäänny. Se siis kuihtuu ja kuolee. Häviää ainakin tietyltä osaltaan.
Tarkemmin sanoen
tällainen trendi koskee suurinta osaa Afrikan ulkopuolella asuvasta populaatiosta.
Näyttää olevan yleinen lainomaisuus, että ihmisryhmien lisääntyminen lakkaa
tietyn älyllisen kehitysvaiheen saavuttamisen jälkeen.
Yltäkylläisyydessä
elävä, koulutettu ihminen muuttuu uudessa tilanteessaan sanan syvimmässä
mielessä luonnottomaksi ja tajuaa sen myös itse. Siitäpä kai juuri juontuu tämä
luonnon ja siihen palaamisen ihastelu, joka kuitenkaan ei ole muuta kuin selvä
kuolemanvietin ilmaus.
No, eipä
aikaakaan, kun luonto muiden lajien edustamana valtaa sen tilan, joka jää
jäljelle veltolta ihmissukuiselta lihalta ja sen vielä veltommalta hengeltä.
Voiman lakatessa saapuu aina kuolema luonnon lähettinä.
Tokihan loppujen
lopuksi kaikki kehitys koko maailmassa ja siis luonnossa pitkän päälle vie
fyysisestikin kohti entropian kasvua. Tämän maailman lopputulos ei voine
muuta olla, kuin absoluuttinen kylmyys ja kaiken liikkeen pysähtyminen. Tai
sitten termodynamiikka on erehdystä.
Myös kaikki se
järjestys eli kulttuuri, henkinen ja aineellinen rakennustyö, jonka ihminen on pystyttänyt
taistellessaan vastahakoista ainetta eli luontoa ja siis myös itseään ja omaa
luonnollista vetelyyttään vastaan, näyttää sentään olevan tuomittu häviämään jo
paljon ennen tuota lopullista, absoluuttista tuhoa. Voidaan näköjään puhua myös
kulttuurin entropiasta, joka tietyssä vaiheessa saa ylivallan.
Ihmisten ruumiit
hajoavat ajallaan ja varsin nopeasti. Siinä auttavat ja siitä nauttivat muut
eliöt ja bakteerit. Myös eräät muut
lajit, kuten kotieläimet nämä ihmissuvun uudemmat sukupolvet pyrkivät näköjään tyystin
hävittämään. Niiden sijasta sitten aletaan syödä ruohoja ja olkia, höysteenä ehkä
sontiaisia ja matoja, ellei syvästi luonnoton, uuden uljaan maailman vegaaninen
omatunto sitäkin kiellä.
Mitä älylliseen
eli tietoiseen toimintaan tulee, voidaan todeta, etteivät vuosisatojen ja jopa vuosituhansien
inhimillisen nerouden ja ponnistusten mahdollistamat kulttuurin tuotteet enää
nauti kunnioitusta.
Visuaaliset
mestariteokset tuhritaan yhä uudelleen apinan tasolla olevien spreijaajien
toimesta, musiikin sijasta kaiutetaan valtavalla volyymillä koneella tuotettuja
häly- ja mölyääniä, laulamisen sijasta raakutaan vähämielisiä, hävittämiseen
liittyviä iskulauseita ontuvin riimein…
Paluu luontoon,
pois kulttuurista ilmenee yhä selvemmin ja yhä useammassa muodossa. Se on toki
surkea näytelmä sille, joka kerran oppi kulttuuria ymmärtämään ja
kunnioittamaan. Isä luonnon kannalta siinä kuitenkin tapahtuu vain normaali
lahoaminen. Siinäkin on kyse siitä suuresta tasauksesta, joka yhä täydellistyy
ja jonka airuet ovat nyt suurimassa äänessä, koska aikakausi kuuluu heille ja
luonnon paluulle.
Milläpä
perusteella postmoderni filosofi uskaltaisi väittää esimerkiksi torakoiden tai
kolibakteerien hallitseman maailman olevan jotenkin huonompi kuin tämä ihmisiä
täynnä oleva telluksemme?
Luulen, että
olemme henkisesti yhä valmiimpia jo palaamaan tuohon ylistettyyn luontoon. Se
henkisen tason organismi, joka kerran tunnettiin kulttuurina, ei enää tee
vastarintaa tuhon voimille. Miksipä kukaan enää kiinnostuisi vaikkapa valtalehden
kulttuurisivuista tai mistään kulttuurista ylipäätään? Onko sitä enää edes
olemassa sanan aiemmassa merkityksessä?
Sanahan tarkoittaa
viljelyä eli muokkausta, joka ei tyydy pelkään luontoon vaan pyrkii sen
yläpuolelle. Kerran sanalla tarkoitettiin nousemista yhä ylemmäs apinamaisen
olemassaolon tasolta. Kuka enää uskaltaa edes väittää, että eriarvoisia tasoja
on olemassa?
Vai uskaltaako
sittenkin? Eikö nykyään tunnuksena olekin paluu talaisin, mahdollisimman kauas,
kohti sitä tilaa, josta kulttuuri kerran ihmisen erotti?
Millaisen
reaktion mahtaisikaan nyt herättää nyt tunnus: ”Ihmisen puolesta -luontoa
vastaan!”?
Aivan, se
koetaan pyhäinhäväistyksenä. Yhteiskunnan etujoukolle se on täysin mahdoton
ajatus.