Vapaus, mi meitä viet
Kävin Tampereella
Vapauden museossa. Tarkemmin
sanottuna kyseessä oli sen niminen näyttely työväenmuseo Verstaassa. Myös Lenin-museossa
kävin, se kannattaa aina.
En ryhdy tässä
taas puimaan sitä eroa, joka on eri venäläisten vapautta tarkoittavien sanojen
välillä, kun olen sitä jo aiemmin eri yhteydessä harrastanut (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=volja
).
Totean vain,
että sanojen erilainen käyttö osoittaa havainnollisesti tuon käsitteen monimielisyyden.
Etenkin suomalaista vapaus-sanaa voi käyttää melkein mihin vain.
Suomalaisille
tai ainakin osalle heistä on läheinen ollut myös Hiski Salomaan ylistys
vapaudelle, joka sisältyy hänen lauluunsa Vapaa
Venäjä. Sehän tunnetusti on syntynyt venäläisen sotilasmarssin Proštšanije
slavjanki -pohjalle (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=vapaa+ven%C3%A4j%C3%A4
).
No, mutta mitäs
vapauden puutetta sitten muka oli siinä Hiski Salomaan ajan Suomessa, joka
nimenomaan oli juuri hiljattain saanut vapautensa eli itsenäistynyt? Millä
tavalla venäläinen vapaus tänne kuului ja eikös juuri se nitistetty kohtuunsa
jo tammikuussa 1918, kun Perustava kokous
hajotettiin?
Tässäkin kannattaa
ehkä hetkeksi pysähtyä miettimään Marie Antoinetten sanoja mestauslavalla: Oi vapaus, mitä rikoksia nimessäsi
tehdäänkään!
Kyynikko saattaa
tähän vielä huudahtaa: Vapaus, mitä
rikoksia nimissäsi onkaan vielä tekemättä! Varmaahan on, että ne, jotka
vastedeskin turvautuvat väkivaltaan omaa etuaan ajaakseen, tekevät sen hyvin
usein juuri vapauden nimissä, sillä se kuulostaa hyvältä. Se ei myöskään
oikeastaan velvoita mihinkään, vaan ainoastaan antaa luvan.
Hiskillä joka tapauksessa oli toinenkin laulu vapauden teemasta: Vapauden kaiho. Se ilmeisesrti liittyi juuri ajankohtaiseen tilanteeseen Suomessa, eli Luumäellä, kuten Amerikassa sanottiin.
Hiskillä joka tapauksessa oli toinenkin laulu vapauden teemasta: Vapauden kaiho. Se ilmeisesrti liittyi juuri ajankohtaiseen tilanteeseen Suomessa, eli Luumäellä, kuten Amerikassa sanottiin.
Voimme kaiketi siis joka
tapauksessa ottaa vakavasti myös tämän Työväenmuseon
näyttelyn nimen. Suuri osa siitä kuvaa juuri työväenluokan vapautumista. Sana
viittaa tässä ihan todellisena pidettyyn ongelmaan.
Vapauden maanahan
vanhaa Ruotsia (Du gamla, du fria) ja
sen myötä Suomeakin oli toisaalta aina pidetty. Meillä tilanne sentään oli se, ettei kansamme
koskaan kärsinyt feodaalisesta komennosta samassa mielessä kuin monet muut kansat.
Siitä huolimatta vapaus sanan monessa mielessä toki oli hyvin epätasaisesti
jakaantunut menneinä aikoina.
Vanhaa Ruotsin valtakuntaa
on nimitetty mahtivaltioksi ja se tarkoitti muun muassa sitä, että alamaisen
vapausasteet olivat usein vähissä ja aivan erityisesti asia koski vähäosaisia.
Vielä
1800-luvulla vallitsi palveluspakko, mikä tarkoitti sitä, ettei irtolaisia
suvaittu, vaan pakotettiin heidät töihin, mikäli mahdollista. Kun sahat tuohon aikaan
talvella usein pitkään seisoivat, saattoivat toki nokkelat sahatyöläiset olla
nimellisesti jollakin pienellä tilallisella palveluksessa, vaikka tosiasiassa
viettivät luppoaikaa ansaitsemiensa rahojen turvin. Asiaa tietenkin
paheksuttiin… Eikä tällaistakaan vapautta monelle riittänyt.
Mutta se vapaus
oli tuohon aikaan ihan jokaisella hyvin suhteellista ja se johtui ennen muuta työn
kehnosta tuottavuudesta.
Eipä lähtenyt
vähäväkinen talonpoika töllistään emäntänsä kanssa lomailemaan, vaikka talvisin
töiden määrä ei olisikaan asiaa estänyt. Huvitteluun ei ollut varaa ja tuskin
intoakaan. Nimenomaan maalla elettiin kitkuttelemalla, vaikka jokunen prosentti
sielläkin toki nautti melkoista elintasoa suhteellisesti ottaen.
Nykyään on jo
hyvän aikaa puhuttu tehtaan valosta,
sen varjon (Ks. Toivo Pekkanen) tuntuu jo lähes unohtuneen. Tosiasiassahan se
kauhuromantiikan maalaama tehdas, jonne maaseudun väestöä alkoi siirtyä, takasi
huomattavasti paremman toimeentulon kuin kotipuolen vähäiset peltotilkut.
Tämän edistyksen
hintana oli kuitenkin sellainen työmäärä, ettei sitä ollut ennen nähty.
Paradoksaalisesti työtä säästävät koneet eivät vapauttaneet ihmistä työtä tekemästä
vaan tekemään sitä lisää.
Mutta millä tavalla
vapaus sitten ylipäätään voitiin saavuttaa?
Marxin ja Engelsin
mukaan ihmisen historia oli hänen vapautumisensa historiaa ja viimeisten
100-150 vuoden kokemus tarjoaa siitä nykyäänkin meidänkin maassamme vakuuttavan
pikakurssin.
Ihmisten juridinen
samanarvoisuus, joka meillä on vanhaa perua, oli hyvä pohja vapauden lisääntymiselle.
Meillä ei tarvittu maaorjien vapauttamista eikä feodalismin hävittämistä. Niitä
ei ollut.
Vaihtoehdottomuudesta
oli kuitenkin yhteiskunnassa usein kysymys vielä kauan. Vasta kasvavien
kaupunkien ja maastamuuton tarjoamat mahdollisuudet auttoivat liikaväestöä pääsemään
pois nälkärajalta, vailla vaihtoehtoa elää kituuttamisesta.
Suomen kielen
oikeudet ja yleinen kansanopetus merkitsivät myös vapauden oleellista lisääntymistä.
Mikään ei olisi voinut niitä korvata.
Vapauden
lisääntyminen oli 1900-luvulla päätähuimaavan nopeaa millä mittarilla tahansa mitattuna.
Kyse oli
laadullisesta muutoksesta, johon liittyi tavaton määrä asioita, uskonvapaudesta
seksuaaliseen suvaitsevaisuuteen. Olisi typerää nähdä kaikki tämä vain yhdestä näkökulmasta.
Yhtä perusteetonta lienee kuvitella, että kehitys oli ennalta määrättyä.
Ei koko maailma
ole kulkenut sanoja jälkiä ja tuskin kulkeekaan, vaikka World Values Survey haluaakin nähdä asiat siten.
Vapaus-näyttely oli joka tapauksessa
aika hauska kokemus ja täytyy sanoa, että eniten pidin siellä esitetyistä pikku
filminpätkistä. Kunnallisten työntekijäin ammattiyhdistyksen mainosfilmi panee
miettimään paralleeleja tähän päivään ja Lahden
BI-pilsnerin mainosflmi on nostalginen.
Sivumennen
sanoen, olen siinä käsityksessä, ettei tuossa pilsnerissä oikeasti ollutkaan
merkittävää määrää mainostettua vitamiinia. Lienenkö oikeassa? Joka tapauksessa
join sitä aikoinaan osuuskaupan baarissa ahkerasti, usein kermaleivoksen kera.
Mutta tuossa
näyttelyn tarinassa, jossa sama teema esitetään yhtenä jatkumona yleisestä
äänioikeudesta marginaaliryhmien oikeuksiin saakka, näkee kyllä keinotekoista
asioiden prokrustisointia.
Yleinen ja yhtäläinen
äänioikeus oli epäilemättä jonkinmoinen askel myös vapauksien lisääntymisen
tiellä. Enemmän kyse kuitenkin oli oikeuksista ja tasa-arvosta, jotka ovat eri
asioita.
Sitä paitsi
herää kysymys, saatiinko tuo YYÄ meillä liian varhain.
Sinänsähän se
tietenkin oli askel eteenpäin sillä tasa-arvoistumisen tiellä, johon kehitys
oli kulkemassa luultavasti väistämättömästi. Ehkä se kuitenkin oli omiaan
saattamaan pään sekaisin kansalta, joka alkoi kuvitella, että kaikki on
mahdollista, jos vain päätetään, että se on mahdollista.
Vuoden 1917
erittäin epänormaalissa tilanteessa aseisiin tarttumisesta vapauden nimissä
tuli sitten monen mielestä se looginen askel, joka vielä oli otettava. Se
kuuluisa viimeinen taisto ja yksi kauhea puhdistustyö tarvittaisiin ja
paratiisin portit olisivat auki. Kukapa ei moista kauppaa hyväksyisi, jos sitä
kerran tarjottiin.
No, näitä vapauden
irvikuvia sitten ovat jälkipolvet saaneet ihailla.
Tuhansia
tapettiin ensin Suomessa, sitten paettiin vapaalle Venäjälle, jossa tapettiin
vielä useampia ja noiden Hiskin laulussa mainittujen itkevien orpojen määrä ja
ahdistus eivät vain ottaneet loppuakseen, päin vastoin.
Mutta muistetaan
nyt myös ne vapauden todelliset sankarit. Niitä olivat he, jotka kieltäytyivät
helppohintaisista patenttiratkaisuista ja pitivät demokraattisen järjestelmän
puolta silloinkin, kun kiusaaja korviin kuiskutteli suurista pikavoitoista.
Se tiukka linja
toimi ja toimii, vaikka monen mielestä kiusallisen hitaasti ja epätäydellisesti.
Silti kukaan, joka katsoo niitä tuloksia, joita viimeisten sadan vuoden aikana
on syntynyt, ei voi väittää, ettei se toimisi.
Juuri tuon
hitaan ja maltillisen kehitystyön ansiosta ja demokraattisen järjestelmän
turvissa se vapaus on muiden hyvien asioiden ohella huimasti lisääntynyt.
Näyttelyssä
tuntui kuitenkin tuo vuoden 1918 säälittävä ja turmiollinen harharetki saaneen
jokseenkin kritiikittömän käsittelyn. Hyväänhän siinäkin pyrittiin, eikös vaan?
Olihan se kauhea
juttu tuo kapina, myönnetään, ja sellaisethan ne ihmisiä aina jaksavat
kiinnostaa. Mutta ei nyt nimenomaan sitä pidä ymmärtää jonkinlaisena urotyönä,
joka melkein toi kansan joukoille vapauden.
Kyllä ne olivat
nimenomaan ne muut, usein halveksitut asiat, jotka saivat suurimmat tulokset
aikaan, siis ne myönteiset tulokset.
Itse usein
kaipailen noista kapinakronikoista hurmahenkien esittelemisen ohella Juhani
Ahon ja etenkin Santeri Alkion aikalaismuistiinpanoja. Niissä ei ole
jälkiviisautta. (Ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=ksenofobi
).