Venäjän arvot
ja auktoriteetti
Perestroikan
vuosina Neuvostoliiton kommunistisen ideologian merkitys arvioitiin uudelleen.
Merkittävä askel tässä oli niin sanottujen yleisinhimillisten arvojen
tunnustaminen. Sellaiset arvot olivat yhteisiä kaikille maailman ihmisille
heidän poliittisista näkemyksistään riippumatta.
Muistelen, että
tämä tärkeä toteamus yleisinhimillisistä arvoista, sikäli kuin asia koski
kansainvälistä tasoa, esitettiin Reykjavikin tapaamisessa 1986, jolloin
Neuvostoliiton kommunistisen puolueen pääsihteeri Gorbatšov ja Yhdysvaltain
presidentti Ronald Reagan sopivat ydinaseita koskevista rajoituksista.
Tuollaisia
kaikille yhteisiä arvoja olivat ainakin ihmiskunnan säilyminen ydinsodalta ja
luonnon saastumiselta ja näissä asioissa maailman poliittisilla blokeilla oli
yhtä suuret intressit, vaikka niiden oli aiemmin oletettu olevan
diametraalisesti vastakkaiset. Ei siis pelattukaan nollasummapeliä, jossa
toisen tappio oli aina oma voitto, johon oli aina pyrittävä.
Tuona mainittuna
vuonna 1986 ilmestyi ainakin Tšingiz Aitmatovin romaani Mestauspölkky (Plaha),
jossa hän toi korostetusti esille sen, ettei moraali voinut olla pelkästään
luokkakantainen. Aitmatov nousi
tavattoman kuuluisaksi ja suosituksi ja häntä pidettiin varmana Nobel-palkinnon
saajana, mikä sitten tosin ei toteutunut.
Muuan Aitmatovin
viesti oli, että oli olemassa inhimillisyyden ja kunniallisuuden normeja,
joiden rikkominen oli väärin, vaikka ne kuinka palvelisivat sitä suurta
poliittista asiaa, jota Neuvostoliitto edusti ja joka oli arvokkaampi kuin sen
kansalaisten henkilökohtainen elämä.
Yhtenä esimerkkinä
Aitmatov käytti kertomusta kansalaissodan ajan Kaukasukselta, jossa joukko
miehiä kokoontui juomaan yhdessä ystävyyttä vannoen. Kun leiri oli nukahtanut,
nousi yksi miehistä ylös ja ampui teloitustyyliin kaikki muut. Hän edusti Puoluetta
ja neuvostovaltaa, nuo muut olivat kapinallisia.
Tuo kommunisti
edusti absoluuttisen oikeudenmukaisuuden asiaa ja edisti sitä teollaan, mutta
lukija ei voinut hyväksyä moista sikamaisuutta eikä hänen pitänytkään, halusi
kirjailija ilmeisesti sanoa. Aitmatov nosti esille myös uskonnollisia teemoja
ja näytti hyväksyvän uskonnollisen tunteen oikeutuksen, mitä monet uskovaiset
kommunistit pitivät skandaalina.
Joka tapauksessa
ajatus yleisinhimillisistä arvoista oli siis jyrkästi kommunistisen
puhdasoppisuuden vastainen. Uskonto ja kommunismi sulkivat ehdottomasti pois
toisensa, niin ajateltiin tieteellisen sosialismin piirissä.
Nythän Putin
näyttää kuvittelevan tai ainakin antoi ymmärtää kuvittelevansa, että NKP:n
virallisesti hyväksymä Kommunismin rakentajan moraalikoodeksi oli itse
asiassa vain kristinuskon muunnos kaikkine 12 käskyineen ( vrt. Vihavainen:
Haun kommunismin rakentajan moraalikoodeksi tulokset
(timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Tämä ei toki
pitänyt paikkaansa. Nuo käskyt olivat nimenomaan kollektivismin apoteoosi ja
korostivat yksilön alisteisuutta yhteisölle ja velvollisuutta uhrata omat
etunsa niiden korkeiden päämäärien hyväksi, joita puolue edusti. Siinä samalla
hyökättiin vastustajan voimia vastaan.
Kristillinen
etiikka oli universaalia, kommunistinen etiikka oli käytännössä sen vastakohta,
vaikka olettikin, että joskus tulevaisuudessa, kun kaikki kansat eläisivät
kommunismissa, olisivat niiden arvotkin samanlaisia.
Mutta niin kauan kuin eri
yhteiskuntajärjestelmät taistelivat toisiaan vastaan, oli toisen tappio aina
toisen voitto, eikä tämä ollut mitään kuvaannollista puhetta, vaan ankarista
ankarinta tiedettä, jonka uhmaajat olli tuhottava, elleivät he antautuisi.
Nykyinenkään
Venäjä ei ole vielä Neuvostoliitto ja tuskin kykenee sellaiseksi muuttumaankaan.
Ortodoksisen uskonnon ja fasistisen politiikan pohjalta ei vielä voi luoda
samalaista totalitarismia, joka syntyi niin sanotun tieteellisen sosialismin
leniniläisen tulkinnan pohjalta.
Eivät venäläiset
ole uskovaisia eikä sellaiseksi voida heitä pakottaakaan. Sitä paitsi koko
uskovaisuuden käsite on ortodoksisessa kirkossa ongelmallinen. Fanaattisuus ei
ole ollut tuolle kirkolle tyypillistä ja sen sijaan on korostettu muotoa, tapaa
ja traditiota.
Toki lahkolaisia
on ollut ja on sielläkin ja itsepolttajat (Vihavainen: Haun
pulkin tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ) kuuluvat nimenomaan
Venäjän historiaan, mutta nyt puhutaan valtiollisesta tasosta ja ortodoksisen
kirkon roolista sen apulaisena.
Nykyinen
putinistinen fasismi nojaa luultavimmin lähinnä propagandakoneiston ja
väkivaltakoneiston hallitsemiseen ja tuntuu kyseenalaiselta olettaa, että sen
piirissä aito totalitaarinen persoonallisuus voisi kehittyä vallitsevaksi
ainakaan rauhan aikana. Ei ortodoksinen kristillisyys siinä mitään auta, paitsi
että se korostaa kaiken esivallan olevan Jumalalta (Нет власти не от Бога).
Neuvostoaikana
oletettiin kuvaannollisesti sanoen, että Venäjä/Neuvostoliitto edustaa hyvyyden/edistyksen
voimia ja länsi taas pahuuden/taantumuksen. Se oli käytännössä venäläisen erityisyyden
olettamisen viemistä äärimmilleen, vaikka sen perustelut lähtivät universaaleista
arvoista.
Tässä näkökulma
venäläisen erityisyyden perustelemisen historiaan. Se on kirjoitettu vuosikymmen
sitten, jolloin vielä elettiin rauhan aikaa, vaikka Ukrainan kriisi olikin jo
kärjistynyt:
perjantai 1. elokuuta 2014
Myöhästynyt Venäjä
Myöhästynyt Venäjä ja vaihtoehtoinen kehitystie
Aikoinaan ns. kypsän eli kehittyneen sosialismin vuosina, kun oli tarvis
selittää, miksi Neuvostoliiton yhteiskunta oli auktoriteettiasemassa
Itä-Euroopan kansandemokratioihin nähden, voitiin todeta, että se oli
kehityksessään muita pidemmällä, olihan sosialismi siellä saavutettu jo vuonna
1936, kun taas Itä-Euroopan vallankumoukset olivat vielä aivan tuoretta perua.
Tieteellinen johtopäätös oli, että lainomaisen sosialistisen kehityksen
vaiheet tunnettiin konkreettisesti vain Neuvostoliitossa, vasta kypsä muoto
teki mahdolliseksi nähdä, mistä sosialismissa oli kysymys.
Tämä johtotähden asema oli Venäjän historiassa poikkeuksellinen. Kolmannen
Rooman ideana ei aikoinaan ollut kehitys, vaan asema pelastushistoriassa, jonka
päämääränä oli viimeinen tuomio, страшный суд. Sinne jokainen oli saapuva yhtä aikaa ja saattoipa käydä niinkin, että viimeiset
tulisivat silloin ensimmäisiksi ja päinvastoin.
Joka tapauksessa tietoisuus historiasta kehitysprosessina, jossa kukin
valtio oli ennalta määrätty saavuttamaan tietyt kehitysvaiheet, alkoi tulla
yleiseksi valistuksen aikana ja ajatus tietenkin herätti suurta kiinnostusta
Venäjällä, joka vasta Pietari Suuren aikana oli toden teolla tempaistu mukaan
eurooppalaiseen kulttuuripiiriin.
1700-luvun ajattelijat olivat myös lännessä hyvin kiinnostuneita Venäjästä,
jossa sivistys näytti alkaneen tyhjältä taululta. Pietari Suurella ei ollut
voitettavanaan kaikkea sitä historian painolastia, joka teki järjenmukaisen
yhteiskunnan rakentamisesta niin pirullisen vaikeaa Ranskassa ja muualla
lännessä. Katariina Suuren suuria suunnitelmia ylistettiin aikakauden nerojen
toimesta, vaikka niistä ei käytännössä tullut sen kummempaa.
Tilanne oli joka tapauksessa se, että jälkeenjääneellä Venäjällä oli
käytössään valtava etu: se saattoi oppia muiden virheistä ja jättää ne
tekemättä.
1800-luvulla alkoi maailman etummaisissa valtioissa näyttää selvältä, että
tulevaisuus kuului porvaristolle. Raha, pääoma, toimeliaisuus, teollistaminen
ja kansainvälinen kauppa olivat tie loputtomiin rikkauksiin, kuten Englannin
esimerkki osoitti. Tähän liittyen myös poliittinen valta kuului oikeutetusti
porvaristolle, joka oli näiden uusien rikkauksien luoja.
Demokratiasta saattoi antaa käytännön kokemukseen perustuvan kuvan
oikeastaan vain Amerikka, joka siis näytti pitkän päälle olevan jokaisen maan
valoisan tulevaisuuden malli. Alexis de Tocqueville ryhtyi tutkimaan tuota
uutta ilmiötä, porvarillista demokratiaa ja kirjoitti aiheesta ylittämättömän
teoksensa jo 1800-luvun alussa.
Yhdysvallat ei tuntenut Ranskan vallankumouksen kauhuja, siinä mielessä sen
demokraattinen vaihtoehto oli selvästi houkuttelevampi kuin se Napoleonia
edeltänyt poliittinen kouristelu, joka oli tuonut tullessaan avoimen
hirmuvallan ja muutoinkin sotkenut perusteellisesti valtion ja yhteiskunnan
asiat.
Kuitenkaan Amerikassa ei ollut kaikki kunnossa. Huolimatta
ennennäkemättömästä tasa-arvosta, vapaudesta ja vauraudesta, Yhdysvalloissa oli
jotakin luotaantyöntävää. Sen vapaus oli todellisuudessa konformismin orjuutta,
kuten Alexis de Tocqueville oli osoittanut ja sen tasa-arvo tarkoitti lähinnä
sitä, ettei mikään ollut minkään arvoista. Amerikkalaisen sananlaskun mukaan
siellä kuulemma jokainen oli yhtä hyvä kuin kuka tahansa
toinen –ellei hieman parempikin…
Amerikkalainen kulttuuri oli niin mitätöntä ja latteaa, ettei maailma olisi
menettänyt mitään, vaikka koko paikka olisi jäänyt löytämättä, huomautettiin
vielä satakunta vuotta sitten hieman snobbailevasti. Yhtä kaikki, niin
Yhdysvallat kuin Venäjä olivat Euroopan silmissä kulttuurisia mitättömyyksiä
1800-luvun ensi puoliskolla. Molemmissa asia liittyi kulttuurin nuoruuteen,
Amerikassa myös sen porvarillisuuteen.
Aleksandr Herzen, joka vihasi Nikolai I:n itsevaltiutta ja nuoruudessaan
palvoi länttä, sen vapaata ilmastoa ja korkeaa kulttuuria, pettyi katkerasti
Ranskaan, unelmiensa maahan, johon hän kotimaastaan emigroitui. Porvarikuningas Ludvig
Filip eli ranskalaisittain Louis-Philippe oli, lisänimensä mukaisesti,
omaksunut uuden, nousevan luokan arvot ja julisti kansalleen: enrichissez-vous! Rikastukaa!
Siinä oli tavoite, joka käytännössä oli vain harvojen ulottuvilla ja joka
arkipäiväisyydessään oli mahdollisimman kaukana siitä kansallisesta
kunniasta, gloire, jolla Napoleon hieman aiemmin oli hurmannut
ranskalaiset.
Maailmassa, josta valistusfilosofit olivat tappaneet Jumalan, oli siis
virallisesti hävitetty vielä tämänpuolisetkin yksilöä suuremmat arvot. Jäljelle
jäi vain poroporvarillinen latteus, kaiken mittaaminen rahassa, elämä ilman
runoutta ja sankaruutta.
Kuin vielä alleviivatakseen uuden luokan ja sen elämäntavan tylsyyttä
Louis-Philippe toi käyttöön iskulauseen juste-milieu –kultainen
keskitie. Herzen, joka pakolaisena pohdiskeli vanhan kotimaansa ja Ranskan
eroja ja yhtäläisyyksiä, päätyi johtopäätökseen, jonka mukaan Venäjä
sentään vielä oli verrattomasti korkeammalla tasolla kuin
Ranska.
Venäjällä ei vielä ollut lainkaan porvaristoa, venäläinen ei luontojaan
ollut mikään mammonan palvoja ja omassa kodissaan kököttävä poroporvari.
Kyläyhteisössään ahertava venäläinen talonpoika ei ollut vain oman
kotitaloutensa isäntä ja vaalija, vaan osa koko kylää. Venäläinen oli
kollektivisti, hän osasi tuntea myötätuntoa ja huolehtia osattomista, hänelle
oli luontaista uhrautua toisten puolesta. Itse asiassa venäläinen talonpoika,
tässä ja nyt, oli luonnollinen sosialisti!
Ongelmina olivat itsevaltius ja maaorjuus, mutta pitkällä tähtäimellä
ongelmana oli nimenomaan Venäjää uhkaava rakennemuutos. Jos Venäjäkin
teollistuisi ja kasvattaisi hallitsevan porvariston, se hävittäisi kyläyhteisön
ja ajaisi talonpojan kotoaan siihen proletaariseen orjuuteen, joka oli
todellisuutta Euroopassa ja Amerikassakin. Sellainen demokratia, joka toimii
kapitalismin ehdoilla, olisi Venäjän moraalinen kuolema.
Karl Marx ja Friedrich Engels julkaisivat omat madonluvunsa hurjassa
pamfletissa Kommunistisen puolueen manifesti vuonna 1848.
Siinä he kuvasivat, miten kapitalistiset tuotantosuhteet loivat maailman, jossa
kaikki moraalisesti todella arvokas sai antaa tilaa ahneudelle ja törkeydelle.
Raha puhui ja korotti tolvanat valtaan ja kunnon ihmiset orjuuteen. Näin ei
voinut jatkua eikä näin saanut jatkua, selittivät nuoret miehet Saksassa, jossa
demokratia oli myös nostamassa päätään ja uusi aikakausi häämötti mellakoivan
kansan noustessa poliittiselle areenalle.
Mutta Saksassa ei ollut enää samoja mahdollisuuksia kuin Venäjällä.
Sosialismi koko läntisessä Euroopassa ja Amerikassa olisi toteutettava
kurjistuneen teollisuusproletariaatin toimesta ja lopputuloskin taisi olla
epävarma.
Venäjällä sosialismi oikeastaan oli jo julistamista vaille valmis.
Venäläisen henkinen rakennekin oli sellainen, ettei poroporvarillinen ihanne
sitä kiehtonut. Venäläinen oli äärimmäisyyksien ihminen, juste-milieu oli
hänelle mahdoton, päätteli Herzen.
Kuten tunnettua narodnikit, joiden kantaisiin ja esikuviin
Herzen on luettava, lähtivät sitten terrorin ja väkivallan tielle, kunnes itse
miekkaan hukkuivat. Vallankumokselliset sosialistit, SR:t, joiden suuri nousu
tapahtui 1900-luvun alussa, saivat jo havaita, että ihannoitu kyläyhteisö
kuvitteellisine sosialismeineen alkoi olla menetetty.
Venäjän ikkuna, josta haluttiin astua ulos eurooppalaisesta kehityksestä,
oli jo sulkeutunut. Markkinavoimat jyräsivät kyläyhteisön ja Stolypinin
reformit tekivät siitä juridisestikin selvää.
Venäjästä tuli siis yksi kapitalistinen maa muiden joukossa ja kun kerran
näin oli, tekivät intellektuaalisia häränpyllyjä rakastavat dialektikot siitä
yksin tein koko kapitalistisen maailman johtavan maan, joka aloittaisi
maailmanvallankumouksen marxilaiselta pohjalta.
Tietenkään mistään maailmanvallankumousta ei koskaan tullut, mutta Leninin
sekopäinen teoria Venäjästä maailman yhteiskuntakehityksen etummaisena maana
saavutti kyllä vallan tavattoman merkityksen ja uskottavuuden. Asia tietenkin
perustui siihen, että tämän tolkuttomuuden takana oli maailman suurin
sotakoneisto, mutta toki sitä myös uskottiin.
Neuvostoliitolle ja sen sosialismille kävi niin kuin kävi, mutta tuon
teoreettisen korttitalon romahdus heitti Venäjän taas tuttuun tilanteeseen.
Venäjä oli taas myöhästyjä. Voisiko se taas käyttää myöhästyjän etua? Voisiko
löytyä ikkuna, josta se voisi hypätä pois tämän kehityksen kyydistä?
Koko se ideologinen kasvullisuus, joka on pian parisen kymmentä vuotta
kukoistanut ns. suvereenin demokratian ympärillä, on ollut tämän saman teeman
jauhamista. Venäjä ei halua tulla normaaliksi kapitalistiseksi yhteiskunnaksi,
sille ei sovi poroporvarillinen juste-milieu.
Kapitalistinen kehitys näyttää kuitenkin vievän kulttuurin arvomaailmaa
siihen suuntaan, mitä Ruotsi kaikessa latteudessaan symbolisoi. Näinhän World
Values Survey tieteen arvovallalla meille ilmoittaa. Moniarvoisuus,
monikulttuurisuus, suvaitsevaisuus…
Kehitttyneellä globaalisella kapitalismilla on näistä asioista omat
tulkintansa, joita puhtaimmillaan ilmentää Ruotsi, mutta ne eivät ole Venäjän
tulkintoja –ainakaan vielä. Näinhän on painokkaasti todennut Putin. Näin myös
ajattelee Venäjän kansa, kuten World Values Surveyn tutkimukset
osoittavat.
Venäjä todella siis on taas kerran myöhässä mitä sen arvomaailman
kehitykseen tulee. Näyttää myös siltä, ettei se taaskaan halua kehittyä siihen
suuntaan, kuin meidän kaikkien muiden määränä näyttäisi olevan. Mutta onko asia
pelkästä halusta kiinni?
Ehkäpä Venäjällä on vain kyse siitä, että se on vasta tulokas uudessa
yhteiskunnallisessa tilanteessa. Kapitalismin voimat ovat vaikuttaneet siellä
vasta parikymmentä vuotta. Se kollektivistinen ja altruistinen kulttuuri, jossa
venäläiset vielä muutamien sikäläisten analyytikkojen mielestä asuvat,
rappeutuu kovaa vauhtia.
Uusslavofiilit kiittävät Jumalaa siitä, että kommunismi paradoksaalisesti
säästi maan ja kansan kapitalistisen roskakulttuurin vyöryltä. Venäläiset
patriootit vannovat ortodoksian nimeen ja entiset KGB-upseerit tekevät
ristinmerkkejä kuin suntio praasniekassa.
Lännen mädännäisyys, sen
populaarikulttuuri, jota Solzhenitsyn nimitti paskavelliksi, tuomitaan
virallisesti ja korkeimmalla tasolla: Venäjän tie on oleva toinen ! Мы пойдем другим путем!
Mutta onko tämä mahdollista ja onko se edes alkuunkaan totta?
Uskonnollisuus Venäjällä on kyllä taas laajasti hyväksyttyä, mutta ilmeisen
pinnallista. Länttä pelätään ja vihataan nyt, Krimin ja Ukrainan kriisin takia,
mutta onko Venäjällä muka todella tarjolla tai edes kehittymässä jotain
vaihtoehtoista kulttuuria?
Miksi venäläisen eliitin lapset opiskelevat eurooppalaisissa yliopistoissa?
Miksi sadat tuhannet ovat muuttaneet länteen? Onko paljon puhutun
vaihtoehtoisen kehitystien ikkuna jo sulkeutunut vai onko sitä koskaan
ollutkaan?
Potjomkin oli
kulissien rakentajan pelkkä amatööri, hänen jälkeensä on tämä toiminta tullut
paljon suurisuuntaisemmaksi ja kaikki ennätykset ehkä lyötiin Brezhnevin
aikana. Kehityksen juna oli silloin pysähtynyt, mutta jokaisen oli
teeskenneltävä uskovansa, että se liikkui. Verhot pantiin kiinni ja
hytkyteltiin, mutta silloin se ei auttanut. Ei se taida auttaa nytkään.
Tämän jälkeen
on vettä virrannut Moskova-joessa paljon. Rajanveto länteen on tapahtunut
länsimaiden innokkaalla avustuksella. Kulttuurinen suuntautuminen Kiinaan ja
muihin BRICS-maihin on kuitenkin lähinnä vitsi. Venäläinen kulttuuri on epäilemättä
erilainen kuin Läns-Euroopan tai Pohjois-Amerikan, mutta kiinalaiseen ja
intialaiseen verrattuna se on jo kon eri planeetalta.
On eri asia
myydä Kiinaan öljyä ja kaasua, kuin omaksua konfutselaisuus ja vaihtaa läntiset
klassikot kiinalaisiin. Kieliongelma on tässä nykyisten käännöskoneiden
aikakaudella pienimmästä päästä, mutta toki silläkin on vaikutusta.
Venäjä on nyt
eristetympi lännestä kuin koskaan, lukuun ottamatta internetin kanavia, joiden
merkitys saattaakin olla olennainen. Ideologisella tasolla se ei kuitenkaan
enää ole mikään ainutlaatuinen auktoriteetti kenellekään ja tuskin voisi
sellaiseksi tullakaan.
Venäjän omaleimaisuus
ja erottuminen lännestä ovat ikiaikaisia asioita, jotka on syytä ottaa
huomioon, mutta maantieteelle sekään ei voi mitään ja sen kulttuurinenkin paluu
takaisin on vain ajan kysymys.