Julius Caesar ja oligarkkien aika
Joku anekdoottihenkilö
tokaisi joskus anekdoottiaikana, ettei Caesar voinut mikään suuri mies olla,
kun hänen kirjansa kerran kuuluvat alkeisopintojen tasolle.
Gallia omnis divisa est in partes tres,
quarum unam incolunt Belgae, aliam Aquitani, tertiam, quae ipsorum lingua
Celtae, nostra Galli appellantur…
Nämä rivit ovat
kautta vuosisatojen kuuluneet yhä uusien koulupoikasukupolvien lukemistoon ja
ulkoahan ne on opittu, minäkin, epäilemättä hyödykseni ja ehkä myös ansaitsemakseni
rangaistukseksi: Opin sauna, autuas aina,
koska vitsoin vihdotaan. Ett’ on lyöty, siit’ on hyöty. Seuraa taito, toimikin…
Pidän mahdollisena
ja todennäköisenä, että nuo riimit kuvastavat vääristynyttä, ellei suorastaan
tuhoisaa ajattelua, mutta kaikesta huolimatta on Eurooppamme vuosituhantinen kehitys
päässyt uskomattomaan kukoistukseensa juuri näillä traditioilla tai niistä
huolimatta. Latinakoulujen pennalismi ja koirakoulumainen idiotismi
raivostuttivat aina myös erityislahjakkaita oppilaita, joista Nietzsche on yksi
esimerkki.
Mutta Caesarin
suuruudesta ei yleensä ole ollut erityisiä epäilyksiä huolimatta siitä, että
myös De bello Gallico paljastaa hänen
julmat sodankäyntitapansa. Joka tapauksessa hänen hieno retoriikkansa, jolla
hän kuuluu voittaneen sotilaat puolelleen, on lajissaan esimerkillistä.
Caesarin tapaus
lienee joka tapauksessa ajankohtainen nykyään, kun jälleen elämme aikaa,
jolloin oligarkit näyttelevät suurta roolia tässä maailmassa. Tosin Caesarin
Roomassa triumviraatti toimi
käytännössä korkeimpana auktoriteettina myös politiikassa ja oikeudenkäytössä,
kun sitä ylempää mahtia ei ollut olemassa.
Putinin Venäjällä ja Obaman Amerikassa
valtiovalta ei sentään ole suoranaisesti, siis virallisesti oligarkkien
käsissä. Demokraattisesti valitut, etten sanoisi demokraattiset instituutiot ja
siis henkilöt ovat sentään niitä, joilla on käytettävissään väkivaltakoneisto
ja jotka varovat ainakin paljastamasta liikaa, että kansa ja jopa valtio on
heille pikemmin väline kuin palveltava kohde, jonka kukoistus olisi itsetarkoitus.
Plutarkhos, joka
toki oli suuri moralisti, kuten jokaisen hyvän elämäkerturin tulee ollakin, ei
peittele Caesarin raadollisuutta. Hillitön tuhlaavaisuus oli tämän suurmiehen
pahe, jonka hän yhdisti ryöstelyyn. Politiikassa Caesarin aseena oli kansan
suora lahjonta. Sirkushuvien lisäksi rahvaalle jaettiin suorastaan rahaa ja
viljaa. Vihollista taas kohdeltiin täysin säälimättömästi ja sama käsittely
saattoi tulla muidenkin osaksi ilman erityistä syytä. En tiedä, lukiko Stalin
nuorena Caesaria, mutta saattoipa lukeakin. Pidän sitä jopa todennäköisenä.
Roomalaisten
niin sanotut kansalaishyveet, joista he kovin ylpeilivät, eivät Plutarkhoksen
armottomassa valaistuksessa tee kovin suurta vaikutusta. Yleinen järjestys
kaupungissa oli lähinnä olematon ja ailahteleva kansajoukko teki tuon tuostakin
mitä sattui mieleen juolahtamaan. Kansan rakkauden osoituksena saattoi olla
ruumiin ryöstäminen ja polttaminen jo Forumilla häthätää kasattujen penkkien,
pöytien ja muun puutavaran avulla tehdyssä nuotiossa. Se oli Caesarinkin
maallisen vaelluksen päätepisteenä.
Sen ohella, että
Caesar oli täysin häikäilemätön pyrkyri ja julmuri, hän samaan aikaan hankki
kansansuosiota julkisella surunilmauksella kuolleen puolisonsa johdosta.
Kunnioitusta herätti myös ruumiiltaan hieman heiveröisen ja kaatumatautisen
Caesarin henkilökohtainen urhoollisuus sodassa ja hänen uskomattomat taitonsa:
hän pystyi ratsastaessaan sanelemaan kirjeitä, jopa useampia kerrallaan. Ilmeisesti
joku vielä taitavampi kirjoitti ne sanelusta.
Kansalaissodassa
Caesarin joukot murhasivat armottomasti toisia roomalaisia ja vastoin
säädyllisyyttä ja hyviä tapoja hän antoi jopa pitää tällaisen tragedian
johdosta triumfin. Selityksenä tosin oli, ettei silloin tarkoitettu Scipiosta,
vaan tämän liittolaisesta, numidialaisten kuninkaasta Jubasta saavutettua voittoa.
Kun Caesarin
moniin valtaoikeuksiin lisättiin vielä elinikäiset diktaattorin valtuudet, oli
Rooman tasavalta tosiasiallisesti kukistettu häikäilemättömän usurpaattorin
toimesta. Kansa, joka oli kyllästynyt kansalaissodan loputtomaan kurjuuteen,
oli valmis hyväksymään tämän ja oligarkin arkkivihollinen Cicero oli jopa
ensimmäinen, joka senaatissa ryhtyi ajamaan Caesarille erityisiä kunnianosoituksia,
jollaiset kuuluivat vain jumalille.
Tasavaltalaiset
muodot säilytettiin, mutta tosiasiassa perustettiin tyrannivalta. Itse asiassa
luultiin tuon tunkeilijan pyrkivän kuninkaaksi, vaikka hän komeasti torjui
tarjotun diadeemin. Kun ylenpalttiset kunnianosoitukset joka tapauksessa
ärsyttivät ylimystöä, vaikka Caesar saavutti kiistattomia menestyksiä, kypsyi
suunnitelma murhasta, jonka etummaisia toteuttajia oli Brutus (oikeastaan tyhmyri, brutaali), jonka Caesar oli
armahtanut ja nostamut suosioonsa.
Ennen
kohtalokasta maaliskuun idus-päivää
nähtiin moninaisia enteitä: taivaalla oli tulenloimuja ja kuultiin kovia ääniä.
Myös erämaan linnut ilmestyivät kaupunkeihin ja erään sotilaan kädestä oli
leimahtanut liekki ilmoille. Myöskään eräältä Caesarin uhraamalta eläimeltä ei
löytynyt sydäntä, mikä oli valtava ihme.
Murhatyö oli
kaamea rituaali ja ennen sistä myös Cassius, yksi salaliittolaisista, joka oikeastaan
oli epikurolainen eikä uskonut jumaliin, katsoi Pompeiuksen patsasta ja
rukoili.
Murhan jälkeen
Brutusta ei ilman muuta leimattu rikolliseksi, vaan hänelle myönnettiin
käskynhaltijanvirka ja sopivat kunnianosoitukset. Vasta kun Caesarin
testamentti avattiin ja todettiin, miten paljon hän oli määrännyt annettavaksi
kansalle lahjoja, alkoi roskajoukko polttaa murhaajien taloja ja repiä heitä
kappaleiksi. Loppujen lopuksi Caesarin
suuri suojelushenki vaelsi halki maiden ja merien ja huolehti siitä, että
murhaajille kostettiin. Sen, että jumalat eivät hyvöksyneet murhaa, osoittivat
myös useat taivaan merkit, kukaan lukien auringon pimeneminen ja suuri
pystötähti.
Mutta Caesarin
poistuminen näyttämöltä ei merkinnyt vanhan roomalaisen tasavallan paluuta,
vaan uusien oligarkkien tuloa, kunnes tavaksi tuli, että uudet hallitsijat
hankkivat tyrannivallan, vaikkakin tasavallan tunnusten alla ja sen laitoksia
lakkauttamatta. Keisareiksi ne itseään nimittivät, millä oli prestiisiä ainakin
verrattuna Tarquinius Superbukseen kuninkuuteen. Mutta kenelle valta kuului kun
sanottiin, että sitä käyttää senaatti ja Rooman kansa, S.P.Q.R.?
Venäjä on tänään
demokratia ja samoin USA, EU on jotakin, mistä ei saa tolkkua kukaan. Mutta
kansa saattaa taas väsyä tolkuttomuuteen ja painaa päänsä ikeen alle, jos
esille nousee henkilö, joka ei vain lupaa, vaan antaa jotakin? Globaalitalouden
tuottamat ryöstösaaliit ovat taas valtavia ja oligarkeilla olisi mitä antaa.
Mutta ehkäpä politiikka ei heitä kiinnosta, koska se joka tapauksessa jo
on alistettu heidän eduilleen?