Haittaa kunniasta
Kunnia on vanhentunut käsite. Se
kuuluu siihen feodaaliajan perintöön, jonka rippeetkin hävitettiin 1900-luvun
totaalisissa sodissa. John Lukacsin kielikuvan mukaan 1900-luvulla oli vielä
yksittäisiä henkilöitä, kuten Mannerheim, joille kunnia vielä merkitsi jotakin.
Mutta he olivat kuin tuoksu tyhjästä konjakkipullosta. Jalo rypälejuoma oli jo
maailmasta hävinnyt, jäljellä oli vain viipyilevä muisto.
No, jossakin päin Eurooppaa on
vielä vendetta, venäläisessä
varkaiden kulttuurissa ovat sääntönsä ja ”kunniavarkaansa” (вор в законе) ja Suomen romaneilla on
väistämissääntönsä. Mutta tässä puhun nyt aikakauden yleisestä muutoksesta
sellaisena kuin se koetaan hallitsevan eliitin ja älymystön tasolla.
Nietzsche oli niitä neroja, jotka
aistivat uuden aikakauden tulon vapautumisena kaikesta vanhasta. ”Iloisessa
tieteessä” hän runoili olevansa huimasti puhaltavan mistral-tuulen veli. Tämä tarkoitti täydellistä vapautta, kaikesta.
Kyytiä saivat kaikki perityt ja sovinnaiset arvot ja niiden pöyhkeät kantajat:
Wer nicht tanzen kann mit Winden,
Wer sich wickeln muß mit Binden,
Angebunden, Krüppel-Greis,
Wer da gleicht den Heuchel-Hänsen,
Ehren-Tölpeln, Tugend-Gänsen,
Fort aus unsrem Paradeis!
Wer sich wickeln muß mit Binden,
Angebunden, Krüppel-Greis,
Wer da gleicht den Heuchel-Hänsen,
Ehren-Tölpeln, Tugend-Gänsen,
Fort aus unsrem Paradeis!
Kunnia mainittiin tässä pölvästien
ominaisuutena, yhdessä nipussa tekopyhyyden ja hyveen kera. Nämä ymmärrettiin
nimenomaan siteiksi, jotka estivät tuulena pyörivän tanssin vapautta. Vapaus
oli vapautta myös kunniasta.
1900-luvun historiasta sanalle ”kunnia”
toki vielä löytyi käyttöä. SS-miesten vyössä oli tunnuslause ”Unsere Ehre heisst Treue”. Kunniasta oli
tehty pelkkää uskollisuutta, joka vaati toteuttamaan alhaisimmatkin käskyt.
Perverssimpää käsitteen rappiota on vaikea kuvitella.
Mutta tämä on totalitarismin
yleinen logiikka. Sen perusideana on nimenomaan totaalisuus, kaiken alistaminen
Leviathanin edulle. Mikään ei ollut
arvokasta itsensä vuoksi, olennaista oli, ketä se palveli ja hyödytti.
Yleisinhimillisten arvojen käsite voitiin kokonaan unohtaa.
Sinänsä tämä ei ollut uutta, idean
oli muotoillut jo Machiavelli ja sen keksijä oli, ellen erehdy, itse Saatana, vastustaja, jolla oli Jumalan
valtakuntaan nähden antagonistinen suhde.
Natsit olivat vapauttaneet itsensä
kunniasta. Tämän myös Mannerheim ymmärsi tehtyään heidän kanssaan tuttavuutta.
Hän lohdutti itseään sillä, ettei ollut Falkenhorstin kaltaisia tuttavia itse
valinnut.
Natsien Ehre uskollisuutena oli koiralle sopiva hyve. Sen kantana on
rehellisyys, Ehrlichkeit, joka
SS-joukkojen tapauksessa alennettiin sokeaksi kaikenlaisten ylhäältä tulevien
käskyjen tottelemiseksi.
Entä miten oli kunnian laita
Venäjällä, joka verhoutui Neuvostoliiton valheelliseen kaapuun? Siellä Lenin
teki selvää aristokratiasta, jonka rippeet Stalin vielä lopuksi ammutti vuonna
1937. Herrasmiehet, sikäli kuin heitä oli porvareissa, likvidoitiin
nälkiinnyttämällä, ampumalla tai ajamalla maanpakoon. He eivät enää olleet
uuden yhteiskunnan rakentamisen tiellä.
Totalitarismista Venäjällä ei
vapauduttu ennen Neuvostoliiton romahdusta, mutta Stalinin kulttuurinen
vastavallankumous palautti paljon sellaista, mistä Lenin oli halunnut päästä
eroon. Ehkä kunniankin?
Jossakin määrin näin tapahtui.
Venäjän sana tšest (честь)
viittaa rehellisyyteen, kuten saksalainen ja ruotsalainen vastineensakin. Kunnia
oli Venäjällä ennen vallankumousta ollut selvästi kovemmassa kurssissa kuin
Euroopassa yleensä. Kaksintaistelut olivat sen ilmentymä ja Venäjällä ne
vuosisadan vaihteessa joka sallittiin upseeriston piirissä, mitä voi pitää
uskomattoman arkaaisena politiikkana. Asiaan voi tutustua vaikkapa Aleksandr
Kuprinin teoksesta Kaksintaistelu ( Pojedinok).
Upseerien kaksintaistelut
saattoivat liittyä ”univormun kunniaan” (tšest mundira) tai sitten
banaaleihin naisjuttuihin ja humalaisiin korvapuusteihin. Tässä suhteessa ne
ilmeisesti olivat sukua primitiivisten ja traditionaalisten yhteiskuntien niin
sanotuille ”kunniamurhille”. Keskeistä oli julkisesti pestä pois häpeän leima,
hyvittää loukkaus. 1500-luvun Suomessa tämä asia oli myös hyvin tärkeä, kuten
Pentti Renvallin tutkimukset osoittavat.
Nykyään ”kunnianloukkaukset”
liitetään useimmiten helppohintaisiin vaatimuksiin, joita maineeltaan
epäilyttävät henkilöt esittävän oikeudessa. Lainsäätäjä on näköjään jo
ymmärtänyt, että kyseessä on arkaainen jäänne, käsite, jolla ei ole vastinetta
todellisuudessa ja laki on ilmeisesti pian muuttumassa.
Neuvostoliitossa upseerin kunnia
käsitteenä ainakin jossain mielessä rehabilitoitiin. ”Kunniatuomioistuimetkin”
palautettiin vuonna 1939. ”Kunniasana” ei kuitenkaan sopinut bolsevikille,
hänen sanansa oli sen sijaan”luja” –”tvjordoje
slovo kommunista”. Pioneereille ”kunniasana” sen sijaan sopi hyvin –”tšestnoje
pionerskoje”.
Mutta pohjimmiltaan totalitaarinen
yhteiskunta oli ja pysyi totalitaarisena. Se saattoi vain teeskennellä
yleisinhimillisten tai absoluuttisten arvojen kunnioittamista. Viime kädessä
sen epäjumala oli puolue, jolla kaikki oli alistettu ja jolla jonka edessä
jokaisen oli ”laskettava aseensa”. Puolue
on aikamme järki, kunnia ja omatunto (Партия –ум, честь и совесть нашей эпохи),
lausahti joskus jo Lenin. Tarkoitus lienee ollut sanoa, että se korvasi nyt nuo
vanhentuneet käsitteet. Vaikka länsimaissa ei ollut vastaavaa puoluetta,
vapautuminen tuosta taakasta tuskin oli täällä sen vähäisempää.
Kunniassa sanan parhaassa merkityksessä
on kuitenkin jotain ylevää, ihailtavaa. Kunnian mies on se, jolle hänen
velvollisuutensa ovat tärkeämpiä kuin hänen etunsa ja jolle toisten oikeudet
ovat tärkeämpiä kuin hänen omat etunsa. Tämähän sopii myös käsitteeseen ”herrasmies”
siinä mielessä, kuin se joskus käsitettiin.
Tietenkin ”kunnia” on saattanut
tarkoittaa ja pyhittää myös monia mielettömyyksiä, kohtuuttomuuksia,
raakalaisuuksia ja niin edelleen. Sen tärkeä merkitys on joka tapauksessa myös
itserajoitus, voitto omista henkilökohtaisista pyyteistä, korkeamman
periaatteen hyväksi. Ja tämä periaate oli ihmisen itse vapaasti ja omasta
tahdostaan valitsema ja kunnioittama –ei mikään suuri ja mahtava Puolue tai SS,
joiden turviin voitiin hiipiä. Sellaisen edessä oli joskus tapana ottaa hattu
päästä. Enäähän sitä ei oteta muualla kuin haudalla.
Sille, joka ammentaa ymmärryksensä
tästä elämästä poststrukturalistien, totalitaristien ja yleensä kelmien
ajatuksenkuluja seuraten, ”kunnia” on naurettava käsite. Sellainen ihminen osaa
kysyä vain: ”Mitä hyötyä siitä on?” Vastaus kuuluu –ei mitään. Siitä on vain
haittaa eläimellisyytensä löytäneelle ihmiselle ja hänen itsetoteutukselleen.