Oikea totuus
Talvisodan
aikana englantilainen kommunistilehti Daily Worker julisti kertovansa
lukijoilleen, mikä oli ”oikea totuus” (the real truth) koko sodasta.
Kyseessä oli
siis hieman samanlainen idea ylivertaisesta totuuden lajista kuin ”kansan
demokratia” oli ylivertainen laji demokratiaa. Itse Lenin kertoi jo aivan
1920-luvun alussa, että neuvostosysteemi oli ”miljoona kertaa demokraattisempi”
kuin porvarilliset systeemit. Asia oli vain oikein ymmärrettävä.
Olen huomannut,
että nykyään jokainen arvelee tietävänsä, että venäjän kielen omituisuuksiin
kuuluu kaksi totuutta merkitsevää sanaa,” pravda” ja”istina” ja että edellinen
voi olla jokaisella erilainen, eikä varsinaisesti tarkoita samaa kuin
meikäläinen ”totuus”.
Tämä on asian yksinkertaistamista,
eikä sen pohjalta kannata yrittää tehdä mitään johtopäätöksiä, saati suuria
tulkintoja. Toki noilla sanoilla on hiukan erilainen merkitys ja käyttöalue (vrt.
Vihavainen: Haun
istina tulokset ).
Minusta
kiinnostavampi asia on totuuden ja valheen välinen suhde, joka logiikan termejä
käyttääkseni voi olla kontradiktorista eli vain sisältää ristiriidan tai sitten
peräti konträäristä eli varsinaisten (äärimmäisten) vastakohtien välistä.
Sota-ajan neuvostoliittolaisessa
laulussa ”Pyhä sota” julistettiin, että taistelevat osapuolet olivat kaikessa
yhtä erilaisia (ääripäitä) kuin kaksi (magneettista) napaa (poljus).
Kun ympäri
mennään, niin yhteen tullaan ja on tietenkin helppo havaita, että niin
kommunismi kuin natsismi kohtasivat sisaruksina totalitarismissa. Totuudeksi
korotettu valhe oli molemmille olennaisen tärkeä työkalu, jolle annettiin
tavallista totuutta korkeamman luokan arvo.
Venäjällä
näyttää alkaneen uusi TV-sarja, joka kertoo Brežnevistä. Trailerissa
pääsihteeri sanoo ”Luin Solženitsyniä. Roskaahan se tietenkin on. Mutta totta”.
Venäjäksi loppu
kuuluu: ”Vranjo, konetšno. No pravda.” Siis oikeastaan sanatarkasti sanotaan,
että se on tietenkin valetta, mutta totta. Vitsikästä se venäjäksikin on, ilman
muuta. Luulen, että siinä joka tapauksessa kiteytyy se ajatus totuudesta, joka
oli Neuvostoliiton koko systeemin kannalta olennaisen tärkeä.
Ideologisessa
valtiossa sen virallinen tarina oli pyhä ja kaikki sellaiset lauseet, jotka
esittivät sen (yhteiskuntajärjestelmän tai ulkopolitiikan tai syntyhistorian
tai nykytodellisuuden) jossakin muussa kuin oikeaoppisessa, harrasta
kunnioitusta herättävässä valossa, olivat rienausta ja siis valhetta (vrano,
rvat-valehdella) sanan kaikkein pahimmassa merkityksessä. Ne saattoivat
kontekstista riippuen olla neuvostovastaista propagandaa tai agitaatiota.
Niiden ajatteleminenkin oli rikos ja mikäli sellaista havaittiin, oli
kansalaisluottamus mennyttä.
Tavallaanhan
tämä on jo nyt myös meille aivan tuttua ja liittyy ns.
hevonpaskaproblematiikkaan (vrt. Vihavainen: Haun
bullshit tulokset ). Yksityisviestit saattavat meilläkin olla valtavan
merkityksellisiä.
Ajatusrikoksilla
on keskeinen osa edistyksellisten journalistien maailmankuvassa ja ellei itse
ajatusta voida tai haluta tavoittaa, voidaan hyvin tyytyä yksittäisten kuvien
ja sanojen hehkuttamiseen. Hitlerin synkkä varjohan se lepää kaiken
oikeaoppisuudesta poikkeavan ajattelun päällä (ks. Vihavainen:
Haun alec ryrie tulokset ).
Mutta mikäli
vielä palataan Neuvostoliittoon, oli siellä niin sanoakseni todellisuuden
adekvaatti eli asianmukainen kuvaaminen ehdottomasti mahdollista vain
virallisen suuren maailmankuvan kautta.
Stalin nimitti
1930-luvun alussa ”arkistorotiksi” sellaisia tutkijoita, jotka uskalsivat tehdä
johtopäätöksiä Leninin ajattelusta ”pelkkien paperisten dokumenttien”
perusteella. Sellaisen hyväksyminen olisi johtanut hallitsemattomaan
sekasotkuun, jossa jokainen olisi voinut luoda oman näkemyksensä kaikesta.
Sen sijaan
kaikki oli Stalinin ilmoituksen mukaan nähtävä kaikkivoivan ”puolueen
yleislinjan” (generalnaja linija) suhteen ja tämän suhteen selvittivät
supertieteen, marxismi-leninismin asiantuntijat puolueen johdolla. Mitä
puoluehistoriaan tuli, oli sillä omat instituuttinsa ja oppituolinsa, Se
askarteli korkeimman totuuden parissa.
Asialla oli
valtava merkitys. Ajatelkaamme vain tuota Solženitsynin Gulag-teosta: tokihan
se kertoi todellisista asioista, mutta roskaahan se oli suhteutettuna
maailmanhistorian suureen tarinaan, jossa puolueen yleislinjan avulla luodaan
uusi ja korkeampi ihmissuvun aikakausi. Herra Solženitsyn saattoi vain haitata
sitä
Olisiko koko
suuri asia pitänyt riskeerata joidenkin leiritettyjen kansanvihollisten
kärsimän kotalon takia? Tai edes niiden takia, jotka oli vahingossa tuomittu
syyttmösti? Toki lastut aina lentelivät, kun metsää hakattiin. Sitäkö olisi pitänyt
jäädä ruikuttamaan?
Itse elämä (sama
žizn) oli todistanut puolueen politiikan oikeaksi, eivätkä sivuseikat sen
totuutta muuttaneet. Vai olisiko miljoonien ja jopa satojen miljoonien ihmisten
koko elämänsisältö julistettava mitättömäksi?
Roskaa
tietenkin, vaikka totta olikin. Solženitsyn julisti, ettei saanut elää
valheessa (žit ne po lži. lož=valhe). Mutta mikä oikeastaan oli totuus? Banaali
tieto joistakin rikoksista vai? Paljon suurempaahan oli tehty ja vielä tekeillä…
Perestroikan
aikana julkaistiin Literaturnaja Gazetassa pilakuva, jossa pikku Vova kysyi
historianopettajalta: ”pitäisikö vastata, niin kuin kirjassa sanotaan, vai niin
kuin todellisuudessa oli”?
(Skazat Vam kak
v knige napisano, ili kak bylo po-nastojaštšemu?).
Tässä siis
käytetään sanaa, joka tarkoittaa todellisuutta ja myös nykyaikaa
(nastojaštšeje). Itse asiassa se tulee seisomista (stojat) tarkoittavasta sanasta.
Voitaisiin käyttää myös sanaa dejstvitelnost, joka viittaa tekemiseen
(dejstvovat). Nykyisyys ja toimiminen ovat epäilemättä intuitiivisesti totta.
Vain filosofit voivat asiaa epäillä. Mutta ovatko ne korkeampaa totuutta?
Brežnevin keskeinen
argumentti virallisen totuuden puolesta oli epäilemättä ennen muuta neuvostosysteemin
suuruus ja mahtavuus. Kuten aikoinaan katolinen kirkko, se ei sietänyt
kerettiläisyyttä eikä heikkouskoisuutta. Jälkimmäinen oli muuten asia, josta
myös Stalin varoitti puokueen npyjässä kirjassa, sen historian ”lyhyessä
kyrssissa” vuodelta 1938 (vrt. Vihavainen:
Haun lyhyt kurssi tulokset ).
Kun systeemi sitten romahti, oli tie uusille
tulkinnoille avoin. Tarve uudelle ortodoksialle ja korkeammalle totuudelle
havaittiin kuitenkin taas ennen pitkää ja nyt siihen alettiin viitata termillä ”piar”.
Vastaava verbi oli ”piarit” tehdä PR:ää. Itse asiassa kyse oli paluusta kohti uutta
chauvinismille ja imperialismille perustavaa uutta ortodoksiaa (vrt. Vihavainen: Haun
medinski tulokset ).
Ovatko meillä
sitten asiat paremmin? Onhan meilläkin tuo oma bullshit-ortodoksiamme ja sitä
palveleva papisto. Totuudella ei ole enää julkisessa sanassa paljoakaan
käyttöä. Siihen viittaamistakin pidetään jo naiivina. Olennaista on oman
agendan hyödyntäminen, bullshitillä tai ilman.
Ovat ne asiat
sentään meillä paljonkin paremmin kun Venäjällä, vielä tähän saakka. Kehitys on
kuitenkin mennyt aikamoista vauhtia pimeään suuntaan ja journalismin älyllisen
taso on tasaisesti laskenut. Se paimentaa sitä yhä infantiilimpaa yleisöä, joka
ajattelemisen sijasta reagoi ns. perstuntumalla siihen, mitä sille syötetään.
Totuus ei enää kiinnosta.
Ja uusi,
koulutettu yleisö uskoo horjumatta itseensä ja fiksuuteensa. Albert Einstein on
sanonut, että vain kaksi prosenttia ihmisistä ajattelee. Lisäksi vielä kolme
prosenttia luulee (ajattelee) ajattelevansa ja loput 95 prosenttia sitten tyytyvät
sitten juoksemaan joukon mukana.