Suomen ja Venäjän suhteiden historia
Suomen ja
Venäjän suhteet eivät ole esimerkki erityisen raa’asta ja intensiivisestä
kansojen välisestä konfliktista, vaan pikemminkin syrjäisyyden mahdollistamasta
suhteellisen rauhallisesta asemasta.
Tämän huomaa heti verratessaan Suomen
historiaa vaikkapa Viron historiaan tai muiden ns. ”tappotantereen” (Timothy Snyder,
Bloodlands) kohtalohin. Isonvihan miehityskausi oli aivan poikkeuksellinen
vaihe, joka on nyttemmin nostettu meillä hyperbolisiin mittoihin.
Silti myös Suomen
ja Venäjän suhteissa riittää dramatiikkaa. On sotia, miehitystä, poliittisia
murhia, valtioterroria ja kansanmurhaa, valtion ohjaamaa disinformaatiota ja
paljon muuta ikävää.
Toisaalta on
myös ollut poikkeuksellisen merkittäviä hyvien suhteiden kausia ja aitoa
sympatiaa ja ystävyyttä kansalaistasolla. On myös huomattava, että kaikissa
vaiheissa valtion aggressioita ja sortopolitiikkaa vastassa on ollut Venäjällä myös
Suomelle myönteisiä voimia.
Suurvaltana Venäjä on tietenkin ollut konfliktien
aikana lähtökohtaisesti sortavana osapuolena ja Suomi vastaanottavana. Toki
myös suomalaisten puolelta on pyritty vastaamaan mahdollisuuksien mukaan.
Ryssäviha on menneinä aikoina ollut joissakin vaiheissa hyvinkin merkittävä
ilmiö ja on taas saanut kaikupohjaa. Sen syiden ymmärtäminen ei vaadi suuria
ponnisteluja.
Venäjällä on
valtion rooli aina ollut yhteiskunnassa keskeinen ja tämä koskee myös suhteita
Suomeen. Neuvostoliiton aikana valtio pyrki tarkoin määräämään sen, mitä kansa
sai kuulla ja lukea Suomesta. 1960-1990-luvuilla ei naapurista pahaa puhuttu.
Nyt ei puhuta hyvää. Tämä näkyy niin heillä
kuin myös meillä ja on helppo ymmärtää, mutta siitä huolimatta se on osoitus
henkisestä taantumisesta kohti yleistä primitiivisyyttä ja barbariaa. Toki se
ei ole lajissaan ainut.
1800-luvulla ja
1900-luvun alussa ja lopussa lehdistö ja kirjallisuus olivat kuitenkin niin
meillä kuin heillä varsin vapaita kirjoittamaan asioista haluamallaan tavalla
ja samoin olivat asiat 2000-taitteessa.
Kun
tarkastellaan Suomi-kuvan pitkää linjaa Venäjällä, voidaan todeta sen
muuttuneen sangen kiinnostavasti. Juuri nyt elämme poikkeuksellisia aikoja, kun
maatamme vastaan on kohdistettu informaatiohyökkäyksiä ja ruvettu muodostamaan
tarkoitushakuista viholliskuvaa. Jotenkinhan sellaiseen on reagoitava.
Suomalaisen
yhteiskunnan erikoisuuksiin kuuluu jakolinja, joka periytyy vuoden 1918
punakapinan ajoilta ja jossa toiselle puolelle sijoittuvat Venäjä-mieliset ja
toiselle puolelle ne, joita voisi nimittää suomenmielisiksi.
Tämän kahtiajaon
suurta aikaa oli ns. taistolaiskausi, josta ei tässä tarvitse enempää puhua. Sen
ajan kommunistien venäjämielisyys oli meillä odotusarvoista, vaikka muualla
lännessä nuorisolla olikin muita epäjumalia. Suomenmielisyys oli kulttuurin
etujoukon silmissä vihollinen numero yksi.
Varsinainen
suomalainen erikoisuus on sentään se, että vaikka Venäjä on jo sukupolvi sitten
lakannut tunnustamasta marxilaista sosialismia ja on nyt esimerkki
poikkeuksellisen härskistä kapitalismista, ei venäjämielisyys ole meiltä
minnekään hävinnyt ja kukoistaa nimenomaan äärivasemmiston perinteessä.
Kyseessä on
erikoinen, nimenomaisesti suomalainen versio tunnetusta oikofobisesta eli oman
kodin vihaamiselle omistautuneesta mentaliteetista, joka on koko läntisessä
maailmassa merkittävä ilmiö. Sitä voi pitää massaregressiona.
Kansakunnan
muisti on sen historia ja mikäli se toimii heikosti, on vihamielisille
hyökkäyksille olemassa helppo kohde. Oikofobia on parasta, mitä hyökkääjä voi kohteeseen
iskeäkseen löytää. Myös omassa maassa on tapana valmistella viholliskuvaa,
mikäli konflikti on syntynyt ja eskalaatio on odotettavissa tai ainakin
mahdollinen.
Tämä on
vaarallinen tilanne ja mieleen tulee Moskovassa suurlähettiläänä toimineen
Antti Hackzellin varoitus siitä, että nykyaikaisia sotia valmistellaan jopa
vuosikymmeniä sekä aineellisesti että henkisesti. Niinpä kaikkea tarpeetonta
Venäjän ärsyttämistä olisi varottava.
Tosin juuri tuohon
aikaan siellä suoritettiin suuria suomalaisten ja karjalaisten karkotuksia, eikä
Suomi Tarton rauhan takaajavaltiona voinut välttää velvollisuuttaan
protestoida, halpamaista vaikeneminen ainakin olisi ollut.
Konfliktista
tuli maiden välisten suhteiden taustaoletus, eikä edes hyökkäämättömyyssopimus
asiaa muuttanut. On vaikea sanoa, miten asian olisi voinut estää. Hallituksen
vaihtaminen Moskovassa ei kuulunut Suomen mahdollisuuksiin enempää silloin kuin
nyt.
Venäjällä Suomen
historiaa tunnetaan heikosti ja tutkijat, jotka osaavat suomen kieltä ja siis
pystyvät tutkimusta tekemään ja sitä arvioimaan lähteisiin nojautuen, ovat
harvassa.
Venäläiselle
yleisölle maatamme mustaavan historiallisen irvikuvan rakentaminen on
tietämättömille tutkijoillekin aika helppoa ja sellaista tukee aktiivisesti
Venäjän autoritaarinen politiikka, joka pyrkii informaatiotilan hallintaan ja
manipulointiin historiallisen totuuden kustannuksella.
Vielä
vuosituhansien vaihteessa Suomen historiaa tutkivia ja sitä ymmärtäviä
tutkijoita oli Venäjällä aika monia. Alan varsinainen keskus oli Petroskoi,
jonka yliopistossa Suomen ja Skandinavian tutkimuksen erikoistuvat opiskelijat
myös oppivat näiden maiden kieltä ja pitivät yhteyksiä Suomeen.
Sikäläisissä professoreissa
oli pari erinomaista asiantuntijaa, joista Irina Takala muun muassa kirjoitti
suomalaisvainoista erinomaisen yleisesityksen, jonka tuloksia oma taannoinen
projektimme ei voinut olennaisesti muuttaa.
Takalan kirja
suomennettiinkin, mutta en ole tainnut nähdä sitä liiemmin lehdissämme
käsiteltävän. Nyt kirjoittaja on entisessä yliopistossaan persona non grata ja
siellä huseeraavat nöyräselkäiset ”patriootit”.
Suomen taitajia
oli jokunen myös Pietarissa, jossa kieliopinnot olivat usein peräisin sotilasoppilaitoksista.
Myös yliopistossa opiskeltiin suomea ja sitä osasi enimmillään noin yhden käden
sormilla laskettava määrä historiantutkijoita. Ei vähäinen asia sekään.
Jopa Moskovassakin
oli jokunen yksittäinen suomen kielen ja Suomen historian taitaja ja sellainen oli
myös muuan lahjomaton intelligentti, joka jo neuvostokaudella aiheutti
skandaalin kieltäytymällä kumartelemasta stalinistista versiota Suomen historiasta.
Hänen nimensä oli Viktor Holodkovski.
Siinä oli mies,
joka uhrasi uransa totuuden vuoksi ja nimenomaan Suomen historian rehellisen
kirjoittamisen vuoksi. Hänen muistonsa edessä kuuluu jokaisen klassista hyvettä
ja intellektuellin velvollisuutta arvostavan paljastaa päänsä.
Suomessa oli ja
on ollut harvassa niitä, jotka uskalsivat kirjoittaa edes oman maansa historiasta
rehellisesti, ilman bullshit-suojausta ja vielä vähemmän niitä, jotka tekivät
sen naapurimaiden historiasta.
Toki niitä oli ja nostan nyt esille edes yhden
jo unohdetun esimerkin: Seppo Myllymäen, joka kirjoitti kirjan nimeltä ”Baltian
kriisi”. Se julkaistiin vuonna 1977, eikä esimerkiksi vuonna 1989 tai 1990. Ei
siitä valtamediassa paljon kuultu.
Toki myös
esimerkiksi Osmo Jussilan kirjat Terijoen hallitus (1983) ja Venäläinen Suomi
(1985) olivat sarjassaan merkkitapauksia ja Jussila sai tietenkin ”neuvostovastaisen”
leiman sekä runsaasti vihapostia, joka tuohon aikaan lähetettiin paperisena.
Myös vessapaperia oli käytössä.
Vettä on
virrannut niin Nevassa kuin Vantaassa. Jussila sai aikoinaan Putinilta Ystävyyden
kunniamerkin ja hänen puolalais-amerikkalainen oppi-isänsä Richard Pipes, ”neuvostovastaisuuden”
arkkienkeli ja suuren terrorin suuri historioitsija pääsi esiintymään Venäjän
tiedeakatemian ”Voprosy istorii”-aikakauskirjan päävierailijana.
Ukrainan sota on
ollut tärkein ja törkein, vaikka ei ainoa eikä ensimmäinen taustavaikuttaja
historian uudelleenarviointii, jota tietenkin aina tehdään kaikkialla.
Suomen ja
Venäjän suhteiden historia on nyt suurten yhteiskunnallisten alkuvoimien
puristuksessa janon pelättävissä, että se primitivisoituu pahoin sekä meillä
että Venäjällä.
Venäjällä
tarkoitushakuisesta propagandasta on tullut valtion virallinen linja ja Suomen
historian todelliset tuntijat on Venäjällä savustettu asemistaan tai peloteltu
hiljaisiksi. Jokunen näyttää lähteneen jopa inolla edistämään uraansa osallistumalla
valehteluun.
Jopa noina maineettomina
neuvostoaikoina (siis Neuvostoliiton ollessa olemassa) saatettiin pitää säännöllisiä
tutkijoiden välisiä symposiumeja ja kertoa vastapuolelle, mikä sen tukinnoissa
oli vikana. On selvää, että asialla oli vaikutusta ja myös meillä opittiin
ymmärtämään, millä tasolla liikutaan.
Juuri tällää
hetkellä ei moinen asiallisuus näytä mahdolliselta ja Venäjällä kyhätään
kaikenkarvaisia tarinoita ”fasisti-Suomesta”, joita sitten yksinkertaisimmat
suomalaisetkin toistelevat.
Toki keskimäärin
tökerön valheen teho lienee samaa luokkaa kuin se oli sodan aikana, jolloin
suomalaiset tahallaan julkaisivat noita sepustuksia ihan itse (vrt. ”Suomi Neuvostoliiton
radiossa”), koska ne sekä huvittivat yleisöä että paljastivat yritysten
pöljyyden.
Disinformaation
mahdollisuuksia nykyään ei kuitenkaan pidä aliarvioida. On pelättävissä, että
esimerkiksi uuteen venäläisväestöömme se saattaa hyvinkin purra ja sittenhän on
vielä olemassa tuo perinteinen oikofobinen porukkamme.
Elämme kovia
aikoja, ystävä hyvä. Ajattelen tässä nimenomaan tasapuolista ja tolkullista
kuvaa Suomen ja Venäjän suhteiden historiasta.