Lasi vettä, kiitos!
Useimmat
tuntenevat Alaksandra Kollontain nimiin pannun ”vesilasiteorian”, joka lyhyesti
sanoen tarkoittaa sitä, että tietoiselle bolševikkinaiselle seksi on samaa,
kuin joisi lasin vettä. Aina välillä sitä on saatava ja sitä otetaan sieltä,
missä sitä on.
Tämän ”teorian”
autenttisuuden on ainakin Richard Stites haastanut, mutta ei se niinkään
huonosti anekdoottitasolla kuvaa sitä suhtautumista, joka radikaaleilla
kommunisteilla oli seksuaalisuuteen 1920-luvun Neuvostoliitossa.
Talonpojat
pelkäsivät kommuuneja, joissa
kuulemma oli yksi pitkä peitto, jonka alla koko kylä sai vapaasti pelehtiä. Se
tarkoitti, ettei talonpojalle jäänyt mitään omaa: ei taloa, ei hevosta eikä
enää edes eukkoakaan.
Kirjanen nimeltä
”Naisten sosialisointi” ilmestyi tosiaan Pietarissa vuonna 1918 ja lienee ollut
yksi syy siihen, että ulkomainen lehdistö repi pitkään otsikoita tuosta asiasta
muka tosiasiana.
Kirjan mukaan ”yksityinen
omistusoikeus” naisiin nähden todellakin oli lopetettu useammallakin paikkakunnalla
ja jokainen lisääntymisikäinen nainen velvoitettiin rekisteröitymään ”vapaan
rakkauden taloihin”, joista miehet saivat valita yhä uusia partnereita vuoron
perään.
Tämä uutinen
meni läpi myös meillä ja talvisodan aikana piispa Eino Sormunen pohdiskeli
asemaamme idän ja lännen rajalla juuri tästä näkökulmasta. Oli jotakin syvästi
symbolista siinä, että Suomen vanhin säilynyt dokumentti oli turvakirje
Karjalan naisille: sinne, missä tänäkään päivänä naisilla ei tuollaista turvaa
ollut…
Todellisuus oli
tietysti karumpaa kuin lööppiteollisuuden luomat fantasiat. Kuitenkin
seksuaalinen vapaus bolševikkien Venäjällä oli aivan omaa luokkaansa. Suotta ei
meilläkin laulettu: ”Rakkaus on Venäjällä vapaa, lempiä saa, tyttöjä kun tapaa,
/Siell’ on Pietari, bolšoi kaupunki, siellä asui devotška Katinka…”
Häveliäisyyttä
pidettiin edistyspiireissä porvarillisena ennakkoluulona ja ainakin Moskovassa
kuuluu toimineen yhdistys nimeltä ”Alas häpeä!” Se jäsenet kuuluvat ajelleen
alasti kaupungin raitiovaunuissa, mutta sitten liike lopahti. Historiallinen
mielikuvitukseni kysyy, eikö syynä voinut olla esimerkiksi syksyn saapuminen ja
sittemmin talvi? En tunne vastausta.
Kommuuneissa ei
tiettävästi oikeasti pakotettu naisia yhteiskäyttöön eikä miehiäkään, sikäli
kuin asia koskee seksuaalisuutta. Joka tapauksessa nuorisopiireissä paineet
olivat silloinkin kovat ja kohdistuivat siihen ikuisesti niukkaan tavaraan,
jonka nimeä on tässä turha erikseen mainita.
Komsomolin piirissä
alettiin sitten keskustella aiheesta, oliko tytön ilman muuta luovuttava
sovinnaisennakkoluuloistaan ja lopetettava seksuaalinen monopolinsa, joka
kuului porvarilliseen järjestykseen.
Mikäli tyttö oli
moiseen haluton, hän sai kuulla olevansa pikkuporvari, mikä oli
haukkumasanoista ehkä kauhein.
Pikkuporvarillisuus
oli siitä pirullinen asia, ettei se välttämättä mennyt varsinaisen
luokka-aseman mukaisesti. Myös sukutaustaltaan ja luokka-asemaltaan aivan
moitteettomat ihmiset saattoivat käyttäytyä pikkuporvarillisesti.
Miten tämä oli
mahdollista, oli pakko kysyä, mutta sosialismin isät selittivät asian kulttuurin
vitkalla. Olemukseltaan porvarillinen tietoisuus säilyisi vielä jonkin aikaa
myös sosialismiin siirtymisen jälkeen. 1920-luvulla ei sitä paitsi edes ollut
vielä siirrytty sosialismiin.
Se tapahtui
vasta 1937, toisen viisivuotissuunnitelman jälkeen ja silloinkin havaittiin
vielä paljon menneisyyden jäänteitä, vaikka niitä vastaan käytiin suorastaan
aseellista taistelua.
Joka tapauksessa
tietoiselle etujoukon toveri jäsenelle ei pikkuporvarillisuus ollut missään
tapauksessa sallittua. Niinpä tyttörukat joutuivat pirulliseen ristipaineeseen
ja niin sanoakseni yhteiskuntajärjestelmän sijaiskärsijöiksi.
Asiat muuttuivat
sitten, ainakin virallisesti, kun saavuttiin sosialismiin. Seksuaalisella
alalla muutoksesta ilmoittivat vuoden 1936 perhelait, joista oli helposti
luettavissa, ettei seksi ollut mikään itseilmaisun muoto, vaan välttämätön
keino uusien ihmisten tuottamiseksi.
Pornografia,
seksuaaliset luonnottomuudet ja muu vastaava kuului kuolevaan porvarilliseen,
kulttuuriin. Neuvostoliitossa riuska työläinen ja pulska talonpoikaisnainen
synnyttivät hyvinvoivaa sukupolvea uutta onnen aikaa varten. Seksi oli vakava
yhteiskunnallinen velvollisuus eikä rappeutuneen luokan mielihyvän ja leikkien
alue.
Länteen seksuaalinen
vallankumous tuli melkoisella viiveellä ja itse asiassa se tapahtui juuri
samaan aikaan kuin Neuvostoliitossa oli puolestaan päästy aivan uudelle
virallisen siveyden tasolle, joka huolehti mustasukkaisesti siitä, ettei mitään
tarpeettomasti kiihottavaa tavaraa ollut saatavilla, ehkäisyvälineistä
puhumatta.
Käytännössähän
tämäkin asia oli aivan toisin kuin teoriassa ja kaksoisstandardit johtivat
lukemattomiin tragedioihin, joissa abortit tappoivat ja haavoittivat henkisesti
ja fyysisesti lukemattomia ihmisiä.
Mutta nyt
näyttää vihdoin suuri konvergenssi tapahtuneen Venäjän ja lännen välillä
tälläkin alalla. Internet huolehtii siitä, että kaiken maailman Kim Kardashianit ja Miley Cyrusit ovat yhtä tuttuja Venäjällä kuin kaikkialla
muuallakin.
Ehkäpä siis
puolin ja toisin on viimeinkin saavuttu sille yleisinhimillisen kulttuurin
normaalille tasolle, jolta bolševikkivallankumous kerran suisti
Venäjän?
Uusimmassa New York Review’n numerossa Zoe
Heller-niminen henkilö arvostelee pari kirjaa, joiden tekijät ovat hyvin huolissaan
tyttöjen asemasta nykyisessä internetin läpäisemässä kulttuurissa.
Tyttöihin
kuulemma kohdistuu kova paine päästä sellaisiksi ”jota kaikki haluavat panna”
ja asiaa koetetaan testata vaikkapa panemalla nettiin alastonkuvia.
Tällainen,
ennakkoluuloton toiminta ei kuitenkaan, tutkimusten mukaan, ole tyydyttävää,
vaan lähinnä ahdistavaa. Sen sijaan, että pikkuporvarillisista ennakkoluuloista
luopuminen voimaannuttaisi, käykin
aivan päinvastoin. Myös kaikenlaista, aikoinaan pervona pidettyä touhua on pakko harrastaa, vaikka siitä ei
pitäisi.
Kyseessä on niin
sanottu ”hookup culture”, jossa ei paljon
romantiikkaa tarvita. Mutta eihän sitä liity vesilasillisen juomiseenkaan.
Sekä arvosteltujen
kirjojen tekijät että niiden arvostelija ovat tietenkin feministejä ja ehdotetut
rohdot ovat sen mukaisia. Sukupuoliopetuksen koulussa pitäisi panostaa enemmän
naisen tyydytyksen selostamiseen. Myös päätöksentekoa pitäisi opettaa tytöille.
Artikkelin
johtopäätökset eivät juuri anna aihetta ajatella, että kirjoittaja ansaitsisi
mitalin innovatiivisuudestaan.
Epäilemättä
tässä puhutaan aidosta ongelmasta, joka ei ehkä sittenkään ole niin uusi ja
ainutlaatuinen kuin joskus kuvitellaan. Lapsilla ja nuorilla, herkässä iässään,
on tällä alueella usein aivan erityisen vaikeita ja tärkeitä ongelmia, joita
vanhemmat eivät enää ymmärrä. Tämä koskee muuten molempia sukupuolia.
On aivan
mahdollista, että ongelmien ratkaisua todella helpotetaan valistuksella ja
itsetehostuskursseilla vai mitä ne taas olivatkaan. Osa ongelmaa joka
tapauksessa ovat ne tyhjänpäiväisyydet, joiden jonninjoutavaa elämää
joukkoviestimet herpaantumatta seuraavat ja joita viattomat lapsiraukat sitten
ottavat ”roolimalleikseen”.
Siellä se
aikamme todellinen sairaus taitaa paljaimmillaan esiintyä.