Katse
maailmaan puolen vuosisadan takaa
Suomi on nyt
kurjassa jamassa eikä näytä siitä minnekään pääsevän, kun kaikkia yrityksiä
muuttaa rakenteita sabotoidaan niiden taholta, joita menneen maailman
instituutiot hyödyttävät.
Lakkoilu on kova
sana, eivätkä sitä kaihda edes maan parhaiten palkatut ammattikunnat. Surkeutta
valittaa nyt mon toisten puolesta. Harvemmin kuulee itse kärsivien hätähuutoja.
Jotakin tuntuu joka tapauksessa olevan koko maassa pahasti pielessä.
Kun näin pohjalla
ollaan, tekee hyvää muistella sitä, millaiselta maailma näytti puoli vuosisataa
sitten, kun vielä oltiin paljon, paljon köyhempiä ja sitä paitsi pelättiin
uuden hurjan rikastumisenkin vaaroja.
Bruttokansantuotteen
volyymi-indeksi, jonka perusvuosi oli 1948, oli vuonna 1970 huikeat 289 ja vuonna
1975 jo peräti 351. Kaupunkien osuus Suomen väkiluvusta oli vuonna 1975 jo 60
prosenttia ja valtionvelka oli 20
prosenttia BKT:stä.
Hevoset olivat
vastikään menettäneet asemansa maatalouden tärkeimpävä vetovoimana ja autojen
määrä oli räjähtänyt kymmenessä vuodessa.
Ihmisten
reaaliansiot nousivat vuodesta 1948 (perusvuosi=100) 171 pisteeseen vuonna 1965
ja vuonna 1975 indeksiluku oli jo 248!
Kun maailmaa
tarkastellaan vuoden 1972 perspektiivistä, ollaan siis aivan hurjan kasvun
keskellä ja vauhtisokeus lienee siitä välttämäton seuraus. Kaikki voi myös
tuntua liian hyvältä ja epätodelliselta.
Kulttuurissa oli
tapahtunut todellinen vallankumous sekä maailman käsittämisen että jopa
jokapäiväisen elämänmuodon alalla. Kun alkoholia vuonna 1965 oli käytetty 2
litraa henkeä kohti vuodessa, oli määrä vuonna 1975 kolminkertainen…
Mutta tässä jo
ehkä on riittävästi esipuhetta. Millä tavalla nuo vuoden 1972 ihmiset, jotka olivat
tulleet aineellisesti melko surkeista oloista uuteen hyvinvointiin, käsittivät
maailmansa ja tilanteensa? Itse olin
muuten silloin 25 vuotias.
Annetaanpa
heidän kertoa:
sunnuntai 28.
joulukuuta 2014
Typerä
vuosikymmen
Typerä
vuosikymmen?
Muistoissani
1970-luku loistaa typeryydellään. Tuntuu siltä, että se oli (sit venia
verbis!) kiilusilmäisten älykääpiöiden juhlaa, kun mistään ei
tarvinnut mitään tietää eikä mitään osata. Ollakseen älykkö riitti, kun vain
kehtasi sanoa, että marxismi-leninismin mukaan asia on näin ja näin ja muuan
keskuskomitea se sitten käytännössä ratkaisee, miten se juuri tällä hetkellä on
tulkittava. Tämä argumentti vei proffiltakin jalat alta ja joku rehellisempi
uskalsi sen asian tunnustaakin.
Ikään kuin tässä
ei olisi ollut kylliksi, uskottiin vielä Jan Myrdalin tarinoita kiinalaisesta
kylästä, jossa ihmiset olivat vähään tyytyväisiä, onnellisia ja herttaisia kuin
taivaan enkelit.
André Gunder Frank taas kertoi, että
takapajuiset maat ovat takapajuisia siksi, että niitä riistetään. Muuten ne
ehdottomasti olisivat meidän (siis keiden?) kanssa täsmälleen samalla viivalla.
Sitten oli vielä
tämä Summerhill, joka todisti kaiken auktoriteetin olevan väkivaltaa ja
vääryyttä ja kirsikkana kakun päällä Urie Bronfenbrenner kertoi, miten
Neuvostoliitossa lapsuudesta oli tullut ihanteellisen onnellista ja
tasapainoista. Olihan näillä kaikilla faktojakin puolellaan ja sitäkin enemmän
uutuuden viehätystä.
Miten koko tämä
paketti sitten saatiin sovitettua yhteen, olisi ollut kysymys sinänsä, mutta
sitä tehtävää ei kukaan ottanut itselleen. Riittihän se, että Utopian mailla
asiat ainakin olivat aivan toisin kuin meillä ja paljon paremmin. Meillä ne
taas olivat huonosti ja tarvittiin vallankumous, vaikka ei oikein tiedetty
millainen ja miksi.
Joka
tapauksessa, tuohon aikaan olivat kritiikki ja protesti voimissaan, vaikka koko
kansan aineellinen elintaso ja koulutus nousivat aivan ennennäkemätöntä
vauhtia.
Lieneekin
oletettavissa, että juuri tavaton sosiaalisen ja kulttuurisen muutoksen nopeus
antoi yleiselle sekopäisyydelle välttämättömän kaikupohjan. Oleellista asiassa
ei siis suinkaan ollut aineellinen puute, vaan käsitys siitä, että se oli
tarpeeton ja nopeasti poistettavissa oleva asiaintila.
Aina välillä,
noita aikoja muistellessa, tulee epätodellinen olo ja tuntee tarvetta lukea
vanhoja dokumentteja.
Tiedonantaja ja
sen pakinoitsija Aleksandrovitsh vakuuttavat pian siitä, että olen muistanut
aikakauden typerimmät ilmiöt aivan oikein. Ja kyseessähän oli maamme älymystön
tärkein aatteellinen julkaisu. Mutta kai maassa vielä silloinkin oli
täysijärkisiä? Muutoinhan emme olisi nyt tässä.
Lahjomaton ja
retusoimaton dokumentti ajan johtavan älymystön ajattelusta on vuonna 1972
ilmestynyt, Erno Paasilinnan toimittama Pidot Suomessa, joka jatkoi vuonna 1937
alkanutta maineikasta perinnettä.
Siinä
kymmenkunta intellektuellia keskusteli muutaman päivän ajan eräistä tuolloin
polttaviksi koetuista teemoista. Keskustelijat eivät nyt niinkään olleet niin
sanottuja kulttuuri-ihmisiä, kuin hallinnon, talouden ja yhteiskuntapolitiikan
miehiä. Niihinhän ajan suuret kysymykset liitettiin. Ja yksi nainenkin oli
mukana perinteiseen tapaan, näinhän oli ollut jo vuonna 1937.
Iältään joukko
oli vaihtelevaa. Vanhin oli syntynyt vuonna 1905 ja oli omin silmin nähnyt pari
vallankumousta. Kyseessä olivat Venäjän vuoden 1917 Helmikuun vallankumous,
jonka merkeissä edistykselliset matruusit hukuttivat upseereitaan Eiran
rantavesissä ja toinen oli vuoden 1918 kansalaissota, jossa viattomia ja
viallisia oli teloitettu oikein sydämen halusta. Sama mies oli myös ollut
rintamaupseerina ja vienyt joukkonsa myös saksalaisia vastaan.
Nuorin oli
syntynyt vuonna 1941, joten varsinaiset suuret ikäluokat loistivat joukosta
poissaolollaan, mikä ei välttämättä ollut suuri menetys. Keskusteluun
osallistuneet edustivat erilaisia yhteiskunnallisia näkemyksiä, mutta
jankkaajia ja änkyröitä ei mukana näytä olleen.
Keskustelunaiheita
oli kaikkiaan viisi, vaikka lähempi tarkastelu toimittajan mielestä
osoittaakin, että oikeastaan niitä oli vain yksi. Merkillepantavaa on, että
tunnelma ei toimittajan mukaan ollut yhtä rattoisaa kuin ”ennen”. Osaksi se oli
”manifestoivaa ja osaksi defaitistista. Aika ajoin seuruetta pyyhkäisee
viimeisten päivien tunnelma”, arvelee Paasilinna.
Luonnehdinta on
yllättävä, eikä heti aukene lukijalle. On mahdollista, että se heijastaakin
pikemmin toimittajan omaa kokemusta kuin yleistä konsensusta.
Miksi muka
keväällä vuonna 1972 olisi oltu pessimistisiä? Jom Kippurin sodasta ja
öljykriisistä ei tiedetty vielä mitään. Suhteet Neuvostoliittoon olivat niin
vakaat kuin ne vain Kekkosen aikana voivat olla. Vietnamin sota ei sentään
koskenut meitä ja neuvottelut vapaakauppasopimuksesta EEC:n kanssa eivät nyt
ihan oikeasti ennustaneet Pandoran lippaan avaamista, vaikka asia näyttääkin
olleen seurueen suurin akuutti huolenaihe.
Mutta ehkäpä
kaikki tuolloin näytti menevän liian lujaa ja selkärangasta välittyi tunne
siitä, ettei niin voinut pitemmän päälle jatkua.
Huoli maailman luonnonvarojen riittävyydestä
todella tuotiinkin useamman kerran esille. Saastuminen, globalisaatio,
ylikansallinen taloudellinen herruus, joka pakottaa ihmiset pois
kotiseuduiltaan, voisi vielä tyhjentää koko Suomen, joka oli sen kannalta
täysin yhdentekevä asia.
Muistan kyllä,
että Rachel Carsonin Hiljainen kevät oli antanut varoitusmerkkejä maailman
luonnonvaroja tuhlaaville ja saastuttaville ihmisille jo 1960-luvun
alkupuolella. Joku Nalle Valtiala oli kirjoittanut, että ihminen, joka tuhosi
ympäristöään, oli ”mielisairas eläin”.
Linkola
tunnettiin kaikessa erikoislaatuisuudessaan ja Saimaan kanavassa oli
sulutuksessa nähtävissä vaahtovuoria kuin pesuammeessa. Siellä haisikin. Huoli
ympäristöstä oli todellinen, vaikkeivät nykyaikaiset kulutushelvetit vielä
olleet tehneet tuloaan. Kukkurakauppa suurine pakatun makkaran tiskeineen
edusti vielä uutta yltäkylläisyyttä. Ensimmäinen amerikkalaistyyppinen
automarket oli vasta avattu Leppävaarassa vuonna 1971.
Mutta
verrattuna siihen, mitä tässä maassa oli ollut kymmenen vuotta aikaisemmin,
kaikki oli muuttunut tavattoman rajusti.
Pientalonpoika
oli tapettu, muuttanut kaupunkiin tai Ruotsiin. Elintaso oli keskimäärin
ainakin tuplaantunut ja säännöstely lopetettu.
Nuorison koulutustaso oli noussut
tavattomasti, peltoja oli pantu pakettiin, keskiolut vapautettu,
sosiaalivakuutus ulottui kaikkiin ja niin edelleen. Vuonna 1955 maassa oli
ollut 14000 autoa, 1970-luvun alussa niitä oli 800000.
Kymmenessä
vuodessa maailma oli muuttunut enemmän kuin sitä ennen neljässäkymmenessä.
Mikään ei tuntunut pysyvän paikallaan. Suotta ei Kirjailija
todennut, että kymmenessä vuodessa oli tapahtunut muutos, joka tuntui
käsittämättömältä ja jota ei olisi voitu ennustaa 1950-luvulla. Puolueitakaan
ei enää tuntenut samoiksi kuin ne olivat silloin olleet.
Keskustelunaiheet
olivat Kenen joukoissa seisot eli sitoutumisen ongelmat, Valtakoneisto
Suomi, Evoluutio vai revoluutio, Maailmanpolitiikan arkipäivää ja Suomalainen
olemassaolo. Jos yrittäisi arvata, mikä oli se Paasilinnan
mainitsema todellisuudessa ainoa teema, josta keskusteltiin, voisi kai sanoa,
että se oli tämä Suomalainen olemassaolo.
Ajatus siitä,
että Suomi olisi vain välivaihe, ei ollut tuohon aikaan uusi,
vaikka ylikansallista valtaa Suomeen nähden käytettiin vielä kovin vähän eikä
maan väestöä vielä suinkaan oltu vaihtamassa. Arvo Puukari oli julkaissut sen
nimisen kirjan: Välivaihe Suomi. Talouden kovat lait häämöttivät uhkana
tilanteessa, jossa suurin osa Suomen maaseutua oli jo julistettu
elinkelvottomaksi ja erittäin nopeasti autioitunut ja metsittymässä.
Itse asiassa ne
teemat, joista keskusteltiin, eivät ole kirjan kiinnostavin asia.
Kiinnostavampaa on se, mistä ei edes keskusteltu, mitä ei asetettu
kyseenalaiseksi. Kullakin aikakaudella on omat kysymyksensä ja omat varmuutensa
ja myös omat sokeat pisteensä, jotka eivät sille paljastu.
Kysymys
sitoutumisesta ei johtanut erityisen kiinnostaviin johtopäätöksiin, vaan
ajautui pohdiskeluun maailman luonnonvarojen loppumisesta. Rooman klubin
ennustama tuomiopäivä oli aivan nurkan takana: tunnetut öljyvarat kestäisivät
neljätoista vuotta.
Kauhistuttavia näkymiä kasvun loppumisesta
säesti referoitu johtopäätös siitä, että homma kyllä selviäisi, kun
tapettaisiin muutama sata miljoonaa ihmistä. Oli opittava orientoitumaan
uudelleen jo tämän sukupolven aikana, sanottiin.
Suomi
valtakoneistona ei näyttänytkään keskustelijoista siltä kansanvaltaisuuden
mallimaalta ja avoimelta yhteiskunnalta, joka se kansainvälisessä vertailussa
oli ollut tai ainakin olisi ansainnut olla jo pari sukupolvea.
Ansioiden sijasta nousivat räikeinä esille
puutteet. Taloudellista valtaa ei ilmeisesti ollut kaikilla yhtä paljon, mikä
oli triviaalia, mutta jotkut uskoivat, että se voitiin jakaa kansalle kaikkien
yleiseksi tyytyväisyydeksi.
Sosialistisen
järjestelmän paremmuus oli periaatteessa selviö, vaikka tuskin kukaan jaksoi
uskoa, että teoria ja käytäntö olivat yksi ja sama. Lainalaisuudet kiehtoivat
vanhanaikaisen yksilökeskeisen moralisoinnin sijasta.
Vallankäyttö ei
vaadi vastuuntuntoa, vaan kontrollia, ilmoitti
Yhteiskuntatieteilijä… Kapitalismissakaan ei ihminen, edes
kapitalisti itse ollut vapaa markkinoiden lainalaisuuksista, mutta juuri siksi
tarvittiin sosialistista vallankumousta: vallan ominaisuuksiin kuului sen
jakamattomuus. Näin minäkin taisin ajatella, luulisin.
Yhtä kaikki,
millään ei näköjään saanut kehitettyä sellaista järjestelmää, että ihminen
voisi edes kerran kuukaudessa syödä kokolihaa, arveli Tuntiopettaja, jonka
näkemys tässä tuskin perustui tilastoihin.
Sosialistisen
järjestelmän etevämmyys näyttää olleen muutaman keskustelijan mielestä
ilmeinen. Siellähän kansan kontrolli kohdistui taloudellisenkin vallan käyttöön
sekä ylhäältä että alhaalta kertoi Postimestari, mutta ei saanut kaikkia
epäileviä Tuomaita vakuutettua.
Yhteiskuntatieteilijä
kaikessa tieteellisyydessään arveli, ettei yksilö edes voinut käyttää valtaa,
se vain kanavoitui yksilöiden kautta. Tämä ei kuitenkaan ollut mikään
Tiedonantajan agitaatiokokous ja jopa Sosialisti ilmoitti inhoavansa niitä
sosialisteja, jotka väittivät, että sosialismi sellaisenaan ratkaisi kaikki
ongelmat.
Taloudellisten
lakien mahdin joka tapauksessa tunnustivat kaikki ja ne näyttivät uhkaavan koko
Suomea samanlaisella kehityksellä joka oli Keski-Euroopassa jo todellisuutta:
väki valui jonnekin Ruhrille ja Brysseliin. Suomessa tyhjeni Mikkelin lääni,
jolla sentään oli hyvä sijainti ja historiallisia perinteitä. Ostaisivatko
saksalaiset autioituvan Suomen?
Evoluutio vai
revoluutio oli kysymys, joka tuon ajan ilmapiirissä oli yhtä väistämätön ja
luonnollinen kuin se nykyisen ajan perspektiivistä on typerä ja perverssi.
Asiasta
alustanut Epäilijä kiinnitti huomiota vähemmistönsuojasäännöksiin, jotka olivat
tarkoitetut suojelemaan vähävoimaisia, mutta saattoivat muodostua esteeksi
luonnolliselle kehitykselle ja aiheuttaa väkivaltaisia purkauksia. Tässä voisi
olla jotakin tuttua myös nyt.
Vallankumouksia
jo nähnyt keskustelija varoitti niiden hallitsemattomuudesta ja sai kannatusta.
Oli helppo päästää Barabbas irti, mutta järjestyksen palauttaminen oli jo
vaikeampaa, puhumatta tarpeettomista tuhoista.
Itse asiassa keskustelu vesittyikin
pohdiskeluksi siitä, että revoluutio itse asiassa merkitsi vain siirtymistä
uudenlaiseen tilanteeseen. Kirjailija vanhana 50-lukulaisena ja Wittgensteinin
henkisenä perillisenä vaati jo käsitteiden selkeyttämistä, mitäpä vallankumous
tarkoittikaan ihan todellisena, käytännössä?
Joka tapauksessa
melkoinen konsensus näytti vallitsevan siitä, että sosialistisissa maissa oli
etenkin työläisten tyytyväisyys suurta. Jopa Epäilijä oli tästä vakuuttunut sen
itse nähtyään. Koettiinhan työ täällä meillä kiroukseksi. Hän kuitenkin myös kysyi,
mahtoiko valta sosialistisissa maissa todella kuulua kansalle vai uskoiko se
vain niin.
Suomea ei
kuitenkaan voinut pitää erityisen epävapaana, olipa juuri ilmestynyt myös
markiisi de Saden Justine, kuten keskustelussa todettiin. Olisipa joku
ehdottanut tätä vielä kymmenen- viisitoista vuotta sitten…
Vallankumouksesta
ei tietenkään syntynyt mitään muuta konsensusta kuin se, ettei
väkivaltaisuuksia kukaan halunnut, mutta keskustelu polveili monissa
kiinnostavissa seikoissa, jotka eivät itse aiheeseen kuuluneet.
Niinpä
todettiin, että kirjojen kysyntä oli koko ajan pienenemässä. Kulttuurilehdet
kupsahtelivat toinen toisensa perästä. Itse asiassa lehdistökin oli
jo kuollut, arveli Kirjailija. Eipä tämä hyvältä kuulostanut. Teknikko ehdotti
jo että koko yhteiskuntaa pitäisi kutsua devolutionääriseksi. Saattaa olla,
että tuossa vaiheessa konjakkeja jo oli nautittu useampiakin. Elettiinhän
sentään vuotta 1972.
Maailmanpolitiikan
arkipäivää tarkasteltaessa todettiin kommunikaation tavaton nopeutuminen. Se,
mikä oli aamulla Yhdysvalloissa, oli puolilta päivin jo Suomessa. Sitä paitsi
myös kommunikaatio oli globaalista, kuten kaikki muukin. Suomella saattoi olla maailmassa
suurikin rooli aloitteiden tekijänä, mutta ei Suomen muuttaminen maailmaa
mullistaisi.
Realistinen ulkopoliittinen ajattelu oli
tietenkin kaiken järjellisen menon lähtökohta, mutta vielä saattoi uimahallissa
törmätä ihmisiin, joiden mielestä ryssä oli ryssä ja Kekkonen oli paska.
Puhuja, Perämies ei pelännyt niinkään totaalista ydintuhoa kuin luonnonvarojen
ehtymistä. ”Pentti Linkolamainen pessimismi” pilkisti taas tässäkin.
Sosialistin
mielestä demokratia USA:n käsissä oli pelkkää ilveilyä. Itse asiassa kolme
suurta, USA, Neuvostoliitto ja Kiina taistelivat keskenään maailmanvallasta.
Mutta saattoiko
jopa sosialistinen maa olla imperialistinen? Perämies totesi, ettei Romania
pitänyt siitä taloudellisesta roolista, joka sille oi koetettu antaa.
Ideologialla havaittiin joka tapauksessa varsin yleisesti olevan myönteisiä
ominaisuuksia. Kiinasssa se oli poistanut nälän, totesi Postimestari…
Ja olihan myös
Neuvostoliitossa poistunut valtava määrä ongelmia, mutta oli kyllä muuallakin.
Ratkaisua ei oikein löydetty siihen, oliko nälkä Neuvostoliitossa poistunut
ideologian ansiosta vai siitä huolimatta.
1900-luvun
suurimmat ja jopa maailmanhistorian suurimmat organisoidut nälänhädät eivät
kuuluneet keskustelijoiden perustietoihin, vaikka Populisti yritti siihen
suuntaan todistella, turhaan.
Postimestarin
mielestä USA:n rikkaus perustui muun maailman riistoon, mutta asiasta ei oikein
saatu mitään konkreettista näyttöä. Sen talouskin oli sentään melkein
autarkkinen.
Taloudellinen integraatio herätti myös Suomen
osalta kysymyksiä: pitäisikö integroitua itään vai länteen? Itä oli tietenkin
meistä tavattomasti edellä, kun siellä suunnitelmia tehtiin jopa vuoteen 1990
saakka, meillä vallitsi anarkismi... Toisaalta SEV:in kanssa kauppamme oli vain
20% koko määrästä.
Hieman outoa
toki oli se, että meillä pidettiin tärkeinä keskustelunaiheina vaikkapa USA:n
neekerikysymystä tai asuntokysymystä, kun taas leningradilaisten
asuntoneliömetrit eivät kiinnostaneet.
Merkittävä uusi
ilmiö oli Euroopan uusi liikkuva proletariaatti, joka puolikielisenä oli
uudenlaista alaluokkaa.
Ruotsissakin oli
jo 300000 suomalaista, joiden kohtalona oli vielä toisessakin polvessa olla
toisen luokan kansalaisia.
Mutta Ruotsissa
osattiin ainakin pitää oman maan ja sen teollisuuden puolia. Suomessa
kartellivirasto ja muut yksitotiset virkamiehet jaksoivat ahkeroida oman
teollisuuden kilpailijoiden puolesta ja omaa maataan vastaan. EEC-asiassa
etuoikeutetut piirit pelastivat oman Suomensa ja myivät enemmistön Suomen.
Jotakin pyhää
sentään oli, YYA-sopimus. Epäilijä, entinen rintamaupseeri, joka oli johtanut
3500 sotilastaan saksalaisia vastaan, oli varma siitä, että sopimusta
noudatettaisiin, olipa se toinen, sitä loukkaava osapuoli kuka tahansa.
Viimeinen
keskustelunaihe oli Suomalainen olemassaolo. Kannattaa muistaa, että nykyisessä
mielessä Suomi ei tuolloin ollut lainkaan kansainvälistynyt. Kieliä osattiin
huonosti, tilauslennot etelään olivat vasta alkaneet ja ulkomaalaisia täällä
asui tuskin lainkaan.
Mutta merkit
olivat ilmassa. Tuntiopettaja oli lukenut tiedepoliittisia ohjelmia, joissa
toistuivat tutkijavaihto, kansainväliset virikkeet ja niin edelleen. Tutkijat
eivät tarvinneet tätä maata, vaan tekivät meriittitutkimusta. Älymystöporukka
eli enää vain osittain Suomessa.
Toki Suomessa
oli hyviä asioita. Talouspoliitikon mukaan niitä olivat ruisleipä, kylmä maito,
lenkkimakkara ja Urho Kaleva Kekkonen.
Ei tarvinnut
olla kuin kaksi viikkoa ulkomailla, kun näitä alkoi kaivata. Ja, kuten
toisaalla todettiin, olihan Suomessa naisten asema parempi kuin missään
muualla, Neuvostoliittoa lukuun ottamatta.
Neuvostoliitossa myös huolehdittiin
vähemmistökansoista ja siinä oli Talouspoliitikon mielestä menty ehkä jopa
liian pitkälle, mutta kyseessähän oli leniniläinen periaate. Miksi jotkut
ostjakit ja vogulit saivat oman kielioppinsa, un niille olisi voitu opettaa
suoraan venäjää?
Mutta
suomalaisten määräkin oli romahtamassa. Synnytysten määrä väheni ja olisi
vuonna 1980 vain yhdeksäsosa siitä mitä vuonna 1960. Väestön määrä oli
absoluuttisesti vähenemässä ja se söi myös talouskasvun. Kansan häviämisen uhka
oli konkreettinen, vaikka vauhti oli aluksi pieni.
Kulttuuri oli
myös vaarassa. Suomen huomattiin myös olevan Euroopan amerikkalaisin maa,
joskin sen henkinen ilmasto muistutti Itä-Saksaa, sieltähän se oli peräisin
luterilaisuuskin. Amerikkalaisuus tuli meille myös suoraan, Kalle Anttila oli
lainannut sieltä hallimyymälän idean ja firmat lähettivät nykyään uuden miehen
aina Amerikkaan opiskelemaan.
Ja näin
puhuttiin maassa, jossa suurin osa väestöä oli saanut televisioon
katsottavakseen vasta noin kymmenen vuotta aiemmin…
Joka tapauksessa
uusi tilanne vaati entistä enemmän kielitaitoa. Talouspoliitikko oli valmis
poistamaan ruotsin ja ottamaan englannin kaikille ensimmäiseksi kieleksi. Tosin
peruskoulukaan ei ollut vielä toteutunut, vaan vasta alkamassa Lapissa.
Aaltoileva
keskustelu ajautui lopulta naisen asemaan. Tuntiopettaja, jota kai vakiintuneen
tavan mukaisesti pitäisi nimittää joukon ainoaksi mieheksi, ennusti, että
1970-luvulla jo tulisi entistä selvemmin näkymään se, että naiset ne soutivat
ja miehet istuivat perätuhdolla ja vihelsivät.
Ilmeisesti tuo
tuleva asiaintila oli onnellinen, sillä Tuntiopettajan käsityksen mukaan naiset
”eivät puukota toisiaan, eivätkä miehiään, eivätkä lapsiaan koskaan”. Elettiin
siis vuotta 1972.
Siunatuksi
lopuksi hän toivoi, ”ettei vain tule sellaista 1980-lukua, että tällaiset pidot
kokoontuisivat uudestaan”.
Tämä oli
ilmeinen kirjallinen loppukiekaisu, joka suotta lässähdytti hyvin kiinnostavan,
joskin sekavan keskustelun.
Luulenpa, että
juuri nyt olisi tilausta samanlaiselle keskustelukirjalle, jossa eri
mielipidesuuntien edustajat saisivat kaikessa rauhassa puhua suunsa puhtaaksi
siitä, miten maan ja maailman asiat nyt näkevät.
Sillä, kuten
Paasilinna kirjan alkusanoissa toteaa: ”Monivaiheinen keskustelu näyttää
vastustamattomasti kaivavan esiin todellisen kuvan aikakaudesta ja
keskustelijoiden asenteista. Se tekee sen tahattomasti keskustelijoista
riippumatta. Kuva on paljon todellisempi kuin se kuva, joka keskustelussa
pyritään antamaan. Sanat ovat siis petollisia käyttää, keskustelukirjojen
tekeminen on vaarallista”.
Hatunnosto
kaikkien tuon sarjan keskustelukirjojen vaaroja uhmanneille keskustelijoille.
Vuosikymmenet voivat olla ja yleensä omalla tavallaan ovat typeriä, vaikka
ihmiset eivät sitä varsinaisesti olisi.
Tämä kannattaa aina muistaa ja miettiä, millä
tavalla meidän oma vuosikymmenemme tulee olemaan typerä seuraavien aikakausien
silmissä ja mitä toisaalta kenties luetaan sen ansioiksi.