Kohti pluralismin loppua eli sallitun
rajojen kiristyminen
Jokainen yhteisö on perinteisesti
asettanut tiettyjä rajoja jäsentensä toiminnalle. Ennen muinoin, kun yhteisöjen
legitimiteetti vielä perustui jonkin tietyn ylivallan tunnustamiseen, oli sen
esittämän tarinan loukkaaminen tabu. Uskonnon, hallitsijan tai ideologian
uhmaajaa odotti usein kaikkein suurin rangaistus.
Sosiologisessa syntymyytissä
kerrotaan, että sitten kehityttiin: lisääntyneen yhteiskunnallisen vaihdon ja
kohonneen elintason myötä siirryttiin uudenlaiseen tilanteeseen, jossa kaikki
yhteisön jäsenet joka tapauksessa halusivat pysyä sen jäseninä ilman pakkoakin.
Silloin he tekivät sen oman rationaalisesti
ymmärretyn etunsa takia, ja niin syntyi pluralistinen yhteiskunta, joka
oli niin sanotusti orgaanisesti solidaarinen. Se saattoi kaikin mokomin
sallia kaikki mahdolliset mielipiteet, nehän nyt olivat pelkkää rikkautta. Näin
saattoi itse kukin sanoa kaikkein hullunkurisimmistakin oppisuunnista. Jokin
puolue saattoi ihan vapaasti vaatia ja puuhata vaikka väkivaltaista
vallankumousta, jokainen tiesi, ettei kukaan tosissaan sellaiseen ryhtyisi.
1960-luvun sosiologiassa oppi niin
sanotusta orgaanisesti solidaarisesta yhteiskunnasta eli vahvana ja uskottiin,
että ennen pitkää ei kukaan enää kiinnittäisi huomiota siihen, minkä värinen
tai tapainen oli se henkilö, jonka kanssa he yhdessä loivat ja vaihtoivat aineellisia
ja aineettomia sosiaalisia hyödykkeitä.
Sanan ja ajatuksenvapaus oli
orgaanisesti solidaarisessa yhteiskunnassa rajoittamaton ja jokainen sai tulla
autuaaksi omalla uskollaan. Sitä nyt ei vain ollut lupa pakottaa toisille.
Ajatusta ei kenelläkään ollut tietysti oikeutta yrittääkään kahlita. Ihmisellä
oli oikeus ja velvollisuuskin käyttää järkeään, uskaltaa tehdä se. Kantin
lausuma sapere aude! oli tämän asian ylpeä tunnus.
Jokainen antoi tässä uudessa
uljaassa yhteiskunnassa muille kykyjensä mukaan ja sai itselleen, ellei nyt
tarpeidensa mukaan, niin joka tapauksessa niin paljon, kuin hänelle voitiin
kohtuudella yhteisestä hyvästä luovuttaa. Tämä ei nyt ihan ollut sitä Marxin ja
Engelsin ajattelemaa kommunismia, mutta ei se siitä mahdottoman kaukanakaan
ollut.
Ammoisesta kasarmiyhteiskunnasta,
joka vaati kaikilta yhdenmukaisuutta, oltiin joka tapauksessa yhtä kaukana kuin
tuon ajan kommunismin nimeen vannovista yhteiskunnista. Juuri nehän ne
käytännössä elivät menneiden vuosisatojen tapaan ja pyrkivät valvomaan
kansalaistensa elämää kaikkialla, myös ajatusten ja sanojen tasolla.
Tällaista se ajattelu oli vielä jokunen
vuosikymmen sitten. Jos vapaassa yhteiskunnassa oli tabuja, täytin
sallimattomia asioita, niin ne koskivat sensuuria ja mielipidevainoa.
Mutta nyt tilanne on radikaalisti muuttunut,
kuten jokainen voi päivittäin todeta. Tuolla muutoksella takaisin yhä laajemmalle
ulottuvaan sensuuriin ja puhumisen ja ajattelun tabuihin on enemmän tai vähemmän
selvä korrelaatio tietokoneistumiseen ja internetin ja somen yleistymiseen, mutta
eiväthän ne sitä selitä. Muutos oli alkanut jo ennen netin tuloa ja sen juuret
ovat luultavasti hyvinkin kaukana.
Poliittinen korrektius, PC
on yhtä amerikkalainen kuin omenapiirakka. Se on syntynyt sen maan olosuhteista
ja tarpeista, se alkoi rajoittamattoman sanan- ja ajatuksenvapauden oloissa ja
on nopeasti edennyt yhä kauemmas kohti orwellilaista totalitarismia.
Asiasta alettiin puhua 1980-luvulla
ja silloin se näytti merkitsevän lähinnä hienotunteisuutta, jota kohteliaasti
käyttäytyvän oli syytä osoittaa tiettyjä ryhmiä kohtaan. Ennen pitkää se
kuitenkin muuttui ortodoksiaksi, jolla oli selkeät käskynsä ja kieltonsa ja joka
häpeilemättä pyrki kahlehtimaan sanan- ja jopa ajattelun vapautta. Julkinen puhe
vaadittiin sopeutettavaksi kaikkein tyhmimpien tasolle.
Ajatuksen sisäistäneet -ja sehän on
jo kauan kuulunut ns. älymystön nykyisiin pääsyvaatimuksiin- ovat oppineet tarkoin
rajoittamaan ajattelunsakin noiden sääntöjen mukaan.
On liioittelua sanoa, että ilmiö
olisi Amerikassakaan laadullisesti aivan uusi ja ennen tuntematon. Jo Tocqueville
havaitsi USA:ssa vallitsevan sellaisen mielipidediktatuurin, jollaista eivät
vanhan mantereen tyrannit voineet toivoakaan pysyvänsä perustamaan (ks. Vihavainen:
Haun tocqueville tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Kuitenkin myös Amerikassa vallitsi sangen
merkittävä henkinen vapaus vielä pari vuosikymmentä sitten. Miksi nyt on
painuttu yhä syvemmälle epä-älylliseen sensuurimentaliteettiin ja jopa sen karikatyyrimuotoon,
woketukseen, on kiinnostava kysymys. Ainakin ilmiön kehitys näyttää
liittyvän amerikkalaisen yhteiskunnan yleiseen rappioon myös sosioekonomisella
tasolla.
Nykyisellä roskajournalismin
tuottamalla kansallisella kriisillä on joka tapauksessa myös meillä vahvat
juurensa nimenomaan poliittisessa korrektiudessa, jonka olemme saaneet
tuontitavarana. Kun asia tuli taas päivänpolttavaksi, päätin vilkaista mitä
olen siitä aiemmin tullut sanoneeksi.
Tässä pari näytettä siitä, jos
kiinnostaa:
torstai 8. tammikuuta 2015
Poliittinen korrektius ja tulevaisuuden haasteet
Poliittinen korrektius ja tulevaisuuden haasteet
Amerikassa keksittiin takavuosina uusi käsite täyttämään ajankohtaista
tarvetta. Kyseessä oli poliittinen korrektius.
Kun USA tunnetusti koostuu erilaisista etnisistä ryhmistä, joilla on
merkittävä sisäinen koheesio ja joiden suosiota kaikki poliitikot joutuvat
kalastelemaan, tuli siellä välttämättömäksi karttaa julkisessa puheessa
sanomasta mitään sellaista, joka olisi antanut jollekin ryhmälle aihetta
älähtää.
Tässä ei tietenkään asian totuusarvolla ollut mitään tekemistä ainakaan
siinä mielessä, että toden puhuminen olisi ilman muuta ollut sallittua. Vanha
kasku kertoo miehestä, jolle hänen kaverinsa tuli sanomaan: ”Tiedätkö, että tuo
Kankkunen kiertelee kylillä kertomassa sinusta kaikenlaisia valheita”? Tähän
puhuteltu vastasi, että valheita sai hänen mielestään kertoa mielin määrin,
mutta jos Kankkunen rupeaisi tosia kertomaan, niin saisi kyllä turpaansa…
Näinhän asia juuri on myös poliittisen korrektiuden kanssa. Ei kysymys ole
mistään kohteliaisuudesta ja käytöstavoista, vaan siitä, että jotkut asiat ovat
kiusallisen tosia ja siksi niistä ei saa sanoa mitään. Korkeintaan sopii
valehdella, etteivät ne pidä paikkaansa.
Muuan klassinen esimerkki on roturyhmien väliset älykkyyserot. Tieteellinen
ajattelu edellyttää, että kaikki hyväksyttävästi suoritettujen tutkimusten
tulokset on hyväksyttävä. On toinen asia, miten ne selitetään ja esimerkiksi
älykkyystutkimusten kohdalla voidaan ilman muuta lähteä siitä, etteivät ne
sellaisenaan kuvaa esimerkiksi perinnöllisiä ominaisuuksia. Siitä huolimatta ne
kuvaavat kyllä tilannetta mittaushetkellä.
Koska yleinen normaali säädyllisyys, jolla ei ole poliittisen
korrektiuden kanssa mitään tekemistä, edellyttää, ettei ihmisen arvo
mitenkään voi riippua hänen älykkyydestään, voisi kuvitella, että tässäkin
asiassa voitaisiin dataan suhtautua yhtä kylmästi kuin kaikkiin muihinkin
tutkimustuloksiin.
Tämä olisi kuitenkin paha virhe Amerikassa ja koska se on virhe siellä, on
se sitä myös kaikkien Amerikkaa apinoivien keskuudessa. Siksi se on sitä myös
meillä täällä Suomessa.
Yhteiskunnassa on tietenkin paljon erilaisia ryhmiä ja aineksia ja
meilläkin on jostakin syytä viime aikoina syntynyt yhä suurempia ja tiiviimpiä
ryhmäkuntia, joilla on omat uskomuksensa ja tabunsa. Toisin kuin vielä jokunen
vuosikymmen sitten, nämä ryhmät eivät suinkaan keskity vaalimaan omia arvojaan
omassa keskuudessaan, vaan vaativat, että koko muun yhteiskunnan on niitä kunnioitettava.
Tämä on aika kummallinen vaatimus sellaiselta ainekselta, joka on
vapaaehtoisesti ja tyhjin käsin saapunut toiseen maahan ja nauttii täysin
määrin niistä antimista, jotka siellä on rakennettu sukupolvien työllä. Yleisen
säädyllisyyden katsottiin vielä takavuosina estävän moisten vaatimusten
esittämisen. Eihän vieraaseen taloon sovi mennä elämään omilla
säännöillään. Poliittinen korrektius kuitenkin näkee asiat
aivan toisin. Sen ilmaantuminen Eurooppaan onkin erittäin kummallinen ilmiö,
joka vaatii selitystä ja uskon, että jäljet on helppo löytää.
Itse ideahan on peräisin Amerikasta, jossa koko yhteiskunta on alusta
saakka perustunut erilaisten ryhmien ja ryhmäetujen huomioimiseen eikä mikään
ryhmä ole voinut perustellusti vaatia itselleen isännän asemaa lukuun ottamatta
intiaaneja, joiden kohtalon tunnemme. Sitä paitsi neekeriorjuuden perintö
painaa amerikkalaisten omaatuntoa syystä tai syyttä ja sen pohjalta on ollut
helppo konstruoida näkemyksiä rakenteellisesta sorrosta, jonka
alaisia mustat yhäkin ovat. Koska yksi sosiaalinen konstruktio ei ole tolista
huonompi ja kaikki ne ovat viime kädessä imaginäärisiä, olisi asian totuusarvon
penääminen yhtä tyhjän kanssa, ellei pahempaa.
Vähemmistöistä on siis tehty uhreja ja uhriuteen liitetään nykyään
aina erioikeuksia, hyveellisyyttä ja muuta vastaavaa. Se näyttää edellyttävän,
että itse asiassa mustien pitäisi Amerikassa olla johtavassa asemassa ja kun
näin on vain poikkeustapauksissa, syyllistetään siitä kaikkia muita paitsi
mustia itseään.
Meillä tällä ajattelulla ei pitäisi olla minkäänlaista pohjaa, mutta
irrationaalisia latujaan kulkeva radical chic on toki aina
löytänyt tiensä myös tänne ja saanut täällä karikatyyrisiä muotoja. Mitenkäs se
Eino Leino siitä kyltyyristä sanoikaan…
Mutta näin on käynyt ja kun älymystön valittu aines on nähnyt paljon vaivaa
välittääkseen näkemyksensä myös maahanmuuttajille, ei ole ihme, että nämä ovat
ottaneet viestin vastaan. Muutamien vuosien takaisessa pilakuvajupakassa
aktivoituivat myös meidän muslimimme, jotka osoittivat mieltään Suomessa
suomalaisille sen johdosta, että tanskalaisessa, tanskalaisille suunnatussa
lehdessä oli esitetty pilakuva heidän profeetastaan. Valtiovalta ymmärsi asian
ja pyysi tapahtunutta anteeksi.
Näin oli meilläkin julkisesti ja arvovaltaisesti avattu pitkä tie, jota
siis ei kuljeta suomalaisen kulttuurin ehdoilla, vaan lähdetään siitä, että se
on sovitettava pienen vähemmistön omiin tabuihin ja myytteihin.
Tämä ei toki ole ainut esimerkki. Meillä, kuten muuallakin Euroopassa on
taannuttu siihen tilanteeseen, että kohti loistavaa tulevaisuutta kuljetaan
nimenomaan maamme tyhmimmän ja primitiivisimmän eikä sen etevimmän ja
pystyvimmän aineksen ehdoilla. Tämä ei koske vain kansallisia ryhmiä,
poliittisessa korrektiudessa tyhmyys on kaikilla aloilla suosituimmuusasemassa.
Julkisuudessa ei sovi esittää näkemyksiä, kuvallisesti tai sanallisesti,
jotka voisivat esimerkiksi loukata niitä, joiden maailmassa vallitsee
maagis-keskiaikainen näkemys siitä, että jotkut kuvat tai sanat sellaisenaan
voisivat loukata jumaluutta. Tämä siitä huolimatta, että kukaan ei pakottaisi
uskovaisia niitä katsomaan tai kuulemaan.
Hyväuskoiset mahtanevat kuvitella, että tämä uusi, korrekti kulttuuri on
tie kansanryhmien harmoniseen yhteiseloon tai vähintäänkin rinnakkaiseloon.
Juuri tällä ja vain tällä tavalla rakennamme onnellisen tulevaisuuden, jossa
vallitsee orgaaninen solidaarisuus ja keskinäinen kunnioitus ja rakkaus, jossa
hyvä palkitaan hyvällä ja moninaiset arvot kukoistavat limittäin ja lomittain.
Mutta näinhän meillä ajateltiin myös ns. reaalisosialismista eikä älymystö
korviaan lotkauttanut, kun sille sanottiin, että sitähän on jo kokeiltu. Mutta
myös monikulttuurisuutta on jo kokeiltu ja kokemuksista kannattaa ottaa oppia
ja vakavasti keskustella.
Aina uudelleen kannattaa tietenkin esittää itse peruskysymys: milloin
hallitus teettää selvityksen siitä, millä tavalla maahanmuuttoa olisi
rajoitettava, että vältyttäisiin sen Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa,
Ranskassa, Hollannissa, Englannissa ja muissa maissa aiheuttamilta
lieveilmiöiltä. Entä millaisia muita toimenpiteitä voitaisiin tehdä
ei-toivottavan kehityksen estämiseksi, mitä ne maksavat ja milloin ne aiotaan
tehdä? Vastaamatta ei voida jättää sillä perusteella, ettei koko kysymystä muka
ole.
Mutta tietysti meidän on nyt ja tästä eteenpäin elettävä siinä
monikansallisessa yhteisössä, joka tänne on jo syntynyt ja kannattaa miettiä,
miten kaikki osapuolet parhaiten pystyvät ajan mittaan selviytymään yhdessä ja
rakentamaan täällä suomalaista kulttuuria.
On selvää ettei onnelliseen tulevaisuuteen voida päästä laput
silmillä ja vain luottaen siihen, että kaikki käy varmasti hyvin, kun toimitaan
hyvässä uskossa, primitiivisyyttä kumarrellen ja tyhmimpien ehdoilla.
Anteeksipyytelyä on jo kokeiltu monessa maassa ja nollatoleranssi tuskin
toimii. Ei se ole toiminut Ranskassakaan. Luulenpa, että meillä on hautumassa
tulevaisuuden haaste, josta kunnialla selviytyminen on suurimpia kansallisia
tehtäviämme kautta aikojen.
Lähettänyt Timo Vihavainen klo 9.33 23 kommenttia:
Kohteen
lähettäminen sähköpostitseBloggaa tästä!Jaa TwitteriinJaa FacebookiinJaa Pinterestiin
tiistai 6. syyskuuta 2011
Mitä poliittinen korrektisuus ei ole
Mitä poliittinen korrektisuus ei ole
Korrektisuus eli moitteettomuus on lähtökohtaisesti myönteinen
asia. Lujuuslaskelmat voivat olla oikeita eli korrekteja, samoin
oikeinkirjoitus. Näissä asioissa korrektisuus on luonteeltaan absoluuttista ja
se on riidattomasti todettavissa. Korrekti käytös on vaikeampi asia, puhumatta
siitä, että kenelläkään ei edellytetä olevan korrektia makua, vaikka hyvästä
mausta puhutaankin. Korrekti käytös on sopusoinnussa vallitsevien käytöstapojen
kanssa. Sana viittaa tässä yhteydessä myös muodollisuuteen, jopa onttouteen.
Jos ollaan hyvin korrekteja, pysytään myös läheisyyden piirin ulkopuolella.
Entä poliittinen korrektisuus? Se tietenkin tarkoittaa, että asiat ovat
moitteettomasti tietyn poliittisen päämäärän kannalta. Koska politiikassa ei
voida olla samassa mielessä korrekteja kuin matematiikassa, on myös poliittinen
korrektius moitteetonta vain suhteessa johonkin eli jonkin asian kannalta
hyödyllistä. Olisi peräti typerää etsiä poliittisesta korrektisuudesta
totuutta, hyvyyttä, kauneutta tai yleensä mitään pysyvää. Se on
politiikan funktio.
Tämä ei tarkoita, että poliittinen korrektisuus olisi sinänsä pahaa tai
vahingollista, sillä voi hyvinkin olla myönteinen tehtävä omassa rajallisessa
ajassaan. Muiden aikakausien kannalta se kiinnostaa vain tutkimuskohteena. Kun
poliittinen korrektisuus on aikansa elänyt, on sen arvo mennyt täydellisesti ja
kokonaan. Se kelpaa vain historiaa ymmärtämättömien harjoitusmaaliksi,
osoittamaan heidän oletettua älyllistä ja moraalista erinomaisuuttaan, he kun
pystyvät nousemaan sen yläpuolelle post festum. Tämä ei tosin ole erityisen
vaativa tehtävä. Jo Paasikivi pilkkasi asiaa kabareelaulun sanoin:
Jag fattar inte just så snart,
men det är underbart
hur efteråt blir mig allt så
klart!
Suomettuminen oli tyypillistä poliittista korrektisuutta. Suomi oli
menettänyt noin satatuhatta ihmishenkeä kahdessa sodassa, joiden ainoa syypää
oli sangen uskottavan selityksen mukaan Neuvostoliitto. Neuvostoliiton täytyi
sitä paitsi katsoa yrittäneen noissa sodissa valloittaa Suomen ja alistaa se
pakkovaltaan, jonka vallitessa olisi tuhottu kansallisen kulttuurin ja sitä
kantavan eliitin lisäksi niin poliittiset ja juridiset vapaudet kuin myös
uskonto ja jopa koti sen perinteisessä mielessä. Kaiken kukkuraksi naapuri
saarnasi ehdottomana totuutena ilmiselviä valheita ja julisti mielettömästi
olevansa maailman vapain, kehittynein ja ainakin pian myös vaurain valtio.
Tämän hölynpölyn uskominen onnistui aikanaan vain henkisesti takapajuisille
tai muutoin tasapainottomille aineksille, muun muassa osalle älymystöä. Se
suomalaisen älymystön valtaosa, jolla oli omakohtaista kokemusta itäisestä
naapurista, pysyi sen sijaan sen houkutuksille immuunina ja sama koski myös
valtaosaa muita kansankerroksia. Näin oli asia 1960-luvulle saakka.
Sodan jälkeen Suomi joka tapauksessa oli yhä vaarassa. Muiden samassa
asemassa olleiden maiden kohtalolta sen pelasti reaalipolitiikka. Talvisota oli
ollut kova reaalipolitiikan oppitunti ja jatkosodan aikana siitä oli tullut
politiikan peruskauraa..
Niinpä kaukonäköinen Paasikivi ja hänen hyvä oppilaansa Kekkonen saattoivat
jatkaa totuttua tietä nähdessään pelastuksen siinä, että heitettäisiin syrjään
moraaliset näkökohdat ja lainausmerkeissä ”liittouduttaisiin” sen kanssa, mitä
ei voitu voittaa. Paasikivi valitteli sitä, että Suomen oli
heittäydyttävä rähmälleen ja otettava vastaan moitteita, joita se ei suinkaan
ansainnut. Neuvostoliitosta ja sen politiikasta ei sen sijaan saanut sanoa
totuutta. Tällainen totuudesta erkaneminen voisi pitemmän päälle tappaa kansan
sielun, mutta muitakaan vaihtoehtoja ei ollut näköpiirissä ja sitä paitsi
sodanaikainen rokotus kommunismia vastaan toimi toistaiseksi varsin hyvin.
Vasta uuden, sotaa näkemättömän sukupolven maailmassa poliittinen korrektisuus
ja totuus kävivät mahdollisiksi sovittaa keskenään.
Niin sanottu suomettuminen poliittisena kulttuurina syntyikin siinä
vaiheessa, kun poliittisesti epäkorrektit mielipiteenilmaisut voitiin siirtää
marginaaliin ja demonisoida. Tapahtunut mullistus oli erittäin
merkittävä. Itäinen naapuri, joka Suomen yleisessä mielipiteessä oli
toiminut sielunvihollisen agenttina maan päällä, muuttui ihmisten mielissä
melkeinpä vastakohdakseen ja sen propagandaa voitiin levittää täysin
salonkikelpoisesti ja varmana aplodeista. Hyvin harva oli oikeasti vakuuttunut
siitä, että se oli totta, mutta sen nimenomainen kritisointi ei olisi
ainoastaan osoittanut huonoa makua, vaan myös ollut varma tapa hankkia
julkitaantumuksellisen rettelöitsijän maine. Niitä ilmoittautuikin vain pari.
Luultavasti oli hyvä, etteivät ainakaan olleet enemmistönä.
Mikäli ihminen kannatti molemminpuolisesti edullisia hyviä
naapuruussuhteita, hän pysyi hiljaa asioista, jotka eivät hänelle kuuluneet.
Jokainen tiesi, ettei neuvostopropaganda varsinaisesti ollut totta, mutta
monien mielestä se oli totuuteen verrattavaa ja suuren enemmistön mielestä sen
kritisointi oli sopimatonta, epäkorrektia. Tylsä totuudenmukaisuudesta
jankkaaminen ei ollut suosiossa. Jokainen tiesi, että Neuvostoliitossa oli ns.
ongelmia ja monet olivat varmoja, etteivät heidän näkemänsä asiat olleet
merkityksettömiä yksittäistapauksia. Mutta typerä totuuden vaatiminen oli
epäsuosiossa sekä moraaliseksi että älylliseksi alamittaisuudeksi leimattuna.
Kummallista kyllä, ”neuvostovastaisuuden” vastustamisesta tuli meillä
miltei kansalaisuskonto, vaikka maamme ei kuulunut Neuvostoliittoon.
Puolivirallisen valtioideologian mukaan julkinen neuvostovastaisuus merkitsi
asettumista niiden rintamaan, jota halusivat vaalia sodan ja verenvuodatuksen
perinteitä, jotka juoksuhaudoissaan hautoivat vihaa ja kukaties vaikkapa
revanssia tulevassa suursodassa. Se merkitsi kaiken sen myönteisen
halventamista ja torjumista, jonka ystävälliset naapurisuhteet ja rauhanomainen
rinnakkaiselo tarjosivat. Neuvostokansan valtavat kärsimykset ja urotyö
fasismin lyömisessä olivat objektiivisesti ottaen tällaisen henkilön pilkan ja
panettelun kohteena, vaikka hän ei mitään niistä sanoisikaan, sillä asiat
kytkeytyivät toisiinsa aivan tietyllä logiikalla, joka ei ollut
neuvostovastaisten rienaajien määriteltävissä. Kaikki tämä oli tietenkin
poliittisesti virtaviivaistettua totuuden tulkintaa, jolla ei välttämättä ollut
mitään tekemistä Neuvostoliittoa kritisoivan henkilön ajattelun kanssa. Mutta
sen omaksuivat melkein kaikki, sitä noudattivat melkein kaikki ja, mikä
hulluinta, melkein kaikki myös melkein uskoivat, että totuuden sanominen oli
itse asiassa moraalitonta. Siitähän kärsivät Suomen etu ja kansojen keskinäinen
luottamus. Ja luottamuksen puute oli sentään maksanut pelkästään suomalaisille
satatuhatta ihmishenkeä ja naapureille vieläkin enemmän.
No, sapienti sat, jokainen ymmärtää, että myös nykyisen
poliittisen korrektisuuden voi nähdä suomettumisen analogiana. Suomettuminen ei
ollut pelkästään negatiivinen ilmiö, se ei ollut pelkkää valehtelua, kuten
typerästi kuvitellaan. Se oli paljon enemmän: miellyttävien ja hyvien asioiden
varjolla siinä korotettiin epätotuus totuudeksi ja viekkaus viisaudeksi.
Häiriköitä paheksuttiin oikeasti. Poliittinen korrektisuus ei perustu
tyhmyyteen, vaikka se auttaakin sen omaksumisessa. Myös älyllisesti merkittäviä
suorituksia saatiin nähdä sen puolustamisessa. Omana aikanaan
poliittinen korrektius eli valtavirran poliittinen kulttuuri on merkittävä
voima, joka matkaan saattaa historiallisia muutoksia. Ryssäviha oli aikanaan
huomattava virtaus, jolla saattoi historian viekkaassa suunnitelmassa olla
myönteinenkin antinsa ja sama koskee suomettumista, jonka huomassa vapauduttiin
tuosta moraalisesti arveluttavasta perinnöstä älykkään reaalipolitiikan ja
aidon hyväntahtoisuuden, mutta myös likinäköisen typeryyden ja alhaisen
opportunismin myötävaikutuksella. Suomettuminen, jonka ytimessä oli sovinto
Neuvostoliiton kanssa, oli joka tapauksessa kansallinen saavutuksemme, josta
aidosti ylpeiltiin.
Ja nyt. parinkymmenen vuoden jälkeen, kaikesta tästä ei ole mitään
jäljellä, sikäli kuin asia koskee Neuvostoliittoa. Tämä tietenkin johtuu siitä,
ettei Neuvostoliittoakaan ole ja sen hyysäämistä on helppo
pilkata. Mutta ellei historia ole loppunut, saa kansamme vielä uuden
näkökulman myös nykyiseen poliittiseen korrektisuuteemme. Sillä se ei ole
moraalista korrektisuutta eikä se etsi totuutta, hyvyyttä eikä kauneutta, vaan
poliittista tulosta tietyn kaavan mukaan ja tämä kaava on aikaansa sidottu uskomusten
järjestelmä, jolla todennäköisesti on oma elinkaarensa, Sen jälkeen on sen
vuoro menettää arvonsa. Pilkkaajat saattavat jo teroitella kirveitään.
Lähettänyt Timo Vihavaine