Persepolis. Tie esikartanoihin
Eräänä elokuisena päivänä kohtasin aamuisella promenadillani yliopistouralla
aikoinaan ansioituneen vanhemman herrasmiehen, jota nimitettäköön vaikka G.
Papparaiseksi. Hänen aivonsa olivat epäilemättä yhä terävät, mutta piirteitä
tylsytti vanhuuden veltostuminen, joka teki niistä irstaan karikatyyrimäiset. Hän
muistutti satyyria tai mahdollisesti seileeniä, kuten Sokrateen sanottiin
muistuttaneen.
Hoidettuamme muodolliset tervehdykset, hän valitsi minut
yleisökseen ja alkoi kuvailla tyttöjen ja nuorehkojen naisten nykyistä muotia,
jolle olennaista on jalkojen koko muodokkuuden sangen siekailematon ja
määrätietoinen esillepano. Itse puolestani pidin puheenaihetta jokseenkin
banaalina ottaen huomioon meidän molempien saavuttaman korkeahkon iän. Huomasin
keskustelukumppanini puhuessaan myös tuijottavan johonkin tyhjyyteen. Samaan
aikaan hän kuolasi.
Voittaen vastenmielisyyteni kuuntelin tuon yllättävän
eläimellisyyden purkauksen kollegani taholta, sillä halusin ymmärtää elämän
tätäkin puolta, joka hieman yllättävästi paljastui kollegani karun ja
kuivakkaan kuoren alta. Halusin myös päästä sondeeraamaan hänen ilmeisen
häiriintyneen mielentilansa syitä ja
koettamaan, jos mahdollista, auttaa häntä intellektuaalisella tasolla löytämään
sekä normaalius että myös se mielenrauha, jonka filosofia oikein ymmärrettynä –ja
nyt en puhu jälkistrukturalisteista- meille voi tarjota.
Papparainen kuvaili kokemiaan järkytyksiä emotionaalisin sanankääntein.
Kuulemma rytmihäiriö pyrki usein yllättämään, kun täydellinen takamus ilmestyi
eteen ja sen hedelmällisyyttä uhkuva muoto esitti ”käsittämätöntä
hytinä-tytinä-elämäänsä”, kuten Veikko Huovinen aikoinaan asian ilmaisi.
Sulojen hahmo välähti kuin tuhannen kandelan lamppu pitkälle kehittyneen
harmaakaihinkin läpi. Se on kuin isku palleaan, mutta niin pehmoinen ja
miellyttävä, jaaritteli pappa liikutettuna.
Huomautin tuohon, että koko läntisen maailman edistynein osa
ja erityisesti sen vapautta rakastavat, emansipaatiopiirit ovat tuominneet
Papparaisen ja hänen kaltaistensa tuntemukset ja niihin liittyvät asenteet. Ei kaikki, mitä näytetään ole tarkoitettu
katsottavaksi. Tarkemmin sanoen sitä ei edes saa katsoa mieskatseella.
Kyseessä on tuolloin naista alistava miessovinismi, joka on
erityisen iljettävää ilmetessään yli-ikäisen henkilön taholta. Tosiasiassa
noiden söpöliinien tuijottaminen on rikollista irstailua, eivätkä he suinkaan
ole sitä pakotettuja sietämään, saati sellaista toivo. Törkeissä tapauksissa
kyseessä on vakavaan pahoinpitelyyn rinnastettava rikos nimeltä sukupuolinen
häirintä. Sakkoa tai vankeutta on luvassa, mikäli tunnusmerkit täyttyvät ja sen
asian ratkaisee asianomistaja. Uusi oikeusperiaate muuten, ellei muumio asiaa
tiennyt.
Ehdotin, että Papparainen katselee sitten vaan muualle, esim.
naisten pään yli tai vaikkapa omia kenkiään, niin pysyy vapaalla jalalla. Jos
seksiä tekee mieli, niin kopeloikoon omaa vaimoaan, mutta on hyvä muistaa
Viagran olevan hengenvaarallista rytmihäiriöpotilaille. Ja vaimolta pitää
muistaa pyytää lupa vielä juuri ennen aktia ja varautua siihen, että hän
muuttaa mieltään kesken kaiken. Ja silloin ollaan murhaan rinnastettavan
rikoksen lähituntumassa. Siinäkään ei ole lieviä muotoja eikä se vanhene
koskaan. ”Ei” tarkoittaa aina ”ei”. Myös jälkikäteen sanottuna.
Papparainen kalpeni, mutta ei vähästä luovuttanut, vaan sanoi
stoalaisen arvokkaasti, ettei voinut totella lakia, jota ei kunnioita. Sitä
paitsi vaimo oli heittänyt henkensä jo kymmenen vuotta sitten, eikä seksiä
saanut muuten kuin maksusta.
Meinasi jo koko asia unohtuakin, kun ei maksullisia löytynyt
mistään, mutta sitten tulivat nämä paljasjalkanymfit joka puolelle esiintymään.
Eihän niitä voinut näkemättäkään olla.
Huomautin tähän hyvin täsmällisesti, että rikoslaki on
lähiaikoina vielä kovenemaan päin ja tiettävästi rangaistuksen alaisiksi tulee
myös seksistä palkitseminen kahden aikuisen välillä kaikissa muodoissaan ja
lisäksi seksististen asenteiden propagoiminen myös kahden aikuisen välillä.
Tarkoituksena on antaa viesti niille, jotka eivät muuten jaa
edistyksellisiä asenteita. Yleinen syyttäjä ottaa asiat hoitoonsa, koska
asianomistajarikoksina ne edellyttäisivät uhreilta alentavaa velvollisuutta
vastata kaikenkarvaisiin selittelyihin.
Nyt rikollista on jo ehdottaa seksiä toiselle henkilölle,
kohta sakotetaan myös asian julkisesta puolustamisesta rikoksen suosimisena ja
siihen yllyttämisenä. ”Sananvapauden” nimessä tehdyistä taantumuksen
hyökkäyksistä on jo saatu tarpeeksi.
Seksismi tulee rangaistavaksi myös avioliitossa ja tähän
liittyen kaikenlainen vastakkaisen sukupuolen hännystely ja liehittely, jonka
ilmeisenä tarkoituksena on viime kädessä seksin saaminen.
Samaa sukupuolta olevia säännöt eivät koske, kuten jokainen
ymmärtää. Silloin sovelletaan lisätyn tasa-arvoisuuden ja suvaitsemisen
sääntöä, joka ajaa ohi kaikista muista, myös perustuslain määräyksistä,
luonnonoikeudesta, tapaoikeudesta ja ilmestykseen perustuvista
auktoriteeteista, koraania lukuun ottamatta.
Papparainen oli kuitenkin päässyt edesvastuuttomaan tilaan ja
väitti Lutherin tapaan käyvänsä vielä naulaamassa jonkin pahvin Eduskunnan
oveen.
Totesin Lutherin olevan kaikkien halveksima natsi ja varoitin
huliganismista, mutta naapuri jatkoi vastenmielistä öyhöttämistään, joten
päätin poistua tästä tunkkaisesta seurasta, joka muistutti liikaa viime
vuosisadan asenteista ja sen joukkomurhien, pappispimityksen ja irstauden
mahdollistaneista ideologioista.
Ulkona raittiissa ilmassa vastaani asteli kaunotar, jota
vaistomaisesti tervehdin heilauttamalla hattua laajassa kaaressa. Unohtaen
ajan, paikan ja rikoslain otin ystävällisimmän ilmeeni ja sanoin: ”Kaunis on
päivä, mutta vielä kauniimpiapa ovat vastaantulijat!” Puolipukeisen neitosen
kasvot tummenivat pidätellystä suuttumuksesta ja ohi mennessään hän sähähti,
”sika!”
Samalla tunsin, miten vasempaan käteeni lujasti tartuttiin,
ja kun sain nostaa pääni puolinelson-otteen hellittäessä, näin
rippikouluikäiseltä näyttävän virkapukuisen konstaapelin tuimat kasvot.
Poliiseja en ollutkaan nähnyt kadulla kolmeenkymmeneen vuoteen, mutta nyt, kun
tarkemmin katsoin, niitä näytti olevan kaikissa kadunkulmissa. Se, joka raahasi
minut käsiraudoissa maijaan, näytti univormunsa puolesta jotenkin kummalliselta
ja huomasin, että hänen lakkinsa kokardi muistutti kirkkovenettä.
”Pillupoliisista?” kysyin epäuskoisena. Olin aina kuvitellut,
että tämä termi oli pahantahtoisten maskulistien keksimä.
”Yksikkömme nimi on Persepolis,” sanoi nuorukainen yrmeästi.
”Pääsette Isolle Roballe miettimään asioita”. ”Valemyyjämme ovatkin
käräyttäneet teikäläisiä katiskan täyteen.”
Nyt ymmärsin, että vastaan tullut kohtalokas kaunotar oli
itsekin poliisi. Ehkäpä hän oli jopa komisario uudessa yksikössä. Peräti
johtaja? Tuskinpa tuollaista yksikköä johtaisivat pojanklopit, joita olisi
pakko pitää epäluotettavina.
Konstaapelit potkaisivat minut sisään ja lensin rähmälleni
pimeään luolaan. Onneksi alastulo ei ollut kova, sillä tyrmä oli tupaten täynnä
vankeja, vanhoja ja nuoria, lihavia ja laihoja. Kaikki olivat miehiä.
”Persepoliksen uhreja, oletan?” kysyin tarpeettomasti. ”Paikkansa pitää”, mökelsi joku puhaltaen
suustaan vahan konjakin tuoksuja kaukaisesti muistuttavan aldehydipilven.
Tunnistin miehen äänestä Papparaiseksi. Hymähdin kuivasti. Se lurjus oli saanut
ansionsa mukaan, mutta entä kaikki nämä muut? Entä minä itse? Olin sentään aina
kannattanut uusimpia asenteita. Julkisesti vältin kaikkia rikollisuuteen
viittaavia ilmeitä ja eleitä. Nyt olin täällä sovinistien ja publikaanien
joukossa ja ihmisoikeuteni oli kuulemma toistaiseksi peruutettu. Näin oli
ilmoittanut joku kimeä-ääninen konstaapeli, joka oli käynyt juudaksensilmän
kautta lukemassa jonkin julistuksen. Akka oli sen päälle nauranut
vahingoniloisesti.
”Akka”? Olinko ajatellut sovinistisesti? Olinko itse asiassa
ansainnut kohtaloni? Laskin pääni käsien varaan ja aloin miettiä syntejäni.
Muistin, miten muuan suomalainen 30-luvun Neuvostoliitossa oli sanonut, kun
naapuri vangittiin: ”Meissä kaikissa suomalaisissa on sen verran kapitalismin
jäänteitä, että tarvitsemme kymmenen vuotta uudelleenkasvatusta.” Niin se kyllä
oli. Olipa hyvinkin.
”Uudelleenkasvatusta”? Siitäkö oli kysymys. Oli pakko
myöntää, että tarvitsisin sitä. Se myös olisi omaksi parhaakseni. Mutta silti…
En ollut vielä kypsynyt kiittämään osakseni tullutta kohtaloa. Tiesin, että se
aika vielä tulisi.
Mietin osaani ja tuska alkoi vaihtua tylsään toivottomuuteen.
Kymmenen vuotta? Miten käy eläke-etujeni? Tuntevatko minua enää vaimo ja
lapset? Oli sanottu, ettei meillä ole kirjeenvaihto-oikeutta…
Näissä mietteissä nukahdin löyhkäävän vankityrmän nurkkaan.
Olisiko tämä vain unta? Jospa heräisinkin omassa kodissani, lasteni ja koirieni
keskellä…?
Persepolis 2. Pääsy
piireihin
Kurjasti nukutun yön jälkeen ovi rämähti auki ja valokeilaan
ilmestyi kaksi hahmoa. He olivat varustautuneet jonkinlaisilla aseilla, jotka
arvasin sähköpampuiksi. Päässään heillä oli niin sanottu burka, joten enempää
sukupuolesta kuin muistakaan intiimeistä seikoista ei voinut päästä perille.
”No niin, kyyhkyläiset!” kaikui kimittävä ääni. ”Vanha Aatami
saa nyt hieman kyytiä.” ”Jotta tietäisitte mitä on odotettavissa, teemme pienen
ekskursion”. Sen jälkeen jakauduttiin ryhmiin. Koska ryhmät piti koota erilaisten
tuntomerkkien perusteella, syntyi aluksi tolkuton hässäkkä, kun kukaan ei
tiennyt, mihin oikeastaan eniten kuului. Sitten kuulin kutsuttavan venäjäksi: «Говорящих по-русски здесь есть?»
Olin ainoa, joka tätä kysyttäessä viittasi ja niin minut otti
komentoonsa uljasryhtinen dinaarisen rodun edustaja, joka puhui jotenkin
kummallisella ohuella äänellä. ”Kondrati!” sanoi hän ja kumarsi.
Ymmärsin heti, että kyseessä oli Kondrati Selivanov, joka oli
perustanut skoptsien eli kuohitsijoiden lahkon. Siitä siis tuo outo sopraano,
joka ei tuntunut sopivan jyhkeään olemukseen.
”Niin, olen Kondrati, Jumalan orja”, sanoi eunukki. ”Seuraa minua!” Niin aloimme laskeutua
portaita, jotka tuntuivat vievän Jonnekin Kasarmitorin suuntaan tai kenties
Kaartin maneesin alle. Pian aukesi eteemme valtava kartiomainen kaivos, joka
muistutti Talvivaaraa. Tätä oli siis merkinnyt se vuosia kestävä räjäyttely,
joka oli saanut tietokoneeni hyppimään aina Kruununhaassa saakka.
« Nel
mezzo del cammin di nostra vita
mi ritrovai per una selva oscura,
ché la diritta via era smarrita. »
Jotenkin tähän tapaan aloitti
Kondrati laulaa kontokkia ohuella kuoripojan äänellään. Ymmärsin, että minun
oli pakko kuunnella, enkä kommentoinut tätä veisuuta, joka oli peräisin ehkä
uniaateilta tai sitten skoptsien itse kehittämä.
Saavuimme hämärään galleriaan, joka
reunusti valtavaa monttua. Sivuutimme melkoisen määrän kalpeita ja nääntyneen
oloisia herrasmiehiä, jotka näyttivät olevan syventyneenä ahkeraan
intellektuaaliseen toimintaan. ”Filosofeja”, kuiskasi Kondrati. ”Selvittävät
Irigarayn diskurssianalyysien ontologista perustaa”.
Yritin nopeuttaa kulkuamme,
päästäkseni näkemästä noita viheliäisiä olentoja, mutta Kondrati sanoi: ”He
ovat täällä kaikkein onnellisimmat, sillä he ovat jo omaksuneet oikeat
asenteet. Heidän kohtalonaan on vain se, että he eivät kykene tekemään
itselleen uskottavaksi, miksi vapaus
tarkoittaa välttämättömyyteen alistumista. Siksi he eivät lopultakaan
voi olla vapaita.”
Kulkumme suuntautui hitaasti
alaspäin kohti kraaterin syövereitä. Sieltä tulvahti vastaan rikin katkua ja
kylmyyttä. ”Rikittävät.”, lausui Kondrati. ”Tämä on niille, jotka ovat
käyttäneet myskihajuvettä ja muita vippaskonsteja herättääkseen alhaisia
vaistoja”. Tämän kerroksen miehille oli ominaista nyrpeä ilme, ikään kuin he
olisivat koko ajan haistelleet pahoja hajuja, kuten tekivätkin.
”Heidän on opittava ymmärtämään,
että nautinto on saastaista” kertoi Kondrati. ”Kun tämä on saavutettu, he
voivat siirtyä ylimpään kerrokseen”. ”Eivätkö he koskaan pääse pois?” kysyin
ääni värähtäen. ”Sitten pääsevät, jos pääsevät, kun ovat tulleet minun
kaltaisikseni”, oppaani sanoi ja alkoi taas hyräillä kuvottavaa jollotustaan,
minkä johdosta en uskaltanut protestoida.
Kolmannessa kerroksessa oli kovin
hienon näköisiä herrasmiehiä, jotka vaikuttivat intellektuelleilta ja toisaalta
myös kehonrakentajia, joiden silmistä paistoi yksinkertaisuus. ”Homojen
kerros”, sanoi oppaani. ”Toisin kuin monet luulevat, homous ei ole mikään
oikotie. Täällä on paljon välinpitämättömiä, jotka eivät kunnioita pyhimpiä
arvoja. On myös naistenvihaajia, jotka tosin heitetään alempiin kerroksiin, kun
kiinni saadaan. Näin, että homot suorittivat vuoronperään kunnianosoituksia
kumartamalla jonkinlaisen Havis Amandaa muistuttavan patsaan edessä. ”Hengellisiä
harjoituksia”, totesi Kondrati kuivasti. ”Kyseessä on eräänlainen eheyttäminen,
koska monet ovat eksyneet. Niin käy sekä
maan pinnalla että täälläkin. Se on heidän luontonsa. Homo homini
lupus”. ”Eikö luontoa siis saa kunnioittaa?” kysyin yksinkertaisesti. Oppaani
naurahti surumielisesti ja työnsi minua ystävällisesti kohti neljättä piiriä.
Neljännessä piirissä oli
kelmeäkasvoisia ihmisraunioita, joiden silmät tuijottivat syvällä kuopissaan.
”Itsesaastuttajia” sanoi Kondrati inhon värähdys äänessään. Pornon
suurkuluttajia, peräkammarin poikia. Nimitämme heitä B-miehiksi.
B-miehet tuijottivat suurta
valkokangasta, jolla irstaan näköiset naiset tekivät temppujaan. Heidän -pyydän
nyt lukijalta anteeksi- kaluihinsa oli
kuitenkin asennettu sähköjohdot ja aina kun kiihotus pyrki etenemään
aivokudokseen, yhdistyi virta korkeajännitekäämiin, joka antoi räsähtävän
sähköiskun. Kuulimme hiljaista voihketta ja silloin tällöin teräviä
kiljahduksia. Vartijakapot saattoivat antaa sähköiskuja myös huvikseen, sillä
tämä porukka oli perisynnin tyystin saastuttamaa ja varsinaiset
kehityskeskustelut sen kanssa olivat turhia niin kauan kuin vanhan Aatamin
refleksit toimivat, kuten täällä sanottiin.
Viidennen kerroksen väki oli
siististi pukeutunutta ja vaikutti asialliselta. Kyseessä olivat niin sanotut
alfaurokset, oppaani selitti. Heidän kohtalonaan oli ikuisesti palvella gamma-
ja deltanaaraita, joita näkyikin siellä täällä hyvin uskalletuissa asennoissa,
jos saan sanoa. Uroksilla ei ollut valinnan varaa, mutta henkilökunta sen
sijaan sai aina valita heistä mieleisensä, eikä lepotaukoja tunnettu. Olin
näkevinäni joukossa ansioituneita kansalaisia ja muistin sitten, kenet olin
nähnyt. Tietenkin Joukon! Tämä teatterimies oli tuomittu ikuisiksi ajoiksi
esittämään kiimaista alfaurosta. Kirjeenvaihto-oikeutta ei ollut eikä yleisöä
hänelle myönnetty.
Yltä päältä kylmän hien vallassa
seurasin opastani kuudenteen piiriin. Siellä oli vieläkin kuuluisampia
henkilöitä, joista luulin tuntevani ainakin apostolit Paavalin ja Pietarin.
Heidän kohtalonaan oli puhua järkeä laumalle ivallisen näköisiä naisia, jotka
tuon tuostakin puhkesivat vuolaaseen sanatulvaan ja tekivät erilaisia
häpeämättömiä eleitä sen sijaan, että olisivat vastanneet järkipuheeseen
järkipuheella. ”Täällä ovat traditionalistit ja luonnonoikeuden kannattajat”,
huusi Kondrati korvaani, sillä muuten en olisi voinut kuulla mitään tässä
kerroksessa vallitseva pälpätyksen läpi. ”Näitkö Aristoteleen?” kysyi oppaani.
”Miesparka on joutunut kahleissa kuuntelemaan Julia Kristevan filosofointia jo
parikymmentä vuotta”. Säälin kyyneleitä vuodattaen siirryimme tukevalle
rautaovelle, joka oli vahvistettu niittaamalla siihen ratakiskoja.
”Säästä minut avaamasta tätä ovea”
pyysi Kondrati. ”Joudun tekemään tahtosi mukaan, mutta päätösvalta on sinulla.
Enempää en voi sanoa.”
Hetkeäkään arvelematta työnsin
oppaani syrjään, purin hammasta ja aloin kiskoa ovea auki. Tiesin, että se oli
tutkijan velvollisuuteni.
Korvia raastavasti naukuen
aukenivat saranat ja eteeni levisi kauhistuttava näky. Jonkinlaiselle
saatanalliselle ristille oli naulittu tavattoman kaunis nainen. Oliko siinä
itse Afrodite Kallipyge?
Lumouduin aluksi naisen sulojen
johdosta siinä määrin, että en tajunnut hänen koko onnettomuuttaan. Kaunotarta
piiritti harpyijain parvi, joka tuon tuostakin osoitti vihaansa ja
halveksuntaansa häntä kohtaan. Naisparkaa kiusattiin kaikin keinoin ja hänen
ulkonäköäänkin herjattiin. Koska tämä oli jo enemmän kuin ritarillisuuteen
kasvatettu vanha Aatamini saattoi sietää, rykäisin hyvin kuuluvasti ja aloin
esittää kiivasta puolustuspuhetta.
Oppaani keskeytti minut kuitenkin
ja pani käden suuni eteen. ”Emme voi tehdä asialle mitään”. ”Huomasitko, kuka
siinä oli?” Aluksi en käsittänyt tätä vihjettä, mutta sitten ymmärsin, että
kaunottarelta puuttui napa, vaikka vatsa muutoin oli täydellisen kumpumainen
muodoltaan.
”Eeva”, huudahdin ja oli vähällä
pyörtyä nähdessäni lihallisen esiäitini.
”Niin, se on Eeva” sanoi Kondrati.
”Nyt olet nähnyt kaiken, eikä sinulla ole enää paluuta maan päälle”. Oppaani
pahoitteli sitä, että en ollut totellut hänen neuvojaan. Nyt tiesin
salaisuuksista kaikkein syvimmän. Ne, joiden valtaan olin joutunut, pitivät
Eevaa vankinaan ja pilkkasivat ja häpäisivät häntä.
Kaikki tämä oli nyt selvää, mutta
vielä en tiennyt, ketkä oikeastaan
olivat nykyiset vallanpitäjät. Harpyijoitako? Jonkinlaisia vapaamuurareita?
Siionin viisailta he eivät ainakaan näyttäneet. Entä miten minun kävisi? Entä
miten onnettoman maamme? Ja koko maailman”
Vaivuin istumaan eräälle louhoksen
suurista kivistä ja tunsin, että menetän tajuntani. Rikinkatkuiset huurut
leyhähtelivät Eevan kidutuskammiosta ja salpasivat hengityksen. Syöksyin yhä
syvemmälle tunneliin, joka muistutti Pariisin katakombeja…
3. Ruteenien katakombit.
Osa 1. Saapuminen
Vauhti kapeassa käytävässä kiihtyi kiihtymistään. Takaa
tulevan ilmanpaineen lisäksi kohdistui kappaleeseen eli minun tomumajaani nyt
sangen ilmeisesti myös edestä käsin suuntautuva imu. Yhdessä tyhjiö ja ylipaine
saivat aikaan sen, ettei mitään ilmavirtausta ollut havaittavissa, mutta siitä
huolimatta nopeus näytti kasvavan aivan hirmuiseksi.
Lopulta kuului voimakas tussahdus, joka ikään kuin muodosti
sanan ”elop”! Samalla vauhti pysähtyi ja jatkavuuden vaikutuksesta lensin päin
jonkinlaista painimattoa, jonka päälle oli vielä puhallettu pari metriä
selluvillaa. ”No se oli yksi hujaus!” sanoin äimistyneenä ja yritin saada
selkoa hämärästä olinpaikastani.
«Убедительная просьба здесь не
ругаться!» lausui närkästynyt ääni. Se, joka kielteli minua kiroamasta
osoittautui vantteraksi vanhukseksi, jonka ryppyisiä kasvoja koristi muhkea
täysparta. Näinhän Stoglav-kokous oli vuonna 1551 määrännyt. Ymmärsin nyt, että
olin Venäjällä. Kenties Pietarissa.
”Teidän korkeapyhyytenne”, lausuin painokkaasti, ”En ole
suinkaan kironnut! Meidän kielessämme sana tarkoittaa vain huimaa menoa.” Näin,
että vanhuksen ilme oli tyytymätön, eikä hän ilmeisesti halunnut antaa mitään
erivapauksia sellaisille kielille, joissa puhuttiin ”Hujauksesta”,
”huimauksesta”, ”huipistumisesta” ja ties mistä.
”Nyt saat joka tapauksessa seurata minua ja kehotan sinua
vakavasti pitämään kielesi kurissa” ukko sanoi. Olin tyytymätön sinuttelun
johdosta, mutta purin hampaani yhteen ja seurasin ukkoa. Nyt huomasin myös
kaksi hahmoa, jotka kävelivät kahdella jalalla, mutta olivat itse asiassa
erittäin paljon koiran näköisiä. ”Asetu hänen taakseen, Poligraf Poligrafovitš”, sanoi ukko pittbullin näköiselle vartijalle ”ja katsokin,
ettei hän yritä mitään temppuja”.
Niin lähdettiin kulkemaan eteenpäin kelmeässä maanalaisessa
valossa. Saimme kulkea hanhenmarssia puolisen tiimaa, kunnes saavuimme
jonkinlaiseen saliin, jossa korkealla istuimella röhnötti virkapukuinen herra,
joka vaikutti melkoiselta lurjukselta. Pöydällä oli kyltti ”Бюро пропусков». Ymmärsin, että kyseessä oli
kulkulupavirasto. Virkamies oli kauluksestaan päätellen arvoltaan vain kollegireistraattori,
mutta se ei ollut nyt tärkeätä. Olennaista oli, että tässä asemassaan hän oli
diktaattori niin kauan kuin ylempää ei toisin määrätty.
Vanhus sanoi käreällä
äänellävirkamiehelle: ”Ilmat sen kuin pahenevat. Luita kolottaa ja kaihi
pahenee. Nyt viskasi tsuhnalla”. Virkamies nauraa hörötti itsekylläisellä
äänellä ja kiitti lähetyksestä. Vanhus jätti meidät –minut ja koiramaiset
vartijani- virkamiehen eteen.
”Teidän korkeajalosukuisuutenne”, sanoin kohteliaasti, vaikka
tiesin, että kollegireistraattorille olisi kuulunut yksikertaisempi puhuttelu
”teidän jalosukuisuutenne”. ”Suvaitkaa kertoa, mistä tässä on kysymys. Jos
sallitte, niin haluaisin todeta, että en ole tullut tänne omasta tahdostani. Minut
kaapattiin Helsingissä ja ennen pitkää huomasin vain olevani täällä näiden
kahden herran vartioimana. Matkustusasiakirjoja minulla ei luonnollisestikaan
ole.”
”Jaa-a, jaa-a. Luonnollisesti-kaan ee-i” virkamies toisi ja
venytteli sanojaan. ”Ja luonnollisestikin tästä on tiettyjä seuraamuksia, kuten
tietänette?”
Valmistauduin käyttämään koko kaunopuheisuuteni sen
osoittamiseksi, että epävapaassa tilassa olevalta henkilöltä, joka ei omasta
tahdostaan ole siirtynyt paikasta toiseen, ei voida edellyttää samanlaisia
muodollisuuksia kuin vapailta kansalaisilta. Ehdin vain rykäistä ja lausua pari
muodollisuutta, kun virkamies jo väsyneesti huitaisi -pyydän lukijalta taas
anteeksi sanaa- kädellään ja haukotteli. Krapulaisen näköisenä hän vain ojensi
kätensä minua kohti kämmen ylöspäin ja totesi. ”Minä puolestani teen vain
velvollisuuteni. En pyydä mitään, kuten voitte todistaa, mutta teidän iässänne
lienee kokemus jo opettanut, miten totta ovat raamatun sanat: ”Älköön vasen
kätesi tietäkö, mitä oikea tekee.” Samalla hän käänsi päänsä pois ja huomasin,
että vartijani tekivät samoin. Kaivelin hätäisesti taskujani ja huomasin, että
liivieni kellotaskussa oli jotakin kovaa. Se osoittautui kahdentoista karaatin
timantiksi. Tyrkkäsin sen ojennettuun käteen ja sanoin: ”Jumala auttakoon
oikeamielisiä. Tämä vähäinen uhri maan päällä tuokoon kerran moninkertaisen
sadon!”
Virkamies sujautti jalokiven sinellinsä taskuun ja hymyili
suopeasti. ”Kukoistakoon teidän toimintanne, niin kuin minunkin kukoistaa!
Herra auttaa niitä, joiden mieli on altis!”
Näin sanoen virkamies kirjoitti jotakin pienehköön lappuun ja
tökki siihen ainakin viisi leimaa. Ymmärsin, että tämä oli erityinen
suosionosoitus, sillä oikeastaan yksikin olisi riittänyt. Olin niin iloinen
siitä, että pääsin tämän kerberoksen ohi, etten edes osannut paheksua
virkamiehen ilmeistä tekohurskautta. Astuin ulos salista, mutta samassa
ymmärsin, etten vielä ollut vapaa, enkä edes tiennyt, missä olin. Vartijat
murisivat uhkaavasti, kun aioin lähteä kulkemaan pitkin salin ulkopuolella
olevia portaita kohti valon kajoa, joka tuli jostain ylhäältä.
Koirannaamainen Poligrafovitš sulki
tieni hilparilla ja murahti uudelleen. Nyt vasta ymmärsin, että hän oli sanonut
”Krre-mm-ll!” Oliko siis kyseessä Moskovan Kreml? Luulin olevan Pietarissa.
Vartija vaikutti hieman yksinkertaiselta, joten päätin
virittää diskurssini asianmukaisesti. ”Krrrem-ll
Putina li? Eto Putin?”kysyin kohteliaasti. ”Raz Putin, tak Putin”, vastasi koirannaama. ”Olimp”, hän virnisti ja läähätti kieli roikkuen:. ”ne mne, ne tebe”.
Ymmärsin, että Kremlissä oli nyt ottanut vallan Rasputin,
jonka puheille ei noin vain tultukaan. Olin nyt siis ”vapaa”, mutta kaksi
vähä-älyistä vartijaa esti minua menemästä minnekään. Nälkäkin alkoi jo olla.
Mitäs nyt tehtäisiin?
4. Apud ruthenos. Osa
II. Pako ja uusi vangitseminen
Nälkä alkoi hiukoa tomumajani syövereitä yhä pahemmin ja
tunsin verensokerini laskevan. Minua rupesi myös suututtamaan ruteenien iänikuinen
typeryys. Mitä järkeä oli vaatia ihmisiltä kulkulupia, kun niillä ei kuitenkaan
päässyt minnekään? Miksi näiden kahden idiootin piti vahtia minua, kun kerran
olin päässyt vapaaksi, kuten minulle oli sanottu?
Toisaalta, vartijoita oli pakko ymmärtää. Ei heilläkään ollut
mitään sananvaltaa asiassa. Heilläkin taisi olla nälkä. Poligrafin kumppani,
jonka ulkonäkö muistutti Karjalan karhukoiraa, kurkisteli ympärilleen ja veti
sitten plakkaristaan pitkäomaisen pullon, joka näytti sisältävän pippurivodkaa
eli Petrsovkaa.
Poligraf puolestaan kaivoi esille jotakin huikopalaa, joka
näytti kinkunluulta. Miehet mulkoilivat vuoroin minua, vuoroin toisiaan.
Lopulta karhukoira kysyi epäystävällisellä ja möreällä äänellä: ”Третьем будешь?»
Niinpä tietenkin! Venäläiset eivät koskaan voineet ryypätä
kahdestaan. Ehkäpä tässä olisi pelastukseni? Ainakin aika kulusi rattoisasti ja
verensokerikin lähtisi nousuun.
Suostuin siis epäröimättä kolmanneksi tähän pieneen
veljespiiriin ja hörppäsimme vuoron perään kipakkaa juomaa ja haukkasimme zakuskaa. Toverini purivat itse luuta ja
maiskuttivat sen ydintä. Minä tyydyin näykkimään luun ympärillä olevaa lihaa.
Aina ryypätessä pidimme pienen maljapuheen.
Pullon lähestyessä loppuaan olivat kaikki osalliset, myös
minä, sen tunnustan, päässeet varsin liikutettuun tilaan ja itse kukin kiitti
naapurimaansa viehättäviä puolia, joita todella löytyi. Vartijoitani
miellyttivät erityisesti Suomen narttukoirat. Itse julistin pitäväni yhtä
lailla molempia sukupuolia edustavista koirista, mikä herätti ystävissäni
hiukan epäileviä murahduksia.
Pieni symposiumimme saavutti pian kulminaatiopisteensä.
Korkeista mielialoista painuttiin ennen pitkää tylsään jankkaamiseen. Puškinin sijasta vartijat tapailivat pian jo Majakovskia ja
Mallista, sen jälkeen öristiin sitten vulgaareja tšastuskoita.
Poligraf sönkötti nyt yhä uudelleen muistelmiaan
maailmankuulusta entisestä isännästään, professori Preobraženskistä, joka oli yrittänyt tehdä hänestä kasvissyöjää. Olin
olevinani kiinnostunut, mutta tosiasiassa tämä seura, joka jo hetkisen oli
vaikuttanut aidosti sympaattiselta, alkoi tympäistä minua. Myös toverini
taisivat kyllästyä habitukseeni. Poligraf kuvaili entisen isäntänsä
intelligenttejä ystäviä ja lausui aina hyvin pilkallisesti sanan ”intelligent”.
Sen jälkeen hän murahti ja kirskautti hampaitaan. Hänen silmistään näin, että
proletaarisen vallankumouksen vaistot olivat yhä olemassa jossakin ylempien
aivokerrosten alapuolella. Vodkan lamauttaessa estot, ne saattoivat koska
tahansa purkautua. Silloin minulle kävisi huonosti.
Pelastuksekseni koitui, että vartijani kestivät vodkaa
huonosti. Kun nostettiin viimeinen malja, joka oli omistettu
maailmanvallankumoukselle, molemmat olivat jo täysin kypsiä. Muutaman minuutin
päästä vartijat nukkuivat kerälle käpertyneinä pää käsien -etten sanoisi
käpälien- välissä ja kuorsasivat korvia raastavalla äänellä.
Sieppasin mukaani hilparin ja toisen vartijan vyöllä olleen
Nagant-revolverin ja hiivin matkoihini. Jos täältä pääsi vain Kremliin, niin
sitten menisin Kremliin! Rasputin ei ollut niin turmeltunut henkilö, kuin
joskus oli väitetty, sen tiesin. Minulla oli se käsitys, että teologisella
kaunopuheisuudella voisin vaikuttaa häneen ainakin omassa asiassani, joka koski
vain pääsyä pois näistä kauhistuttavista luolista, ei mitään sen enempää.
Kiivettyäni hyvän matkaa, saavuin seudulle, joka näytti
sijaitsevan jonkinlaisen linnoituksen tai ehkä luostarin alla. Oliko tässä siis
ehkä Kreml?
Hiivin muurien laitaa pitkin ja katsoin pienestä
maanalaisesta ampuma-aukosta sisälle tornin kellariin. Siellä istui
keski-ikäinen partaniekka päässään valkoinen hytyrä. Hän näytti laskevan
jalokiviä ja setelinippuja. Hänen molemmissa käsissään oli kallisarvoinen
kello. ”Ex ungue leonem!” sanoin
jostakin syystä ääneen latinaksi. Ymmärsin, että kyseessä oli hyvin korkea
prelaatti. Rasputinilta hän ei kuitenkaan näyttänyt.
Minun ei tarvinnut pitkään seurata prelaatin askareita, kun
jo tunsin, miten lapaluideni väliin työnnettiin kylmä metalliesine. Tunsin sen
heti Makarov-pistoolin piipuksi. Pudotin aseeni ja lähdin taas kulkemaan
vankina kohti tuntemattomia kohtaloita.
5. Ruthenica Osa III. Exodus Kimmerion yöstä
Seisoin pian valkohytyräisen prelaatin edessä ”Peccavi, pater et lutheranus sum!”,
lausuin jostakin syystä hätäpäissäni latinaksi. Prelaatti nyrpisti nenäänsä
kuullessaan latinankieltä ja pyysi vierellään seisovaa ponomaria pirskottamaan
päälleni pyhitettyä vettä. ”Apage,
Satana!” hän lausui hepreaksi ja veisasi pari säettä jotakin sellaista
hymniä, jota en tuntenut. Jokin sanoista saattoi olla ”anafema”.
Vaihdoimme venäjään ja kerrottuani lyhyesti ihmeellisen
saapumiseni Rutenian tasavaltaan prelaatti hymähti. ”Taas ovat pojat möhlineet!
Tarkoitus oli mitä parhain…”
Sanoin uskovani häntä, minulla oli Venäjästä jo vuosien
kokemus. Lisäsin, että jos minua jostakin voitiin syyttää, niin kyseessä oli
vain ehkä liioiteltu kohteliaisuus naissukupuolen edustajaa kohtaan ja se taas
ei Venäjällä ollut rangaistava teko, toisin kuin lännessä.
Prelaatti myönsi minun olevan oikeassa ja totesi kuivasti.
”Muuten, lännen kanssa meillä ei pian enää ole mitään suhteita. Juuri siksi
rakensimme tuon salaisen yhdyskäytävän, joka tehtiin mukamas kaasuputken
nimellä.” Prelaatti huomautti, että vanhana heterona varmaan ymmärsin läntisen
maailman nykymenon olevan saatanan palvelemista ja siksi Venäjän oli suljettava
sinne portit. Muuten kävisi kuin Sodomassa ja Gomorrassa. Tšeljabinskin kivisade oli ollut vain varoitus.
Yritin ottaa sovittelevan kannan ja halusin alustaa puheen
apostoli Paavalin merkityksestä Lutherille. Prelaatti kuitenkin huitaisi
kädellään kyllästyneenä ja sanoi, ettei luterilaisuus ollut mikään uskonto.
Tiesin, että hän puhui totta.
Koska teologiset keskustelumme eivät johtaneet mihinkään,
käski prelaatti kahden opritšnikan ottaa minut huostaani ja viedä
Vernadskin kadun alla sijaitsevaan kaupunkiin, joka oli rakennettu ydinsodan
varalta. Siellä kokoontui parhaillaan salainen konklaavi, jonka seuraaminen
avaisi minunkin silmäni.”Слово и дело! Sanottu ja tehty!” karjaisivat
mustapukuiset opritšnikat, joiden olkapäillä huomasin
rautaisen luudan. Luudan toisessa päässä oli koiran pää. Tarkkaan katsoen
paistoi luudan varren päältä Kalašnikov-rynnäkkökiväärin
kaasumäntäkammio. Itse aseen piippu oli piilotettu luudan sisään.
Opritšnikat pujahtivat suuren istuntosalin
lehterille retuuttaen minua välissään. Yleisesti ottaen he käyttäytyivät
asiallisesti ja saatoin keskittyä seuraamaan salin tapahtumia. Kyseessä oli
jonkinlainen parlamentti.
Koolla näytti olevan sekä suuri joukko valtion virkamiehiä
että myös liike-elämän terävintä kärkeä. Keskeisillä paikoilla istui niin
sanottujen voimaministeriöiden edustajia. Kaikki olivat puettuja
kultabrokadisiin pukuihin. Ymmärsin, että tässä neuvoteltiin siitä, miten
paljon oli sallittu ottaa jotakin, jonka nimi oli otkat. Mitä sitten oikeastaan oli tuo otkat? Tiesin, että tykistössä se merkitsi samaa kuin rekyyli,
olinhan aikoinaan suorittanut Mikaelin tykistökoulun hyvillä arvosanoilla.
Ainakin olin hankkinut siitä todistuksen, jota minulle tarjottiin Staraja ploštšad-metroaseman luona. Paperi herätti kaikkialla
suurta arvonantoa, sillä sen tiedettiin maksavan kymmenentuhatta ruplaa.
Tutkintoni ei kuitenkaan nyt auttanut minua millään tavalla. Mitä
kuului otkat virkamiehille ja muille
kansan palvelijoille? Ei kai kansaa ollut ruvettu ampumaan? En tullut tämän
juttutuvan tarinoista hullua hurskaammaksi, joten päätin siirtyä uuteen
paikkaan. Tähän vartijani myös myöntyivät.
Seuraavassa salissa näytti olevan käynnissä kirjelmän laatiminen
ja käsitin, että se oli osoitettu jollekin neekerikuninkaalle lännessä.
Kirjoittajat olivat villi näky. Jokaisella oli mukanaan säkki, johon oli
näköjään sullottu ainakin rahaa ja ehkä muitakin arvoesineitä Joillakin oli
mielestäni aivan selvä zaporogikasakan hiustupsu keskellä päätään, toiset
näyttivät olevan kotoisin Donilta, mikä olikin paljon ymmärrettävämpää.
Kaikkien yläruumis oli paljaana ja monet olivat suorastaan kaatokännissä, minkä
kuuli älyttömästä hohotuksesta. Ajattelin, että minulla ei täällä ollut mitään
oppimista. Tämän diskurssin hallitsin itsekin.
Niinpä pyysin vielä päästä seuraavaan huoneeseen, joka
osoittautuikin kaikkein mielenkiintoisimmaksi. Siellä oli käynnissä
jonkinlainen virkamiesten kokous, jota johti kenraalin univormuun puettu
vanhanpuoleinen mieshenkilö. Naisia ei muuten näkynyt täällä, enkä ollut vielä
nähnyt tällä matkallani ensimmäistäkään. Kontrasti Kaartinkaupunkiin ei olisi
voinut olla suurempi.
Osoittautui, että kyseessä oli kolmannentoista kollegion kokous.
Kollegiolle kuuluivat näköjään sekä turvallisuusasiat, että ideologian
vartiointi. Kollegion seinällä oli suurikokoinen emblemi, jossa oli ihmisen
silmä ja sanat ”Tiedämme kaiken”. Huoneen takaseinällä oli pitkä rivi
monitoreja, joiden ääreen oli kumartunut nörttimäisiä hahmoja, joiden selässä
oli teksti ”Homo”. Olin aivan ymmälläni, kunnes tajusin, että katselin
peilikuvaa. Itse asiassa teksti kuului ”Omon” eli siis venäjäksi ОМОН.
Kyseessä oli siis kolmastoista tiedusteluhallinto, joka käsitteli
ihmisten mielipiteitä. niistä otettiin selvää skannaamalla itse kustakin
netistä löytyvä aineisto ja luomalla sen perusteella profiileja. Näiden avulla
tehtiin erilaisia luonteenpiirteitä koskevia jakautumapiirakoita ja käyriä,
jotka ennustivat henkilöiden tulevaa käyttäytymistä. Tunnistin käyristä ainakin
ns. V-käyrän.
Kun kenraali huomasi kutsumattomat vieraat, hän sähähti
kiusaantuneena adjutantilleen, joka näytti kuuluvan maihinlaskujoukkoihin, eli
olevan ns. desantnik. Sen osoitti
myös raitapaita eli telnjažka, jota
tuo porsaannäköinen mies ylvästellen kantoi.
Siis desantti! Tässä täytyi olla juuri se loikannut suomalainen,
joka oli sodan aikana pantu suorittamaan attentaatti Mannerheimia vastaan,
mutta joka oli laskenut housuunsa jouduttuaan yllätetyksi. Sotaoikeus oli
säälistä armahtanut poloisen, joka oli rauhan tultua luikkinut takaisin
naapuriin ja ihmeen kautta säilyttänyt henkensä. Nyt hän oli siis ”huipulla”.
Uusi Otto Ville, ei vähempää eikä enempää. Hätkähdin kuitenkin kun kenraali
häntä puhutellessaan sanoi ”Провожайте гостей отсюда, Отто Вилгельмович!» Hän oli kuin olikin siis omaksunut myös esikuvansa nimen…
Päästyämme ulos pääsimme onneksi myös eroon tuosta lurjuksesta,
joka jostakin syytä myös haisi pahalta. Opritšnikit yrittivät sen jälkeen
retuuttaa minua kohti Butovon leirintäaluetta, mutta tiesin paikasta jo
tarpeeksi ja sanoin: ”Kiitän ystävällisestä tarjouksestanne, toverit. Suvaitkaa
minun kuitenkin kieltäytyä palveluksistanne. Nyt tämä poika lähtee Suomeen!”
Samassa olin jo napannut toiselta vartijalta luudan ja huitaisin
sillä toista päin pläsiä. Hän horjahti ja putosi portaiden juurella olevaan
rapakkoon, jossa kalašnikovin käyttäminen ei enää onnistunut. Osoitin toista
luudallani ja kehotin häntä menemään pelastamaan toverinsa. Minua oli turha
vartioida, koska minua ei syytetty mistään ja mikä tärkeintä, minusta ei ollut
tehty yhtään dokumenttia. Kuten tunnetaan, venäläinen koostuu kolmesta osasta,
jotka ovat sielu, ruumis ja dokumentti. Jos yksi puuttuu, puuttuu kaikki ja
asia koskee myös Venäjällä asuvia ulkomaalaisia.
Pääsimme asiasta pian herttaiseen yhteisymmärrykseen ja jatkoin
matkaani pitkin portaita, jotka veivät minut Komsomolskaja-aukiolle. Nikolain
asemaalla totesin Pietarin-radan rakennuttajan patsaan korvanneen siellä ennen
mulkoilleen Leninin ja pohdiskelin, mihin Venäjä lopultakin oli menossa.
Olisiko vanhan kunnoin Rutenian ylle laskeutumassa Kimmerion yö?
Tämä oli kuitenkin minulle pienempi huoli kuin kysymys omasta
maastani. Sinne pääsisin ilman viisumiakin, mutta mitä sitten tapahtuisi?
Muistettaisiinko minut yhä Kaartinkaupungissa? Tiesivätkö harpyijat minusta
jotakin ja jos, niin mitä?
Sapsan syöksyi läpi mustan ja sateisen yön kuin mieletön. Kukapa
venäläinen ei sellaista menoa rakastaisi… Tunsin jälleen kuuluvani samaan heimoon, johon
veremme oli vuosituhansien aikana sekoittunut, silloin kun ei ollut hukkaan
mennen vuotanut maahan…