Valtioiden suhteet ja moraali
Maailmanhistoria on ollut täynnä
moraalin suurvaltoja eli maita, jotka ovat esiintyneet moraalin vartijoina ja
sen periaatteiden auktoriteetteina.
Pienemmästä päästä muistamme
Ruotsin, jonka politiikka sai monen mielestä jo hullukurisiakin sävyjä Olof
Palmesta lähtien, mutta toki maailma myös tarvitsi sitä, että joku riippumaton
taho uskaltaisi sanoa poikkipuolisen sanan supervaltojen politiikasta.
Itse asiassa noita sitoutuneita
sanojia kyllä riitti. Vanhan kaskun mukaan amerikkalainen kehuskeli joskus
venäläiselle maansa suurella poliittisella vapaudella: hän voisi kosoka tahansa
mennä Washingtonin Mallille kantamaan kylttiä, jossa lukee että Nixon on
idiootti.
Eipä tuo mitään, vastasi
venäläinen, ihan saman minäkin voin Moskovassa tehdä missä tahansa.
Venäläinen taisi kyllä vähän luvata
liikoja. Muistan, miten aikoinaan Moskovassa olin hieman hämmästynyt siitä, kun
muuan ystäväni sanoi, ettei siellä voinut tuoda esille mitään henkilökohtaista
mielipidettä. Jos olisi mennyt Punaiselle torille mukanaan kyltti, jossa olisi
lukenut että Brežnev on nero, olisi miliisi heti korjannut putkaan, josta ei
heti olisi pois päässyt.
Tietenkin Brežnev oli nero, mutta
hän oli sitä sellaisella tavalla, joka vaati virallisen teorian mukaista ymmärtämistä.
Kenenkään yksilön päästä ei sellaista lähtenyt ja kaikki joka tapauksessa
ajattelisivat, että tuossa tehdään nyt härskiä pilaa pääsihteerin seniiliydestä.
Moraalin suurvaltoja olivat silloin
sekä USA että Neuvostoliitto. Pienemmille maille riitti, että ne kannattivat
oman oman ryhmänsä politiikkaa ja tarvittaessa esittivät kaiken parhain päin.
Aina välillä tapahtui asioita,
jotka olivat päivänpolitiikan ja yksilöpsykologian perspektiivistä katsoen sallimattomia
ja moraalittomia. Kyseessä olivat kuitenkin asiat, joiden oli arvioitu
edistävän parhaiten pyhää asiaa. Ei tavallisen tallaajan mielipidettä siinä kaivattu
ellei se puolestaan myös tuonut lisäarvoa tuolle politiikalle.
Kyse ei ollut moraalisesta
nihilismistä ja avoimesta voimapolitiikasta. Toki sen perustelut saattoivat
olla valheellisia, mutta viime kädessä ne perustuivat uskoon, jonka mukaan oma
puoli edusti maailmanhistorian voittoisaa prinsiippiä, joka lopulta toisi
kaikille onnen. Vastapuolen menestys taas oli askel kohti orjuutta. Usko tähän
ei välttämättä olut aina vahva, mutta se oli periaatteessa välttämätön.
Kadunmies ja vallankin -nainen
uskoi tuota puhetta joskus laimeasti ja epäröiden, mutta joskus hyvinkin
kiivaasti ja kaikella sielullaan ja sydämellään. Kaikkien hyvien asioiden
edistäminen on aina ollut osalle kansaa ja etenkin nuorisolle omaa elämäkin
kalliimpaa.
Antiikin aikana tuollaista asennetta
nimitettiin hyveeksi, mutta moni hyve klassisen määritelmän mukaan saattaa olla
myös epätäydellistä ja muuttua jopa vastakohdakseen, mikäli puuttuu hyveistä
suurin eli viisaus.
Silloin, kun liikutaan valtakuntien
tasolla, hyve ei hallitsijalle voi olla identtinen kansalaisen hyveen kanssa,
mikä on monille ollut aina vaikea ymmärtää. Toisaalta on aina riittänyt niitä,
joiden mielestä valtioetu antaa oikeuden tehdä mitä tahansa sen edistämiseksi.
Hyökkääminen naapurimaahan ja sen kansan
murhaaminen, ryöstäminen ja orjuuttaminen ovat aina olleet valtioiden klassisia
harrastuksia ja näin on yhä. Kansalaisten saaminen oman valtion politiikan
taakse ei näytä koskaan olleen erityisen vaikeaa. Tekipä oma valtio mitä
tahansa, se muuttuu monen patriootin silmissä automaattisesti oikeaksi.
Maailmassa taitaakin olla kovin
vähän esimerkkejä siitä, että oman valtion ulkopolitiikan moraalittomuus olisi
saanut kansan nousemaan sitä vastaan ja kukistamaan kelvottoman hallinnon. Oma
sota on monien mielestä aina oikeutettu ja mitä enemmän siinä annetaan uhreja,
sitä pyhemmäksi se muuttuu.
Machiavelli tunsi aikoinaan hyvin
tämän problematiikan, joka on tänään taas mitä ajankohtaisinta. Hänen valtioviisauttaan,
joka ammensi antiikin historiasta, ei kannata vähätellä.
Tähän tapaan kirjoitin tuosta
valtio-opin klassikosta kahdeksan vuotta sitten:
auantai 20. elokuuta 2016
Machiavellin moraali
Kaarlo Af Heurlin, joka sota-aikana ja osittain ”teltta- ja korsutyönä”
käänsi Machiavelliä, sai huomata tämän olevan mitä ajankohtaisin kirjoittaja.
Olihan suuri firenzeläinen varoittanut pieniä tasavaltoja valloitussodista ja
nojautumisesta vieraisiin apujoukkoihin ja kehottanut välttämään politiikkaa,
jolla hankittiin viholliset läheltä ja ystävät kaukaa. Kaikki tuo oli taas
ajattoman ajankohtaista.
Kuten tunnettua, Machiavellin Ruhtinas oli Kekkosen
käsikirja, mikä monen mielestä osoittaa tuon valtiomiehen turmeltuneisuuden.
Kuvaavaahan on, miten Fredrik Suuri, eräs suurimmista historian tuntemista
lurjuksista, halusi nuorena kunnostautua moraalisuudellaan ja kirjoitti niissä
merkeissä teoksen Anti-Machiavelli, jonka tarkoitti Voltairen
ihailtavaksi.
Toki Ruhtinaan näennäinen kyynisyys liittyy siihen, että
ruhtinaan ajateltiin samaistuvan asiaansa, valtioetuun, joka taas ei voinut
olla sama kuin luonnollisen henkilön vähäpätöinen etu. Siten valtiosta
vastuullinen ruhtinas tavallaan joutui suuremman voiman edustajaksi.
Valtioedun, Staatsräsonin ihailijat kuten Hegel ja
Snellman olivat myös Machiavellin ihailijoita ja ilmeisesti tämä liittyi juuri
hänen Ruhtinas-teoksensa ajatuksiin.
Mutta Machiavellillä on toinenkin merkittävä teos, jonka usein on katsottu
olevan Ruhtinaan kanssa ristiriidassa. Kyseessä on Valtiollisia
mietelmiä eli Discorsi sopra la prima deca di Tito Livio eli
siis pohdintoja Titus Liviuksen Historian kymmenen ensimmäisen
kirjan johdosta. Tämä aineistohan on nyt suomeksikin saatavilla.
Tässä kirjassa tekijä osoittautuu melkoiseksi moralistiksi, joka ihailee
tasavaltaa ja kansaa ja suhtautuu varsin skeptisesti ruhtinaisiin ja
ruhtinaanvaltaan. Niin sanoakseni empiirisen aineiston johtopäätöksilleen
Machiavelli saa siis ennen kaikkea Rooman kuningaskunnan ja tasavallan
historiasta ja siitä, miten viimemainittu kehittyi keisarivallaksi, joka usein
oli mitä moitittavinta.
Machiavellin johtopäätökset ovat usein hyvin selväsanaisia ja vaikuttavat
jopa simppeleiltä, mikä ei sinänsä vähennä niiden uskottavuutta, päinvastoin.
Sekä ruhtinaanvalta että kansanvalta kaipaavat kirjoittajan mielestä
rajoikseen lakeja, sillä ruhtinas, joka voi tehdä mitä haluaa on mieletön, ja
kansa joka voi tehdä, mitä haluaa, ei ole viisas. Kansan virheet ovat kuitenkin
helpommin korjattavissa, sanoo kirjoittaja yllättävästi: kansan
sairauden parantamiseen riittävät sanat, ruhtinaan sairaus kaipaa rautaa;
jokainen voi tällöin päätellä, että siellä, missä tarvitaan voimakkaampaa
lääkettä, ovat virheet suurimmat.
Enempää ruhtinas kuin tasavalta eivät ole noudattava sopimuksia, jotka on
tehty pakosta ja kumpikin rikkoo sanansa, kun häviö uhkaa, mutta tasavalta
osoittaa tällöin kuitenkin suurempaa inhimillisyyttä, arvioi kirjoittaja Rooman
historian perusteella.
Yleensäkin Machiavelli ihailee eniten kansanvaltaa ja myöntää tässä
puolustavansa asiaa, jonka enemmistö hylkää. Toki kansan valta on suhteellinen
asia, eikä valtaa käytännössä käytä kuin noin neljä-viisikymmentä henkeä. Nämä
on tehtävä tyytyväisiksi tai hankkiuduttava niistä eroon. Loput kansasta
voidaan kyllä pitää hallinnassa, sillä se ei pyri valtaan.
Machiavelli on hyvin epäortodoksinen myös siinä, että hän väittää jalkaväen
olevan ratsuväkeä etevämpi, mikä tuntuu selvältä paradoksilta. Muistettakoon
kuitenkin, että tuohon aikaan Sveitsin kurinalaiset keihäsmiehet olivat
nousseet uhmaamaan ratsastavaa aatelia ja täten nostaneet tasavallan ja plebsin uuteen
arvoon.
Kansainvaellukset ovat Machiavellin havaintojen mukaan sodista julmimpia ja
kauheimpia, sillä mikäli konflikti on ruhtinaiden tai tasavaltojen välinen,
niille riittää hallitsevan piirin tuhoaminen, mutta uusi kansa, joka tulee
entisen tilalle, joutuu sen tuhoamaan, mikäli aikoo saada elantonsa siitä,
mistä muuta aikaisemmin.
Paavinvallan ja katolisen kirkon suuri vastustaja Machiavelli havaitsee
samaan aikaan, ettei ole olemassa varmempaa merkkiä valtakunnan rappiosta, kuin
jumalanpalveluksen halveksiminen. Italian vallitseva rappio johtui uskonnon
hylkäämisestä ja samaan aikaan vallitsevasta paavin maallisesta vallasta.
Voitiinko tuon ajan kirkkoa olla halveksimatta?
Suuri vapaa-ajattelija Machiavelli esitti itsestäänselvyytenä, että suuria
tapahtumia aina edelsivät enteet, mikä saattoi johtua siitä, että ilma oli
täynnä henkiä, jotka säälistä ihmisiä kohtaan halusivat varoittaa uhkaavasta
vaarasta.
Discorsi-teoksen kirjoittaja ei ole millään muotoa kyynikko, vaan pohjimmiltaan
moralisti ja muistuttaa ehkä tässä suhteessa Paasikiveä, mahdollisesti
Kekkostakin. Ruhtinaan kirjoittajasta hän näyttää poikkeavan
radikaalisti, mutta tämäkään ei ehkä ole kovin ilmeistä periaatteellisella
tasolla.
Machiavellin ihanne on hyvin hallittu tasavalta, jossa lakeja kunnioitetaan
ja jossa kansan ominaislaatu määrää sen, onko sillä paljon vai vähän vapautta.
Tämä periaatehan ei nykyään ole kunniassa. Moni näyttää pitävän ehdottomana
totuutena sitä, että ihmiset kaikkialla kaipaavat maksimaalista vapautta.
Machiavellin havaintojen mukaan kansoilla on kuitenkin tässä suhteessa
oleellisia eroja ja hän varoittaa antamasta liikaa vapautta niille, joille se
ei sovi tai liian vähän niille, jotka tarvitsevat enemmän.
Tuntuu siltä,
että maailman mahtavien kannattaisi joka päivä lukea Machiavellinsä uudelleen,
ei valikoiden niistä kohdista, joissa puolustetaan valtioille ja ykslöille
erilaista moraalia –sellaisia kohtia löytyy myös Discorsi-teoksesta
vaan pitäen silmällä kokonaisuutta ja niitä ihanteita, joita suuri
valtio-oppinut on pyrkinyt tekemään aineistonsa pohjalta.